' شبی که رقیبان، رفیق شدند | پرنیان
گزارش — 05 سپتامبر 2011

گزارش مراسم اهدا جوایز برگزیدگان دومین دوره مسابقه هفت‌سین

مصطفی مختاری

سفره هفت‌سین در خانواده‌ ما همیشه با آدابی مخصوصی آراسته می‌شد. جدای از سبزه‌اش که پیشتر انداخته می‌شد و سمنویی که شاید چند روزی قبل‌تر با مهربانی و همراهی همسایگان آماده می‌شد (و برای خودش عالمی داشت) آخرین تب و تاب پیش از نوروز بود. زمانی که همه بایدهای نوروزی را تمام کرده بودی و حالا با آرامش در کنار خواهر و برادرت می‌نشستی و تخم مرغ رنگ می‌کردی. مادرت سفره ترمه‌ای می‌انداخت و سپس تو و تمام آنهایی که دوستشان داری آینه و قرآن، سمنو و سماق و سنجد و سرکه و سیر را توی سفره می‌چیدید. سیب سرخ و سبز را در کاسه آب می‌انداختی که نشان طراوت بود و عشق و سلامتی و سپس سبزه مادر را روبروی آینه و در کنار آن سنبلی که پدر شب پیش خریده بود و عطرش اتاق را پر کرده بود؛ کنار تنگ بزرگ ماهی قرمزات می گذاشتی و با آمدن نوروز؛ آزادی را به ماهی‌ها عیدی می‌دادی.

گستردن سفره هفت‌سین برای من و خیلی‌های دیگر سرشار از خاطره‌هاست و مسابقه هفت‌سین کنپارس شاید بیش از هر چیز مسابقه‌ای بود برای یادآوری کودکی فراموش‌شده‌مان و جشن هفت‌سین به زیبایی تمام این خاطره‌ها بود؛ هرچند در آن خبری از سیر و سماق و سنجد و سایر سین‌ها نشد! جشنی که میهمانانش همه از یک جنس بودند، عاشق سفره هفت‌سین و با همین عشق همه آمدند، بدون تاخیر. مراسم ساعت هشت و نیم شب غروب آدینه با تکنوازی هنرمندان موسیقی سنتی شروع شد و هرچه از مراسم می‌گذشت چهره‌ها بازتر و خندان‌تر می‌شد انگار همه کسانی که در این مسابقه طولانی، رقیبان جدی یکدیگر بودند سالیان بسیاری بود که یکدیگر را می‌شناختند. حتی کارکنان سفره‌خانه سنتی لانه کبوتر که با لبخند خود از میهمانان با چای و شیرینی پذیرایی می‌کردند نگاهی آشنا داشتند.

پس از آن نوبت به اجرای موسیقی سنتی و موسیقی آذری رسید که احساس را بر قلب تک تک میهمانان لبریز کند. با شروع مراسم شام، موسیقی پاپ همراه میهمانان شد و پس از شام لذیذی که به سختی می‌شد از آن دل کند . بیش از شکم‌ها، چشم‌ها را سیر می‌کرد! نوبت جذاب‌ترین قسمت برنامه شد یعنی اهداء جوایز برندگان گام‌های مختلف مسابقه هفت‌سین اعم از داوران مردمی و برگزیدگان گام‌های مختلف که در دو مرحله انجام گرفت. علی مختاری مدیرعامل شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس که به احترام برندگان مسابقه، مسافرتش به ایران را مقداری جابجا کرده بود، از اهداف فرهنگی شرکت و شعار این شرکت که «به موفقیت مهاجران در سرزمین جدید می‌اندیشد» گفت و کلید این موفقیت را در پیوند مهاجران با ویژگی‌های فرهنگی‌اشان دانست؛ ویژگی‌هایی که به مهاجران این امکان را می‌دهد تا در سرزمین جدید با پیدا کردن خود از توانمندی‌هایشان بهره بیشتری ببرند. پس از سخنان کوتاه مدیر شرکت مهاجرتی کنپارس؛ این بار نوبت هنرمندان موسیقی ایرانی و سپس محلی بود که شور و شادمانی را در میان حاضران به اوج برسانند، آنچنان که مجری مراسم بارها به ایشان یادآوری می‌کرد که پذیرایی از خودشان را فراموش نکنند! توصیه‌ای که برای میهمانان غرق در تماشای هنرنمایی هنرمندان چندان موثر واقع نشد.

جشن اهداء جوایز برگزیدگان مسابقه هفت‌سین کنپارس سرانجام به پایان رسید. مسابقه‌ای که نزدیک به ۴ ماه شاهد همراهی دوست‌داران سنت ملی هفت‌سین بود و شب پایانی، اوج این همراهی بود. این مسابقه ۵ گام داشت و به برگزیدگان هر مرحله، جوایزی اهداء شد و البته برگزارکنندگان مسابقه، تقدیر از کسانی که در مراحل مختلف به داوری سفره‌ها نشسته بودند را فراموش نکردند و از آنانی که سفره‌شان به آخرین گام رسیده بود هم تقدیری ویژه کردند.

سفره‌های مسابقه هفت سین سال ۱۳۹۰ که در سایت هفت سین به نمایش درآمدند هزاران بازدید کننده داشتند و صدها پیام پر از تلاش و خلاقیت و ایران‌دوستی. شاید همین‌ها بود که علی مختاری، مدیر عامل شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس و حامی این مسابقه را وا داشت که برگزاری سومین دوره مسابقه جهانی کنپارس که ویژه تمامی فارسی‌زبانان است را در همین مراسم اعلام کند و تب وتاب دوران کودکی ما را با هیجانی دوباره همراه کند. هیجان شرکت در مسابقه سال آینده و رقابت با همه آنهایی که به زودی رفیقان‌مان خواهند شد.

با برنده نهایی مسابقه هفت‌سین کنپارس آشنا شوییم

برنده رتبه اول مسابقه در سال ۱۳۹۰، بر اساس آرا داوری مردمی، سرکار خانم کاملیا خوشنود بودند.

خانم خوشنود، متولد شهریور ۱۳۵۳ در تهران، در حال حاضر به همراه همسر و دو فرزندش در شهر پکن اقامت دارند. ایشان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستند و در حال حاضر مشغول فراگیری زبان چینی. قبل از اعلام رای نهایی مسابقه، گفتگوهایی با شرکت‌کنندگان آخرین مرحله از جمله ایشان انجام شد که پاسخ به تعدادی از پرسش‌ها را در اینجا می‌بینید. برای مطالعه مشروح گفتگو به آدرس www.parscanada.com/_1448 مراجعه نمایید.

از چه طریقی با مسابقه هفت‌سین آشنا شدید؟

از طریق یکی از دوستان هم‌دانشگاهی که در ایران زندگی می‌کنند با این سایت و مسابقه مربوطه آشنا شدم.

ایده اصلی طراحی سفره شما از کجا آمد؟

ایده اصلی من ساده کردن امکان ایجاد تنوع در سفره هفت سین بوده است. معمولا سفره هفت سین در روز اول عید برای اعضای خانواده جذابیت خاصی دارد. ولی بعد از گذشت چند روز، به علت یکنواختی اصلا دیده نمی‌شود و تا روز سیزدهم فروردین فقط به خاطر رسم معمول برچیده نشده و در محل ثابتی که برای آن در نظر گرفته شده است باقی می‌ماند. در طرح ارائه شده‌ی من، ایده جدید و متفاوت، امکان تغییر چیدمان سفره و ایجاد جذابیت و تنوع در هریک از سیزده روز اول سال می‌باشد. به طوری که سفره هفت سین به عنوان عنصری پویا و نو هر روز جلوه تازه‌ای به محیط خانه ببخشد. لازم به ذکر است که من چیدمان‌های زیادی برای این سفره در نظر گرفته و طراحی کردم، ولی به علت محدودیت تعداد عکس‌های ارسالی برای مسابقه، فقط ۷ چیدمان مختلف آن را عکاسی کرده، برای مسابقه فرستادم.

به نظر شما باید سفره هفت‌سین را به صورت سنتی آرایش کرد یا دنبال ایده‌های مدرن بود؟

به نظر من برای زنده نگه داشتن سنتی نظیر سفره هفت سین لازم نیست فرم و ترکیب آن به همان صورتی که از گذشته‌های دور بوده است، بدون تغییر تکرار شود. بلکه برپا کردن سفره هفت سین می‌تواند با حفظ عناصر و مفهوم اصلی، و با به کارگیری فرم‌ها و ترکیبات و عناصر جدید و مدرن صورت گیرد و در اصل بهتر است که فرم و ترکیب نهایی سفره به نحوی هماهنگ با دکوراسیون خانه و فضایی که در آن چیده می‌شود باشد. مثلا سفره‌ای که برای خانه‌ای با مبلمان کلاسیک و قدیمی یا فضای سنتی مناسب است، ممکن است در خانه‌ای با مبلمان مدرن و امروزی چندان زیبا نباشد و برعکس.

ایا این سفره به همین شکل در منزل شما چیده شد یا فقط برای مسابقه طراحی شد؟

سفره هفت سین من به همین شکل در روی میز ورودی هال چیده شد.

اگر برنده جایزه اصلی مسابقه شوید چه تصمیمی برای آن گرفته‌اید؟

به گمانم با جایزه، مصالح و اجزای لازم برای سفره هفت سین سال آینده را می‌خرم و از حالا مشغول طراحی می‌شوم!!!

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان