' تغییرات در سوابق شغلی و اهمیت ثبت آن | پرنیان
بازار کار — 31 جولای 2014

محمدعلی شاکرمی

 

وظایف قانونی کارفرمایان در قبال کارمندان- بخش هفتم

طبق قانون تدوین شده توسط دولت کانادا، کلیه کارفرمایان موظفند در صورت ترک کار از سوی هر یک از نیروهای انسانی شاغل در بنگاه اقتصادی‌اشان، نسبت به ثبت و ضبط اطلاعات مربوطه اقدام و ادارات دولتی ذیربط را مطلع نمایند.

طبق قانون، هر کانادایی شاغل، در صورتی‌که در یک سال کاری حداقل ۶۰۰ ساعت کار کرده باشد، واجد شرایط دریافت حقوق و مزایای دوره مرخصی زایمان و برای مدت حداکثر ۱۵ هفته می‌باشد. این دوره مرخصی می‌تواند برای مادر و یا حتی پدر فرزند به دنیا آمده و یا به سرپرستی گرفته شده بوده و هر کدام از آنها که مسئولیت نگهداری از بچه را به عهده گرفته باشد این مزایا را در زمان مرخصی دریافت خواهد نمود.

سابقه شغلی کارمندان/کارگران موسوم به ROE (Record of Employment) عبارت‌است از ثبت اطلاعات و همچنین تکمیل فرم‌های مربوط به ترک کار کارمند/کارگری که به دلایلی چون زایمان (خود و یا همسر) و یا حضانت و سرپرستی فرزند خوانده، قادر به کار و حضور در محل کار خود نبوده و در مرخصی به سر می‌برند.

فرم‌های ROE طبق قانون باید تا ظرف حداکثر ۵ روز از زمان ترک کار نیروی کار تکمیل و به اداره دولت فدرال کانادا (Service Canada) ارائه شود تا سازمان‌های دولتی متولی و متصدی پرداخت بیمه‌های بیکاری، زایمان و … قادر به پرداخت کسری از حقوق فرد به عنوان حقوق و مزایای زمان مرخصی باشند. بنا بر توضیحات فوق، مسئولیت ثبت و ضبط اطلاعات ترک کار افراد و صدور فرم‌های ROE مستقیما به عهده کارفرما بوده و عدم ارائه آنها به اداره فدرال کانادا به معنای عدم برخورداری نیروی کار از مزایای مربوطه می‌باشد. این‌که آیا فرد در مرخصی مشمول دریافت حقوق و مزایای مرخصی زایمان و … می شود یا خیر، میزان مزایای وی چقدر خواهد بود، و این‌که وی تا چه مدتی مجاز به دریافت حقوق و مزایا می‌باشد، همه و همه بستگی به عملکرد به موقع کارفرما در ثبت، تکمیل و همچنین ارائه فرم‌های ROE به دولت دارد.

بر اساس قانون، مهلت ۵ روزه به هیچ عنوان قابل تمدید نبوده و باید به این نکته نیز توجه داشت که کارفرما می‌تواند فرم‌ها را به دو روش پستی و یا تکمیل به‌ صورت آنلاین به دولت ارائه نماید. صاحبان کسب و کار باید توجه داشته باشند که در صورت انتخاب روش اول یعنی پست کردن فرم‌های ROE مربوط به کارمند/کارگر در مرخصی، باید با درخواست ازدولت فدرال کانادا (Service Canada) منتظر دریافت فرم‌های خام شوند که ممکن‌ است بین ۴ تا ۱۰ روز کاری طول بکشد. در صورت انتخاب روش دوم نیز کارفرمایان باید با معرفی شخصی در واحد حسابداری (به عنوان مثال مسئول آماده کردن لیست حقوق پرسنل) و یا منابع انسانی به دولت فدرال نسبت به بازکردن حساب کاربری و دریافت رمز ورود به سیستم آنلاین سوابق شغلی (ROE Web) اقدام نمایند که البته این روش نیز مستلزم گذشت زمان ۲۰ روزه بوده و بنا براین کارفرما موظف است تا از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده باشد.

البته نگارنده شخصا و به دلایل زیر روش ثبت سوابق شغلی به‌ صورت آنلاین در وبگاه ROE Web را در مقایسه با پست مدارک توصیه می‌نماید.

  1. کاهش زمان ثبت و ضبط اطلاعات و افزایش بهره‌وری
  2. حذف کاغذ بازی
  3. بالا بردن دقت و کیفیت در ثبت سوابق شغلی
  4. کمک به کارمند/کارگر در دریافت سریع‌تر حقوق و مزایا (البته در صورت واجد شرایط بودن)

در خاتمه کارفرمایان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت‌های زیر مراجعه کرده و با نحوه پر کردن فرم‌ها آشنایی پیدا کنند.

www.canadabusiness.ca

www.servicecanada.gc.ca

www.cbo-eco.ca

–          این نوشتار بر اساس اطلاعات سایت‌های رسمی دولتی در جون (ژوئن) ‌۲۰۱۴ تکمیل شده است.

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان