' از همین امروز برای موضوع مالیات خود برنامه‌ریزی کنید | پرنیان
مالی و اقتصادی — 09 نوامبر 2011

دایان نایس- گلوب‌اندمیل/ برگردان نادیا غیوری

برنامه‌ریزی برای مالیات شباهت زیادی به خرید عید دارد: اگر برای شروع آن خیلی دست دست کنید، به دردسر می‌افتید و اغلب هم از امکانات بالقوه‌ای که در فصل خرید برای کمتر هزینه کردن در اختیارتان قرار داده شده، محروم می‌شوید. در حالی‌که بسیاری از ما هنوز به فکر تعطیلات سال نو یا مالیات‌های خود نیفتاده‌ایم، اما خانم کلوئه همل، از متخصصان قدیمی  مالیات در بخش مالی H&R، معتقد است که باید این کار را همین حالا شروع کنیم زیرا در تاریخ ۳۱ دسامبر در واقع مهلت ما برای اعلام هر نوع درآمد یا خسارت، دادن پول به موسسات خیریه و دیگر موارد معافیت مالیاتی به پایان می‌رسد و آن وقت دیگر کاری از ما برنمی‌آید.

خانم همل می‌گوید: «هنوز اوضاع آرام است و لازم نیست نگران چیزی باشید. وقتی فصل مالیات برسد که خیلی  هم دوره پرفشاری است، مجبور می‌شوید دوباره همه‌چیز را بازنگری کنید.»

برای مثال اگر در این مدت جابه‌جایی مسکن داشته‌اید، باید کارفرمایان یا موسسات مالی را در جریان بگذارید تا آنها بتوانند برگه‌های درآمد یا سرمایه‌گذاری شما را به نشانی درست برایتان ارسال کنند. خانم همل می‌گوید: «اگر این موضوع را فراموش کنید، ممکن است به مالیاتتان بهره تعلق بگیرد. حتی اگر چیزهایی را فراموش کرده باشید، وقتی نوبت به محاسبه درآمد برسد، اداره مالیات کانادا هیچ چیز را از قلم نمی‌اندازد.»

خانم همل برای پایان سال مالیاتی چند توصیه دارد که با هم می‌خوانیم:

۱ – پرونده سهام‌هایتان را بازنگری کنید.

عاقلانه این است که پیش از پایان سال وضعیت پرونده‌ مالی خود را بررسی کنید و ببینید که آیا می‌توانید از طریق موضوع از دست دادن یا کسب سرمایه عمده فایده‌ای نصیب خود کنید. مورد از دست دادن سرمایه‌های عمده را می‌توان در پرداخت مالیات تا سه سال عقب انداخت یا زمان آن را بدون هیچ‌گونه محدودیتی پیش‌تر آورد.

۲ – درآمدهایی را که مالیات به آنها تعلق می‌گیرد، یکی کنید.

اگر بخشی از پس‌انداز RRSPخود را به صورت پول نقد از بانک خارج کرده‌اید، یکی از املاک سرمایه‌گذاری خود را فروخته‌اید یا از کارفرمای خود مبلغ زیادی پول به صورت یکجا دریافت کرده‌اید، درآمدهای مشمول مالیات خود را به دقت حساب کنید. شاید بتوانید راه‌هایی پیدا کنید تا از مقدار مالیات خود کم کنید اما همه این کارها باید تا قبل از ۳۱ دسامبر انجام شود.

۳ – هزینه‌های پزشکی را جمع کنید.

هزینه‌های پزشکی که در هر یک از دوره‌های ۱۲ ماهه پیش از پایان سال پرداخت کرده باشید، قابل اعلام کردن هستند. بنابر این اگر سعی کنید که هزینه‌های پزشکی‌ای را که پرداخت کرده‌اید مشخص نمایید، می‌تواند از نظر پرداخت مالیات به نفعتان باشد.

۴- همه چیز را مرتب کنید.  

سعی کنید همه موارد مالی از جمله رسیدها و قبض‌های خود را به شکل مرتب در جایی جمع‌آوری کنید. انجام این کار درست یک  روز مانده به پایان مهلت مالیات، اصلا فکر خوبی نیست. اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، از همین امروز به بعد همه رسیدها و قبض‌های خود را در یک پاکت یا چیزی شبیه به آن جمع کنید.

۶ – برای تحصیلات عالی پس‌انداز کنید.

برای این که بتوانید از امکانی که دولت برای پس‌انداز تحصیلی معاف از مالیات (Canada Education Savings Grant) در هر سال در اختیارتان گذاشته استفاده کنید، باید قبل از رسیدن تاریخ ۳۱ دسامبر مبلغی را به حساب پس‌انداز تحصیلی فرزندتان واریز کنید.

۷ – به خیریه‌ها کمک کنید.

اگر بخواهید برای مالیات سالانه خود مبلغی را که به یک خیریه کمک کرده‌اید اعلام نمایید، باید این کمک قبل از تاریخ ۳۱ دسامبر آن سال انجام شده باشد. اگر در سال بیش از ۲۰۰ دلار به موسسات خیریه کمک کرده باشید، مقدار کمک بعد از ۲۰۰ دلار علاوه بر ۱۵ درصد معافیتی که به کمک‌های زیر ۲۰۰ دلار تعلق می‌گیرد، مشمول یک اعتبار و معافیت  ۲۹ درصدی از طرف دولت فدرال نیز می‌شود.

۸ – برای جابه‌جایی خود برنامه‌ریزی کنید.

قیل از این که برای زندگی به یک استان جدید بروید، نرخ مالیات در استان مذکور را بررسی کنید. شما تا زمان ۳۱ دسامبر در هر استانی که اقامت داشته باشید، باید مطابق با قوانین همان استان مالیات بپردازید. بنا براین اگر مالیات این استان‌ها تفاوت‌های چشم‌گیری با هم داشته باشند، شاید بهتر باشد که کمی برای جابه جایی صبر کنید یا این که آن را کمی جلوتر بیندازید.

متن www.parscanada.com/_1142

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان