' چگونه دوستان رقیب شدند؟ | پرنیان
هنر و سرگرمی — 04 اکتبر 2011
مجید بسطامی
نگاهی به فیلم X-Men: First Class به بهانه توزیع گسترده آن به صورت DVD و Blu-Ray در مراکز فروش و کرایه فیلم در کانادا.
مردان ایکس (ایکس‌من): کلاس اول
با انتظاراتی که فیلم قبلی همین کارگردان (بزن‌بهادر- خفن  Kick-ass)و اولین قصه از مجموعه ریشه‌های ایکس‌من، ولوورین پدید آورده بودند به تماشای جدیدترین اثر در این فرنچایز رفتیم و نتیجه خوشبختانه قابل قبول بود. نسخه حاضر از چند نظر برجسته است. مهم‌ترین آنها همانی‌ست که برایش خلق شده یعنی معرفی پیشینه چند قهرمان اصلی مجموعه خصوصا رهبران دو قطب درگیر در میان میوتنت‌ها یعنی پروفسور ایکس و مگنیتو.داستان فیلم از این قرار است که در سال ۱۹۴۴، در حالیکه اریک نوجوان، مجبور است در یک اردوگاه نازی در لهستان شاهد نتایج تلخ و ناگوار آزمایشات یک دانشمند دیوانه آلمانی به نام اشمیت روی قدرت‌های ذهنی خود باشد، خاویر، همسن و سال او در امارت عیانی‌اش در نیویورک دختر عجیبی را به عنوان خواهر برمی‌گزیند. سال‌ها بعد و در حالی‌که جهان در آستانه یک جنگ هسته‌ای است، دو جوان همدیگر را می‌یابند و تلاش دایره‌ای ویژه در سازمان امنیت امریکا، آنها را به سمت تشکیل نخستین گردهمایی از انسان‌های دارای قدرت‌های عجیب و مشهور به میوتنت‌ها سوق می‌دهد در حالی‌که اشمیت هم در حال تشکیل لشکر خود است.در یکی از قسمت‌های قبلی ما به اجمال با اینکه مگنیتو یک یهودی با گذشته تلخ حضور در اردوگاه نازی‌هاست آشنا شده بودیم و خود این عجیب بود. با توجه به قدرت و احترام زیاد یهودیان در هالیوود و اینکه خود سینگر (کارگردان دو قسمت اول، تهیه کننده و نویسنده داستان همین فیلم و کسی که پیشتر قرار بود آن را کارگردانی کند) یهودی‌ است اینکه سردسته بدمن‌های این مجموعه، مگنیتو پیشینه یهودی داشته باشد سوال‌برانگیز بود. البته چون سینگر از جمله توابین است یعنی در نوجوانی به برخی گروه‌های طرفدار اندیشه‌های نئونازیسم علاقه داشته اما بعد تغییر رویه می‌دهد! بعید نیست برخی از اندیشه‌های گذشته وی هم در شخصیت‌پردازی مگنیتو تاثیرگذار بوده باشد اما به هر شکل، در این فیلم فرصت داریم که به تفصیل درباره چگونگی دگردیسی اریک به مگنیتو اطلاعات کسب کنیم و اگر دوست داشتیم با او همدلی نشان دهیم.قصه خیلی خوب نوشته شده و اگر چه زمان آن طولانی است اما واقعا معرفی و به سرانجام رساندن این همه شخصیت (که برخی از آنها هم برای اولین بار معرفی می‌شوند) آن هم در فیلمی که اساسا یک فیلم ماجرامحور مبتنی بر کامیک استریپ است نه یک فیلم شخصیت‌محور، در خور تقدیر است.آنچه که برتری‌های قصه را فزونی می‌دهد ارجاعات تاریخی است که در اینجا خصوصا بر روی بحران موشکی بین دو بلوک بر سر استقرار کلاهک‌های هسته‌ای امریکا در ترکیه و شوروی در کوبا و تبعات آن تمرکز دارد. البته در کنار این موضوع، اشاره به اینکه اریک پیشتر به عنوان یک شکارچی نازی‌ها عمل می‌کرده در واقع معرفی جریان دیگری در آن دهه‌ها است که جنبش جوانان یهودی جویای عدالت برای شکار و محاکمه یا مجازات سران فراری نازی به راه انداخته بودند. این قطعات تاریخی برای جوانان امروز که چند دهه بعد از فروکش کردن جنگ سرد و از هم پاشیدن بلوک شرق، عملا هیچ حافظه‌ای از ان دوران ندارند قابل توجه است.
چگونه دوستان رقیب شدند؟معرفی نحوه تکامل توانایی‌های افراد و چگونگی تشکیل کالج ویژه پروفسور (که عنوان فیلم هم از آن آمده است) خیلی خوب پر وبال داده شده و اشاره به اینکه همه این پدیده‌ها ریشه در آزمایشات و تحقیقات علمی آلمان‌ها دارد جالب توجه است. در مجموع نحوه آغاز قصه میوتنت‌ها (که می‌تواند تمثیلی از پراکندگی یهودیان در جهان باشد!)، دلایل نزاع‌های بین آنها با همه دولت‌ها و روابط عاطفی بین شخصیت‌ها در فیلم کاملا درآمده و اگرچه بار اصلی فیلم بر روی بازیگران بسیار جوان و نه چندان شناخته شده است اما نقصانی از این نظر دیده نمی‌شود؛ ضمن اینکه برخی فکرها مثل مواجهه دو شخصیت اصلی با وولورین و پاسخ کوتاه و موثر او! تحسین‌برانگیز است.در مجموع، کلاس اول این فرصت‌ را فراهم می‌کند که در تولیدات بعدی، قصه دو قهرمان اصلی را پی ‌بگیریم در حالی‌که سری دیگری از مجموعه ریشه‌های ایکس‌من هم در دست تولید است. این فرنچایز به عدد میوتنت‌های موجود در جهان قابلیت سینمایی‌شدن دارد.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان