' تلاش‌های خستگی‌ناپذیر به نتیجه نشست | پرنیان
View — 21 دسامبر 2011

تایماز، نوجوان ورزشکار برای شروعی دیگر آماده می‌شود

نشاط تهرانی

در میانه صدها خبر نگران کننده که این روزها درباره وضعیت و سرنوشت وطن و هم‌وطنان عزیزمان می‌شنویم یک خبر شیرین و امیدبخش مایه آرامش و نشاط جامعه ایرانیان کانادا و خصوصا شهر تورنتو شده است. حتما با نام تایماز آشنا هستید. همان نوجوان چهارده ساله ایرانی مقیم تورنتو که نزدیک چهار سال است با سرطان خون دست و پنجه نرم می­کند و ما در شماره گذشته ماهنامه پرنیان هم به وضعیت وی اشاره کرده بودیم.

تایماز یک بار بر بیماری غلبه کرده­ بود و به زندگی عادی ادامه می­داد ولی متاسفانه چند ماه پیش بیماری دوباره در او بیدار شد و این بار پزشکان گفتند تنها راه بهبودی او پیوند مغز استخوان و یافتن کسی است که مشخصات خونی و سلولی او با تایماز هماهنگ باشد. از این جا بود که ماراتن نفس­بر و بسیار دشوار برای خانواده و بخصوص مادر تایماز آغاز شد. ماراتنی که خوشبختانه مورد حمایت گسترده جامعه ایرانی کانادا و حتی ایرانیان داخل کشور قرارگرفت و سرانجام خوشحالیم که به اطلاع شما عزیزان برسانیم فرد مورد نظر که بتواند اهدا کننده مغز استخوان به تایماز عزیز باشد پیدا شده ­است. تایماز از روز ۱۰ دسامبر آخرین شیمی درمانی را شروع می­کند و در روز ۱۶ دسامبر مورد عمل جراحی پیوند مغز استخوان قرار خواهد گرفت. جزئیات بیشتری از این فرایند در دست نیست چرا که به گفته خانواده تایماز طبق قوانین OneMatch اهداکننده و گیرنده مغز استخوان تا یک سال هیچ اطلاعی از هم نخواهند داشت. البته خانواده وی به زودی و به صورت رسمی اطلاعاتی به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد. به هر تقدیر از صمیم قلب خواستار آن­ هستیم که این عمل با موفقیت کامل انجام شود و تایماز عزیز سلامتی خود را بازیابد. همچنین برای اهدای کننده عزیزی که فعلا ناشناس است پیروزی و بهروزی آرزو می­کنیم. هرچند فرصت زندگی بخشیدن به هم­نوع خود اقبالی است که شاید در زندگی، نصیب هرکسی نشود. چه آن‌که هدیه­ای والاتر از زندگی قابل تصور نیست.

این واقعه، برگ افتخاری برای جامعه رسانه‌ای ایرانیان کانادا و تا حدودی، سایر نقاط جهان نیز بود که در اقدامی گسترده به اطلاع‌رسانی و تشویق ایرانیان به مشارکت در این امر مهم پرداختند. نه فقط رسانه‌های رسمی بلکه هزاران نفر از طریق صفحات فیس‌بوک، وبلاگها و ایمیل‌های گروهی در این اقدام جمعی مشارکت کردند و امروز همه آنها از نتیجه این اقدامات که اتحاد و همدلی برای نجات جان یک هم‌وطن بود نهایت رضایت را دارند. در واقع، تایماز در این دوره زمانی به نمادی از «ثمره ایرانی» تبدیل شده بود.

اما از زاویه‌ای دیگر، اتفاقاتی از این دست هشدار سخت و تلخی است که به ما اخطار می­کند منتظر حادثه نمانیم. www.hema-quebec.qc.ca در استان کبک و www.onematch.com در سایر استان­های کانادا هنوز منتظر همه ما هستند تا با ثبت اطاعات خود و دریافت یک کیت آزمایش بزاق، در عرض تنها چند دقیقه و یک تست بسیار ساده به اهداکنندگان مغز استخوان بپیوندیم.

همان طور که می­دانید پیداکردن اهداکننده برای پیوند مغز استخوان بسیار مشکل است و اگر اعضای خانواده نتوانند اهداکننده باشند شانس پیدا کردن اهداکننده به یک در میلیون خواهد رسید. آمار نشان می­دهد پیداکردن اهداکننده با مشابهت زیاد که امکان موفقیت عمل را بالا ببرد در میان هم­نژادان بسیار بیشتر است در حالی که قبل از این اتفاق، درصد ایرانیانی که اطلاعات آنها در بانک مغز استخوان ثبت شده بود در بین میلیون­ها اهداکننده تنها ۰٫۵ درصد بوده است (بانک پیوند مغز استخوان یک مرجع جهانی است و اطلاعات اهداکنندگان سراسر دنیا را در دست دارد). اتفاقی که برای تایماز عزیز افتاد شاید زنگ خطر یا بانگ بیدارباشی بود که برای جامعه ایرانی به صدا درآمد و نیاز به هماهنگی و همکاری جامعه ایرانی را بیش از پیش نشان داد. امیدواریم این­گونه حرکت‌های جمعی در زمینه­های دیگر اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرارگیرد.

در پایان باید دست مریزاد بزرگی به تمامی اعضا خانواده و خصوصا مادر شجاع و پرتلاش تایماز گفت که در سخت­ترین شرایط و با وجود علم به احتمال بسیار اندکی که برای پیداشدن اهداکننده وجود داشت دست از کوشش برنداشت و از پا ننشست تا هم سلامتی را برای فرزندش به ارمغان بیاورد و هم اتفاق بزرگی از همیاری و پیوند را در جامعه ایرانی به بار بنشاند.

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(1) دیدگاه

  1. سلام . شرمنده ام که نثل هزاران ایرانی بیخبر ؛ من هم خیلی دیر متوجه این اخبار شدم . لذا آماده گی خود و اعضا خانواده ام را جهت انجام آزماسش و ثبت اطلاعات مورد نیاز برای هر کسی که نیازمتد پیوند مغز استخوان باشد را اعلام میکنم . ممنون خواهم شد اگر راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان