' ورود سریع، دایمی و با درآمد به بازار کار | پرنیان

محمدعلی شاکرمی

آشنایی با برخی برنامه‌های انتاریو برای کاریابی تازه‌واردان

توجه به این نکته که سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی استان انتاریو جهت کمک به مهاجرین تازه‌وارد برای ورود به بازار کار، هماهنگ و در راستای استراتژی جامع مهاجرتی این استان می‌باشد اهمیت زیادی در کوتاه‌کردن مسیر کاریابی و درک بهتر شرایط موجود در بازار نیروی انسانی دارد. مهم‌ترین اهداف استراتژی جامع مهاجرتی انتاریو عبارتند از:

  • جذب نیروی کار متخصص دیگر کشورها برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی بالاتر؛
  • بهره‌برداری از مزیت گوناگونی فرهنگی و زبانی که مهاجرین و خانواده‌هایشان با خود به‌ همراه آورده و کشور کانادا را در ایجاد ارتباطات و تعاملات جهانی‌اش با کشورهای دیگر کمک و به رونق و شکوفایی اقتصادی آن می‌انجامد؛
  • کمک به مهاجرین تا رسیدن به مرحله موفقیت در موطن جدیدشان؛

بنا براین سیاست‌های دولت برخلاف عقیده برخی از مهاجرین نه چندان خوش‌بین، بر پایه کمک به تازه‌واردین بوده و به همین دلیل نیز برنامه‌های متعددی در جهت تسریع در جذب این نیروی کار متخصص به بازار کار تدوین و برای آنها بودجه‌های استانی و فدرال نیز در نظر گرفته شده است. بعضی از این برنامه‌ها برای مناطق خاصی از استان و برخی دیگر برای رشته‌های شغلی خاص طراحی شده‌اند. در این مقاله به ذکر نام و چگونگی تماس با برخی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین آنها که عموما با ایجاد درآمد برای مهاجر تازه‌وارد و جویای کار نیز همراه می‌باشد پرداخته و در مورد یکی از این برنامه‌ها نیز با ذکر جزییات بیشتر توضیح داده خواهد شد.

  1. دوره‌های آموزشی بریجینگ (Ontario Bridge Training)

در این دوره‌ها دولت با تخصیص بودجه به شرکت‌ها، کالج‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز قانون‌گزاری مربوط به بازار کار و همچنین سازمان‌های مختلف، آنها را تشویق به استخدام نیروهای کار متخصص تازه‌وارد به کانادا به‌عنوان دوره‌های بریجینگ می‌نماید. این دوره‌ها به‌عنوان پلی به‌سوی بازار کار و دستیابی به شغل مورد نظر مهاجرین، آنها را به تجربه کار کانادایی مجهز می‌کند و ضمنا درآمدی هم برایشان به‌دنبال دارد.

با توجه به این‌که دوره‌های بریجینگ توسط شرکت‌ها و یا سازمان‌های مختلف، البته با کمک‌های مالی دولتی برگزار می‌شوند، بنا براین کیفیت و نحوه برگزاری‌اشان متفاوت است ولی در مجموع در همه آنها خدمات مشابهی به جویندگان کار ارائه می‌گردد که مهم‌ترین آنها به‌شرح زیر است:

  • ارزیابی مدرک تحصیلی یا فنی و حرفه‌ای فرد متقاضی
  • آموزش مهارت‌های لازم برای شغل مورد نظر و یا حتی دوره‌های آکادمیک مرتبط که این امر با کمک دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر انجام می‌گیرد
  • آماده‌سازی متقاضیان برای دریافت مجوز و مدارک لازم برای استخدام در بعضی مشاغل
  • آموزش زبان که متناسب با زمینه شغلی متقاضی و برای مشاغل مختلف متفاوت بوده و البته برای استخدام و ماندگاری در هر شغلی امری بسیار مهم و حیاتی می‌باشد

در برخی از این دوره‌ها، دولت حتی با پرداخت مبلغی به عنوان بورس (معمولا تا سقف ۵۰۰۰ دلار) به متقاضیان، آنها را در گذراندن این دوره گذار و تا رسیدن به شغل مطلوب مورد نظرشان کمک مالی می‌نماید.

البته در این برنامه برای افراد متخصص در زمینه‌های شغلی مختلف دوره‌های متفاوتی برگزار می‌شود که از حسابداری، منابع انسانی، مهندسی، فروش و بازاریابی، وکالت، توریسم و گردشگری، معماری تا انواع رشته‌های مشاغل مرتبط با خدمات درمانی و حتی دامپزشکی را پوشش می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از نام و نحوه تماس با برگزارکنندگان مختلف این دوره‌ها می‌توان به لینک زیر مراجعه نمود:

http://www.citizenship.gov.on.ca/english/keyinitiatives/bridgetraining.shtml

  1. ۲٫      برنامه استخدام مهاجرین اتاوا (Hire Immigrants Ottawa) 

این برنامه که به HIO معروف است و به مهاجرین تازه‌وارد و ساکن شهر اتاوا اختصاص دارد، به کارفرمایان و مسئولین امور استخدامی شرکت‌های کانادایی کمک می‌کند تا در شناسایی و اجرای سیاست‌های موثر و متناسب جهت جذب مهاجرین متخصص (تحصیل‌کرده در خارج از کانادا) گام بردارند. بنا براین با اجرای این برنامه راه برای استخدام نیروی کار تازه‌وارد به کانادا و البته متخصص باز می‌شود. اطلاعات زیر مربوط به نحوه اجرای برنامه HIO می‌باشد:

Phone: (613) 228-6700
E-mail: info@hireimmigrantsottawa.ca
Website: http://www.hireimmigrantsottawa.ca/

 

  1. ۳٫      برنامه جذب پرستاران فارغ‌التحصیل از خارج (IEN) به بازار خدمات درمانی

اتحادیه بیمارستان‌های استان انتاریو (Ontario Hospital Association) به‌عنوان مجری برنامه جذب پرستاران فارغ‌التحصیل از خارج (A Framework for Integrating IENs Into The Health Care Workforce) که توسط دولت استانی تدوین و برای آن بودجه لازم نیز در نظر گرفته شده است، ملزم به اجرای دستورالعملی است که بر اساس آن بیمارستان‌های سراسر این استان می‌توانند پس از ارزیابی، در سطحی معین و تعریف شده این پرستاران را به‌کار گیرند. برای جزییات بیشتر مراجعه به اطلاعات زیر توصیه می‌گردد:

Phone: 416-205-1382
E-mail: gshaw@oha.com
Website: www.oha.ca

 

  1. ۴٫      شبکه‌سازی با کمک مربی شاغل (منتور) نیاگارا (Niagara Immigrants Connections Initiatives)

در این برنامه که مختص به منطقه نیاگارا و شهرهای اطراف آن می‌باشد، ارائه سرویس معرفی منتور برای کمک به متقاضیان جویای کار و تازه‌وارد به کانادا صورت می‌گیرد، تا آنها را در آمادگی برای ورود به بازار کار کانادا و کسب تجربه کار کانادایی (که برای کارفرمایان کانادایی بسیار مهم می‌باشد) یاری رسانند. البته لازم به ذکر است که تمرکز این برنامه که توسط کمیته برنامه‌ریزی محیط کار نیاگارا (Niagara Workforce Planning Board) اجرا می‌شود، بر مشاغل مرتبط با محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی سبز می‌باشد.

Phone: 905-641-0801

E-mail: dalexander@niagaraworkforceboard.ca

Website: www.niagaraworkforceboard.ca

 

 

  1. ۵٫      برنامه فراگیر منتورینگ (The Mentoring Partnership)

منتورینگ که در واقع کمک فردی حرفه‌ای و شاغل در زمینه شغلی بخصوص به فردی تازه‌وارد به بازار کار و در جهت یاری رساندن به وی برای ورود هر چه سریع‌تر به این بازار می‌باشد، مهم‌ترین وظیفه انجمن مشاغل مهاجرین در تورنتو و حومه (Toronto & Region Immigrant Employment) است که با دریافت بودجه‌های دولتی به جوینده کار از یک طرف و کارفرما از طرف دیگر در رسیدن به نقطه تلاقی‌اشان کمک می‌نماید. سازمان TRIEC با معرفی یک منتور تایید صلاحیت‌شده به متقاضی کار، وی را در ایجاد شبکه ارتباطی مناسب در زمینه شغلی مورد نظرش، که با زمینه فعالیت منتور نیز یکسان است، یاری نموده و اطلاعات لازم در مورد بازار نیروی انسانی کانادایی را در اختیارش می‌گذارد. آنها همچنین به کارفرمایان کانادایی کمک می‌کنند تا درک بهتری از نیروی انسانی تازه عرضه شده به بازار، که همانا مهاجرین تازه‌وارد هستند، پیدا کرده و درچگونگی جذب و نگهداری این نیروها نیز آموزش‌های لازم را ببینند. برای آگاهی از جزییات بیشتر در این زمینه می‌توان به نشانی ذیل مراجعه نمود:

 Phone: 416-944-1946
E-mail: info@thementoringpartnership.com
Website: http://www.thementoringpartnership.com

یادآوری: این برنامه‌ها مربوط به تاریخ اواخر ماه ایپریل ۲۰۱۳ است و امکان دارد در آینده دچار تغییر و تحول بشود.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان