' پرنیان تغییر می‌کند! | پرنیان

 

پرنیان از شماره آینده تغییرات خیلی مهمی خواهد کرد. از این فرصت استفاده می‌کنم تا با شما خواننده محترم در این‌باره صحبتی خودمانی داشته باشم. امیدوارم با این تغییرات سرفصلی را بگشاییم که از طریق آن هر روز بیش از گذشته نشریه‌ای مورد پسند شما فراهم آید.

اولین شماره پرنیان که در اگست ۲۰۱۱ روانه فروشگاه‌ها و مراکز تردد ایرانیان ساکن ۴ شهر بزرگ کانادا شد همانی نبود که در ابتدا قرار بود باشد، یعنی بود و نبود؛ حدود یکسال قبل‌تر از آن، طرحی مفصل برای انتشار یک نشریه به صورت دوماهنامه با فرم و شکل و سیستم توزیع متفاوت به مدیریت کنپارس ارائه شده بود که طرحی اضطراری و فوری نبود. در واقع، بیشتر یک ایده‌پردازی پرداخت شده از انجام چنین کاری بود. اما پرنیان سال گذشته بیشتر در پاسخی سریع به نیازی در زمان خودش شکل گرفت، با حجم محدود و استفاده از مطالب سایت پارس‌کانادا با این هدف که به کار ایرانیان تازه‌وارد بیاید اما با این پیش‌فرض که به مرور از مطالب وبسایت مستقل‌ شود و برای جامعه ایرانیان کانادا چه تازه‌وارد و چه قدیمی‌تر مفید و خواندنی باشد؛ مطالب اندک اندک پخته‌تر شوند و طراحی و فرم اصلی نشریه شکل بگیرد و تیم نویسندگان تکمیل گردد. اگر ۶ شماره گذشته و این هفتمین شماره را در کنار هم مشاهده و مقایسه نمایید این تحول تدریجی آشکارتر می‌شود. اما حالا زمانه تغییر مهم‌تر و برداشتن گام بلندتر برای حرکت به سمت آن ایده اولیه فرارسیده است.

چرا به این تغییرات نیاز داریم؟

تجربه چندین سال کار مطبوعاتی در ایران و حدود ۸ سال کار در این حوزه در کانادا به سردبیر یک نشریه کمک می‌کند تا مشکلات و موانع انتشار نشریه در جامعه ایرانیان کانادا را بهتر درک و شناسایی کند. الان فرصت سخن گفتن از نتایج این تجارب نیست اما نکته کلیدی این است که فرآیند انتشار یک نشریه از گردآوری و مدیریت محتوا بر اساس خواست و نیاز مخاطب هدف‌گیری شده تا نقطه پایانی رساندن نتیجه کار به دست همان مخاطب و دریافت بازخوردها، یک مجموعه کامل و منسجم است. نمی‌شود محتوا و فرم متناسب با آن را بر اساس الگویی تدارک دید اما برای توزیع به سراغ الگویی دیگر رفت. پرنیان در عین احترام به همه نشریات فارسی‌زبان جامعه ایرانیان کانادا که هر یک به شکلی و نوعی در حال پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان خود هستند، خود را به شکلی تعریف کرده که زمان طولانی‌تری برای آماده‌سازی (ماهنامه یا دوماهنامه بودن)، توجه بیشتر به کیفیت مطالب، مخاطب قرار دادن گسترده‌تر جامعه ایرانیان، دقت در طراحی و از همه مهم‌تر انتخاب شیوه درست و متناسب توزیع را می‌طلبد و به همین دلیل اکنون که شاکله نشریه شکل گرفته زمانه حرکت برای تکمیل چرخه منسجم تولید، انتشار و توزیع نشریه هم فرارسیده است.

تغییرات اصلی چه هستند؟

از شماره آینده یعنی هشتمین شماره نشریه پرنیان کانادا تعداد صفحات نشریه به ۱۲۰ افزایش می‌یابد با دسته‌بندی متنوع‌تر و ترکیبی از مطالب بلند و کوتاه، گزارش‌ها و مصاحبه‌های متنوع. این دسته‌بندی به مرور و براساس بازخوردهای شما کامل‌تر می‌شود. تیم نویسندگان متنوع‌تر و پرتعدادتر شده و بر حجم صفحات انگلیسی نشریه هم افزوده می‌شود. در این موارد جزییات بسیار زیادی تدارک شده که به مرور به اطلاع شما می‌رسد و نتایج آن را هم در لابلای صفحات شماره‌های آینده خواهید دید.

نشریه کماکان بر روی کاغذ گلاسه و چاپ تمام رنگی منتشر می‌شود و به دلیل افزایش صفحات، فرم صحافی آن هم ارتقا پیدا می‌کند.

توزیع نشریه به طور کامل به صورت پستی انجام می‌شود و لازم نیست نگران پایان یافتن نسخه‌های نشریه یا عدم توزیع آن در فروشگاه محل باشید. برای اینکه بتوانید نشریه را دریافت کنید کافی است یک کپی از فرم اشتراک نشریه در صفحه ۱۳ را تکمیل و برای ما ارسال کنید و یا راحت‌تر از آن، به صفحه اشتراک نشریه به آدرس http://www.parnianmagazine.com/subscribe بروید و فرم را تکمیل کنید.

آیا شما باید برای اشتراک نشریه هزینه پرداخت کنید؟ آری و خیر! شما دو انتخاب دارید. می‌توانید ۶ شماره نشریه را مشترک شوید و ۱۸ دلار کانادا (به اضافه مالیات یا تکس) تنها به عنوان هزینه ارسال پستی و هزینه‌های مرتبط با آن پرداخت کنید و در مقابل ۷ شماره از نشریه (۶ شماره به اضافه یک شماره رایگان، هدیه کنپارس) را دریافت کنید و یا اینکه فقط فرم را تکمیل کنید و هزینه‌ای پرداخت نکنید. یک شماره رایگان برای شما ارسال می‌شود و بعد از آن شما می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید نشریه را مشترک شوید یا نه.

علاوه بر این، شما می‌توانید از این روش دوم استفاده کنید و برای هر تعداد از دوستان و همکاران فارسی‌زبان خود (ایرانی، افغانی، تاجیک) که فکر می‌کنید ممکن است پرنیان برای آنها جذاب باشد فرم اشتراک پر کنید. این نشریه‌ها به آدرس آنها خواهد رفت و خود آنها بعد از مشاهده فرم و محتوا و کیفیت نشریه تصمیم خواهند گرفت که آیا آن را مشترک شوند یا نه. این کار برای شما به اندازه تکمیل چند فرم زحمت دارد اما می‌تواند پرنیان را به تعداد بیشتری از ایرانیان علاقه‌مند به زبان و فرهنگ پارسی معرفی کند.

لازم به توضیح است که مجموعه هزینه‌های هر نسخه از نشریه پرنیان بسیار بیشتر از این رقم است. آنچه در اینجا محاسبه شده (حدود ۳ دلار برای هر نسخه) تنها معادل هزینه توزیع پستی (تهیه بسته‌ها، هزینه‌های اداره پست و هزینه‌های نرم‌افزاری مرتبط) است و نشریه کماکان برای مخاطبانش رایگان توزیع می‌شود و هزینه‌های تولید و تهیه مطالب و چاپ که به دلیل کیفیت بسیار بالای آن سنگین هم هست، کماکان (بخش اندکی) از طریق آگهی‌ها و (بخش عمده‌ای) توسط شرکت کنپارس تامین می‌شود. البته امیدواریم با حمایت بیزینس‌های ایرانی و کانادایی و دریافت آگهی بتوانیم این بار سنگین بر روی شانه‌های مدیریت کنپارس را سبک‌تر کنیم.

برنامه این است که نشریه برای حدود یکسال با این میزان صفحات و این دوره زمانی منتشر شود تا پس از رسیدن به تعادل مورد نظر درباره افزایش صفحات یا کوتاه کردن دوره زمانی (تبدیل از فرم دوماهنامه به ماهنامه) تصمیم‌گیری شود.

پرنیان را یاری دهید

همان‌طور که بیان شد بار اصلی مالی و تدارکاتی نشریه پرنیان بر عهده مدیریت شرکت مهاجرتی کنپارس، آقای مختاری بوده که با صبر فراوان همه فشارهای آشکار و پنهان این حرکت را پذیرفته است اما به هر حال هر مجموعه بیزینسی هم برای انجام کارهای فرهنگی-اجتماعی میزان مشخصی ظرفیت دارد، خصوصا اگر پتانسیل‌های کار بسیار زیاد باشد و این کودک به سرعت در حال تبدیل شدن به جوانی با نیازها و ضرورت‌های جدید و فراوان باشد. البته مدیریت کنپارس کماکان تمامی هزینه‌های اصلی و عمده مرتبط با کار را تقبل کرده‌اند اما برماست که در این زمینه فعالیتی انجام دهیم که به نفع کیفیت بالاتر نشریه باشد. کنپارس هیچ تمایلی بر بهره‌برداری مالی از پرنیان ندارد و هر آنچه که این نشریه بتواند درآمدزایی کند برای افزایش کیفیت تولید و آماده‌سازی مطالب یا گسترش توزیع هزینه خواهد شد.

حقیقت این است که تقریبا همه افرادی که هم‌اکنون با پرنیان همکاری می‌کنند به نوعی این کار را رایگان یا با حداقل‌های غیرقابل باور در سیستم نشریات حرفه‌ای کانادا انجام می‌دهند به این امید که گامی در جهت پیشرفت فرهنگی-اجتماعی جامعه ایرانیان کانادا برداشته باشند و به مرور با حمایت این جامعه بتوانند به صورت کاملا حرفه‌ای از این طریق امرارمعاش کنند و سبب آبرو و اعتبار جامعه ایرانیان در میان سایر جوامع باشند. این هدفی در دسترس است اگر همه ما برای آن گام‌های به ظاهر کوچک اما موثری برداریم. برای مثال اگر پرنیان را نشریه‌ای مفید و در مسیر منافع جامعه ایرانیان کانادا یافته‌اید می‌توانید آن را مشترک شوید. بعید است پرداخت ۱۸ دلار برای یکسال فشاری مالی برای خانواده‌های ایرانی باشد اما هر پرداختی می‌تواند به بهبود و گسترش سیستم توزیع نشریه کمک کند. هم‌چنین اگر شما نشریه را مفید یافته‌اید آن را به دیگران معرفی کنید و آنها را تشویق کنید که پرنیان را مشترک شوند و یا در آن آگهی دهند. اینها گام‌هایی در جهت کمک به این حرکت است. برای خود من شخصا هیچ‌چیز مهم‌تر از این نیست که روزی را شاهد باشم که تیم حرفه‌ای کاملی در تحریریه پرنیان شکل گرفته باشد که چون هر نشریه حرفه‌ای کانادایی تنها به همین کار مشغول باشد و برای هر شماره مطالبی مفید و خواندنی عرضه کند و نگران اوضاع اقتصادی خانواده‌اش نباشد.

اما قبل از همه اینها، بزرگ‌ترین یاری شما این است که با ما گفتگو کنید. دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره نشریه، مقالات آن، کیفیت مطالب و هر آنچه به نظرتان می‌رسد به ما اطلاع دهید. بگویید به چه مطالبی علاقه‌مند هستید و در پرنیان دنبال چه می‌گردید. کافی‌ست نظرات خود را به آدرس editor@parnianmagazine.com ایمیل کنید. اگر مطالب شما جنبه عمومی داشته باشد و امکانات مجله اجازه دهد آنها را به نام خود شما منتشر می‌کنیم و اگر چنین نشود، مطمئن باشید که مورد توجه قرار خواهند گرفت و راهنمای حرکت‌های آتی ما خواهند شد.

پرنیان آمادگی دارد تا از همکاری نویسندگان و روزنامه‌نگاران بهره‌مند شود. برای این کار کافی‌ست که رزومه و نمونه کارهای مطبوعاتی یا مشابه را به ایمیل سردبیری ارسال کنید. همچنین اگر شما در حوزه‌ای متخصص هستید و می‌توانید متناسب با محتوای مجله مطالب جذاب، خواندنی و مفید بنویسید و در مقابل علاقه‌مند به معرفی بیزینس خود در نشریه هستید می‌توانید با ما تماس بگیرید. بدیهی است که کیفیت مطالب باید متناسب با استانداردهای نشریه باشد تا بتوان این همکاری را پیش برد.

به امید روزهای روشن‌تر

مجید بسطامی

سردبیر

 

مهم‌ترین تغییرات پرنیان از شماره آینده

• افزایش صفحات نشریه به ۱۲۰ صفحه

• انتشار هر دو ماه یکبار

• توزیع بیش از ۸۰ درصد نسخه‌های نشریه به صورت پستی در سراسر کانادا

• توزیع حدود یک هزار نسخه نشریه در دوبی

• تنوع بیشتر در بخش‌های نشریه

• افزایش مطالب بخش فرهنگی، هنری و سرگرمی

• افزایش مطالب تحلیلی از طریق پرونده‌های ماه با هدف پرداختن به مهم‌ترین مسائل جامعه ایرانیان

• افزایش صفحات انگلیسی

• اضافه شدن بخش معرفی پروفایل شغلی متقاضیان کار

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان