' «فرآیند» کاریابی تازه‌واردان در کانادا | پرنیان
بازار کار — 24 ژانویه 2012

محمد شاکرمی

تردیدی نیست که مسئله اشتغال و یافتن کار، مهم‌ترین چالش پیش روی مهاجرین تازه‌‌وارد به کانادا است.

برای کمک به مواجهه با این چالش، روش‌های آمادگی فردی و حمایت‌های دولتی در کانادا تبیین شده که در خلال مجموعه‌ای از نوشته‌ها و مقالات به مخاطبان معرفی خواهند شد. در آماده‌سازی این نوشته‌ها، تلاش شده از مجموعه اطلاعاتی نسبتا جامع که حاصل تجربیات بدست آمده در این زمینه بوده استفاده شود تا مخاطبان به طور ملموس‌تر با میزان عملی و کاربردی بودن روش‌ها و دشوارهای استفاده از هر یک آشنا شوند.

آمارها حاکی از آن است ‌که صاحبان شرکت‌ها و مشاغل کانادایی علاقه‌ای به جذب نیروهای تازه‌وارد به کانادا ولو متخصص و با تجربه کاری کافی نداشته و از این روست که دولت کانادا برنامه‌های حمایتی گسترده‌ای را جهت کمک به مهاجران برای ورود به بازار کار این کشور ترتیب داده است.

بنابراین به افرادی‌که مایل به فعالیت در زمینه کاری خود و یا حداقل نزدیک به آن می‌باشند پیشنهاد می‌گردد شرکت در این دوره‌ها که بصورت رایگان نیز برگزار می‌گردند را در برنامه کاری خود قرارداده و از ابتدا در مسیری درست قرار گیرند.

هر چند ممکن است شرکت در این برنامه‌ها برای عده‌ای از هموطنان در ابتدا اتلاف وقت به نظر بیاید ولی پس از مدت کوتاهی لزوم برگزاری آنها از طرف دولت و لزوم حضور در آنها توسط مهاجرین به شدت احساس خواهد شد.

بدین ترتیب مهم‌ترین مراحل آماده‌سازی تازه‌واردین به کانادا (که دراین مقاله عموما به مراکز و برنامه‌های شهر تورنتو اشاره شده است) جهت ورود به بازار کار به ترتیب عبارتند از:

الف – شرکت در کلاس‌های آمادگی مهارت‌های زبان انگلیسی

ایجاد ارتباط به یکی از دو زبان رسمی کشور کانادا (انگلیسی – فرانسه) با سایر فعالین بازار کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری‌که یکی از مسئولیت‌های اعلام شده از طرف دولت کانادا برای هر مهاجر تازه‌وارد تلاش برای یادگیری یک و یا هر دوی زبان‌ها و تکلم به آنها می‌باشد. به همین منظور در شهر تورنتو مرکزی بنام YMCA متولی برگزاری امتحانات مربوط به تعیین سطح زبان مهاجرین به صورت رایگان می‌باشد و تقریبا شرط ورود به کلیه کلاس‌های زبان دولتی، ارائه مدرک تعیین سطح این مرکز است.

در این امتحان نیزهمانند امتحان IELTS از تمامی چهار مهارت نوشتن، صحبت کردن، شنیدن و درک مطلب، تست گرفته و نتیجه بر اساس سیستم کانادایی تعیین سطح زبان (the Canadian Language Benchmarks-CLB) به صورت یک گزارش آزمون در اختیار متقاضی جهت ارجاع به دوره‌ای مناسب با سطح آشنایی وی به زبان مربوطه قرار می‌گیرد. جانمایی اشخاص در کلاس‌های زبان نیز توسط همین مرکز در نزدیکترین کلاس به محل سکونت متقاضی و در کوتاه‌ترین فرصت زمانی انجام می‌گیرد.

دوره‌های آموزش زبان LINC از فراگیرترین این دوره‌ها می‌باشد که تقریبا در تمامی نقاط ناحیه تورنتوی بزرگ GTA برگزار می‌شود.

ب – مشاوره با متخصصین کاریابی مستقر در کامیونیتی سنترها

پس از اتمام دوره LINC و ارتقا سطح زبان متقاضی به سطحی قابل قبول، وی آماده ورود به یکی از دوره‌های تخصصی‌ترمی‌گردد که شرط ورود به  هریک ازآنها توصیه یکی از مشاوران شغلی  حاضر در کامیونیتی سنترها است بنابراین شرکت در کلیه کلاس‌های تکمیلی به صورت Referral بوده و به دوره مربوطه ارجاع داده خواهد شد. البته این امکان وجود دارد که در تعیین سطح اولیه، سطح مهارت‌های زبانی فرد بالاتر از دوره‌های لینک ارزیابی شود و به همین دلیل مستقیما به دوره‌های تکمیلی معرفی شود.

پ – ارجاع به دوره‌های تخصصی زبان و شرکت در کارگاه‌های مربوطه

برخی از مهم‌ترین این دوره‌ها توسط سازمان‌های وابسته به دولت کانادا و به شرح زیر برگزار می‌گردد:

JVS, Skills for Change, Micro Skills, ELT, ACCES

انتخاب اینکه شرکت در کدامیک از دوره‌ها و سازمان‌های فوق برای هر یک از متقاضیان مفید واقع می‌شود بستگی به زمینه شغلی آنها و نزدیکی محل سکونت‌شان به آن کلاس‌ها دارد. تجربه نشان داده است که شرکت در کلاس‌های ذکر شده بخش زیادی از الزامات ورود به بازار کار کانادا را در اختیار مهاجرین قرار می‌دهد.

این دوره‌ها عموما به هدف ارتقاء سطح زبان مورد نیاز در محیطهای کار وهمچنین آشنا کردن مهاجرین با فرهنگ کار کانادایی (بعنوان دلیل اصلی کارفرمایان در عدم  تمایلشان به استخدام آنها) در رشته‌های مختلف از قبیل پزشکی، مهندسی، فنی و حرفه‌ای، فروش و بازاریابی، حسابداری و مالی، IT، طراحی و گرافیک به صورت جداگانه برگزار می‌گردد. کارگاه‌هایی در خصوص روش‌های رزومه‌نویسی، فنون انجام مصاحبه و مهارت‌های مربوطه، روش‌های مختلف جستجوی کار، حضور در نمایشگاه‌های مختلف کاریابی و معرفی دوره‌های کوآپ نیز از دیگر برنامه‌های این دوره‌ها برای کمک به مهاجرین جویای کار است.

ت- تلاش برای دستیابی به تجربه کار کانادایی

مرحله بعد پشت سر گذاشتن مانع «فقدان تجربه کار کانادایی» است که اکثر مهاجرین متخصص تازه‌وارد با آن دست به گریبان خواهند بود. برای گذر از این مانع نیز دولت کانادا تمهیداتی را اندیشیده تا به تازه‌واردین در جهت آشنایی با فرهنگ و فضای کار در کشور جدیدشان کمک و آنها را برای ورود به بازار کار مربوطه آماده نماید.

ارجاع تازه‌واردین به دوره‌های Practice Firm (زیرنظرJob Skills) از این دست حمایت‌ها است. در دوره‌های موسوم به Practice Firm فرد متقاضی، فرصت کار در محیط کار کانادایی و در شرکتی مجازی که تمامی دپارتمان‌های مورد نیاز در یک شرکت واقعی را دارا می‌باشد را پیدا کرده و با حضور در انواع کارگاه‌های مختلف آموزشی به کسب مهارت در زمینه شغلی خود و متناسب با فضای کار کانادا می‌پردازند.

به عنوان مثال چنانچه قبلا تجربه کاریتان در زمینه مالی و حسابداری بوده است، در این شرکت به عنوان کارشناس حسابداری زیر نظر یک متخصص امور مالی مشغول به کار شده و طریقه کار با نرم‌افزارهای معمول مورد استفاده در شرکتهای کانادایی را می‌آموزید. چنانچه در ایران در زمینه IT مشغول به کار بوده‌اید در این شرکت نیز زیر نظر یک متخصص مربوطه وظیفه انجام امورشبکه و ارائه کمک به دیگر پرسنل در خصوص فن‌آوری اطلاعات را برعهده می‌گیرید. افراد متخصص در زمینه بازاریابی و فروش نیز به همین شکل فعالیت‌های مربوط به فروش محصولات به دیگر شرکت‌های مجازی موجود در کانادا و امور بازاریابی از قبیل شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و کمپین‌ها را به عهده می‌گیرند.

به این ترتیب فرد متقاضی با فعالیت در زمینه کاری خود قادر به کسب تجربه کار کانادایی شده و حتی مدت زمان حضور در این شرکت‌ها را نیز می‌تواند به عنوان بخشی از سابقه کار در رزومه وارد کند که این امر منجر به غنای بیشتر رزومه وی می‌شود.

ث – جستجوی کار از طریق برخی برنامه‌های دولتی

برنامه‌های مختلفی برای کاریابی وجود دارد. مثلا Career Bridge یکی از برنامه‌های دولت است که به تحصیل‌کردگان و متخصصین تازه‌واردی که با مدرک حداقل لیسانس و چهار سال سابقه کار در کشورشان به کانادا مهاجرت نموده‌اند این امکان را می‌دهد که در وبسایت مربوطه ثبت نام نموده و چنانچه واجد شرایط باشند رزومه خود را در معرض دید شرکت‌های دولتی کانادایی  قرار دهند . استخدام از این روش بر خلاف سیستم شرکت‌های مجازی به صورت قراردادهای حداقل ۶ ماهه بوده و به کارمندان در سطحی بالاتر از حداقل سطح دستمزدها پرداخت صورت می‌گیرد. در موارد زیادی مشاهده شده که کارفرمایان حتی اقدام به استخدام دائمی این افراد نموده‌اند.

معرفی سایر مراحل و مسیرهای کاریابی برای تازه‌واردان در نوشتار بعدی پیگیری می‌شود. تنها یادآوری می‌شود که مهم‌ترین شروط موفقیت در بازار کار کانادا «آمادگی و آگاهی» است: آمادگی و آگاهی در بکارگیری مهارت‌های زبانی، آمادگی و آگاهی در استفاده از مهارت‌های شغلی و آمادگی و آگاهی از مسیرهای کاریابی و ابزارهای ضروری برای معرفی درست مهارت‌ها به کارفرمایان کانادایی است.

آدرس مطلب: www.parscanada.com/_1887

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(8) دیدگاه خوانندگان

  1. very goood

  2. wanderfull .but how can we granted soon by mariing or other condition please guid me above mention .thanks

    • Thanks 🙂 Please contact nearest CanPars office.

  3. مقاله شما از بعد ارایه اطلاعات بسیار خوب و خواندنی است ولی میخواستم یک مورد رو به دوستان عرض کنم که درمواردی این کلاسها فقط اتلاف وقت بوده و نتوانسته رضایت مندی فرد را به همراه بیاورد در نتیجه فرد متقاضی مجبور شده به کلاسهای خصوصی مراجعه و در کوتاهترین زمان مطالبی را که در این کلاسها در عرض چند ماه آن هم نه بصورت کامل فرا می گیرند در کوتاه ترین مدت گذرانده و وارد بازار کار کانادا شوند البته از دوستان میخواهم برای من کامنت بذارند چون این تجربه تعدادی از افراد هست که به صورت تصادفی اعلام شده و من اینجا درج نمودم به عنوان مثال شما اگر یک حسابدار هستید به محض ورود به کانادا به جای اینکه وارد کلاسهای وقت گیردولتی شوید سریعا سراغ دروه های خصوصی QUICKBOOKS شوید و همزمان در دوره های حسابداری کوتاه مدت موسسه های خصوصی ثبت نام و دوره های کوآپ رو هم در کالجها یا موسسات خصوصی بگذرانید مثل YORKDALE.

    • با سلام و تشکر
      در مورد رشته عمران – آب و فاضلاب اطلاعاتی ندارید؟

      • سلام
        شما می توانید با کارشناسان کنپارس صحبت کنید. 🙂
        ممنون

    • من مرجان هستم و بمدت ۱۲ سال منشی بودم و در حال حاضر بمدت ۷ سال و اندی هست که آرایشگرم در ایران زندگی می کنم ممکنه از شما بخوام برای آدرس سایتی یا مرجعی رو معرفی کنید که برای کار آرایشگری اقدام کنم ممنون می شم از شما چون من شنیدم که کانادا به ارایشگر نیاز دارن شماره من ۰۹۳۵۲۲۱۸۱۴۵ و ایمیلم kolbeh_06@yahoo.com قبلا از همکاری شما سپاسگذارم

    • با سلام و خسته نباشید. من فوق لیسانس شیمی معدنی هستم می خواستم بدونم برای ورود به بازار کار کانادا باید از کجا شروع کنم که مسیرم رو درست انتخاب کنم. ممنون إز شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان