' اینجا مونترال، صدای رادیو پرنیان | پرنیان
گزارش — 22 جولای 2013

گفتگو با مهران علی‌پور، مجری و تهیه‌کننده پادکست‌های رادیو پرنیان

مخاطبان سایت parscanada.com مدتی‌ است با پادکست‌هایی با عنوان «رادیو پرنیان» در روی سایت مواجه شده‌اند که در قالب قطعات صوتی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای به بررسی موضوعات مختلف مهاجرتی و یا زندگی، کار و تحصیل در کانادا می‌پردازند. این قطعات که با یک بار گوش سپردن به آنها مشخص می‌شود برخلاف اغلب پادکست‌های موجود، به صورت حرفه‌ای و با همکاری تیمی متشکل از سه گوینده و یک میهمان تولید می‌شوند حاصل تلاش‌های مهران علی‌پور است. در اینجا گفتگویی کوتاه داشتیم با وی تا ما را بیشتر روی فرکانس این رادیو تنظیم کند!

لطفا برای آشنایی بیشتر مخاطبان با شما قدری از خودتان و سوابق حرفه‌ای‌تان در این زمینه برای ما بگویید.

من مهران علی‌پور با ۳۹ سال سن و متولد تهران هستم. شروع علاقه من به کارهای رسانه‌ای به دوران نوجوانی برمی‌گردد. البته بعدها طی چندین سال فعالیت در واحدهای فرهنگی و هنری و همین‌طور همکاری با واحد روابط عمومی یک نهاد خدماتی در شهر تهران، با برخی ابزارها و شگردهای رسانه‌ای و شیوه تولید محصولات سمعی و بصری بیشتر آشنا شدم. در زمینه تالیف کتاب، مقاله و فیلم‌نامه هم فعالیت‌هایی داشته‌ام.

در عین‌حال از موکلین شرکت کنپارس بودم و تقریبا در تمام مراحل مهاجرت به کشور جدید ازخدمات این شرکت بهره می‌گرفتم و ضمناً در ایام آمادگی برای این سفر، از اطلاعات مفید ارائه شده درسایت پارس‌کانادا و نشریه پرنیان بیش از هر منبع اطلاعاتی دیگری دراین زمینه استفاده می‌کردم.

برای من جالب بود وقتی که در اولین ملاقات‌ها با مجموعه پرنیان مدیا و همچنین شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس درکشورکانادا، متوجه هزینه بالا و انرژی و وقتی که توام با انگیزه‌های متعالی، به دور از گرایش‌های سیاسی یا سلیقه‌ای، برای تولید و نشر اطلاعات مورد نیاز مخاطبان مصروف می‌گردد شدم. در همان جلسات اولیه ملاقات حضوری با آقای دکتر مختاری، مدیر مجموعه کنپارس و پرنیان مدیا، ایشان درخصوص توسعه برنامه‌های گروه رسانه‌ای پرنیان توضیحاتی دادند و بعد از آگاهی از فعالیت‌های قبلی من دراین زمینه، برای همکاری درتولید برخی محصولات صوتی و تصویری ازجمله تهیه پادکست دعوت شدم.

ایده شکل‌گیری این پادکست، رادیو پرنیان از کجا آمد؟

در واقع تولید پادکست ایده آقای دکترمختاری بود و من تنها در تهیه و اجرای آنها کمک می‌کنم.

عناوین و موضوعات پادکست‌ها انتخاب شماست یا مدیریت مجموعه؟

عناوین پادکست‌ها بر مبنای چند عامل که مهم‌ترین آنها اعلام نیاز مخاطبان و تازگی یک خبر و یا مطلب است، از سوی مدیریت گروه رسانه‌ای پرنیان اعلام می‌شود و سپس بر اساس مطالب جمع‌آوری شده، سناریوی رادیویی مناسبی برای آن تهیه و تنظیم می‌شود و نهایتا با همیاری همکاران علاقمند، یک برنامه تولید و عرضه می‌گردد.

قرار است هر یک از این برنامه‌ها یا پادکست‌ها چه کند؟ یعنی محتوای آنها چیست؟

هدف اصلی این است که علاقمندانی که فرصت یا امکان مطالعه تمام مقالات و مطالب ارائه شده پیرامون یک موضوع به‌خصوص را ندارند، بتوانند از این طریق به‌صورت یکپارچه و شنیداری، با آن موضوع و مباحث مرتبط با آن آشنا شوند.

در دو پادکستی که تاکنون تهیه و منتشر شده دو شیوه تا حدودی متفاوت انتخاب شده است. قرار است قالب برنامه‌ها چه شکلی باشد، گفتگومحور یا گزارشی؟ چه فرم‌ها و قالب‌هایی را در دست کار دارید؟

ازآنجا که سیاست مجموعه بر این قرارگرفته که از تمامی ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی مفید و کاربردی بهره بگیرد، این امکان وجود دارد تا قالب‌های مختلفی برای تولید محصولات رسانه‌ای و ازجمله پادکست‌ها در نظر گرفته شود؛ اما در هر صورت توجه به نظرات و نیازهای مخاطبان و استفاده از همکاری آنان در این خصوص، مهم‌ترین اولویت مجموعه در انتخاب قالب و شیوه تهیه پادکستهاست.

در چند پادکست تولید شده دکتر مختاری پای ثابت برنامه‌ها بوده‌اند. آیا قرار است ایشان به‌صورت مهمان ثابت در برنامه‌ها حضور پیدا کنند؟

خوب! اصلی‌ترین و مهم‌ترین پرسش‌های مخاطبان ما در مورد مباحث و برنامه‌های مهاجرتی است به همین دلیل اولویت شماره یک ما در تولید پادکست‌ها هم پرداختن به همین گروه از مباحث است که لاجرم دکتر مختاری را اصلی‌ترین میهمان برنامه می‌کند. جا دارد همین‌جا از ایشان به دلیل فرصتی که به‌رغم مشغله‌ها و گرفتاری‌های فراوان به ما داده‌اند تشکر کنم؛ اما ازسوی دیگر از آنجا که استفاده از نظرات حرفه‌ای کارشناسان و انعکاس دستاوردهای علمی آنان برای ارائه محصولاتی با محتوای غنی و کیفیت بالا ضرورتی انکارناپذیراست، درنظر است تا به شیوه‌های گوناگون برای ایجاد ارتباط نزدیکتر میان کارشناسان امر و مخاطبان اقدام شود. انجام مصاحبه (حضوری یا تلفنی) با کارشناسان متبحر در موضوعات مختلف از جمله اقداماتی است که درهمین جهت صورت خواهد پذیرفت.

قرار است مخاطبان شما چه کسانی باشند؟ در ایران یا خارج از ایران؟

همچون دیگر محصولات رسانه‌ای گروه رسانه‌ای پرنیان، مخاطبان پادکست‌ها را می‌توان در دو گروه کلی دسته‌بندی کرد: گروه اول افرادی که نیازمند اطلاعاتی در خصوص مهاجرت، کار، تحصیل و زندگی در منطقه امریکای شمالی و به‌ویژه کشور کانادا هستند و گروه دوم علاقمندانی که به دلایل گوناگون، مشتاق آشنایی با فرهنگ غنی و آداب و سنن ایرانی بوده و جویای فرصتی برای انس بیشتر با آن می‌باشند. گروه دوم از مخاطبان را عمدتا مخاطبان خارج از ایران تشکیل می‌دهند.

مدیریت مجموعه رسانه‌ای پرنیان مدیا ابزارهای گوناگونی را برای اطلاع‌رسانی به این دو گروه از مخاطبان در نظر گرفته است که محصولات ارزشمندی همچون نشریه پرنیان و سایت اینترنتی پارس‌کانادا نمونه‌های آشنا و موفقی از آنها هستند که به دنبال آن نیز محصولات جدیدی همچون پادکستها و دیگر محصولات رسانه‌ای به مخاطبان عرضه می‌شود.

بازخوردها به برنامه‌ها تاکنون چگونه بوده است؟ منظورم هم از طرف مخاطبان و هم همکاران در کنپارس است.

استقبال خوب مخاطبان و ابراز لطف همکاران کمک زیادی به پیشرفت کار کرده است؛ به‌ویژه آنکه همکاران علاقمندی که برای تولید پادکست کمک می‌کنند استعداد خوبی هم در این زمینه دارند.

عنوان «رادیو» زنده بودن برنامه‌ها را تداعی می‌کند. آیا در نظر دارید برنامه‌های زنده هم اجرا کنید؟

فعلا برنامه‌ها ضبط شده هستند اما متناسب با نحوه پیشرفت کار و تصمیم مدیریت گروه رسانه‌ای پرنیان در مورد گام‌های تکمیلی اقدام خواهد شد. به هر حال این توان در مجموعه هست که برنامه زنده هم تولید کند.

الان برنامه‌ها روی صفحه اصلی وبسایت پارس‌کانادا قرار گرفته و معرفی می‌شوند. آیا قرار است محل مشخصی مثلا یک وبسایت مستقل برای این برنامه طراحی شود؟

درحال حاضرعلاقمندان می‌توانند ازطریق سایت اینترنتی پارس‌کانادا و شبکه‌های اجتماعی همچون face book،  ,google + you tube و sound cloud  به پادکست‌ها دسترسی داشته باشند. ضمنا در نظر است تا در آینده نزدیک لینک پادکست‌ها به ایمیل اعضاء علاقمند ارسال شود. البته تیم فنی سایت در حال آماده‌سازی و یکپارچه‌کردن تمامی محصولات گروه رسانه‌ای پرنیان در یک قالب واحد است و پس از آن، تمامی پادکست‌ها در قالب آدرس RadioParnian.ca در دسترس خواهند بود. حتی شاید زمانی‌که مخاطبان شما این گفتگو را می‌خوانند این اتفاق افتاده باشد.

همینجا لازم به یادآوری است که حفظ و ارتقای کیفی محصولات رسانه‌ای بدون دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند مخاطبان آن ممکن نخواهد بود پس از مخاطبان و شنوندگان محترم تقاضا داریم با بیان افکار، ایده‌ها و نظرات خود ما را در بهبود کیفیت و عرضه آنچه می‌پسندند یاری کنند.

می‌توانید متن این مصاحبه را در نسخه دیجیتالی قابل تورق شماره ۱۳ پرنیان مطالعه کنید.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان