' مراحل خرید خانه در کبک- قسمت اول | پرنیان

نشاط تهرانی

 

[لینک مطلب در نسخه pdf تعاملی]

روال خرید خانه در کشور کانادا با آن چه که در کشورمان ایران اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت و شاید به‌نوعی پیچیده است. هرچند اصول کلی رایج در خرید و فروش خانه در شهرها یا استان‌های مختلف کانادا یکسان است اما جزئیات و مشخصات کار در هر شهر و استان کمی متفاوت است. در این مطلب تمرکز بیشتر بر روال جاری در کبک است.

با این که منابع اطلاعاتی بسیار زیادی برای خرید خانه وجود دارد و روش‌های مختلفی مثل مراجعه به وب‌سایت‌ها، تبلیغات روزنامه‌ها یا مجله‌ها و تبلیغات محلی نصب شده در فروشگاه یا کتابخانه‌ها را می‌توان برای یافتن خانه مورد استفاده قرار داد، اغلب مردم ترجیح می‌دهند مراحل خرید خانه را با یک مشاور یا Real Estate Agent به انجام برسانند. این مشاور باید مشخصاتی داشته باشد که بحث جداگانه‌ای می‌طلبد.

در برخی موارد مشاور ملکی با شما یک قرارداد سه تا شش ماهه امضا می‌کند و به این طریق به عنوان تنها مشاور رسمی شما به شما در یافتن خانه کمک می‌کند. بعضی اوقات نیز قراردادی بین خریدار خانه و مشاور امضا نمی‌شود اما معمولا افراد در یک زمان با دو یا چند مشاور کار نمی‌کنند. نکته دیگر این که، شما به عنوان خریدار هزینه‌ای بابت مشاوره‌ای که دریافت می‌کنید نمی‌پردازید و هزینه مشاوران یا همان کمیسیون را فروشنده خانه پرداخت می‌کند.

فروش خانه نیز به همین شکل تابع مقرراتی است. هر خانه‌ای که قراراست به فروش برسد تنها و تنها یک مشاور(یا گروهی از مشاوران همکار) برای فروش دارد که رابط بین خریداران و مشاوران آنها و فروشنده است و هر بازدیدی باید با حضور یا هماهنگی و آگاهی او صورت گیرد. البته هستند کسانی که خانه خود را بدون واسطه به فروش می‌رسانند اما به دلیل پیچیدگی این کار و عواقبی که ممکن است در جریان معامله یا بعد از آن دامن‌گیر افراد شود میزان فروش بی‌واسطه خانه‌ها به ۰٫۱ درصد خانه‌های در بازار هم نمی‌رسد. از این رو همیشه خریدار و فروشنده هریک با مشاور خود کار می‌کنند و تمام مذاکرات از طریق آنها انجام می‌‌شود و طبق قانون، خریدار و فروشنده تا آخرین روز یعنی روزی که خانه در محضر یاNotary به نام خریدار می‌شود با یکدیگر تماسی نخواهند داشت.

این مقررات بخصوص برای تازه‌واردین کمی پیچیده و دست و پاگیر به نظر می‌رسد اما در عمل فرایند خرید خانه را بسیار آسان و مشخص می‌کند به طوری که تکلیف تمام افراد اعم از خریدار، فروشنده و کسانی که رابط خریدار و فروشنده هستند و همه افرادی که در این زمینه کار می‌کنند مثل محضردار یا شرکتی که فروش خانه را بر عهده دارد کاملا مشخص است، تماس و در واقع درگیری طرفین به حداقل ممکن می‌رسد و دورزدن مشاوران و تبانی خریدار و فروشنده تقریبا غیرممکن است.

آنچه در زیر می‌آید مراحل خرید خانه است.

 

بازدید خانه

اولین مرحله خرید خانه بازدید آن است (البته قبل از این مرحله باید درباره شرایط مالی و اخذ وام اقدامات لازم انجام شده باشد.) وقتی خانه‌ای برای فروش وارد بازار می‌شود تابلویی در مقابل خانه نصب می‌شود که نام مشاور، نام شرکت مشاور املاک که مشاور با آن همکاری می‌کند و شماره تماس روی آن ثبت شده ‌است. هم زمان با این کار اطلاعات و عکس‌های مربوط به خانه توسط مشاور املاک فروشنده در وبسایت رسمی املاک کانادا یعنی mls.ca ثبت می‌شود. به این صورت شما خود یا با کمک مشاورتان می‌توانید با مراجعه به این وبسایت اطلاعات بیشتری در مورد خانه پیدا کنید. این وبسایت موتور جستجوی بسیار قوی و دقیقی دارد که با کمک آن می‌توانید دامنه جستجوی خود را محدود کنید و از اتلاف وقت برای دیدن خانه‌هایی که مناسب شما نیستند جلوگیری کنید. البته افرادی که عضو انجمن مشاوران املاک هستند چند روز زودتر از عموم مراجعان به وبسایت، به اطلاعات خانه‌های جدید دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند زودتر اقدام کنند.

در هر حال برای بازدید خانه حتما لازم است با تعیین وقت ملاقات از طریق مشاوران به محل مراجعه کنید. درصورتی که فروشنده خانه بدون واسطه و به طور مستقیم خانه را به فروش برساند یک آگهی به همراه شماره تلفن در جلوی در ورودی خانه قرار می‌دهد که می‌توان با آن تماس گرفت. در این حالت دیگر اطلاعات خانه در وبسایت قرارنخواهد گرفت. در موقع بازدید خانه، شما می‌توانید اطلاعات بیشتری را از صاحب‌خانه (اگر حضور داشته باشد) یا مشاور فروش خانه کسب کنید. مشاور موظف است هر نوع اطلاعاتی که مربوط به خانه باشد مانند هزینه گرمایش، مالیات، مشکلات احتمالی خانه و پیشینه آن، وضعیت بام و پنجره‌ها و حتی دلیل فروش خانه را در اختیار شما قراردهد. در شهر مونترال با توجه به سرمای هوا در زمستان در هنگام خرید خانه‌های مستقل وضعیت بام خانه و پنجره‌‌ها و سال آخرین تعویض آنها بسیار مهم است و حتما باید سوال شود.

بازدید اول خانه یک بازدید کلی است که شرایط و ظاهر خانه بررسی می‌شود و بازدید تخصصی و فنی یا Inspection در مراحل بعد است که در مورد آن توضیح خواهیم داد.

Open House/Visit libre : روزها و ساعات خاصی از هفته (معمولا یکشنبه از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر) خانه برای دیدن عموم باز می‌شود. در چنین ساعاتی صاحب‌خانه اگر ساکن خانه باشد خانه را ترک می‌کند و آن را در اختیار مشاور خود قرار می‌دهد و تنها در چنین زمانی است که می‌توان بدون قرار قبلی خانه را بازدید کرد. معمولا تاریخ و ساعت این نوع بازدید از یک هفته قبل، در آگهی‌های آنلاین، به صورت تابلوهای تبلیغاتی در خیابان‌های اطراف و یا سایر روش‌های تبلیغ خانه، به اطلاع همگان می‌رسد. برای تازه‌واردین به کانادا بخصوص کسانی که هنوز قصد جدی برای خرید خانه ندارند Open House فرصتی است برای آشنایی با شرایط کلی خانه‌ها و گرفتن اطلاعات بیشتر برای روزی که آمادگی کافی برای خرید خانه فراهم شود.

به کسانی که در جستجوی خانه مناسب هستند توصیه می‌شود در یک روز بیش از ۴ تا ۵ خانه را بازدید نکنند زیرا باعث سردرگمی در تصمیم‌گیری خواهدشد. توصیه دیگر این است که خانه مورد توجه خود را در ساعات مختلف شبانه روز بازدید کنید تا بیشتر به شرایط آن واقف شوید.

ادامه دارد

یادآوری: در اینجا منظور از خانه همان Property یا ملک است که شامل واحدهای ساختمانی یا آپارتمان یا انواع مختلف خانه‌های مستقل می‌شود.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان