' سراب مهاجرت والدین | پرنیان
مهاجرت — 27 می 2012

پیشتر در پرنیان تغییرات پی‌در‌پی که اداره مهاجرت در مورد نحوه حضور خانواده های مهاجرین در کانادا را در دست اجرا دارد به اطلاع شما رسانده بودیم. مهم ترین این تغییرات معرفی تبلیغاتی «سوپرویزا، بود و توقف دوساله برنامه اعطا اقامت دائم به والدین از طریق خوشاوندی؛ هر دوی اینها در ماه اخیر خبرساز شدند.

 

برخلاف تبلیغات اولیه وزیر مهاجرت پاسخ‌ منفی به تقاضاهای سوپرویزای والدین

خانم اما کنیزالس، مهاجری از کشور هندوراس که از سال ۲۰۰۱ تا کنون در شهر ونکوور زندگی می‌کند و به کار حسابداری مشغول است، پس از مدت‌ها انتظار برای فرا رسیدن نوبت بررسی تقاضایی که به منظور اسپانسری والدینش به اداره مهاجرت کانادا تسلیم کرده بود، از تصمیم دولت کانادا برای ایجاد ویزایی به نام سوپرویزا مطلع شد. خانم کنیزالس که خود را دارای همه شرایط لازم برای تقاضای سوپرویزا می‌دانست اقدام به این کار نمود.

گرچه  وزیر مهاجرت از این ویزا به عنوان «سخاوتمندانه‌ترین راه» برای ورود مسافران به کانادا نام برده بود اما خانم کنیزالس با این حرف موافق نیست زیرا با تقاضای سوپرویزای او برای والدین ۶۹ و ۷۰ ساله‌اش موافقت نشده و برای این رد تقاضا نیز دلایلی چون «وابستگی‌های خانوادگی آنها در کانادا و هندوراس» و «طول مدت زمان اقامت آنها در کانادا» عنوان شده است.

خانم کنیزالس می‌گوید که همه خواهران و برادران وی در کانادا هستند و آنها خواسته‌اند تا والدینشان برای مدت نه ماه از ماه مارچ تا ماه نوامبر در کانادا باشند. به گفته وی چون آنها هر سال برای دیدار والدینشان به هندوراس می‌روند، حضور والدینشان در کانادا بسیار اقتصادی‌تر خواهد بود. آنها حتی برای بیمه آن دو ۶ هزار و ۶۰۰ دلار و برای بلیط برگشتشان نیز ۲ هزار  و ۲۰۰ دلار پرداخته‌اند و حالا نمی‌دانند که آیا می‌توانند این پول‌ها را بازپس گیرند یا خیر.

یکی دیگر از افراد معترض نیز خانم لیزا پارک، مهاجری از هند با شغل مشاوره IT، است که به هنگام تولد نخستین فرزند خود با ارسال مدارک سوپرویزا خواستار حضور مادر ۵۷ ساله خود شده اما هنگام ورود مادر به خاک کانادا، مامور ویزا فقط برای مدت شش ماه به وی ویزا داده بود. حال سوال خانم لیزا این است که در این صورت چه دلیلی وجود داشته که وی برای دریافت سوپرویزای مادرش این‌همه هزینه متقبل شود. علاوه بر این به دلیل بیماری دیابت وی و نیاز مبرم به مادر جهت مراقبت و کمک به وی بعد از زایمان، او مجبور خواهد بود تا بعد از شش ماه برای تمدید حضور وی در کانادا مجموعه این کاغذبازی‌های اداری را تکرار کند.

از ماه فوریه به این سو، تعداد ۱ هزار و ۳۶۱ تقاضای سوپرویزا مورد بررسی قرار گرفته که ۳۱۳ مورد یا ۲۳ درصد از آنها مردود شده‌اند. این در حالی است که به‌طور متوسط  ۲۰ درصد از ۱ میلیون تقاضای ویزای اقامت موقتی که هر ساله از سوی کانادا دریافت می‌شود با جواب منفی روبه‌رو شده‌اند.

 

فراخوان عمومی اداره مهاجرت در باره

تغییرات برنامه دریافت اقامت دائم از طریق خویشاوندی (والدین)

اخیرا آقای جیسن کنی، وزیر مهاجرت و شهروندی، به دلیل انباشت شدید پرونده‌ها در گروه ویزای مهاجرت والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و پس از طراحی برنامه تازه‌ای برای این گروه با نام PNP (Parents and Grand Parents) خواستار کسب مشاوره‌ای ملی شده تا در مورد چالش‌های موجود در آن بحث و تبادل نظر شود و نظرات افراد در خصوص مدرنیزه کردن این برنامه مشخص گردد.

در برنامه تازه‌ای که مد نظر دولت بود چند نکته اهمیت داشت ازجمله مقابله با انباشت پرونده‌های پیشین، در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی از جمله در زمینه سیستم بهداشت عمومی پرهزینه کانادا و نیز دیگر خدمات و منافع اجتماعی.

این برنامه جدید می‌بایست کاملا شفاف باشد تا افراد به سادگی دریابند که آیا شرایط لازم را برای واجد صلاحیت شناخته‌شدن دارا هستند یا خیر و نیز مدت زمان لازم برای بررسی تقاضاها برایشان روشن باشد.

چنانچه اهداف گفته شده محقق نگردد، میزان انباشت پرونده‌ها می‌تواند حتی بعد از طی دوره تعلیق، همچنان به سیر صعودی خود ادامه دهد. برای احتراز از چنین پیشامدی لازم است تا برای سوالات زیر پاسخ‌های مناسبی یافت شود:

  • آیا می‌توانیم با ملزم ساختن فرد اسپانسر به حمایت مالی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ در طول دوران حضور آنان در کانادا یا قرار دادن شرط درآمد بالا برای اسپانسر، از هزینه‌های مالی این گروه برای دولت کانادا بکاهیم؟
  • آیا می‌توانیم بیشتر بر روی حضور والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ فرد اسپانسر در کانادا تمرکز کنیم تا خواهران و برادران وی و یا این‌که شرط «تعادل بین اعضای خانواده» را برای متقاضیان قرار دهیم به این معنی که متقاضیان در این گروه برای این‌که بتوانند ویزا دریافت نمایند باید نیمی از کل فرزندانشان در کانادا حضور دائم داشته باشند؟
  • آیا می‌توانیم برای فرد اسپانسر این شرط را اجباری کنیم که وی باید در زمان ارائه تقاضای خود حتما شهروند کانادا باشد و نه مقیم دائم؟
  • آیا ما باید بر وجود برخی نیازها یا موارد خاص تاکید کنیم، برای مثال این‌که فقط در صورت بیوه بودن یکی از والدین یا پدربزرگ یا مادربزرگ، فرد بتواند برای اسپانسری آنها اقدام کند؟

آقای کنی تاکید کرده است که دولت با انجام برخی اقدامات تعادلی سعی دارد تا از میزان انباشت پرونده‌ها در این گروه بکاهد و برای این منظور منتظر نظرات کانادایی‌ها است. جمع‌آوری نظرات که از طریق فرم‌های پرسش‌نامه انجام خواهد شد، تا تاریخ ۲۵ ماه می سال ۲۰۱۲ ادامه خواهد داشت. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظراتی که به صورت شفاهی یا کتبی به اطلاع اداره مهاجرت برسد، به روند اصلاح و نهایی‌سازی برنامه مهاجرتی جدید والدین یا PGP کمک خواهد نمود. در نهایت نیز گزارشی از نتایج به دست آمده از این مشاوره‌ها منتشر خواهد شد که در پایان امسال در وب‌سایت اداره مهاجرت در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان