' راه غلبه بر پیش‌داوری‌ها | پرنیان
بازار کار — 10 آوریل 2012

جولی لدوک/برگردان طناز جنتیان

پس از ورود به کانادا یکی از دغدغه‌های فکری همه ما مهاجران پیدا کردن کار مناسب است؛ از خواندن آگهی‌های روزنامه‌ها گرفته تا زیر و رو کردن سایت‌ها، فرستادن روزمه، تماس با موسسات کاریابی و …بعد از روزها و ماه‌ها تلاش بی‌وقفه اما بی‌اثر، بارها و بارها از خود می‌پرسیم: «چرا کار مناسبی پیدا نمی‌کنم؟»

مطلب زیر تحت عنوان «چگونه پیش‌داوری‌ها به پایان می‌رسند؟» که حاوی پیشنهادات خیرخواهانه یک صاحب نظر کانادایی (ساکن کبک) به مهاجران و ناگفته‌های صاحبان مشاغل در مورد مهاجران است می‌تواند مطلبی جالب و کاربردی باشد.

آیا احساس می‌کنید کارفرماها نسبت به استخدام شما تردید دارند؟ با برداشت‌های غلطی که قربانی آنها هستید مبارزه کنید.

به عقیده خانم نادین لوا (Nadine Lavoie)، مشاور اشتغال و جایگیری مهاجران در ‌«چشم‌اندازهای جدید» پیش‌داوری‌ها و تصورات متولیان امور استخدامی در باره مهاجران خطاست. اصلی‌ترین باورهای نادرست در این مورد …و دلایل خوبی برای تغییر آنها در اینجا آمده است:

مهاجران مشاغل ما را می‌دزدند.

بنا به نظر خانم لوا، وزارت مهاجرت و جوامع فرهنگی کبک بیشتر مهاجران را با در نظر گرفتن نیازهای شغلی این استان انتخاب می‌کند. مثلا در سال ۲۰۰۶ استان کبک، تعداد زیادی تعمیرکار برق را برای پاسخ‌ به نیاز ایجاد شده به دلیل ساخت ماشین‌آلات بادی و نیروگاه‌های برق- آبی پذیرفت. بنابر این برای اطمینان بخشیدن به مسئولین استخدام، تصریح کنید که اداره مهاجرت با در نظر گرفتن تحصیلات و تجربیات حرفه‌ایتان، شما را به عنوان مهاجر پذیرفته است. (به عبارت دیگر، اگر از طریق مهارت کاری به کانادا مهاجرت کرده‌اید حتما این نکته را در رزومه و در زمان مصاحبه متذکر شوید.)

آوازی که از دور خوش است.

بعضی از کارفرماها نسبت به صحت اطلاعات درج شده در رزومه تازه‌واردان شک دارند. آنها ادعا می‌کنند، نمی‌توانند به موسساتی که نمی‌شناسند اعتماد کنند. خانم لوا در این خصوص تاکید می‌کند، توصیه‌نامه‌هایی فراهم کنید (حتی اگر امضاکنندگان آنها در خارج از کانادا هستند). به مسئولین استخدام پیشنهاد کنید که تنها یک تماس با آن سوی آبها، آنها را از قابلیتهای شما مطمئن خواهد ساخت.

مهاجران هیچ چیز از تکنولوژی‌های جدید نمی‌دانند.

خانم لوا می‌گوید: «جهانی شدن منجر به توسعه بسیاری از استانداردهای روش‌های تولید شده است. کم نیستند مهاجرانی که در کشور خود بر اساس همان قوانین و استانداردهایی که در این جا موجود است کار کرده‌اند. برای مثال اگر شما استاندارد ISO9002 را خوب می‌شناسید، این موضوع را هم در رزومه و هم در مصاحبه متذکر شوید.

 

مهاجران به آسانی مدیریت‌پذیر نیستند.

بعضی از مهاجرین متخصص برای مشاغلی چون تکنسینی تقاضا می‌دهند در حالی‌که ممکن است این مشاغل پایین‌تر از قابلیت‌هایشان باشند؛ اغلب مهندسان خارجی که در کانادا نمی‌توانند در حرفه خود مشغول بکار شوند چنین وضعیتی دارند. با توجه به این که این افراد در کشور خود موقعیت شغلی مناسب‌تری داشته‌اند، حالا به راحتی نمی‌توانند دستورات مدیر خود را بپذیرند. برای از بین بردن این پیش‌داوری، در مورد انگیزه‌تان از انتخاب شغل مورد نظر صحبت کنید و به آنها اطمینان دهید که به هر قیمتی شده، خود را با جایگاه شغلی جدیدتان تطبیق خواهید داد.

مهاجران وفادار نیستند.

مهاجران شاغل با سایر شاغلان تفاوتی ندارند. آنها نیز می‌توانند به هر جا که برایشان بهتر است بروند. «اشکال اینجاست که بدون این‌که چیزی بگویند کار را ترک می‌کنند و این راه حل نیست. اگر در محل کار از چیزی ناراضی هستید این موضوع را با فرد مسئولی که توانایی حل مسئله را دارد در میان گذارید.»

 

حرکت به سمت غرب به دلیل بازار کار بهتر

اقتصاد در حال رشد استان‌های غربی سبب شده تا مهاجران بیشتری از استان‌های انتاریو و کبک، به سمت این استان‌ها راهی شوند. به گفته متخصصان، الگوی مهاجرتی در کانادا در حال تغییر است و در حال حاضر این استان‌های غربی کشور هستند که از این تغییرات منتفع می‌شوند.

تا همین یک دهه پیش، استان انتاریو با جلب ۶۰ درصد از کل مهاجران به کانادا و شهر تورنتو به‌طور خاص با جذب ۵۰ درصد از آنان، بیشترین سهم را از این میان به خود اختصاص داده بود. اما آمار نشان می‌دهند که سال گذشته فقط ۴۲ درصد از مهاجران تازه‌وارد به کشور این استان را به عنوان مقصد خود برگزیده‌اند.

در همین زمان مهاجرت به استان‌های غربی کانادا به‌ویژه در استان‌های البرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا با رشد خوبی همراه بود.

بر اساس گفته آقای نیک نورانی، از متخصصان امر مهاجرت در استان بریتیش‌کلمبیا، یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، اقتصاد در حال رشد استان‌های غربی کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است. او می‌گوید: «مهاجران به جایی می‌روند که بتوانند آنجا کار پیدا کنند.»

به اعتقاد آقای نورانی، یکی دیگر از دلایل این تغییر را نیز می‌توان ناشی از برنامه‌های مهاجرت استانی دانست که به استان‌ها این امکان و اجازه را می‌دهد تا هر سال تعداد مشخصی مهاجر را راسا انتخاب کنند. این برنامه‌ها به گونه‌ای ترتیب داده شده که درآن تضمین شده است که کسانی که از این طریق به کانادا می‌آیند خیلی زود به بازار کار بپیوندند. آقای نورانی می‌گوید: «اتفاقی که اکنون می‌افتد ورود عده زیادی مهاجر به داخل کشور است در حالی‌که از پیش مقدمات برای کار آنها فراهم شده است. و این بسیار خوب است چون به این ترتیب از نرخ بیکاری یا اشتغال در مشاغل پایین‌تر، که همیشه یکی از معضلات مهاجران بوده، کاسته می‌شود.»

به اعتقاد آقای نورانی، سیستم استانی توانسته به خوبی کارکرد مثبت خود را در اقتصاد کامیونیتی‌ها نشان بدهد. او می‌گوید: «اگر با دید اقتصادی به این موضوع نگاه می‌‌کنیم، باید در خاطر داشته باشیم که هروقت افراد تازه‌ای وارد یک کامیونیتی می‌شوند، بیزینس‌ها در آن کامیونیتی رشد می‌کنند. به ناگهان می‌بینید کسانی برای فروش خوراک‌های خاص قومی فروشگاهی افتتاح کرده‌اند یا کار معاملات املاک با حضور مهاجران و میل آنها برای خرید خانه، که بسیار هم بیشتر از خود کانادایی‌هاست، رونق خاصی پیدا می‌کند.»

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(2) دیدگاه خوانندگان

  1. از زحمات مترجم متشکرم

  2. سلام خدمت شما خانم محترم . مطالب جالبی بود . کم و بیش با این مسائل آشنایی داشته ام البته خودم آنها را تجربه نکرده ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان