' نهایی شدن توافقات کنپارس با شرکت حقوقی Parker Avocats | پرنیان
مهاجرت — 12 نوامبر 2011

آمادگی برای طرح شکایت علیه وزیر مهاجرت

شرکت کنپارس با شرکت حقوقی Parker Avocats به مدیریت خانم کاترینا پارکر وکیل با سابقه کانادایی برای طرح شکایت در دادگاه فدرال به توافق رسیده است. به این ترتیب پروژه شکایت حقوقی علیه وزیر مهاجرت به نمایندگی از متقاضیان برنامه نیروی متخصص فدرال که در فاصله دوم فوریه ۲۰۰۸ تا ۲۶ جون ۲۰۱۰ پرونده خود را ارسال کرده‌اند و متقاضیان لیست ۳۸‌گانه خوانده می‌شوند وارد مرحله اجرایی می‌شود.

طرح این دعوای حقوقی در دادگاه فدرال دارای مراحلی است و هزینه‌های مختلفی در بردارد. بخشی از این هزینه‌ها، هزینه‌های اداری دادگاه، ابطال تمبر و…است ولی بخش عمده آن هزینه وکالتی است که باید به وکلای درگیر انجام کار پرداخت شود. با وجود اینکه در قراردادهای کنپارس در خصوص طرح دعوا در دادگاه‌ها تعهدی نشده است، کنپارس هزینه وکالت در این پرونده را خود متقبل شده و هزینه وکیل برای طرح این شکایت را از موکلین خود دریافت نمی‌کند اما لازم است موکلین شرکت هزینه مختصری معادل ۱۵۰ دلار بابت هزینه‌های اداری پرداخت کنند. هر یک از موکلین کنپارس بسته‌ای را دریافت خواهند کرد که چگونگی مشارکت در شکایت برای آنها توضیح داده شده است. [غیرموکلین نیز می‌توانند با مشارکت در هزینه‌های وکیل به این پرونده بپیوندند…]

در مورد چند و چون این اقدام و نیز میزان موفقیت و دیگر نکاتی که در مورد پرونده مطرح است مصاحبه‌ای با خانم پارکر انجام شده است که در اینجا می‌بینید.

گفتنی است خانم پارکر پیش از این نیز در طرح دعوای حقوقی کنپارس علیه وزیر مهاجرت در خصوص امتیاز پزشکان با کنپارس همکاری کرده است که این دعوا نیز مراحل اولیه را با موفقیت طی کرده و فعلا نماینده اداره مهاجرت تقاضای مصالحه داده است.

آنها که اعتراض نمی‌کنند ضرر می‌کنند!

گفتگو با خانم کاترینا پارکر درباره پرونده حقوقی بر علیه وزیر مهاجرت

خانم پارکر ضمن تشکر از همراهی شما با شرکت کنپارس و نیز موافقت با انجام این مصاحبه؛ به عنوان اولین سوال بفرمایید موقعیت پرونده‌های متقاضیان لیست مشاغل فدرال ۳۸ گانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید مشکل کجاست؟

در وب سایت اداره مهاجرت وظیفه این سازمان اینگونه توصیف شده است:

«هر روز کارکنان وزارت مهاجرت و شهروندی با مردم از فرهنگ‌های مختلف در تعامل هستند. آنها وظیفه دارند به آنها عادلانه؛ موثر و برابر خدمت کنند. متقاضیان مهاجرت می‌توانند از ما انتظار رفتاری حرفه‌ای به دور از هر گونه نگاه مغرضانه و ناعادلانه داشته باشند و تصمیمات ما در مورد در خواست آنان باید روشن؛ شفاف و مسوولانه باشد.»

متاسفانه رفتار فعلی اداره مهاجرت کاملا عکس آن چیزی است که باید باشد و مدعی آن هستند. از زمانی که آقای جیسن کنی به وزارت رسیده است یعنی از تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸  متقاضیان مهاجرت از سراسر جهان عدم اعتماد و نا امیدی را در رابطه با این وزارتخانه کانادایی احساس می‌کنند.

فکر می‌کنید آیا امیدی به تغییر شرایط و سیاست‌های اداره مهاجرت هست؟

در شرایط فعلی و وضعیتی که الان بر روند رسیدگی به پرونده‌ها حاکم است و نیز رفتار غیر اصولی و دوگانه‌ای که این وزیر از خود نشان می‌دهد خیر، من به تغییر خوش‌بین نیستم. به گمان من سیاست‌های فعلی این دولت ادامه خواهد داشت تا سیاست اصلی حزب محافظه‌کار مخفی بماند. این حزب و این دولت به مهاجرین خوشامد نمی‌گوید اما نمی‌تواند به دلایلی این هدف اصلی را آشکارا بر زبان براند و از این راه‌ها بهره می‌برد تا عملا نتیجه دلخواه را بگیرد.

آیا فکر می‌کنید وزیر مهاجرت فرد با صداقتی است؟

من نمی‌توانم در مورد ایشان به عنوان یک فرد قضاوتی داشته باشم چرا که او را شخصا نمی‌شناسم اما با سیاست‌های او و توجیهات او کاملا مخالفم. به نظر من وقت آن است که این وزیر و این دولت به چالش کشیده شود و عدالت برقرار شود.

به نظر شما چاره کار چیست و چه باید کرد؟

به نظر من باید هر چه در توان است بکار گرفت. فضای سیاسی و فعالین سیاسی مخالف دولت کانادا باید از آنچه می‌گذرد مطلع شوند. این موضوع مهاجران است و به راحتی موضوع روز مردمی که در کانادا زندگی می‌کنند نمی‌شود بنابراین نمایندگان و احزاب دیرتر نسبت به این موضوعات آگاه می‌شوند. وظیفه ما اطلاع‌رسانی به جامعه سیاسی و نیز افکار عمومی است. در اولین گام مطبوعات باید فعال شوند تا لابی سیاسی با احزاب مخالف قوی‌تر عمل کند. جامعه مهاجران و نیز خود متقاضیان نیز باید تا می‌توانند همراهی کنند و نارضایتی خود را اعلام کنند. می‌دانم که کنپارس در این زمینه‌ها اقداماتی داشته است و خود من نیز در بعضی از این اقدامات آقای مختاری را همراهی کرده‌ام.

علاوه بر این راه‌ها، طرح دعوای حقوقی نیز باز است و به عنوان یک راه‌حل موثر باید مورد توجه باشد زمانی که احساس شود فشار سیاسی و مطبوعاتی به دلایلی نمی‌تواند در زمان دلخواه موثر باشد.

چگونه می‌توان شانس موفقیت را در پروژه حقوقی بالا برد؟

ما معتقدیم که در کانادا قانون حاکم است و قدرت‌مداران تا جایی می‌توانند از قدرت سواستفاده کنند که در مقابل خود مقاوت نهادهای مدنی و نظارتی را نبینند. اگر ما تلاش خود را در ارایه یک کار حقوقی قوی بکار گیریم و متقاضیان نیز با انگیزه ما را حمایت کنند شانس موفقیت بسیار بالاست. تخلفات وزارت مهاجرت در این قضیه آنقدر واضح است که به سختی می‌توان در موفقیت چنین دعوایی شک کرد.

آیا به نظر شما تعداد بیشتر افراد و متقاضیان معترض چه تاثیری در موفقیت پرونده خواهد داشت؟

هر چه تعداد افرادی که در این شکایت ما را همراهی می‌کنند بیشتر باشد شانس موفقیت بالاتر خواهد رفت. می‌دانم که کنپارس تعداد قابل توجهی موکل دارد که تنها با همان تعداد نیز بزرگترین شکایت حقوقی علیه وزیر مهاجرت شکل می‌گیرد اما مطمین هستم بسیاری دیگر از قربانیان این سیاست‌ها نیز با ما همراه خواهند شد.

فکر می‌کنید چه چیزی باعث شده است که اعتراض موثری در مقابل این اقدامات صورت نگیرد و در یک کشور دموکراتیک اینگونه اصول اولیه حقوقی و اخلاقی زیر پا گذاشته شود؟

رفتار اداره مهاجرت و بی‌پروایی وزیر فعلی مهاجرت در قانون‌شکنی نباید این تصور را در ذهن افراد ایجاد کند که کانادا کشور دولتمردان قانون‌شکن است. خیر چنین نیست. وزیر مهاجرت به خود جرات تخلف می‌دهد چون طرف مقابل خود را خارجیانی می‌بیند که در کانادا دستشان به وی نمی‌رسد. بسیاری از متقاضیان از حقوق خود بی‌اطلاعند و اطلاعات لازم و نیز توان مالی برای احقاق حقوق خود را ندارند. علاوه بر این از هم جدا هستند و صدایشان به جایی نمی‌رسد. مشکل آنان نیز به سادگی به مشکل روزمره مردم کانادا که می‌تواند توجه رسانه‌ها را جلب کرده و افکار عمومی را تحریک کند تبدیل نمی‌شود. پس طبیعی است که این وزیر خود را از بسیاری اعتراضات ایمن می‌بیند. این جرات در دیگر وزرای همین کابینه دیده نمی‌شود چرا که به محض تلاش در تضییع حقوق مردم سرو صدا آغاز می‌شود و نهادهای مدنی و احزاب مخالف سیاسی آن را در مطبوعات جار خواهند زد. نیاز دولت به حفظ آرای خود برای انتخابات آینده آنها را از اقدامات بی‌محابا بر حذر می‌دارد.

حال اگر تعدادی از متقاضیان متحد شوند و به صورت یکپارچه و با اقدامات معقول و منطقی از ظرفیتهای سیاسی؛ مطبوعاتی و حقوقی کانادا استفاده کنند وزیر و سیاست‌هایش به چالش کشیده می‌شود و آنان مانعی بزرگ در برابر خود خواهند یافت. من به موکلین کنپارس تبریک می‌گویم که با مجموعه‌ای کار می‌کنند که هم خود را صرف دفاع از حقوق آنان کرده است و این ظرفیت را دارد که وزیر را به چالشی تاریخی بکشد.

بعضی از موکلین ما می‌پرسند آیا حضور و مشارکت آنها در این دعوی می‌تواند به ضرر آنها تمام شود. آیا چنین چیزی ممکن است؟ آیا جای نگرانی هست؟

متاسفم از اینکه این را می‌شنوم و آقای وزیر چنان چهره‌ای از کانادا به نمایش گذاشته است که برخی چنین تصوری در ذهن دارند اما خیر. جای نگرانی نیست و هیچ ضرری برای متقاضیان ندارد. در هر صورت پرونده آنها اگر رسیدگی شود بر اساس قانون خواهد بود. با وجود همه مشکلاتی که در مورد اداره مهاجرت می‌دانیم، این سیستم فاسد نیست و کسی نمی‌تواند در سیستم اداری و حقوقی کانادا دستور خلاف قانون به زیر دستان خود صادر کند. بر عکس؛ تجربه نشان داده است که دولت‌هایی که ریگی به کفش دارند تلاش می‌کنند به نوعی معترضین را جری‌تر نکنند بنابراین تلاش برای کسب رضایت آن عده که در میدان هستند برای جلوگیری از تحریک بیشتر دیگران همیشه در دستور کار بوده است. آنها که مشارکت نمی‌کنند و منتظر می‌مانند قطعا ضرر می‌کنند.

خانم پارکر! ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

 از لطف و اعتماد شما به من و مجموعه حقوقی ما سپاسگزارم.

www.parscanada.com/_1735

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان