' گوناگونی مشتریان شرکت هیدروکبک | پرنیان
بازار کار — 28 می 2012

افروز ایزدپناه

در دو نوشتار قبلی با فعالیت‌های شرکت هیدروکبک آشنا شده‌ایم. در این نوشتار به معرفی مشتریان متنوع این شرکت و همچنین به بازار صادرات شرکت مذکور پرداخته می‌شود.

در پایان سال ۲۰۱۰، هیدروکبک بیش از ۴۱ هزار مشتری را سرویس داده است. این مشتریان به سه‌ گروه تقسیم می‌‌شوند: ۱- مسکونی، ۲- مزارع، ۳- تجاری و سازمانی و صنعتی. همچنین سایر تقسیمات شامل روشنایی عمومی‌ و سیستم‌های توزیع شهری نیز می‌‌شود. نرخ برق در سراسر استان یکنواخت بوده و بر اساس نوع مصرف کننده و حجم مصرف محاسبه می‌شود.

مشتریان مناطق مسکونی

بیش از نیمی از مناطق مسکونی در کبک از گرمایش الکتریکی استفاده می‌‌کنند. به همین دلیل متوسط مصرف در بین مناطق مسکونی و کشاورزی نسبتا بالاست. این مقدار مصرف ۱۷٫۲۳ «کیلووات ساعت» در سال است. که آن هم به دلیل استفاده بیشتر از گرمایش الکتریکی‌ است؛ از این میزان، ۶۸ درصد مربوط به مصارف مسکونی‌ست.

استفاده از گرمایش الکتریکی‌ باعث افزایش غیر قابل پیش‌بینی تقاضای برق می‌‌شود ولی‌ در عوض، برای حفاظت از محیط زیست دارای مزیت است. با وجود آب و هوای بسیار سرد کبک در فصل زمستان و مصرف بالای گرمایش الکتریکی‌، میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش مسکونی تنها ۵٫۵ درصد از کل گاز‌های گلخانه‌ای موجود در کبک بوده است. (آمار سال ۲۰۰۶)

مشتریان صنایع

بیش از یک قرن است منابع برق آبی باعث توسعه صنعتی در کبک شده‌اند. انرژی نقش موثری در صنایع کاغذ و خمیر کاغذ و همچنین آلومینیوم داشته است. صنایع در سال ۲۰۰۹ میزان ۶۳٫۳ Twhانرژی از هیدروکبک خریداری کردند که برابر با ۳۸٫۳ درصد از کل مقدار گرمای فروخته شده توسط هیدروکبک به بازارهای داخلی‌ بوده است.

کاربران صنعتی بزرگ به دلیل پایین بودن هزینه توزیع، نرخ کمتری از مشتریان داخلی‌ و تجاری می‌‌پردازند. دولت کبک با استفاده از نرخ برق ارزان باعث جذب بازار جدید و تثبیت شغل‌های موجود می‌شود.

خواندن کنتور برق در کبک معمولا هر دو ماه یک بار انجام می‌‌شود و صورتحساب آن نیز هر دوماه یکبار برای مشتریان ارسال می‌‌شود. با اینحال این شرکت تسهیلاتی در زمینه پرداخت برای مشتریان خود در نظر گرفته است. به این صورت که مشتریان مسکونی می‌توانند پرداختهای خود را سالانه در ۱۲ قسط ماهانه بر اساس الگوی مصرف گذشته مشتری ساکن در همان آدرس و متوسط درجه حرارت در آن محل انجام دهند.

بازار صادرات

شرکت هیدروکبک مبادرت به فروش بخشی از برق مازاد خود به سیستم‌های همسایه در کانادا و ایالات متحده براساس قراردادهای بلندمدت و معاملات در انگلستان، نیویورک و بازارهای انرژی فله انتاریو می‌‌کند. در سال ۲۰۰۹، هیدروکبک میزان ۲۳٫۳۶Twh فروش و ایجاد درامد یک و نیم میلیارد دلاری از برق داشته است. اگرچه بسیاری از فروش و صادرات در حال حاضر تحت معاملات کوتاه‌مدت انجام می پذیرد، ولی‌ در گذشته این صادرات در قالب قراردادهای بلندمدت بوده است.

در سال ۱۹۹۰، این شرکت یک قرارداد ۳۲۸ مگاواتی را به یک گروه از ۱۳ توزیع‌کننده در ورمانت آمریکا به امضا رساند. صادرات برق توسط این شرکت ۲۸ درصد از کل نیروی برق استفاده شده در استان محسوب می‌‌شود. در مارس ۲۰۱۰، دو شرکت بزرگ بنام‌های Green Mountain Power و خدمات عمومی‌ مرکز ورمانت طی‌ یک قرارداد ۲۶ ساله با شرکت هیدروکبک، اقدام به خرید ۲۲۵ مگاواتی قدرت آبی در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۳۸ کرده‌اند. این تفاهم‌نامه به ورمونت یاری رساند تا مشتریان خودش را در برابر افزایش قیمت‌های بازار محافظت کند.

دومین قرارداد با کارنوال‌الکتریک بوده است که به ۲۳۰۰۰ مشتری در کارنوال انتاریو خدمات می‌دهد.

هیدروکبک دارای چندین مزیت در معاملات خود در بازارهای صادراتی است: اول اینکه هزینه‌های آن توسط نوسانات قیمت سوختهای فسیلی تعیین نمی‌شود. دوم اینکه این شرکت قدرت انعطاف‌پذیری زیادی در تطبیق عرضه و تقاضا دارد. بدین ترتیب که می‌‌تواند برق را با قیمتهای بالاتری در طول روز به فروش برساند و مخزن‌های خود را در هنگام شب پر کند. سوم اینکه قدرت شبکه در زمستان بدلیل سرد بودن هوا در اوج قرار دارد، بر عکس بیشتر سیستم‌های کشورهای همسایه که بیشترین میزان تقاضا در روزهای گرم در تابستان اتفاق می‌افتد.

انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۸ و طرفدار انرژی تجدیدپذیر و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در توسعه و معامله ماشین‌های الکتریکی‌، چشم‌انداز مثبتی را در برابر موفقیت‌های آتی این شرکت عرضه کرده است.

در نوشتار آینده به توضیحاتی در ارتباط با پروژه‌های در دست اقدام و آتی شرکت هیدروکبک می‌پردازیم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان