' آشنایی با دوره‌های ELT | پرنیان
بازار کار — 27 می 2012

محمدعلی شاکرمی

مشکل برقراری ارتباط مناسب با کارفرما، همکاران و مشتریان از مهمترین عوامل بازدارنده برای مهاجرین تازه‌وارد به کانادا جهت دستیابی به شغل مورد نظرشان می‌باشد. عدم آشنایی کامل مهاجرین فاقد تجربه کار کانادایی به زبان انگلیسی و عدم اطلاع کافی آنها از فرهنگ حاکم بر محیط‌های کاری کانادایی ریسک بالایی را در خصوص استخدام این دسته از جویندگان کار به کارفرمایان تحمیل می‌کند که این مسئله نیاز به فراگیری زبان آنهم در سطحی قابل قبول را دوچندان می‌نماید.

دوره‌های دوماهه و تمام‌وقت (Enhanced Language Training for Employment)ELT برای آن دسته از مهاجرین تازه‌واردی‌که آشنایی‌شان به زبان انگلیسی در هر چهار مهارت صحبت کردن، گوش کردن، نوشتن و درک مطلب بالاتر از سطح متوسط (حداقل نمره ۶ از بنچ‌مارک کانادا) می‌باشد، پیش‌بینی شده است و شرکت در آنها باعث ارتقاء سطح زبان انگلیسی فرد و آشنایی با فرهنگ کار کانادایی می‌گردد.

ضمنا برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف نیز مهارت‌های شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها را در زمینه‌هایی مثل رزومه‌نویسی و جستجوی شغل از طریق اینترنت، انجام مصاحبه‌های تلفنی و حضوری و همچنین شناخت قابلیت‌های فرد افزایش می‌دهد.

از مزایای مهم دیگر شرکت در دوره‌های ELT برخورداری از امکان دریافت مشاوره اختصاصی (One on One) جهت یافتن کار داوطلبانه می‌باشد که مدت فعالیت در این مشاغل معمولا ۶ تا ۸ هفته و در یکی از شرکت‌هایی خواهد بود که فرد، علاقمند به کار کردن در آنها بوده و خود لیست آنها را در اختیار مشاور شغلی‌اش قرار داده است.

تجربه نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد افراد بعد از گذراندن دوره کار داوطلبانه، با پیشنهاد کارفرما در همان شرکت و البته با دریافت حقوق، مشغول به کار بصورت دائم و یا موقت شده‌اند.

هر یک از مشاورین شغلی (Job Developers) با حداکثر چهار یا پنج نفر در هر دوره در ارتباط بوده و پس از ارائه کمک‌های لازم به فرد در آماده کردن رزومه و انجام چند مصاحبه تمرینی با وی که توسط مشاور برای بازبینی مجدد ضبط نیز می‌شود (Mock Interview) شروع به جستجو برای یافتن شغلی داوطلبانه و متناسب با رشته و سوابق کاری فرد ازمیان شرکت‌های معرفی شده می‌نمایند.

همانطور که اشاره شد آنها ابتدا روی لیست حاوی مشخصات شرکت‌های مورد علاقه متقاضی که از طرف خود او تهیه شده کار کرده و در صورتی‌که موفق به یافتن شغل از میان آنها نشوند درخواست ارائه لیست جدید نموده و البته به منابع خود نیز رجوع می‌نمایند. این لیست حاوی شرکت‌هایی است که پتانسیل استخدام افراد مطابق با مشخصات فرد جویای کار را داشته باشد، بنابراین فردی‌که قبل از مهاجرت به کانادا به کار وکالت مشغول بوده است در صورتی‌که مایل بکار در رشته خود می‌باشد می‌بایست لیستی از دفاتر وکالت واقع در محدوده زندگی خود را در اختیار مشاور شغلی‌اش قرار دهد و یا بطور مثال اگر وی در امور بانکی فعالیت می‌کرده می‌بایست لیستی از شعبات بانک‌های مختلف تهیه نماید.

در اینجاست که مشاور شروع به تماس با شرکت‌ها نموده و رزومه فرد را برای آنها ارسال می‌نماید که در این بین شرکتی که علاقمند به قابلیت‌ها و سابقه کاری مندرج در رزومه فرد گردد، جهت قرار مصاحبه با مشاور تماس گرفته و مقدمات انجام مصاحبه تلفنی به منظور ارزیابی سطح زبان فرد انجام می‌گردد که در صورت موفقیت در آن، قرار مصاحبه حضوری گذاشته می‌شود.

تفاوت قوانین کار (کارگر و کارفرما) در کانادا با کشورهای دیگر نیز از مواردی‌ست که در دوره ELT به آن توجه شده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی (workshop) مربوطه با حضور افراد متخصص و نمایندگان وزارت کار، افراد با حقوق و تکالیف خود در محیط کار آشنا می‌گردند.

برگزاری دوره‌های آموزش کامپیوتر (Word ,Excel ,Powerpoint) برای شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها نیز از دیگر خدماتی‌ست که ارائه می‌گردد. همچنین افراد از کلیه امکانات دفتری از قبیل اینترنت، فکس و کپی در طول دوره نیز برخوردار خواهند بود.

ارائه تسهیلات رفت و آمد و مهدکودک نیز در مواردی خاص به شرکت‌کنندگان امکان‌پذیر می‌باشد که می‌بایست قبل از ثبت‌نام در دوره با مسئول مربوطه هماهنگ شود.

در پایان و پس از اتمام دوره نیز شخص به دریافت مدرک مربوطه نائل و آماده‌تر از قبل به جستجوی شغلی مناسب و درخور تحصیلات و سابقه کاری‌اش می‌پردازد.

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(2) دیدگاه خوانندگان

  1. با سلام
    میخاستم بدونم کدوم ارگان یا کالج کلاسهای زبان ای ال تی را برگزار می کند . بنده در ونکوور ازچند کالج و اداره سوال کردم چیزی از برگزاری این کلاسها نمی دونستند.

    لصفا راهنمایی کنید برای شرکت در این کلاسها به کجا مراجعه کنم؟

    با تشکر

  2. با سلام و تبریک به دلیل توسعه و پیشرفت ماهنامه پرنیان لطفا مراکز ( آدرس دقیق) و کد پستی Enhanced Language Training for Employment)ELT در تورنتو را هم اعلام بفرمایید ممنون میشم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان