' آیا کریسمس ارزان فرا می‌رسد؟ | پرنیان
مالی و اقتصادی — 04 اکتبر 2011
به رغم استقبال فروشندگان، دعوا بر سر اختلاف قیمت‌ها در دو سوی مرز ادامه دارد
یکی از موضوعاتی که همواره در کانادا مورد اعتراض بوده، قیمت بالاتر کالاها و خدماتی است که در دو سوی مرز با قیمت‌های متفاوتی حتی توسط یک موسسه فروشنده عرضه می‌شوند. مطلب زیر به ابعاد این بحث و تلاش دولت برای رفع این مشکل می‌پردازد.
فروشندگان کانادایی اعلام کرده‌اند که باکمال میل حاضرند برای مجلس توضیح دهند که چرا مصرف‌کنندگان کانادایی برای کالاهایی مشابه قیمتی بالاتر از مصرف‌کنندگان امریکایی می‌پردازند.
شورای خرید و فروش در کانادا این بررسی را در پاسخ به تقاضای آقای جیم فلاهرتی، وزیر امور دارایی دولت مرکزی انجام داده است. وی طی نامه‌ای اعتراضی از مجلس خواسته است تا به بررسی میزان اختلاف قیمت‌ها در کانادا و امریکا بپردازد.
آقی فلاهرتی در این‌باره می‌گوید:«کانادایی‌ها از این‌که می‌بینند کالاهایی یکسان در دو سوی مرزها با اختلاف قیمتی قابل توجه عرضه می‌شوند، خیلی ناراحت هستند و حق هم دارند.» او همچنین از این کمیته خواست تا با انجام یک بررسی در پاییز امسال و مشاوره با فروشندگان، توزیع کنندگان، صادرکنندگان، عمده‌فروش‌ها و نیز مشتریان به بررسی دلایل این امر بپردازد.
فروشندگان کانادایی می‌گویند که علت بالاتر بودن قیمت‌ها در کانادا این است که آنها برای مواردی چون هزینه‌های مربوط به واردات، حمل و نقل، توزیع و نیز هزینه‌هایی که توسط صاحبان کالاها و مارک‌های چندملیتی از آنها دریافت می‌شود، باید پول بیشتری بپردازند. فلاهرتی از مجلس خواسته است تا میزان نقشی را که این عوامل در تعیین قیمت نهایی یک کالا دارند با دقت بررسی کند.
آقای باب کرک، مدیر اجرایی این فدراسیون معتقد است که شاید بعد از این بررسی‌ها بتوان تغییراتی در میزان تعرفه‌ها اعمال نمود. به گفته وی مواردی هم هست که تغییر در آنها از حیطه قدرت دولت خارج است از جمله هزینه بیشتر به جهت استفاده از برچسب‌های دوزبانه برای کالاهایی که به کانادا صادر می‌شوند و اندازه بسیار کوچک‌تر بازار کانادا در مقایسه با بازار گسترده و وسیع امریکا.
بر اساس آخرین بررسی انجام شده توسط آقای داگلاس پورتر، از اقتصاددانان برجسته کانادایی در بانک BMO، که در ماه ایپریل گذشته انجام گرفت قیمت‌ کالاها در کانادا به طور متوسط ۲۰ درصد بالاتر از قیمت همان کالاها در امریکاست و البته میزان گران‌تر بودن برخی محصولات خیلی بیشتر از این‌هاست.
در نامه‌ای که آقای فلاهرتی به مجلس ارائه کرده، آمده است که اکنون حدود پنج سال از بالا رفتن ارزش دلار کانادا نسبت به نرخ برابری آن با دلار امریکا می‌گذرد و هنوز هم قیمت‌ها در این دو کشور تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند، بنابر این او نیز همراه با دیگر مصرف‌کنندگان از این وضع اعلام نارضایتی می‌کند و خواستار بررسی سریع‌تر موضوع توسط مجلس است.
فروشندگان کانادایی معتقدند که به شکل غیرمنصفانه‌ای مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. آنها می‌گویند قیمت‌ها در کانادا بالاتر است چون هزینه‌ها هم در اینجا بالاتر از امریکاست. البته هیچ وقت هیچ کدام از آنها در مورد میزان تاثیر این عوامل بر قیمت تمام شده جزئیاتی را اعلام نکرده‌اند. در برخی موارد از جمله در مورد J.Crew هم آقای مایکی درکسلر CEO این شرکت با صراحت اعلام کرده است که تا جایی که بازار کشش داشته باشد، قیمت‌ها را بالا می‌برند.
البته آقای فلاهرتی هم در نامه خود آورده که از ۵ سال پیش که نشستی را با فروشندگان بزرگ ترتیب داد، اوضاع کمی بهتر شده اما هنوز هم خیلی از کانادایی‌ها نسبت به این اختلاف فاحش قیمت‌ها حس خوبی ندارند و از آن ناراحت هستند. او در این نامه می‌گوید: «همه ما می‌خواهیم که کانادایی‌ها در فروشگاه‌های داخلی خرید کنند و از آنها حمایت کنند به‌ویژه با توجه به این که فقط چند ماه تا فرا رسیدن فصل خرید کریسمس باقی مانده است. اما ما در یک اقتصاد بازارمحور زندگی می‌کنیم و کانادایی‌ها هم به خوبی به ارزش و اهمیت خرید از جاهای دیگر واقف هستند. اگر می‌خواهیم مشتریانمان در داخل کانادا خرید کنند، باید قیمت‌هایی قابل رقابت به آنها عرضه کنیم. دلار قوی کانادا باید به نفع مصرف‌کننده کانادایی هم باشد.»
این فقط مصرف‌کنندگان نبوده‌اند که به این اختلاف توجه نشان دادند. در بررسی سال ۲۰۰۷ آقای پورتر، متوسط بالا بودن قیمت‌ها در کانادا ۲۴ درصد بود. آن زمان فروشندگان گفتند که برای تطبیق قیمت اغلب کالاها به زمان نیاز دارند زیرا آنها ۱۲ تا ۱۸ ماه قبل خریدهایشان را انجام داده‌اند وآن موقع هنوز یک دلار کانادا ۸۰ سنت دلار امریکا بود.
مقاله کامل در اینجا: http://www.parscanada.com/_1689

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان