' پیش‌بینی رشد اشتغال در سال 2012 | پرنیان
بازار کار — 10 آوریل 2012

وضعیت اشتغال بهتر در انتاریو و کبک

بر اساس نتایج به دست‌آمده از نظرسنجی انجام‌شده از کارفرمایان توسط بانک مرکزی کانادا، تحلیل‌گران نتیجه‌گیری می‌کنند که رشد اشتغال در سال جدید در کانادا به آرامی ادامه خواهد داشت.

این روزها و بعد از گذشت چند ماه متوالی خبرهای نه چندان خوشایند درباره اشتغال، بالاخره کانادایی‌ها بعد از شنیدن نتایج نظرسنجی انجام شده از کارفرمایان و آگاه شدن از تمایل بیشتر آنان به استخدام نیروهای جدید نسبت به پاییز سال گذشته، احساس کردند که دوباره روزهای خوب از راه می‌رسند.

در این نظرسنجی که هر سه ماه یک‌بار توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، ۱۰۰ شرکت در سرتاسر کانادا به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ می‌دهند که البته این بار نظرسنجی مذکور وجه ناراحت‌کننده‌ای هم داشته است. از جمله این‌که شرکت‌های بیشتری پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده به جای سریع‌تر شدن سرعت رشد فروششان، از این سرعت کاسته شود. این نخستین بار است که از سال ۲۰۰۹ به این سو، چنین نتیجه‌ای به دست می‌آید.

یکی از اقتصاددانان بانک نشنال، می‌گوید که در حالی که انتظار می‌رفت تا این پیش‌بینی منفی، رشد اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد، تنها چند ماه بعد از آن مدیران فکر می‌کنند که از میزان رشد فروش محصولاتشان فقط اندکی کاسته خواهد شد و به جای پیش‌بینی یک سقوط و کاهش، رشدی آرام و متعادل را انتظار می‌کشند.

این موضوع تا حدی صحت دارد زیرا این تضعیف موقعیت، در اقتصادهای بخش کانادای مرکزی که رشد آهسته‌ای داشتند اتفاق نیفتاده بلکه مربوط به اقتصادهای قوی در استان‌های منطقه پریری (استان‌های منیتوبا، ساسکاچوان و البرتا) است که در آنها مدیران انتظار داشتند امسال هم شاهد رشدی بسیار بالا همچون رشد سال گذشته باشند اما حالا به رشدی ملایم‌تر رضایت داده‌اند. بنا بر نتایج حاصل از این نظرسنجی، در مناطق دیگر کشور تغییر چندانی در پیش‌بینی‌ بیزینس‌ها اتفاق نیفتاده است. حتی شاید بتوان گفت که در حال حاضر و با آرام‌تر شدن سرعت رشد اقتصادی در ناحیه پریری، دیگر استان‌ها امید بیشتری به بالا رفتن تعداد استخدام‌ها در خود دارند.

در نظرسنجی جدید، ۵۴ درصد از شرکت‌ها در فکر افزایش میزان استخدام بودند و فقط ۹ درصد کاهش نیروهایشان را در نظر داشتند. به گفته آقای بنجامین ریتزز از بخش بازار سرمایه بانک مونترال، این میزان خالص افزایش نیرو یعنی ۴۵ درصد، از سال ۲۰۰۵ تا کنون دومین رقم بالای افزایش نیرو تا به امروز محسوب می‌شود. البته به اعتقاد وی گرچه عاقلانه‌تر این است که خیلی سریع و فقط با استفاده از همین یک نظرسنجی قوت شدید دوباره اقتصادی کانادا را محرز ندانیم، اما به هر حال تردیدی هم نیست که این نتایج نشان از رشد اقتصادی بیزینس‌ها در کانادا دارند که احتمالا در ماه‌های آینده شاهد این قوت گرفتن خواهیم بود.

بازار کار کانادا بعد از یک دوره رونق به دنبال دو سال رکود اقتصادی، از ماه سپتامبر سال گذشته دوباره با شرایط نامناسبی مواجه شد و نرخ بیکاری در آن از ۷٫۱ درصد به ۷٫۵ رسید. البته نشانه‌هایی از بهبود را در همان زمان هم می‌شد دید.

به دلیل خبرهای بد اقتصادی که از امریکا و اروپا به گوش می‌رسید، نگرانی‌های عمیقی نیز در کانادا به وجود آمده بود. خوشبختانه در همین دو ماه اخیر خبرهای مربوط به رشد بازار کار در امریکا و کاهش نرخ بیکاری از ۹ درصد به ۸٫۵ درصد، امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی در این کشور را برای امسال تقویت کرد.

مفهوم همه این حرف‌ها این است که در ماه‌های آتی احتمالا ما هم شاهد سرازیر شدن جریان رشد گسترده اقتصادی از امریکا به کانادا خواهیم بود. این اتفاق به‌ویژه در استان‌هایی خواهد افتاد که ارتباط اقتصادی نزدیک‌تری با امریکا دارند که از آن جمله می‌توان به استان‌های کبک و انتاریو اشاره کرد.

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان