' صنعت علوم زیستی در کبک | پرنیان
مالی و اقتصادی — 19 دسامبر 2011

افروز ایزدپناه

کبک با پنج شرکت بین‌المللی داروسازی و اجرای پروژه‌های تحقیقات بنیادین در بخش خصوصی و در بخش تحقیق و توسعه، قلب پژوهش و تحقیقات اساسی‌ کانادا محسوب می‌شود. بیش از ۲۰۰۰ دانشمند بطور مستقیم در کشف و توسعه ملوکولهای  درمانی و استفاده آنها در داروسازی و یا در بیوتکنولوژی و همچنین در شیمی‌ دارویی مشغول به فعالیت هستند. بسیاری از داروها در کبک کشف شده و ارتقا یافته‌اند، مانند:

– ۳TCیکی‌ از داروهای که برای دارمان ایدز تجویز می‌شود.

– آزمایشگاه‌های  تحقیقاتی‌ مرک، که موجب بوجود آمدن دو کمپانی از پنج کمپانی بزرگ  دارویی شد.

– دو اکتشاف مهم شرکت پفیزر که در کانادا انجام شد. یکی‌ داروی جایگزین برای هورمون‌تراپی و دیگری، سرکوب کننده ایمنی برای جلوگیری از پس زدن عضو پس از پیوند.

علوم زیستی‌ که شامل صنعت داروسازی و صنعت بیوتکنولوژی می‌‌باشد.

بیوتکنولوژی

بهداشت و درمان، بخش اصلی‌ بیوتکنولوژی با ۶۷ شرکت و استخدام ۲۳۰۰ نفر در کبک می‌‌باشد. تعداد ۴۰ شرکت از این شرکتها در قسمت تحقیقات درمانی و تعدادی از آنها محصولاتشان را به مرحله توسعه بالینی رسانده‌اند.

کبک مقام چهارم را در بخش بیوتکنولوژی در آمریکای شمالی به خود اختصاص داده است. بیش از نیمی از بخش بیوتکنولوژی در کبک در زمینه سلامت انسان تخصص دارند. از جمله تخصص‌هایی که در این زمینه می‌‌توان برشمرد:

– مبتکر در زمینه اوزون و استرلیزه کردن وسایل پزشکی‌ در بیمارستانها. شرکت TSO۳ اجازه فروش سیستم جدید استریلیزه در اتحادیه اروپا را دریافت کرده است.

– همچنین بسیاری از شرکت‌های بیوتکنولوژی کبک، فرایندهایی را در ساخت، توسعه و بهبود تغذیه انسانی‌، کشاورزی و شیمیائی در جهت اضافه کردن ارزش به مواد زائد و ضایعات انجام داده‌اند.

داروسازی

داروسازی

مرکز هشت شرکت چندملیتی تحقیقاتی و سازنده دارو در جهان در استان کبک قرار دارند. با فعالیت بیشتر از ۸۰۰۰ نفر در این بخش از صنعت، این استان بیش از یک سوم تولید محصولات دارویی را در کانادا در اختیار دارد. بیش از ۳۰ شرکت کانادائی دفاتر مرکزی خود را در کبک دایر کرده‌اند. تعدادی از پیشروان تحقیقات دارویی جهان در زمینه تحقیقات اساسی‌ و همچنین تولید محصولات دارویی و فناوری پزشکی‌، کبک را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند.

کلید موفقیت کبک در زمینه علوم زیستی‌ مرهون همکاری شرکت‌ها در بخش خصوصی، تحقیقات دولتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌های آموزشی و شبکه‌های عمده تحقیقات بالینی بوده است. چنین همگرایی و همکاری در زمینه رشته‌های میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای، موجب شده که کبک در نوآوری و خلاقیت این بخش از صنعت موفق و پیشرو باشد.

از آنجا که استقرار سازمان‌های تحقیقاتی‌ می‌‌تواند در هر نقطه از جهان انجام شود، با این حال بزرگترین شرکت‌ها جایی برپا می‌‌شوند که بیشترین سوددهی‌ و بازده را داشته باشند. در این رابطه کبک در میان گزینه‌های برتر جهان است. مزایایی چون هزینه کمتر، دسترسی‌ آسان به جمعیت بیمار، سطح بالای تخصص‌های پزشکی‌ و تمایل بیماران به شرکت در تحقیقات، کبک را به عنوان نقطه طلایی بر روی نقشه جهانی‌ تحقیقات بالینی و دارویی نشان داده است. در واقع کبک جایگاه  بیش از ۳۰ شرکت قراردادی تحقیقاتی‌ است که با استخدام بیش از ۵۰۰۰ نفر، به ارائه  طیف کاملی از خدمات تحقیقاتی‌ از زمان شروع تا نظارت بر فروش محصولات نهایی می‌پردازند.

همانطور که ذکر شد عوامل متعددی در پیشرفت علوم زیستی‌ در کبک دخالت دارند که به اختصار به برخی‌ از این مزایا اشاره می‌‌شود:

پشتیبانی‌ مالی‌

یکی‌ از دلایل پیشرفت این صنعت در کبک، پایین‌تر بودن هزینه انجام تحقیقات و یا تولید در این استان نسبت به اروپا و ایلات متحدهٔ آمریکا بوده است. در استان کبک، شرکت‌ها با استفاده از مزایای اعتبار مالیاتی در رابطه با هزینه‌های تحقیق و توسعه می‌‌توانند تا ۴۰ درصد مالیات‌های مربوط به کارگران بخش تحقیق و توسعه و تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها را کاهش دهند. همچنین دانشمندان و کارشناسان خارجی‌، می‌‌توانند از مزایای شکستن مالیات بر درامد شخصی‌ تا ۵ سال متوالی بهره‌مند شوند. کبک دارای یکی‌ از پایین‌ترین نرخ مالیات بر درامد شرکتها در شمال آمریکا می‌باشد.

وجود نیروی کار فراوان و ماهر

حدود ۳۲۰۰۰ نفر شاغل در بخش صنایع بهداشتی، بیش از ۱۳۰۰۰ محقق در صنایع بهداشت عمومی‌ به کار اشتغال دارند، و سالانه بیش از ۵۰۰۰ فارغ‌التحصیل در رشته‌های مربوط به صنایع دارویی و زیستی‌ هم در سطح کالج وهم دانشگاهی به بازار کار وارد می‌شوند.

وجود یک سیستم آموزش و پرورش کارآمد

چهار دانشگاه از نه دانشگاه کبک، به رشته‌های مربوط به صنعت زیست دارویی اختصاص داده شده است. دانشگاه‌هایی چون مک‌گیل، لاوال، مونترال و شربروک. همچنین کالج‌های متعددی در ارائه رشته‌های فنی‌ در زمینه محصولات دارویی، تولید و آزمایشگاه‌های علمی‌ با بیش از ۱۲۰۰ تکنسین فارغ التحصیل در هر سال، می‌‌پردازد.

استراتژی تحقیقات و نوآوری کبک

استراتژی پژوهش و نوآوری در کبک، به عنوان پایه و اساس رقابت استانی و ترغیب کننده توسعه اقتصادی و همچنین ایجاد شغل محسوب می‌‌شود. این استراتژی برای شرکتهائی که خلاقیت داشته باشند شامل طیف وسیعی از اقدامات است که موجب تشویق شبکه‌های ارتباطی‌ و سهولت دسترسی‌ به منابع مختلف می‌‌شود. به عنوان بخشی از این راهبرد، دولت کبک قصد دارد به میزان ۱/۲ (یک ممیز دو) میلیارد دلار در طی یکدوره سه‌ ساله، جهت تشویق و پیاده‌سازی زیر ساخت، سرمایه‌گذاری کند.

سیاست مبارزه با مواد مخدر

سیاست دارو و مواد مخدر در بهار سال ۲۰۰۷ توسط دولت کبک، که در نوع خود برای اولین بار در آمریکای شمالی اجرا شد، به تصویب رساند. این استراتژی یکپارچه برای حصول اطمینان دسترسی‌ بهتر مردم محروم از لحاظ اقتصادی، به داروهای تجویزی و تشویق استفاده منطقی‌ از دارو انجام شد. این سیاست باعث شده که صنایع داروسازی، سهم قابل توجهی‌ در تشویق و توسعه اقتصاد کشور کانادا داشته باشد.

نوشتارهای کامل در www.parscanada.com/_1780 و www.parscanada.com/_1821

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان