' ترکیب آموزش و عمل برای تامین یک میلیون نیروی کار | پرنیان
بازار کار — 05 ژوئن 2014

 

 

وزیر آموزش استان بریتیش کلمبیا، آقای پیتر فسبندر، در سخنان اخیر خود گفت: «ما هنوز هم برای تقویت سیستم آموزشی این استان از مقطع پیش‌دبستانی گرفته تا مقطع تحصیلات عالی، از وجود شاعران استقبال می‌کنیم اما قطعا اگر در این سیستم تعداد جوشکارها هم بیشتر بشود خوب است.»

چشم‌انداز ایجاد یک میلیون شغل در بخش انرژی تا سال ۲۰۲۲، که در آن امکان حضور برای هزاران جوشکار، لوله‌کش و اپراتور ماشین‌آلات سنگین ایجاد می‌شود تا سیستم انتقال گاز مایع طبیعی و دیگر منابع انرژی را بسازند، ‌سبب شده تا دولت از هم‌اکنون برای تامین نیروی کار مورد نیاز در آن‌زمان با دقت بیشتری به سیستم آموزشی توجه نشان دهد.

آقای فسبندر و سه‌تن دیگر از وزیران کابینه دولت لیبرال استان از جمله وزیر اشتغال، خانم شرلی باند، وزیر تحصیلات عالی،‌ آقای امریک ورک و وزیر روابط و مصالحه بومی‌های کانادا، آقای جان راستد، از طرح دولت برای ارتقای اوضاع کار و مهارت‌ها در استان بریتیش کلمبیا خبر دادند تا به این ترتیب جوانان این استان با آگاهی در این زمینه بتوانند با سرعت بیشتر و وقفه کمتر از مدرسه به محل کار انتقال پیدا کنند.

آقای ورک این تغییرات را طولانی‌مدت دانست و گفت به‌زودی دانشگاه‌ها برای پاسخ‌گویی به نیاز بازار کار، مهندسان، پزشکان و پرستاران بیشتری را آموزش خواهند داد و خانم باند هم گفت که این استان در آینده به آموزش عالی خود با دیدی عملی و واقع‌بینانه نگاه خواهد کرد از جمله این که از داده‌های موجود استفاده می‌کند تا بتواند برنامه‌هایی را اجرا کند که تمرکز آنها بر تامین نیروی کار مشاغل مورد نیاز است.

آقای فسبندر در این‌باره گفت: «در نهایت هدف ما این است که به هر دانش‌آموزی دید بازتر و بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی آینده‌اش اعطا کنیم. ما می‌خواهیم که دانش‌آموزان زودتر جای خود را پیدا کنند. برای همین است که می‌خواهیم سیستم آموزشی خود را از مقطع پیش‌دبستانی تا تحصیلات عالی یک‌بار دیگر اصلاح و مهندسی کنیم.»

دولت استان اعلام کرد که سالانه ۷٫۵ میلیارد دلار صرف آموزش و پرورش خواهد کرد. برای برنامه مهندسی دوباره سیستم آموزشی، امسال ۱۶۰ میلیون دلار هزینه خواهد شد و طی چهار سال این رقم به سالانه ۴۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.

 

درباره شاعران و لوله‌کش‌ها

در این طرح سه موضوع برای افزایش میزان ورود مستقیم دانش‌آموزان به بازار کار تعریف شده است که عبارتند از تمرکز بر آموزش‌های کاربردی و به‌موقع در مدرسه،‌ تغییر سیستم آموزشی برای انطباق بیشتر با نیازهای بازار کار و مشارکت و همکاری با صنایع و بازار کار برای ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان.

یکی از این تغییرات اصلاح دروس آموزشی در کلاس‌های دهم تا دوازدهم است تا به این ترتیب به دانش‌آموزان اطلاعات و مهارت‌های بیشتری در مورد یافتن کار بعد از پایان دبیرستان آموخته شود.

دولت از موسسات آموزش عالی نیز خواهد خواست تا بر آموزش رشته‌ها و مهارت‌هایی که نیاز بازار کار به آنها بالاست تمرکز کنند و بر این نکته نیز توجه داشته باشند که به ناچار در آینده برخی دروس از جمله فلسفه، نسبت به تجارت و بازاریابی و علوم کمتر موفق خواهند بود.

آقای فسبندر اعلام کرد که دانش‌آموزان مدارس دولتی همچنان دروس هنر و علوم را خواهند داشت اما دروس فنی اهمیت بیشتری خواهند یافت. وی افزود طی دو سال آینده برنامه ثبت‌نام در رشته‌های فنی و حرفه‌ای که به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که در دوره‌های کارآموزی و تکمیل مهارت‌های حرفه‌ای شرکت کنند، دو برابر شده و تعداد آنها به ۵ هزار مورد خواهد رسید.

آقای فسبندر می گوید: «ما با این‌کار می‌خواهیم به جوانان فرصت بدهیم تا امکانات و فرصت‌های پیش روی خود را بهتر ببینند. ما از شاعران تقدیر می‌کنیم و در کنار آن از جوشکارها، ‌نجارها و لوله‌کش‌ها هم تقدیر به عمل می‌آوریم.»

آقای وزیر این سخنان را در مجلس استان و نیز در حضور تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستانی که در رشته‌های کارآموزی ثبت‌نام کرده‌اند به زبان آورد. برخی از این دانش‌آموزان با لباس جوشکاری در مراسم حاضر شده بودند و چند تن از آنها هم در یک مرکز سیار جوشکاری در کنار مجلس به ارائه مهارت‌های خود مشغول بودند.

یکی از دانش‌آموزان کلاس یازدهمی در مورد این برنامه گفت که برنامه مذکور به او این امکان را داده که همزمان با گذراندن دروس دبیرستانی خود مهارت جوشکاری را هم بیاموزد.

 

مروری بر برنامه کارآموزی

خانم باند اعلام داشت که دولت قصد دارد تا عملکرد Industry Training Authority (و یا مخفف آن ITA) را که سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد، به طور کامل مرور و بررسی کند و یکی از تغییرات مد نظر دولت تشکیل هیئت مدیره جدید با توان بالا برای این تشکیلات جهت همکاری هرچه بیشتر با صنایع و بازار کار است. این تشکیلات شرکتی سلطنتی Crown corporation است و برای هدایت سیستم آموزشی در استان بریتیش کلمبیا تاسیس شده است.

خانم آدریان دیکس،‌ رئیس حزب نیودموکرات، که حزب مخالف دولت است، معتقد است که برنامه خانم باند در خصوص تعیین هیئت مدیره جدید برای ITA و تغییرات دیگر تاییدی است بر این‌که دولت لیبرال طی یک دهه گذشته برنامه‌های کارآموزی خود را به شکلی سرهم‌بندی شده به اجرا درآورده است.

آقای فیلیپ هاکستین، سخنگوی انجمن مقاطعه‌کاران و بیزینس‌های مستقل استان در این‌باره معتقد است که برنامه جدید کارآموزی به سرمایه‌گذاران این اطمینان را می‌دهد که بریتیش کلمبیا حداکثر تلاش خود را در جهت تربیت نیروهای متخصص انجام خواهد داد. وی می‌گوید: «به اعتقاد من دولت مسیر درستی را در پیش گرفته و این همان کاری است که بیزینس‌ها هم می‌کنند.»

ورک می‌گوید: «موسسات آموزش عالی می‌دانستند که تغییراتی در راه است. به همین دلیل نباید تعجب کنند. مدت‌ زیادی است که ما این مبحث را با دانشگاه‌ها مطرح کرده‌ایم.»

نهادی که نمایندگی دانشگاه‌های استان بریتیش کلمبیا را بر عهده دارد می‌گوید که موسسات وابسته به وی مصمم هستند تا جوانان بریتیش کلمبیایی را برای بازار کار رقابتی آینده آماده کنند.

رئیس شورای تحقیقات دانشگاه‌ها، آقای استفن توپ،‌ نیز اعلام کرد که برنامه‌های دانشگاه‌ها همیشه برای پاسخ‌گویی به نیازهای دانشجویان و خواسته‌های والدین آنها تغییر می‌کنند. او افزود که در حال حاضر دانشگاه‌های این استان فارغ‌التحصیلان بیشتری در زمینه مهندسی، علوم و بهداشت دارد.

وی گفت: «با در نظر گرفتن همه جوانب باز هم دانشگاه‌ها بهترین انتخاب برای جوانان هستند. به همین دلیل هم هست که جوانان و والدین آنها این روزها بیشترین تقاضا را برای پذیرش در دانشگاه دارند.»

[برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.]

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان