' نقل مکان از خانه‌ای بزرگ به یک کاندو | پرنیان
سلامت — 20 دسامبر 2011

روبینا احمد حق/ مجله Active

ایرانیان زیادی به سن و سالی رسیده‌اند که فرزندان آنها خانه را ترک کرده یا به زودی ترک خواهند کرد و آنها هم کم کم به سال‌های بازنشستگی نزدیک می‌شوند. حالا زمان بازنگری در شرایط محل اقامت است که فضاهای بزرگ آن می‌تواند از یکسو پرهزینه و از سوی دیگر نگهداری و مراقبت از آنها (مثلا چمن‌های تابستان یا برف زمستان) با توجه به سن و سال این افراد همانند گذشته آسان نباشد. نوشتار زیر توصیه‌هایی برای کسانی مطرح کرده که تصمیم دارند با فروش خانه، به کاندو نقل مکان کنند.

اغلب افرادی که خانه بزرگ خود را می‌فروشند و به یک کاندو نقل‌ مکان می‌کنند، کسانی هستند که فرزندانشان دیگر مستقل شده‌اند (که در زبان انگلیسی این افراد را empty nester می‌نامند: پرنده‌هایی که جوجه‌هایشان زندگی تازه خود را در جایی دیگر آغاز کرده‌اند). این تجربه می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز باشد که نتیجه‌اش هم پس‌انداز مقدار قابل توجهی پول برای شماست. حالا به هر دلیلی که شما تصمیم گرفته‌اید خانه خود را کوچک کنید، برای این کار بد نیست به چند نکته توجه داشته باشید تا هزینه‌هایتان هم کمتر شود.

امکانات رفاهی

قبلا از این‌که شروع به جستجوی خانه کنید، فهرستی از آنچه کاندوی مورد نظرتان باید داشته باشید تهیه کنید. این موضوع شامل همه موارد راحتی و آسایشی که می‌خواهید می‌شود. توجه داشته باشید که عمده هزینه‌هایی که برای کاندو می‌پردازید صرف نگهداری از همین امکانات رفاهی می‌شود. گران‌ترین این موارد، هزینه‌های مربوط به استخر و پارکینگ سربسته است. اگر می‌خواهید هزینه‌های تعمیر و نگهداری پرداختی‌اتان کم باشد، از خرید کاندو در ساختمان‌هایی که موارد لوکس متعدد دارند اجتناب کنید.

سایز

وقتی موضوع هزینه‌های کاندو در میان باشد، سایز کاندو اهمیت پیدا می‌کند؛ هرچه سایز واحد کوچکتر باشد میزان هزینه‌های پرداختی به ساختمان هم کمتر می‌شود. هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان متناسب با مساحت کاندوی شما تعیین می‌شود. علاوه بر این، یک ساختمان بزرگ با تعداد واحدهای زیاد سبب پایین‌ آمدن هزینه‌ها می‌شود.

فروش وسایل در خانه و به شیوه Open House

کوچک‌تر کردن خانه مستلزم خلاص شدن از شر اسباب و اثاثیه درشت و جاگیر و چیزهایی است که دیگر نیازی به آنها ندارید. می‌توانید راه‌های مختلفی را امتحان کنید مثلا فروش خانگی. با ترتیب دادن جلسات Open House که در آن ورود برای همه آزاد است، این وسایل را برای فروش بگذارید. این کار را یک مدل پیشرفته‌تر از Garage Sale فرض کنید. دردسر این روش کمتر است و وسایل با ارزش شما هم از مشکلات و آسیب‌های احتمالی ناشی از بردن آنها به فضای خارج از خانه در امان می‌مانند. درست به همان شکل که برای Garage Sale عمل می‌کنید، روزهایی را که برای این کار در نظر گرفته‌اید از طریق اینترنت و نیز در محله خود آگهی کنید.

در ضمن به مشاور املاکی که برای فروش خانه خود انتخاب کرده‌اید هم بگویید که قصد دارید خانه کوچکتری بخرید و کدام ‌آیتم‌ها در خانه‌اتان فروشی هستند. برخی از خریداران خانه ممکن است آنها را بخواهند به‌خصوص که در همان خانه هم هستند.

Reduce, Reuse, Recycle

سه مورد بالا به معنی مصرف کمتر، استفاده مجدد و بازیافت کردن، به ۳R معروف هستند. شما هم بعد از فروش وسایل اضافی خود، ممکن است هنوز هم چیزهایی داشته باشید که آنها را نخواهید. به همه آنها یک نگاه آخر بیندازید و فرض کنید که در خانه جدیدتان آنها چه وضعی خواهند داشت. چیزهایی را که نیاز ندارید دور بیندازید، آن مقدار را که می‌شود و می‌توانید ببخشید و چیزهایی را که استفاده خواهید کرد کنار بگذارید. توجه داشته باشید که ممکن است بعد از این دیگر به این همه بشقاب و حوله و دیگر موارد مورد نیاز روزمره احتیاج نداشته باشید. می‌توانید برای فروش مواردی که وضعیت خوبی دارند از سایت‌های اینترنتی موجود مثل  Craigslistو Kijiji استفاده کنید.

بیمه

حالا که می‌خواهید به یک کاندومینیوم نقل مکان کنید، شاید بد نباشد که قرارداد بیمه‌اتان را هم تغییر بدهید. معمولا برای افرادی که در کاندو زندگی می‌کنند نرخ بیمه پایین‌تر است. اغلب اوقات برخی از بیمه‌ها مثلا تعمیرات خارجی منزل یا مشاعات هم در همان مبلغ تعمیر و نگهداری که به ساختمان می‌پردازید لحاظ شده است. بعد از این انتقال شما احتمالا فقط به Content insurance نیاز خواهید داشت.

زمان برنامه‌ریزی جدید

بعد از این انتقال وضعیت مالی شما به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند و باید این شرایط تازه را با دقت بررسی و ارزیابی کنید. بنشینید و با دقت حساب کنید که حالا چقدر پول نیاز دارید. هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان، هزینه آب و برق و گرمایش، هزینه وام و مالیات ملک را هم در نظر بگیرید. بعد حساب کنید که در هر ماه قرار است از حقوق یا بیمه بازنشستگی، بیمه دولتی، سرمایه‌گذاری‌هایتان و منابع مالی دیگر چه میزان دریافت یا ورودی پول داشته باشید. همین برنامه ساده به شما خواهد گفت که هر ماه می‌توانید چه میزان پول صرف تفریحات خود کنید و در دوره طلایی زندگی‌تان پولتان را به درستی مدیریت کنید.

یک کاندومنیوم می‌تواند یک خانه امن و کم دردسر باشد. کسانی که به تفریحات علاقه دارند، می‌توانند سراغ خانه‌هایی بروند که به مراکز خرید، سینما و رستوران‌ها نزدیکند. اگر هدف شما داشتن یک بدن سالم و قوی است اغلب ساختمان‌ها دارای امکانات ورزشی مثل سالن‌های Gym، استودیوهای یوگا و در مواردی هم سالن‌های بولینگ هستند.

برای خرید کاندو با سرعت و عجله اقدام نکنید تا دچار پشیمانی بعدی نشوید. با حوصله و تامل همان جایی را بخرید که واقعا دوست دارید. اغلب بازنشستگان، وقتی خانه خود را کوچک‌تر می‌کنند می‌بینند که هزینه‌هایشان به شدت کم شده و پول بیشتری برای آنها می‌ماند تا بتوانند آن را در این سال‌ها صرف خود کنند؛ که بیش از همه هم سزاوارش هستند.

       

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان