' بهترین‌های سال در آخرین ماه | پرنیان
هنر و سرگرمی — 15 دسامبر 2011

دسامبر را باید جذاب‌ترین ماه سال برای عشاق سینما دانست. تعدادی از بهترین اندوخته‌های هنری و سرگرمی هالیوود و همچنین سینمای مستقل در این ماه به روی پرده نقره‌ای می‌روند. حسن هر دو گروه این است که فاصله بین آنها بسیار کم می‌شود، همه آثار سرگرم‌کننده و پرفروش این ماه تا حد زیادی هنرمندانه هستند و هم آثار هنری‌تر آن جذاب و قابل تحمل! به دلیل تعداد زیادتر این آثار، در این شماره معرفی کتاب نداریم.

آرتیست Artist

نویسنده و کارگردان: میشل هازاناویسیوس

بازیگران: ژان دوژاردن، برنیس بوژو، جان گومن

نمایش در کانادا: ۹ دسامبر

اگر فکر می‌کنید که همه سینما پر شده از آثار سه‌بعدی با صدای ۷ باند دالبی ساراند اشتباه کرده‌اید. به تماشای این اثر صامت (بله! صامت) سیاه و سفید که به شیوه اثار کلاسیک سینمای صامت، با میان‌نویس قصه خود را تعریف می‌کند بروید تا دوباره لذت قصه‌گویی بدون فن‌اوری‌های کر کننده را تجربه کنید. در این قصه قدری کمدی، قدری درام با ترکیبی از حادثه و رومنس و خیانت، بازیگران فیلم تلاش زیادی داشته‌اند تا بتوانند سبک خاص بازیگری پرتظاهر این نوع سینما را بازسازی کنند. آنها که فیلم را در جشنواره کن امسال دیده‌اند متوقف‌القول آن را ستوده‌اند.

Mission Impossible: Ghost Protocol

ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح Mission Impossible: Ghost Protocol

کارگردان: برد برد Brad Bird

بازیگران: تام کروز، جرمی رنر، سایمون پگ

نمایش در کانادا: ۱۶ دسامبر

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار قسمت چهارم از یک فرنچایز پرفروش به روی پرده می‌اید تا مدت‌ها درگیری تام کروز با چند کمپانی بزرگ بر سر میزان هزینه‌ها و دستمزد وی به نتیجه برسد. کروز همه‌کاره فیلم است و کارگردانی را هم انتخاب کرده تا همانی را که او می‌خواهد یعنی نمایش‌ تمام و کمال توانایی‌های وی، در حالی که کمی پا به سن گذاشته به درستی انجام دهد. این بار اتان هانت با چالشی شبیه قسمت اول این مجموعه روبروست. زمانی‌که انفجار در کرملین را به گردن گروه او می‌اندازند و به همین بهانه خواستار پایان کار و انحلال فعالیت‌ها می‌شوند او با تشکیل یک گروه جدید تلاش می‌کند تا این لکه ننگ را پاک کند.

تعمیرکار خیاط سرباز جاسوس

تعمیرکار خیاط سرباز جاسوس Tinker Tailor Soldier Spy

کارگردان: توماس آلفردسن

بازیگران: گری اولدمن، کالین فرث، تام هاردی

نمایش در کانادا: ۱۶ دسامبر

به تصویر کشیدن آثار جاسوسی جان لوکاره چندان آسان نیست چون قصه‌های آثارش عموما ضرب‌آهنگ ماجرایی کندی دارند و بیشتر بر روانشناسی شخصیت‌ها حاکم هستند. حالا یک کارگردان نه چندان سرشناس سوئدی که در کارنامه‌اش یک فیلم ترسناک موفق و متفاوت دارد، به سراغ یکی از آثار قهرمان شهیر لوکاره، جرج اسمایلی با بازی گری اولدمن رفته تا توانایی خود را اثبات کند. ماجرای قصه به دوره‌ای از جنگ سرد می‌پردازد که در ان اسمایلی که تازه بازنشستگی‌اش را آغاز کرده مجبور می‌شود برای شناسایی یک جاسوس روس دوباره وارد عمل شود.

جوان

جوان Young Adult 

کارگردان: جیسن ریتمن

بازیگران: شارلیز ترون

نمایش در کانادا: ۱۶ دسامبر

جدیدترین اثر کارگردان جوان و خوش‌آتیه سینما که هر دو اثر قبلی‌اش، جونو و پادرهوا آثار مطرحی بودند برخلاف جونو لحنی تلخ و گزنده دارد. قهرمان قصه زن جوان سی‌ساله‌ و نویسنده، پس از طلاق به زادگاهش بازمی‌گردد تا دوران جدیدی آغاز کند. از جمله با دوست پر سابقش که الان متاهل و بچه‌دار است اما اوضاع طور دیگری ورق می‌خورد. باید دید ریتمن که از تولید آثار سرخوشانه‌تر نتوانست به اسکار دست یابد، آیا می‌تواند با یک درام تلخ و تاثرگذار موفق شود. وی برای افزایش جنبه‌های شوک آور فیلم از شرکت در برنامه‌های پیش‌نمایش تبلیغاتی برای فیلم خودداری کرده است.

شرلوک هلمز

شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها Sherlock Holmes: A Game of Shadows   

کارگردان: گای ریچی

بازیگران: رابرت داونی جونیور، جود لا، نومی ریپیس

نمایش در کانادا: ۱۶ دسامبر

زمانی‌که گای ریچی اقتباس خاص خود از شخصیت هلمز و رابطه‌اش با دکتر واتسن را به روی پرده آورد با اعتراض خیلی از علاقه‌مندان این شخصیت مشهور روبرو شد اما موفقیت عظیم فیلم اول، منجر به تولید دنباله‌ای بر آن شده که به نظر می‌رسد حتی از نسخه قبلی هم پرحادثه‌تر است و رویارویی هلمز با بزرگترین دشمنش، پروفسور موریاتی را به تصویر می‌کشد. جابجایی زن نقش اصلی فیلم، از ریچل مک‌آدامز (که البته در فیلم حضور محدودی دارد) با نومی ریپیس سوئدی که بعد از مجموعه سه‌گانه «دختری با خالکوبی اژدها» به شهرت رسید از دیگر تغییرات در فیلم است.

دختری با خالکوبی اژدها

دختری با خالکوبی اژدها The Girl with the Dragon Tattoo   

کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: دنیل کرگ، رونی مارا، کریستوفر پلامر

نمایش در کانادا: ۲۱ دسامبر

از عجایب ساکنان آمریکای شمالی این است که تعداد بسیار کمی از آنها حوصله یا سواد! تماشای فیلم‌های خارجی با زیرنویس انگلیسی را دارند و به همین دلیل فیلم فوق‌العاده‌ای چون نسخه سوئدی دختری با خالکوبی اژدها ساخته آردن آپلف بر اساس داستان استیگ لارسن قابلیت این را دارد که مجددا به زبان انگلیسی بازسازی شود. اما چه کسی توان و جرات کافی برای خلق اثری حتی در حد و اندازه‌های نسخه اریژینال را داشته است؟ خوب، دیوید فینچر که خودش از بهترین‌های این دوران است این مسئولیت دشوار را بر عهده گرفته است. باید دید این اثر معمایی-حادثه‌ای با زمینه تلخ اجتماعی در دستان فینچر چه سرنوشتی خواهد یافت و چه تفاوتهایی با نسخه اصلی خواهد داشت.

ماجراهای تن تن

ماجراهای تن تن The Adventures of Tintin   

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: دنیل کرگ، جیمی بل، اندی سرکیس، سایمون پگ

نمایش در کانادا: ۲۱ دسامبر

بالاخره بعد از سال‌ها طلسم تولید این فیلم شکست و علاقه‌مندان به اثار تن‌تن به قلم هرژه فرصت یافتند که نتیجه اقتباس سینمایی آن توسط یکی از بزرگترین فن‌سالاران سینما را شاهد باشند. فیلم که ترکیبی از سه قصه تن‌تن است با دو دسته واکنش کاملا متفاوت در نمایش های اروپایی‌اش مواجه شده است. گروهی که علاقه‌مندان سینه‌چاک این مجموعه در آنها اکثریت دارند معتقدند که فیلم نتوانسته حق مطلب را ادعا کند و گروهی دیگر که عموما کتابها را نخوانده بودند و ارتباط مستقیم‌تری با فیلم دارند آن را بسیار جذاب و خوش‌شانس ارزیابی کرده‌اند. به هر حال این اثر سه‌بعدی که با تکنیک پیشرفته موشن کپچر ساخته شده و نقش کاپیتان هادوک در آن به دلیل انتخاب خاص قصه‌ها (ماجرای جستجو برای یافتن گنج راخام سرخ‌پوش و کشتی غرق شده یونیکورن) بیشتر است با فروش بسیار خوب جهانی روبرو شده و همه منتظرند تا ببینند عملکرد آن در امریکای شمالی چگونه خواهد بود.

ما یک باغ‌وحش خریدیم

ما یک باغ‌وحش خریدیم We Bought a Zoo     

کارگردان: کمرون کرو

بازیگران: مت دیمن، اسکارلت جوهانسن

نمایش در کانادا: ۲۳ دسامبر

یک کمدی خانوادگی از کارگردانی که زمانی امیدهای بسیاری به وی بود اما به مرور مشخص شد که برای موفقیت تداوم لازم را ندارد. البته تیم بازیگری این یکی خیلی قوی‌تر از اثار چند سال اخیر وی هستند و باید دید در عمل چه حاصل خواهد شد. قصه فیلم درباره رابطه نه‌چندان بسامان پدری با دو فرزندش است که با از دست دادن کار، مجبور می‌شود به خانه جدیدی نقل مکان کند که در واقع، بخشی از یک باغ‌وحش است. در ابتدا شرایط غیر قابل تحمل به نظر می‌رسد اما دوستی بچه‌ها با حیوانات و ورود یک عشق جدید به زندگی پدر، وضعیت را تغییر می‌دهد.

اسب جنگی War Horse

اسب جنگی War Horse     

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: تام هندلستن، بندیکت کامبربچ، امی واتسن

نمایش در کانادا: ۲۵ دسامبر

کمتر پیش می‌آید که یک کارگردان بخواهد با خودش رقابت کند اما استیون اسپیلبرگ که گاه ۳-۴ سال فیلم نمی‌سازد امسال با آغاز نمایش دو فیلم به فاصله ۴ روز قصد دارد نشان دهد که چگونه اسمش می‌تواند معرف موفقیت یک اثر در گیشه باشد حتی اگر رقیب خودی باشد! قصه فیلم که یک داستان کلاسیک نوجوانانه است به دوران جنگ جهانی اول بازمی‌گردد؛ زمانی‌که ارتش به دلیل نیاز به امکانات و تدارکات، جویی، اسب نوجوانی به اسم آلبرت را می‌خرد و همین وی را مجبور می‌کند که به دنبال اسبش و سپس برای نجات سرزمینش راهی نبرد شود. سکانس‌های نبرد در فیلم بسیار پرشکوه ساخته شده‌اند که یادآور تکنیک بالای تولید در نجات سرباز رایان است. باید دید فیلم می‌تواند موفقیت آن فیلم را برای کارگردان تکرار کند.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان