' کنتورهای هوشمند هیدروکبک | پرنیان
مالی و اقتصادی — 01 اکتبر 2012

افروز ایزدپناه

در این نوشتار به توصیف یکی‌ از جدیدترین پروژه‌های شرکت هیدروکبک می‌پردازیم. دلیل انتخاب این پروژه در میان ده‌ها پروژه‌های در حال اجرا و یا پروژه‌های آتی هیدروکبک، آشنا ساختن مخاطبان با سیستم کنتور برق هوشمند است.

کنتور برق هوشمند

کنتور هوشمند یک کنتور الکتریکی‌ است که مصرف برق را در فواصل زمانی‌ یک ساعته و یا کمتر ثبت کرده و اطلاعات ثبت شده را حداقل یکبار در روز به سیستم مرکزی برای نظارت و صدور صورتحساب ارسال می‌کند. کنتور هوشمند پیشرفته AMI قادر به ارتباط دوجانبه میان کنتور نصب شده در اماکن و سیستم مرکزی است. بر خلاف کنتور مغناطیسی‌، کنتور هوشمند می‌تواند داده‌ها جمع‌آوری شده را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها یک گزارش تهیه کند که این گزارش‌گیری در جایی غیر از محل کنتورها انجام می‌‌گیرد که اصطلاحا فراهم کردن گزارش از راه دور نامیده می‌شود. در مقام مقایسه، تاکنون حدود ۴٫۷ میلیون کنتور هوشمند در انتاریو و ۴۰۰ هزار مورد در بریتیش‌کلمبیا نصب شده است.

شرکت هیدروکبک به منظور افزایش دقت در اندازه‌گیری و اطمینان از حفظ بهتر منابع انرژی پروژه‌ای جدید را به اجرا درآورد. بر این اساس، هیدروکبک تصمیم به آماده‌سازی زیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفتهAMI گرفت که برای اجرای آن به نصب حدود ۴ میلیون کنتور (۳٫۸ مورد) تا سال ۲۰۱۷ نیاز است. این کنتورها قادر به خواندن از راه دور هستند. این سیستم راه‌حل جامعی برای در اختیار داشتن داده‌های مصرف مشتریان و ارتباط آنها به سیستم پرداخت شرکت هیدروکبک است. سیستم‌ AMIقابل اطمینان بودن داده‌ها، امنیت آنها و سازگاری کامل دستگاه‌ها را با استانداردهای بین‌المللی تضمین کرده است.

دست‌اندرکاران این شرکت اعلام کردند که یک قرارداد ۳۵۰ میلیون دلاری را با شرکت جهانی‌ Landist+Gyr به منظور دستیابی به زیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفته (AMI) و کنتور‌های برق متناسب با آن منعقد کرده‌اند. این پروژه بزرگترین استقرار کنتور هوشمند در کانادا و یکی‌ از بزرگترین آنها در آمریکای شمالی است و جای کنتور‌های الکترومغناطیسی‌ را در منازل، اماکن تجاری و مراکز صنعتی در استان کبک خواهد گرفت. با توجه به بحث توسعه پایدار، هیدروکبک بطور مداوم به دنبال راه‌هایی برای دستیابی و بهینه‌سازی بهره‌برداری از سیستم انرژی خود به بهترین شکل ممکن از تولید تا مصرف برق است.

نصب و راه‌اندازی کنتور‌های هوشمند

شرکت هیدروکبک در حال اجرای سه‌ پروژه آزمایشی‌ در سه‌ منطقه در استان از ژوئن ۲۰۱۱ تا ماه می ۲۰۱۲، قبل از استقرار این سیستم در سراسر کبک است. پروژه اصلی که شامل نصب کنتور هوشمند در سراسر منطقه مونترال می‌باشد در سالجاری انجام می‌شود.

مزایای سیستم هوشمند

این سیستم قادر به ثبت اطلاعات در زمان واقعی‌(Real Time) ، قابلیت آگاه شدن از قطع برق از راه دور و رفع نواقص و انجام خدمات لازم بوده و همچنین قدرت نظارت بر کیفیت را دارد. کنتور هوشمند، جایگزین کم‌هزینه‌ای برای فواصل مکانی و زمانی‌ در سطح و مقیاس گسترده با توجه به تنوع مشتریان اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی در مقایسه با کنتور‌های الکترومغناطیسی‌ محسوب می‌‌شود. وجود چنین سیستمی‌ امکان انطباق مقدار مصرف و مقدار تولید از یک جهت، و هزینه و یا صورتحساب بر اساس مصرف واقعی‌ را از جهت دیگر فراهم می‌کند. کنتور هوشمند یک ابزار مفید است که امکان مدیریت بهتر در مصرف انرژی برق را به مصرف‌کننده می‌‌دهد.

یکی‌ دیگر از مزایائ این سیستم، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بدلیل اینکه مصرف برق و خواندن کنتورها بدون مراجعه به محل و از راه دور انجام می‌‌شود، در نتیجه، نیاز به فرستادن افرادی برای خواندن کنتورها نیست. طبق بررسی‌های انجام شده همین موضوع کاهش حدود ۴۰۰ وسیله نقلیه را در خیابانها در بر خواهد داشت. هم‌چنین این امر موجب کاهش حدود ۱۶۰۰ تن دی‌اکسید کربن در سال خواهد بود و در نتیجه نقش بسزایی در حفاظت محیط زیست ایفا می‌‌کند.

شبکه‌ای که بین تجهیزات اندازه‌گیری، جمع‌آوری و توزیع اطلاعات وجود دارد، همچنین دسترسی‌ به این اطلاعات و مشاهده مقدار مصرف توسط مشتری، موجب جلوگیری از افزایش هزینه مصرف از طریق تغییر شیوه الگوی مصرف خواهد شد. مقدار مصرف و ارائه اطلاعات کلیدی به مصرف‌کننده کمک می‌کند که میزان مصرف و هزینه برق را خود مدیریت کند.

نگرانی‌های مطرح شده

عمده نگرانی‌های مربوط به نصب کنتور هوشمند مربوط به هزینه، سلامت، و تجاوز به حریم خصوصی افراد می‌‌باشد. معمولاً نصب این سیستم برای مشتریان هزینه‌هایی در بر خواهد داشت. امکان نیاز به خرید تجهیزات و لوازم خانگی که قابلیت انطباق با این سیستم جدید را داشته باشند در نتیجه بار مالی اضافی برای مشتریان خواهد دارد. همچنین ارتقأء تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باعث افزایش هزینه برای مشتریان می‌شود.

نگرانی دیگر درارتباط با انتشار امواج رادیوئی از کنتورها است که افزایش بیش از حد استاندارد این امواج می‌تواند سبب آسیب رسیدن به سلامت انسان و جانداران دیگر باشد. البته هیدروکبک در پروژه‌های آزمایشی‌، میزان انرژی منتشرشده از این کنتورها را در حد استاندارد اعلام کرده است.

سومین نگرانی همانطور که ذکر شد مربوط به تجاوز به حریم حقوقی مشتریان است، که در اینجا منظور جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مشتریان و امکان دسترسی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات تفصیلی شخصی‌ بدون آگاهی‌ و یا خواست مشتریان از طریق ابزار و دستگا‌ه‌ها می‌‌باشد.

چگونه داده‌ها از کنتور به سیستم صورتحساب ارسال می‌شود؟

هر کنتور نقش فعالی‌ در ثبت مصرف برق مشتریان بازی‌ می‌کند. بدین ترتیب که داده‌ها از یک کنتور به کنتور دیگر ارسال شده، تا زمانی‌که این داده‌ها به مسیریاب برسد. مسیریاب داده‌ها را به یک مسیریاب دیگر و یا مستقیم به محل جمع‌آوری داده‌ها ارسال می‌کند. قسمت جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات را به راس سیستم و در اصل به انتهای سیستم می‌رساند. از آنجا داده‌ها به سیستم مدیریت داده‌ها ارسال می‌شوند. سپس انبار عظیم داده‌ها به سیستم پرداخت هیدروکبک متصل می‌گردد.

محاسبه مصرف

برای محاسبه مصرف برق، هیدروکبک میزان مصرف قبلی‌ را از میزان مصرف فعلی کم می‌کند و اختلاف آنها را در ۱۰ ضرب می‌کند.

برای مثال:

اگر مصرف برق در زمان حاضر ۷۵۲۳ و مصرف برق در دوره قبل ۷۳۰۰ باشد، تفاوت بین این دو ۲۲۳ است که در ۱۰ ضرب می‌‌شود که برابر است با ۲۲۳۰. این عدد مقدار KWH است که در صورتحساب قید می‌شود.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان