' توصیه‌هایی به تازه‌واردان: تهیه تلفن همراه در کانادا | پرنیان
توصیه‌های کاربردی — 26 مارس 2015

نشاط تهرانی

 

این متن در این صفحات از شماره نوروزی پرنیان منعکس شده است. 

یکی از ضروری‌ترین نیازهای مهاجران در بدو ورود دسترسی به سیستم‌های ارتباطی مانند تلفن همراه و ثابت، اینترنت و شبکه‌های تلوزیونی خصوصی است. معمولا تلفن ثابت، اینترنت و شبکه‌های تلوزیونی خصوصی از طرف شرکت‌ها ‌به صورت بسته یا پکیج ارائه می‌شوند و خیلی مقرون‌به‌صرفه است که این سه سرویس را به صورت این بسته‌ها از یک شرکت دریافت کرد. به همین دلیل در مطلب زیر به تلفن همراه پرداخته‌ایم و در مطلب بعدی در مورد سه سرویس دیگر توضیح خواهیم داد.

در استان کبک چند شرکت اصلی در زمینه ارائه سرویس تلفن همراه فعال هستند. البته بعضی از این شرکت‌ها به صورت زیر مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگتر فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها عبارتند از:

Bell Mobility

Public Mobile

Rogers

Telus

Videotron mobile

Chatr

Fido Solutions

Koodo Mobile

Solo Mobile

این شرکت‌ها که البته سخت در جذب مشتری در رقابت هستند سرویس‌های مختلف و متنوعی ارائه می‌دهند که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید. برنامه‌ها و بسته‌هایی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند در زمان‌های مختلف سال متفاوت است و تغییرات بسیار زیادی دارد به همین دلیل در این نوشتار زیاد به این بحث نمی‌پردازیم. یکی از بهترین راه‌های با خبر شدن از خدمات و سرویس‌های این شرکت‌ها مراجعه به وبسایت‌های آنها و مقایسه سرویس‌ها با هم است.

راه دیگر مراجعه حضوری به نمایندگی‌های هر شرکت است که معمولا در مراکز خرید و یا به صورت مجزا و مستقل در سطح شهر یافت می‌شود. توصیه به تازه‌واردان این است که در حد امکان از خرید و بخصوص امضای قرارداد به صورت تلفنی خودداری کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.

انتخاب شرکت ارائه‌دهنده سرویس تلفن همراه به مسائل زیادی بستگی دارد. اینکه شما در طول شبانه‌روز به چه میزان مکالمه نیاز دارید؛ چقدر تلفن دریافت می‌کنید؛ تماس شما با شهرهای دیگر کانادا و امریکای شمالی چقدر است؛ برای تماس‌های راه دور خارج از کانادا از چه سرویسی استفاده می‌کنید؛ آیا گوشی تلفن همراه خود را با خود از ایران آورده‌اید و قابل استفاده است یا می‌خواهید گوشی تلفن را هم به همراه خط یا سیم کارت از شرکت مورد نظر خریداری کنید؛ تلفن ثابت دارید یا نه؛ آیا به همراه اعضای خانواده از تلفن همراه استفاده می‌کنید یا تنها یکی از اعضای خانواده از تلفن همراه استفاده خواهدکرد. (خیلی از تازه‌واردان ترجیح می‌دهند به جای داشتن تلفن ثابت از بسته‌های خانوادگی استفاده کنند و تنها به تلفن همراه برای هریک از افراد بزرگسال خانواده بسنده کنند که اتفاقا فکر بدی نیست چراکه در بدو ورود قاعدتا اغلب تماس‌های تلفنی تنها بین اعضای خانواده است که معمولا در بسته‌های خانوادگی نامحدود و بدون هزینه اضافی است.)

معمولا برای دریافت تلفن همراه از شرکت‌های مختلف سه روش وجود دارد:

۱- پرداخت ماهیانه و بستن قرارداد (معمولا دو تا سه ساله)

این روش در صورتی مناسب است که شما به نیاز خود و امکانات شرکت ارائه‌دهنده و برنامه (Plan) ارائه شده توسط شرکت کاملا آگاهی دارید. البته تنها از این روش است که شما می‌توانید گوشی تلفن را هم از شرکت مربوط تهیه کنید. گاهی تصور بر این است که با قرارداد شما می‌توانید گوشی مجانی یا بسیار ارزان قیمت دریافت کنید در حالی که این تصور دقیق و درست نیست. در واقع، این روش نوعی خرید قسطی گوشی است و هزینه گوشی تلفن بر اساس نوع و امکانات آن در طول مدت قرارداد پرداخت می‌شود. گوشی‌هایی که توسط شرکت‌ها و با خط تلفن ارائه می‌شود برخلاف آنچه در ایران رایج است تنها مختص همان شرکت طرف قرارداد است. بعضی از این گوشی‌ها بدون سیم کارت است و قابلیت قفل‌شکنی ندارد و اگر قرارداد شما با شرکت مربوط تمام شود یا آن را فسخ کنید گوشی دیگر قبال استفاده نیست ولی بعضی شرکت‌ها گوشی را با سیم کارت ارائه می‌دهند و معمولا بعد از سه ماه از مدت قرارداد شما می‌توانید قفل تلفن را با پرداخت مبلغی باز کنید و سیم کارت‌های دیگر را برای آن استفاده کنید اما این مورد هم بسته به شرکت طرف قرارداد متفاوت است.

اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس تلفن همراه برای بستن قرارداد، سابقه اعتباری افراد را بررسی می‌کنند و تازه‌واردان معمولا بعد از چند ماه (گاه تا ۱۸ ماه) یا با کمک ضامن قادر خواهند بود با شرکت‌ها قرارداد ببندند. راه دیگر این است که شرکت مبلغی را به عنوان وثیقه دریافت می‌کند و بعد از ۶ ماه آن را آزاد می‌کند. در صورت فسخ قرارداد پیش از اتمام آن، مبلغی متناسب با ماه‌های باقیمانده تا پایان قرارداد باید توسط مشتری پرداخت شود.

۲- پرداخت ماهیانه بدون قرارداد. در این حالت شما با دریافت سیک کارت می‌توانید تلفن خود را فعال کنید و هر زمان تمایل داشته باشید به اشتراک خود با شرکت مربوط پایان دهید. به نظر می‌رسد این روش برای تازه‌واردان بسیار مطلوبتر است چون هزینه اضافی برای خرید تلفن را به شما تحمیل نمی‌کند و در مجموع برنامه‌های ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری را در این نوع تلفن‌ها می‌توان یافت. البته در این روش هم شما می‌تواند گوشی تلفن را از شرکت مربوط خریداری کنید مشروط بر این که هزینه گوشی را به طور کامل پرداخت کنید.

۳- پرداخت بر اساس میزان مصرف یا پیش‌پرداخت  Prepaid, Pay as you go

این سرویس برای افرادی مناسب است که قصد اقامت کوتاه‌مدت دارند. در این روش شما با پرداخت مبلغی، یک سیم کارت خریداری می‌کنید که بر اساس میزان مکالمه مصرف می‌شود و بعد از اتمام اعتبار کارت قطع خواهد شد. البته با شارژ کردن کارت تلفن دوباره قابل استفاده است. اما در این روش امکاناتی که در دو روش قبلی گفته شد وجود ندارد. امکاناتی مانند مکالمه‌ نامحدود در ساعاتی از روز (معمولا ۷ عصرتا ۷ صبح روز بعد) یا  دو روز آخر هفته و از این دست.

به عزیزان تازه‌وارد توصیه می‌شود که در بدو ورود و در شرایطی  که هنوز با نیازهای خود و همچنین شرکت‌ها و امکانات مختلف و قیمت‌هایی که ارائه می‌دهند کاملا آشنایی ندارند از بستن قراردادهای دوساله و سه‌ساله با شرکت‌ها خودداری کنند و آن را به آینده نزدیک موکول کنند.

در آخر به تازه‌واردان توصیه می‌شود در صورتی که به‌صورت تلفنی برای دریافت سرویس تلفن همراه اقدام می‌کنید حتما اسم و مشخصات فروشنده را سوال کنید و از او بخواهید اطلاعاتی که به شما ارائه می‌دهد به صورت مکتوب از طریق پست یا ای‌میل برای شما ارسال کند تا دچار مشکلات بعدی نشوید. در ضمن هر ماه فاکتور یا قبض تلفن را با دقت بسیار مرور کنید. مواردی دیده شده که شرکت‌ها در دریافت هزینه از مشتری بسیار بی‌دقت عمل کرده‌اند (که البته تقریبا در همه موارد کفه ترازو به نفع شرکت و به ضرر مشتری سنگینی می‌کند) بنا بر این در صورتی‌که مشکلی مشاهده شد یا هزینه اضافی در قبض تلفن می‌بینید بلافاصله با شرکت تماس بگیرید.

در بحث بعدی به سایر وسایل ارتباطی و نحوه انتخاب آنها خواهیم پرداخت.

 

در صورتی که به‌صورت تلفنی برای دریافت سرویس تلفن همراه اقدام میکنید حتما اسم و مشخصات فروشنده را سوال کنید و از او بخواهید اطلاعاتی که به شما ارائه میدهد به صورت مکتوب از طریق پست یا ای‌میل برای شما ارسال کند

 

گوشیهایی که توسط شرکتها و با خط تلفن ارائه میشود برخلاف آنچه در ایران رایج است تنها مختص همان شرکت طرف قرارداد است

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان