' جنجال در آموزش مباحث جنجالی | پرنیان
گزارش موضوع ماه — 13 می 2015

این مطلب در این صفحات از نسخه دیجیتالی پرنیان ۳۳ در دسترس است.

 

تغییر برنامه‌های درسی مرتبط با مباحث جنسی در انتاریو

اگر ساکن انتاریو باشید این روزها با موجی از تبلیغات هماهنگ یا ناهماهنگ علیه برنامه‌های درسی جدید انتاریو مواجه هستید؛ تماس‌های تلفنی، فلایرهای تبلیغاتی و حتی مراجعه خانه به خانه کسانی‌که شما را تشویق می‌کنند تا برعلیه این برنامه‌‌های درسی با عنوان sex-ed curriculum که قرار است از سپتامبر ۲۰۱۵ جایگزین برنامه قبلی شوند و تمامی ۱۲ سال تحصیلی در مقاطع ابتدایی و دبیرستان را متاثر می‌کنند موضع‌گیری کنند. عملکرد مخالفان بسیار قوی بوده و توانسته‌اند تا کنون توجه‌های زیادی را به خود جلب کنند و به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش انتاریو Ontario Ministry of Education  در ماه‌های باقیمانده از سال تحصیلی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و هم‌چنین ماه‌های آغازین سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ روزهای دشواری در پیش داشته باشد.

 

تاریخچه آموزش حوزه بهداشت جنسی در مدارس استان

برنامه درسی مرتبطی که هم‌اکنون در مدارس استان تدریس می‌شود – Health and Physical Education به وجوه مختلفی از مباحث مرتبط با جنسیت، آمیزش جنسی و بهداشت جنسی می‌پردازد. این برنامه در سال ۱۹۹۸ تصویب شده و از آنجا که حتی محتوای این برنامه هم در تقابل با تابوهای آموزشی مورد باور برخی مذاهب یا فرهنگ‌هاست یکی از مباحث دشوار برای برخی معلمان و دشوارتر از آن برای والدین باورمند اعم مهاجران و غیرمهاجر، کاتولیک و یهودی و مسلمان بوده است.

از آنجا که در بسیاری از این فرهنگ‌ها و باورها آموزش مباحث جنسی یک وظیفه اساسی والدین شناخته می‌شود که باید در زمان خودش – مقدمتا در سنین بلوغ و سپس قبل از ازدواج- به فرزندان و متناسب با همان باورها آموزش داده شود پرداختن به آنها از سوی معلمان غریبه و در میان سایر دانش‌آموزان از جنس مخالف خود ترویج ولنگاری دانسته می‌شود. به همین دلیل والدینی بوده‌اند که فرزندان خود را به مدارس مذهبی یا کاتولیک که تمهیدات خاص‌تری برای طرح این مباحث در نظر می‌گیرند فرستاده‌اند تا با این نوع آموزش‌ها مقابله کنند.

از همین رو وقتی در سال ۲۰۱۰ برای اول بار دولت لیبرال دالتون مک‌گینتی اعلام کرد که قرار است بر اساس بررسی‌های انجام شده تغییراتی در درس‌نامه‌های آموزشی داده شود و مباحث متاخرتری در حوزه‌های جنسی به کتاب‌های درسی راه یابد با موجی از مخالفت‌ها روبرو شد تا حدی که مجبور شد این برنامه را موقتا به بایگانی بفرستد اما با اکثریت یافتن لیبرال‌ها در انتخابات سال گذشته خانم کتلین وین که روزگاری خودش وزیر آموزش و پرورش استان بوده تصمیم گرفت تا این برنامه بایگانی شده را با تجدیدنظر نسبتا سریع و دور از دسترس سایر احزاب به اجرا بگذارد و به همین واسطه بود که در فوریه ۲۰۱۵، اجرایی شدن این برنامه در سال آینده تحصیلی با انتشار سیلابس‌های درسی جدید رسمی شد و موج اعتراضات پراکنده نیز از آن تاریخ شدیدتر شده است.

این برنامه درسی جدید تقریبا به همه موضوعات جنسی از قبیل هویت جنسی، همجنس‌خواهی، خودارضایی، پیامک جنسی sexting، قلدرمابی اینترنتی در ارتباط با مسائل جنسی (انتشار عکس‌های خصوصی و یا کامنت‌های جنسیتی) … پرداخته که البته این موضوعات در سنین و دوره‌های درسی مختلف و متناسب با سن دانش‌آموزان به آنها عرضه می‌شود اما شروع آن عمدتا از کلاس چهارم و پنجم است (جزییات مواد درسیsex-ed  برای کلاس‌های اول تا هشتم را می‌توانید اینجا و برای کلاس‌های نهم تا دوازدهم را در اینجا ببینید.) البته نظیر درس‌نامه فعلی تنها به توصیف مباحث اختصاص ندارد بلکه در هر زمینه خطرها و ریسک‌های موجود را توضیح داده و درباره روش‌های بهداشتی و ایمنی نیز بحث کرده است.

 

مدافعان و مخالفان درس‌نامه جدید

همان‌طور که انتظار می‌رفت این اعتراضات خیلی زود از سوی احزاب مخالف به عنوان ابزارهای سیاسی و ایدئولوژیک برای حمله به دولت لیبرال استفاده شد. البته در این زمینه به دلیل پایگاه ایدئولوژیک و طبقاتی محافظه‌کاران استان، چنین موضع‌گیری اصلا عجیب و غیرمنتظره نبود اما اعتراض NDP را باید در جایگاه دیگری جستجو کرد. از آنجا که چنین مباحثی همیشه برای خانواده‌ها حساس و حیاتی بوده است و در این زمینه آنها خیلی به اینکه در انتخابات به چه حزبی رای داده‌اند نگاه نمی‌کنند پتانسیل این بحث برای اینکه به یک جریان قوی در استان برعلیه لیبرال‌ها تبدیل شود بالاست. تا همینجا هم می‌توان اعتلاف بسیار گسترده‌ای از انواع مذاهب و انجمن‌های مختلف را که معمولا در کمتر موضوعی دارای وجوه مشترک هستند دید. گروه‌های خودجوشی هم در سطح فیس‌بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی در تقابل با این بحث راه‌اندازی شده و علاوه بر انجام چندین حرکت و تجمع اعتراضی در مقابل مجلس استان هم‌اکنون در تدارک یک هفته اعتصاب هستند.

این حرکت اعتراضی از والدین خواسته که در هفته ۴-۱۱ ماه می فرزندان خود را به مدرسه نفرستند و در نامه‌ای که به مدرسه ارسال می‌کنند دقیقا به این موضوع اشاره کنند که دلیل حرکت اعتراضی چیست. باید دید تا این تاریخ که مدت زمان زیادی به آن نمانده می‌توانند تعداد قابل توجهی از والدین را قانع کنند که به این حرکت بپیوندند. عمده استدلال مخالفان این است که این آموزش‌ها متناسب با سن دانش‌آموزان طراحی نشده است. همچنین در آنها به چندفرهنگی بودن کانادا و تضاد عمیق برخی از این مواد با باورها و آموزه‌هایی که در عمق شخصیت والدین ریشه‌ دارد توجه نشده و اینها می‌تواند در خانواده‌ها اختلاف ایجاد کند.

اما در سوی دیگر بسیاری از فعالان در عرصه‌های آموزشی و تربیتی و کارشناسان در تماس‌هایی که رسانه‌های مختلف کانادایی با آنها داشته‌اند کلیت این تغییر برنامه درسی را تایید می‌کنند. محور اصلی استدلال آنها این است که تغییرات تکنولوژیکی عظیمی که در دهه گذشته اتفاق افتاده از یکسو دسترسی به محتوای آمیخته با مضامین جنسی را از طریق وبسایت‌های گوناگون و پدیده‌هایی چون یوتیوب و فیس‌بوک و نظایر آنها بسیار آسان‌تر و بی‌پرواتر کرده و از سوی دیگر کودکان و نوجوانان را در معرض تهدیدات و خطرهای جدیدی قرار داده که عدم آموزش به موقع می‌تواند به بروز مشکلات در آینده منجر شود. آنها همین‌طور توضیح می‌دهند که خانواده‌ها اگرچه نقش مهمی در این زمینه دارند اما مدت‌هاست که دیگر مرجع و منبع اصلی مورد وثوق فرزندان شناخته نمی‌شوند و آنها خیلی زودتر از آنچه که والدین انتظار دارند یا می‌پسندند با مضامین جنسی برخورد می‌کنند.علاوه بر این برخی از مضامینی که حتی تا دو دهه قبل در جامعه چندان بروز و ظهور نداشت – نظیر بحث همجنس‌خواهی، چندجنسیتی و یا تغییر جنسیت- امروزه گستردگی غیرقابل انکاری یافته و لازم است فرزندان از همان سنین دبستان با این رویکردهای جدید آشنا شوند تا در برابر بچه‌هایی که در چنان خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند رفتارهای غیرقانونی و مخرب نشان ندهند.

نکته دیگری هم که در این زمینه وجود دارد و وزیر آموزش استان بر آن تاکید کرده کاهش سن بلوغ به دلیل همین تماس‌های رسانه‌ای و تکنولوژیکی است که بنا بر استدلال وی، کاهش سن آموزش این مضامین را ضروری ساخته است. این در حالی است که در مقام مقایسه بین برنامه‌های درسی انتاریو با سایر استان‌های کانادا به نظر می‌رسد حتی درس‌نامه جدید هم چندان پیش‌رو نباشد.

به هر حال از آنجا که بسیاری از والدین انتاریویی در فضای فرهنگی-آموزشی-تربیتی بسیار متفاوتی پرورش یافته‌اند باید این اعتراضات و مخالفت‌ها را درک کرد به‌ویژه که بسیاری از آنها برای پاسخ‌گویی به فرزندان‌شان در این فضای جدید آمادگی لازم را ندارند و همین می‌تواند به بزرگ‌ترین مانع بر سر این تغییرات تبدیل شود.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید به اینجا، اینجا و اینجا مراجعه کنید.

 

تا همینجا هم می‌توان اعتلاف بسیار گسترده‌ای از انواع مذاهب و انجمن‌های مختلف را که معمولا در کمتر موضوعی دارای وجوه مشترک هستند دید

 

نکته دیگری هم که در این زمینه وجود دارد و وزیر آموزش استان بر آن تاکید کرده کاهش سن بلوغ به دلیل همین تماس‌های رسانه‌ای و تکنولوژیکی است

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان