' برنامه‌های حمایتی دولت فدرال برای کهنسالان کانادایی | پرنیان

برگردان ساقی مطهری

 

دغدغه‌های مالی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کهنسالان در هر جای دنیا است. چنین دغدغه‌هایی می‌تواند به سایر مشکلات در زمینه کاهش استانداردهای زندگی، بهداشت و درمان و معاشرت با دیگران منجر شود. به همین دلیل از سال‌ها برنامه‌های متنوعی برای حمایت مالی از این رده سنی در سطح ملی و استانی طراحی و اجرا شده است. اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل بروز مشکلات عمیق اقتصادی و هم‌چنین نگرانی از نحوه تامین منابع مالی لازم برای حمایت از بیبی‌بومرها، تجدیدنظرهایی در این برنامه‌ها صورت گرفته (از جمله افزایش سن دریافت OAS از ۶۵ به ۶۷ سالگی) اما اصول آن کماکان پابرجاست. در اینجا به تعدادی از مطرح‌ترین و مهم‌ترین موارد اشاره شده است.

 

برنامه تضمین آسایش دوران کهولت OAS

این برنامه پیشتر در تولیدات گروه رسانه‌ای پرنیان معرفی شده است. برنامه تضمین آسایش دوران کهولت (The Old Age Security)، بنیاد و پایه و اساس سیستم درآمد دوران بازنشستگی کشور کانادا بوده و منابع مالی آن از طریق درآمد عمومی کانادا تامین می‌شود. بدین معنا که فرد بازنشسته به طور مستقیم و در دوران کاری خود هیچ مبلغ برای آن پرداخت نکرده است. در این صورت حقوق بازنشستگی موسوم به OAS متفاوت از حقوق بازنشستگی CPP می‌باشد که طبق آن افراد در طول دوران کاری‌شان ماهیانه مبلغی از حقوق‌شان را می‌بایست به آن اختصاص دهند. حقوق بازنشستگی CPP محدوده‌ای از مزایا شامل بازنشستگی، بازنشستگی زودهنگام، از کارافتادگی، مستمری و بیمه عمر را برای پرداخت کننده آن و خانواده‌های‌شان فراهم می‌آورد.

برنامه ترکیبی OAS و CPP با پس‌انداز دوران بازنشستگی، سرمایه‌گذاری‌ها و حقوق بازنشستگی تکمیلی خصوصیPPP برای کانادایی‌ها، یکی از بهترین نظام‌های درآمدی دوران بازنشستگی در دنیا را به ارمغان آورده است. علاوه بر حقوق بازنشستگی OAS، انواع دیگری از مزایای بازنشستگی وجود دارند که مستقیما به میزان درآمد افراد در زمان بازنشستگی‌شان بستگی داشته و حمایت‌های مضاعفی را از کهنسالان با درآمد کم به عمل می‌آورند:

۱-       درآمد تکمیلی تضمین شده (GIS)

۲-      کمک‌هزینه معاش (The Allowance)

۳-      کمک‌هزینه زندگی برای بازماندگان (The Allowance for the Survivor)

این مقاله نگاهی خواهد داشت بر حقوق بازنشستگی OAS و اطلاعات بیشتری درباره درآمد تکمیلی تضمین شده، کمک‌هزینه معاش و کمک‌هزینه زندگی بازماندگان به خوانندگان گرامی ارائه می‌نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه تضمین آسایش دوران کهولت OAS می‌توانید به وبسایت www.servicecanada.gc.ca/oas  مراجعه نمایید.

حقوق بازنشستگی OAS

حقوق بازنشستگی OAS به صورت پرداخت ماهیانه در دسترس بیشتر افراد مسن ۶۵ سال به بالا که شرایط و صلاحیت قانونی اقامتی را دارا باشند قرار می‌گیرد. افراد واجد شرایط چنانچه هنوز مشغول به کار بوده و یا اصلا کار نکرده باشند نیز مشمول مزایای OAS خواهند بود. (یادآوری: سن دریافت OAS هم‌اکنون ۶۵ سال است اما از ایپریل ۲۰۲۳، ظرف ۶ سال به تدریج به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت.)

 

چه کسانی واجد شرایط دریافت OAS می‌باشند؟

چنانچه ساکن کانادا هستید، شما باید:

  • ۶۵ سال به بالا داشته باشید.
  • شهروند کانادا بوده و یا در زمانی که درخواست بازنشستگی‌تان را تسلیم می‌نمایید، مقیم قانونی کانادا باشید.
  • بعد از سن ۱۸ سالگی، حداقل ۱۰ سال را در کانادا زندگی کرده باشید.

چنانچه ساکن کشوری غیر از کانادا هستید، شما باید:

  • ۶۵ سال به بالا داشته باشید.
  • شهروند کانادا بوده و یا تا روز قبل از ترک خاک کانادا مقیم قانونی آنجا بوده باشید.
  • بعد از سن ۱۸ سالگی، حداقل ۲۰ سال را در کانادا زندگی کرده باشید.

چنانچه هیچ یک از سناریوهای بالا شامل حالتان نباشد نیز واجد شرایط برخوداری از این مزایا از کشور دیگر، از کانادا و یا از هر دو خواهید بود البته به شرط آنکه:

  • در یکی از کشورهایی که با کشورکانادا توافق‌نامه امنیت اجتماعی را به تصویب رسانده است، زندگی نمایید.
  • یا در سیستم امنیت اجتماعی آن دسته از کشورهایی که با کانادا توافق‌نامه امنیت اجتماعی دارند، تشریک مساعی نموده باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لیست کشورهای فوق‌الذکر می‌توانید به وبسایت www.servicecanada.gc.ca/international  مراجعه نمایید.

 

درآمد تکمیلی  تضمین شده The Guaranteed Income Supplement (GIS)

 درآمد تکمیلی تضمین شده GIS مزایای تکمیلی‌ است که چنانچه فرد از درآمد کمی برخوردار باشد به حقوق OAS وی اضافه خواهد شد. شما باید برای آن، فرم درخواست تنظیم نمایید.

برای اینکه واجد شرایط دریافت GIS باشید باید:

  • ساکن کانادا باشید.
  • در لیست دریافت حقوق OAS  باشید.
  • درآمدتان و یا در شرایطی که متاهل هستید، مجموع درآمدتان با همسر رسمی یا شریک قانونی زندگی‌تان از حداکثر میزان تعیین شده در آن سال کمتر باشد.

چنانچه واجد شرایط دریافت GIS باشید، میزان دریافتی‌تان بستگی به وضعیت تاهل و همچنین درآمد سال قبل‌تان بدون محاسبه درآمد OAS تان خواهد بود. (در هنگام محاسبه مزایای OAS، هیچ یک از حقوق OAS، GIS، کمک‌هزینه معاش و کمک‌هزینه زندگی بازماندگان که دریافت می‌نمایید، به عنوان درآمدتان در نظر گرفته نمی‌شوند.)

جدول زیر ماکزیمم پرداخت ماهیانه GIS یک دوره، از ژانویه تا مارچ ۲۰۱۳ را بطور مثال نشان می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر از مبالغ جاری می‌توانید به وبسایت سرویس‌کانادا مراجعه نمایید. ضمنا میزان این مزایا ۴ بار در سال در ماه‌های ژانویه، اپریل، جولای و اکتبر بازنگری می‌شوند.

باید به خاطر بسپارید که تنها زمانی می‌توانید انتظار دریافت بالاترین میزان GIS را داشته باشید که منبع درآمدی دیگری نداشته باشید. میزان درآمدی که برای تعیین GIS شما استفاده می‌شود شامل OAS و اولین ۳۵۰۰ دلار درآمدتان نخواهد بود.

تبصره: اگر شما و همسرتان یا شریک قانونی زندگی‌تان هر دو در لیست دریافت OAS هستید و بنا به دلایلی که خارج از کنترل و اختیار شماست جدای از هم زندگی می‌نمایید (برای مثال یکی از شما اجبارا در بیمارستان یا خانه سالمندان زندگی می‌کنید)، به هر کدام از شما نرخ افراد مجرد پرداخت می‌شود که در این شرایط عایدی ماهیانه‌تان بیشتر خواهد بود.

وضعیت تاهل دریافت کنندگان GIS

حداکثر مزایای ماهیانه GIS

(ژانویه تا مارچ ۲۰۱۳)

حداکثر درآمد

(ژانویه تا مارچ ۲۰۱۳)

مجرد، بیوه یا مطلقه

۷۴۰ دلار و ۴۴ سنت

۱۶۵۶۰ دلار

زوج

در صورتی‌که یکی از زوجین، مستمری OAS دریافت می‌نماید و دیگری تحت پوشش برنامه حمایتی OAS نمی‌باشد

۷۴۰ دلار و ۴۴ سنت

۳۹۶۹۶ دلار

زوج

در صورتی‌که هر دو تحت پوشش OAS باشند

۴۹۰ دلار و ۹۶ سنت

۲۱۸۸۸ دلار

زوج

در صورتی‌که یکی از زوجین تحت پوشش OAS باشد و دیگری کمک‌هزینه معاش دریافت نماید

۴۹۰ دلار و ۹۶ سنت

۳۹۶۹۶ دلار

یادآوری: شرایط سنی برای دریافت GIS و هم‌چنین نحوه تغییر از ۶۵ به ۶۷ دقیقا مشابه OAS است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اینکه آیا واجد شرایط دریافت GIS هستید، می‌توانید به وبسایت www.servicecanada.gc.ca/oasamounts  مراجعه نمایید.

 

کمک‌هزینه معاش (The Allowance)

کمک‌هزینه معاش، شامل مزایایی است که به همسر رسمی و یا شریک قانونی زندگی فرد دریافت کننده GIS تعلق می‌گیرد. شما چنانچه همه شرایط زیر را دارا باشید، می‌توانید جهت دریافت این نوع کمک‌هزینه اقدام نمایید:

  • بین ۶۰ تا ۶۴ سال تمام بوده که البته این موضوع شامل ماه تولد ۶۵ سالگی‌تان نیز می‌شود.
  • همسر و شریک رسمی یا قانونی زندگی‌تان تحت پوشش OAS و GIS باشد.
  • شهروند یا مقیم قانونی کانادا باشید.
  • در کانادا سکونت داشته و از سن ۱۸ سالگی حداقل ۱۰ سال را در کانادا زندگی کرده باشید.
  • مجموع حقوق دریافتی شما و همسرتان کمتر از حداکثر میزان درآمد تعیین شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص  حداکثر درآمد معین شده در ماه جاری می‌توانید به وبسایت سرویس‌کانادا مراجعه نمایید. برای مثال، در ماه ژانویه ۲۰۱۳ حداکثر میزان مجموع درآمد برای دریافت کمک‌هزینه معاش بدون در نظر گرفتن مزایای OAS، ۳۹۶۹۶ دلار بوده است.

همچنین لازم نیست برای اینکه واجد شرایط دریافت کمک‌هزینه معاش باشید، حتما بازنشسته شده باشید. این مزایا یک ماه بعد از تولد ۶۵ سالگی‌تان و زمانی که واجد شرایط دریافت OAS و یا احتمالا GIS می‌شوید، به طور خود به خود قطع خواهد گردید.

در ژانویه ۲۰۱۳ حداکثر میزان پرداختی کمک‌هزینه معاش ۱۰۳۷ دلار بوده است.


کمک‌هزینه زندگی بازماندگان (The Allowance for the Survivor)

این نوع کمک‌هزینه در اختیار افراد با سطح درآمد پایین که همسر و شریک زندگی خود را از دست داده باشند، تعلق می‌گیرد. در واقع این مزایا به عنوان مکمل حقوق مستمری‌بگیرانی است که به همسر یا شریک قانونی فرد درگذشته‌ای پرداخت می‌شود که در طی دوران کاری خود سهمCPP  خود را پرداخت می‌کرده است.

شما چنانچه همه شرایط زیر را دارا باشید، می‌توانید جهت دریافت این نوع کمک‌هزینه اقدام نمایید:

  • بین ۶۰ تا ۶۴ سال تمام بوده که البته شامل ماه تولد ۶۵ سالگی‌تان نیز می‌شود.
  • شهروند یا مقیم قانونی کانادا باشید.
  • در کانادا سکونت داشته و از سن ۱۸ سالگی حداقل ۱۰ سال را در کانادا زندگی کرده باشید.
  • همسر رسمی و یا شریک قانونی زندگی شما فوت نموده و شما دیگر ازدواج ننموده و یا وارد رابطه دیگری نشده‌اید.
  • درآمد سالیانه‌تان کمتر از حداکثر میزان مشخص شده باشد.

 شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن میزان حداکثر درآمد سالیانه به وبسایت سرویس‌کانادا مراجعه نمایید. برای مثال حداکثر درآمد سالیانه‌ای که فرد را واجد شرایط دریافت کمک‌هزینه زندگی برای بازماندگان می‌نماید در ژانویه ۲۰۱۳، مبلغ ۲۲۳۲۰ دلار بوده است.

این مزایا یک ماه بعد از تولد ۶۵ سالگی‌تان، زمانی‌که واجد شرایط دریافت OAS و یا احتمالا GIS می‌شوید، به طور خود به خود قطع خواهد گردید. در ژانویه ۲۰۱۳ حداکثر میزان پرداختی کمک‌هزینه معاش فرد بازمانده ۱۱۶۴ دلار و یک سنت بوده است.

یادآوری: با تغییر سن دریافت OAS از ۶۵ به ۶۷ سالگی، سن آغاز دریافت هر دو نمونه کمک‌هزینه معاش هم از ۶۰ سالگی به ۶۲ سالگی ارتقا خواهد یافت. بدیهی است که سن خاتمه یافتن آن هم از ۶۵ به ۶۷ تغییر خواهد کرد و بدین ترتیب زمان دریافت آن همان ۵ سال باقی خواهد ماند.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان