' شبکه‌سازی شغلی از طریق ACCES آشنایی با ACCES Employment و خدمات آن در کمک به کاریابی | پرنیان
بازار کار — 30 سپتامبر 2012

محمدعلی شاکرمی

به نظر نگارنده عدم برخورداری از شبکه ارتباطات اجتماعی در کشور جدید از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ۲۵۰هزار تازه‌واردی‌ست که هر ساله به کانادا مهاجرت می‌نمایند. اغلب افراد، پیش از ورود به کانادا دارای ارتباطات گسترده‌ای با افراد از طیف‌های مختلف بوده‌اند که این شبکه از طرق مختلف و در زمان‌های مختلف سنی افراد شکل گرفته است؛ دوستی‌ها و آشنایی‌هایی که حاصل سال‌های تحصیل در مدرسه و دانشگاه، دوران خدمت سربازی (البته برای آقایان)، کار در شرکت‌ها و سازمان‌های متفاوت و همچنین شامل افراد فامیل و خانواده و حتی همسایگان بوده و کمک بسیار زیادی به افراد جهت یافتن شغلی مناسب می‌کرده است. این همان چیزی است که مهاجرین تازه‌وارد به کانادا از آن برخوردار نیستند، بنابراین انجام اقدامات موثر و لازم و همچنین در نظر گرفتن پارامتر زمان از مواردی هستند که می‌بایست توسط مهاجرین برای گذر از این مانع در نظر گرفته شود تا به هدف اصلی که همانا ساختن آینده‌ای بهتر و روشن‌تر است، برسند. [پایان لید، بقیه مطلب در صفحه ۲۹]

شرکت در دوره‌هایی که توسط سازمان ACCES Employment برگزار می‌گردد در شکل دادن به این شبکه ارتباطات اجتماعی کمک شایانی می‌نماید. حضور افرادی از رشته‌ها و صنایع مختلف در این سازمان بعنوان راهنما و مربی باعث گسترش شبکه ارتباطات فرد تازه‌وارد و همینطور شناسایی افراد شاغل در زمینه شغلی مربوطه می‌گردد. فرد راهنما (Mentor) عموماً خود در همان رشته مشغول به فعالیت بوده و دارای ارتباطات زیادی با دیگر افراد در آن رشته شغلی می‌باشند. آنها پس از بررسی قابلیت‌ها و مهارت‌های فرد شرکت‌کننده در دوره و به تناسب زمینه تحصیلی، میزان سابقه کاری و سطح زبان فرد نسبت به معرفی وی به شرکت‌های مختلف جهت دریافت موافقت برای کار داوطلبانه در آنها و همچنین معرفی سمینارها و اتفاقات مرتبط با آن رشته به متقاضی اقدام می‌کنند. بطور کلی، راهنمایان اطلاعات مورد نیاز و الزامات ورود به بازار کار کانادا در هر رشته را در اختیار فرد مهاجر متقاضی کار قرار می‌دهند. بطور مثال در بعضی از رشته‌ها افراد فقط به تایید مدارک اخذ شده از کشور خودشان نیاز دارند تا قادر به کار در کانادا باشند و در برخی از موارد دریافت مدرکی کانادایی (از کالج و یا دانشگاه) در آن رشته جهت ورود شخص به بازار کار کانادا حیاتی است. البته در نهایت این تجربه کار کانادایی است که بعنوان شرطی مهم از طرف کارفرمایان پیش روی جویندگان کار قرار می‌گیرد.

در این مورد هم راهنمایان با توجه به ارتباطات گسترده‌شان در یافتن شغلی داوطلبانه و معرفی و ارجاع فرد متقاضی به شرکت‌های مختلف کانادایی (Placement) بسیار مفید و موثر می‌باشند. باید در نظر داشت که این سازمان، برنامه‌های مختلفی برای افراد با زمینه‌های شغلی در رشته‌های مختلف به جهت کمک به هر یک از آنها در ورودشان به بازار کار کانادا تدارک دیده است. این برنامه‌ها شامل افراد با سابقه کاری در رشته‌های کامپیوتر، خدمات بانکی و مالی، خدمات مشتریان (Customer Service)، فروش و بازاریابی، فن‌آوری اطلاعات (IT)، منابع انسانی (HR) و پزشکی می‌گردد.

البته در کنار برنامه‌های Mentoring، کارگاه‌هایی دیگر نیز برگزار می‌گردند که به فرد در جهت ارتقای مهارت‌های مورد نیاز خود برای ورود به بازار کار کانادایی یاری می‌رساند. کارگاه‌های جستجوی موثر شغل، ارتقاء توانای‌های مصاحبه و افزایش مهارت‌های رزومه‌نویسی از این دست می‌باشند که البته همگی با نگاهی به بهبود سطح زبان بعنوان عاملی تعیین‌کننده برای افراد جوینده کار دنبال می‌شوند.

در تمامی دفاتر این سازمان نیز امکانات ارتباطی از قبیل دسترسی به کامپیوتر، اینترنت، تلفن و فاکس موجود و در اختیار افراد می‌باشند.

ضمناً برنامه‌ای (START) جهت کمک به بانوانی که به هر دلیل بیکار بوده (مهاجرت، بیکاری بعد از زایمان، تعدیل شده از محل کار قبلی …) و به دنبال کار می‌باشند نیز جهت ورود آنها به بازار کار تدارک دیده شده که به بالا بردن دانش کامپیوتری، سطح زبان، مهارت‌های شغلی، قابلیت‌های ارتباطی و همچنین ارتقای سطح اعتماد به نفس آنها کمک و آنها را با معرفی تکنیک‌ها و استراتژی‌های موثر جستجوی شغل آشنا می‌نماید.

بطور کلی هدف از برگزاری این دوره‌ها کمک به مهاجرین در جهت ارائه و نمایش قابلیت‌ها و مهارتهای‌شان به کارفرمایان کانادایی بوده و اینکه چطور در بازار عرضه و تقاضای نیروی انسانی، خود را به بهترین نحو و بالاترین قیمت به کارفرمایان متقاضی نیروی کار عرضه نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌ها، محل برگزاری کلاس‌ها و همچنین شرایط پذیرش در دوره‌های مذکور می‌توانید به سایت www.accesemployment.ca مراجعه نمایید.

شرکت در دوره‌هایی که توسط سازمان ACCES Employment برگزار می‌گردد در شکل دادن به این شبکه ارتباطات اجتماعی کمک شایانی می‌نماید

برنامه‌ (START) جهت کمک به بانوانی که به هر دلیل بیکار بوده و به دنبال کار هستند جهت ورود آنها به بازار کار تدارک دیده شده است

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان