' تست پاپ اسمیر چیست؟ | پرنیان
سلامت — 22 ژانویه 2012

چرا و چه‌زمان باید آن را انجام داد؟

کانسول سولار/ ویژه نامه Canadian Newcomer-نادیا غیوری

پاپ تست یا تست پاپ‌اسمیر یکی از کارهای مرسومی است که وقتی خانمی برای انجام معاینات دوره‌ای یا چک‌آپ خود به پزشک مراجعه می‌کند، توسط پزشک یا احیانا پرستار برای وی انجام می‌شود. نتایج این آزمایش تغییرات احتمالی منفی در سلول‌های داخل رحم را که می‌توانند به سرطان رحم منجر شوند مشخص می‌کند. سرطان رحم بعد از سرطان پستان، دومین سرطان رایج در بین زنان ۲۰ تا ۴۹ ساله است. بنا بر اعلام سازمان Cancer Care Ontario که به اختصار به آن CCO نیز گفته می‌شود، طی سی سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از این سرطان به میزان ۶۰ درصد کاهش داشته که بیشترین دلیل آن را نیز باید در انجام مرتب آزمایش پاپ‌اسمیر دانست. البته حدود ۲۵ درصد از زنان انتاریو به طور مرتب برای انجام این آزمایش به پزشک مراجعه نمی‌کنند که بخش عمده‌ای از این افراد را نیز مهاجران تازه‌وارد به کانادا تشکیل می‌دهند.

بر اساس مشاهدات خانم دکتر ورنا مای، ریاست استانی بخش سلامت CCO، بسیاری از زنان مهاجر به انتاریو با سیستم بهداشت در کانادا آشنایی لازم را ندارند و یا از نظر تسلط به زبان و امکان برقراری ارتباط دارای مشکلاتی هستند که امکان پرسش درباره انجام این تست را از آنها سلب می‌کند. او می‌گوید: «ممکن است این زنان مهاجر از کشوری به کانادا آمده باشند که در آن انجام تست پاپ‌اسمیر یک ضرورت نبوده و آنها با همین ذهنیت هم به کانادا می‌آیند. پزشکان باید این نکته را به بیماران خود گوشزد کنند و زنان هم باید قبل از انجام آزمایش هرچه را که لازم می‌دانند با پزشک خود در میان بگذارند و از او بپرسند.»

برخی از خانم‌ها ممکن است از انجام این آزمایش هراس داشته باشند، بخصوص اگر ندانند که در سیستم بهداشت کانادا روند این کار چگونه است. توصیه دکتر مای این است که در این صورت این افراد ابتدا یک پزشک خانوادگی برای خود پیدا کنند و انجام این آزمایش را هم بخشی از آزمایشاتی بدانند که در چک‌آپ سالانه‌اشان به‌طور مرتب انجام می‌شود. وی می‌گوید: «البته گاهی پیدا کردن پزشک خانوادگی خوب برای مهاجران جدید کار آسانی نیست اما به هر حال این کاری است که باید انجام شود. بعد از پیدا کردن پزشک، دیگر باقی کارها ساده خواهد بود زیرا بعد از آن می‌توانید هر سوالی که درباره این تست داشتید از پزشکتان بپرسید.»

زنانی که انجام این آزمایش را خیلی سخت و ناراحت‌کننده می‌دانند باید این نکته را در ذهن داشته باشند که احتمال درمان کامل سرطان رحم، چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بالاتر از ۹۰درصد است. خانم مای تاکید می‌کند: «این آزمایش و ناراحتی‌های احتمالی در حین انجام آن فقط یک تا دو دقیقه طول می‌کشد اما بعد از آن شما می‌توانید مطمئن باشید که رحمتان هیچ مشکلی ندارد. این را هم بدانید که شما مسئول سلامتی خود و حفظ آن هستید. اگر در این آزمایش به موردی غیرطبیعی بربخورید معنایش این است که زودتر متوجه مشکل شده‌اید اما اگر آن‌قدر صبر کنید تا کار به درد و خونریزی بکشد، معنایش می‌تواند این باشد که دچار سرطان رحمی شده‌اید که پیشرفت هم کرده است.»    

به همین دلیل برنامه‌ای به نام  Ontario Cervical Screening Program به همه خانم‌ها توصیه می‌کند که تا سن هفتاد سالگی به‌طور مرتب آزمایش‌های پاپ‌اسمیر را انجام دهند. اگر برای سه سال متوالی نتیجه آزمایشات طبیعی باشند، پیشنهاد شده که بعد از آن هر سه سال یک بار این آزمایش را تکرار کنند. خانم دکتر مای می‌گوید: «تست پاپ‌اسمیر موارد غیرطبیعی را نشان می‌دهد اما همه جزئیات را مشخص نمی‌کند و از آنجا که این تست کامل نیست معمولا بعد از انجام سه دوره سالانه آزمایش است که می‌توان نسبت به سلامت بودن سلول‌های شما اطمینان حاصل نمود و این‌که احیانا مورد خاصی از قلم نیفتاده است. بعد از آن شما می‌توانید هر سه سال یک‌بار آزمایش بدهید. نگران‌کننده‌‌ترین حالت زمانی است که خانمی برای سال‌های متمادی به سراغ این آزمایش نمی‌رود زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند که زنانی که هیچ‌گاه تست پاپ‌اسمیر نداده‌اند در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارند.»

مراحل آزمایش

تست پاپ‌اسمیر در مطب پزشک یا در یک کلینیک کامیونیتی انجام می‌شود. برای یافتن نشانی اماکن معتبر برای انجام این آزمایش در انتاریو می‌توانید به دو مرجع زیر سر بزنید:  

Ontario Women Health Network (www.owhn.on.ca/dir_online.htm

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان