' پاییز بازار کار کانادا در اکتبر آغاز شد | پرنیان
بازار کار — 21 دسامبر 2011

نرخ اشتغال کانادا در ماه اکتبر ۲۰۱۱

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا، متاسفانه در ماه اکتبر و پس از بیکاری ۵۴ هزار نفر در سراسر کانادا، نرخ بیکاری در این کشور افزایش یافت و به ۷.۳ درصد رسید.

در این ماه تعداد ۷۱ هزار و ۷۰۰ شغل تمام‌وقت از میان رفت و در عوض تعداد ۱۷ هزار و ۷۰۰ شغل پاره‌وقت تازه ایجاد شد.

میزان بیکاری در ماه اکتبر باعث تعجب همگان شد زیرا طبق نظرسنجی انجام شده از اقتصاددانان، پیش‌بینی می‌شد که در این ماه تعداد ۱۵ هزار شغل تازه بر مجموع مشاغل موجود کشور افزوده شود.

کاهش شغل در این ماه سبب شد تا بخش عمده‌ای از افزایش تعداد مشاغل در ماه سپتامبر، که بالغ بر ۶۱ هزار شغل تازه بود، از میان برود. می‌توان طی سه سال گذشته و از سال ۲۰۰۹ یعنی زمانی که رکود در بدترین وضعیت خود بود، این میزان کاهش شغل در یک ماه را بیشترین رقم موجود دانست.

آقای داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد و معاون بازار سرمایه بانک BMO، در تفسیر این وضعیت می‌گوید: «گرچه از بین رفتن مشاغل در هر ماهی یک امر نادر است، اما این میزان از نابودی مشاغل آن‌هم در دوره‌ای که دیگر بحث رکود مطرح نیست، دیگر واقعا عجیب است. آخرین میزان نابودی بزرگ مشاغل در این اندازه به ماه سپتامبر سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد.»

بیشترین کاهش تعداد مشاغل در ماه گذشته به بخش تولید صنعتی مربوط می‌شود که در آن ۴۸ هزار شغل از بین رفته است.

به اعتقاد آقای پورتر: «به نظر می‌رسد که قیمت بالای دلار کانادا و روند ضعیف بهبود اقتصادی در ایالات متحده امریکا بیش از همه و شدیدا روی این بخش تاثیر گذاشته است.»

در ماه اکتبر در بخش ساخت وساز هم ۲۰ هزار شغل از میان رفت اما در مقابل بخش منابع طبیعی تنها بخشی بود که در این ماه در آن ۱۲ هزار شغل جدید ایجاد شد.

فقدان‌های عظیم

در ماه اکتبر در هشت بخش از شانزده بخشی که آژانس در مورد آنها به تهیه گزارش می‌پردازد، از تعداد مشاغل کاسته شد و تنها در دو بخش افزایش تعداد مشاغل آن‌هم به شکلی چشمگیر اتفاق افتاد. در این ماه از میان ۱۰ استان کشور هم ۵ استان با کاهش تعداد مشاغل مواجه بودند.

آقای درک هالت، از اقتصاددانان بانک اسکوشیا درباره این گزارش می‌گوید: «عمق و وسعت این کاهش به قدری است که باعث نگرانی می‌شود. باید نوسانات موجود در سرتیترهای یک ماه را از ماه دیگر جدا دانست اما آنچه باعث ناراحتی است روند ساختاری موضوع است.» به اعتقاد هالت آنچه باید به دقت  مورد توجه قرار بگیرد میزان کاهش مشاغل تمام‌وقت است.

در پی انتشار این گزارش، دلار کانادا ارزش خود را در مقابل دلار امریکا از دست داد و با ۱ سنت سقوط ارزش آن به ۹۸.۱۶ سنت امریکا رسید.

 آقای جیم فلاهرتی، وزیر دارایی کانادا، که در زمان انتشار این گزارش برای حضور در نشست سران گروه G۲۰ در شهر کن کشور فرانسه حضور داشت، این گزارش را «ناامیدکننده» خواند و گفت: «ما کشوری با تجارت باز هستیم و زمانی که کار در جاهای دیگری برای مثال در منطقه اروپا به مشکل برمی‌خورد، ما هم از ضربات و پیامدهای آن در امان نیستیم.»

نخست وزیر کانادا، آقای استفن هارپر، که او نیز در کن حضور داشت «ارقام و اعداد این گزارش را ناامید‌کننده» خواند و گفت که به آنها توجه خواهد داشت.

در این ماه از تعداد مشاغل در استان انتاریو ۳۹ هزار مورد کاسته شد. به این ترتیب نرخ بیکاری در این استان ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۸.۱ درصد رسید.

استان نیوفاوندلند و لابرادور تنها استانی بود که در این ماه در آن تعداد  مشاغل با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بود و ۴ هزار و ۱۰۰ مورد شغل تازه در آن ایجاد شد. با این افزایش، نرخ بیکاری در این استان از ۱۳.۵ درصد در ماه سپتامبر به ۱۲.۹ درصد کاهش پیدا کرد.

این گزارش از وضعیت اشتغال در کانادا درست در روزی منتشر شد که در آن گزارش اشتغال در امریکا نیز انتشار یافت و طی آن اعلام گشت که در ماه اکتبر اقتصاد امریکا توانسته است ۸۰ هزار شغل جدید ایجاد کند که با پیش‌بینی ۹۵ هزار موردی برای این ماه فاصله کمی را نشان می‌داد. به این ترتیب نرخ بیکاری در ایالات متحده امریکا از ۹.۱ درصد در ماه سپتامبر به ۹ درصد کاهش پیدا کرد.

نوشتار اصلی در www.parscanada.com/_1819

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان