' نکاتی در مورد تمدید کارت اقامت دایم کانادا | پرنیان
مهاجرت — 22 دسامبر 2012

علی مختاری

 موضوع دریافت کارت اقامت کانادا معروف به کارت  PR یا همان Permanent Resident Card  و حفظ آن موضوع سوالات متعددی است که به طور مرتب در قالب ایمیل دریافت می‌کنم و این نشانه‌ای است بر اینکه ابهامات زیادی برای تازه‌واردان مهاجر در این مورد وجود دارد. از این روی نکاتی را در این خصوص در پی می‌نگارم:

۱-  بعد از دریافت ویزای اقامت تا زمانی که شما به خاک کانادا وارد نشوید و Landing شما ثبت نشود شما مقیم دایم کانادا محسوب نمی‌شوید. از لحظه ثبت لندینگ شما مقیم دایم کانادا هستید. مهم‌ترین مدرکی که دریافت می‌کنید RECORD OF LANDING  است که باید تا زمان بازنشستگی حفظ کنید و آن دلیل اقامت شماست. کارتی هم برای شما معمولا ظرف ۴۵ روز به نشانی که اعلام می‌کنید ارسال می‌شود که همان کارت PR است. این کارت دلیل اقامت شما نیست ولی برای ورود به کانادا به آن نیاز دارید. به دیگر سخن اگر مدت اعتبار ۵ سال آن بگذرد و شما در کانادا باشید هیچ اشکالی برای اقامت شما ایجاد نخواهد شد و وضعیت شما همچنان مقیم دایم کاناداست.

برای کسانی که کارت دوم گرفته‌اند یعنی بیش از ۵ سال از لندینگ آنها گذشته و موفق شده‌اند کارت اقامت خود را تمدید کنند شرایط پیچیده‌تر است.

۲-  اگر بعد از لندینگ و قبل از دریافت کارت، خاک کانادا را ترک کنید برای ورود به کانادا بدون داشتن کارت نیازمند گرفتن برگ سفر از سفارت کانادا در آنکارا هستید. بنابراین توصیه می‌کنم قبل از دریافت کارت از کانادا نروید.

۳-  هر مقیم دایم کانادا برای حفظ اقامت باید شرط اساسی آنرا رعایت کند که آن حضور در خاک کانادا دست کم به تعداد روزهای دو سال در هر ۵ سال است. ملاک محاسبه نیز ۵ سال قبل از زمان بررسی است.

۴-  کسی که در ۵ سال اول اقامت است و کارت اول را دارد، هر زمان که وارد کانادا می‌شود، افسر اداره مهاجرت در مرز کشور از وی سوالاتی می‌پرسد تا اطمینان یابد او تا پایان ۵ سال اول، با توجه به تاریخ انقضای کارت می‌تواند شرط را تامین کند. مثلا اگر شما تنها ۶ ماه در کانادا بوده‌اید و تا پایان اعتبار کارت تنها یک سال مانده است شما مشکل خواهید داشت چون به فرض حضور کامل در این یک سال هم نمی‌توانید شرط دو سال حضور را برآورده کنید. اگر در مرز مشکلی نداشتید باید آن‌قدر در کانادا بمانید تا اطمینان یابید در صورت اقدام برای تمدید کارت در ۵ سال قبل از اقدام و نه از ابتدای ورود به کانادا در زمان لندینگ، ۲ سال در کانادا بوده‌اید. اینکه کارت شما اعتبار ندارد مهم نیست؛ مهم این است که هنگام بررسی وضعیت اقامت شما، در ۵ سال قبل چه مدت در کانادا اقامت داشته‌اید.

…همسر باید در همان محل زندگی شوهر زندگی کند؛ نمی‌شود همسر کانادایی، کانادا باشد و شوهر در ایران زندگی کند…

۵- برای کسانی که کارت دوم گرفته‌اند یعنی بیش از ۵ سال از لندینگ آنها گذشته و موفق شده‌اند کارت اقامت خود را تمدید کنند شرایط پیچیده‌تر است. در مورد این گروه از افراد، هر بار که به مرز مراجعه می‌کنند افسر باید اطمینان یابد که در ۵ سال قبل از آن تاریخ، آنها دو سال در کانادا بوده‌اند. بنابراین، این دسته از متقاضیان باید خیلی دقت کنند و در ورود و خروج خود به این نکته توجه داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. این گروه نمی‌توانند استدلال کنند که «من تا پایان اعتبار کارت می‌توانم بمانم و شرط تامین می‌شود.» خیر، همیشه ۵ سال قبل از بررسی، ملاک است و افسران مرزبانی هر زمان می‌توانند این بررسی را انجام دهند.

۶- قانون مهاجرت و نیز رویه اداره مهاجرت در خصوص تمدید کارت اقامت افرادی که اقامت دایم کانادا را کسب کرده‌اند به طور ناخواسته منجر به ایجاد نوعی تبعیض میان مهاجرین شده است. از آنجا که بر اساس قانون، اداره مهاجرت هنگام درخواست تمدید کارت تنها به ۵ سال گذشته نظر دارد و فقط به دنبال این است که بداند آیا مهاجر در ۵ سال گذشته حداقل ۲ سال در کانادا زندگی کرده است یا خیر، اتباع کشورهایی که نیاز به دریافت ویزای ورود به کانادا ندارند مانند اتباع فرانسه و آلمان می‌توانند حتی پس از ۲۰ سال غیبت به راحتی به کانادا رفته دوسال بمانند و درخواست کارت جدید کنند و به این ترتیب به راحتی وضعیت اقامتی خود را باز می‌یابند اما یک تبعه ایران و یا هر کشور دیگری که نیازمند دریافت ویزا برای ورود به کانادا هستند در صورت انقضای کارت اقامت باید به سفارت برای دریافت برگ سفر به کانادا و یا ویزا مراجعه کند و اگر سفارت ویزا ندهد در عمل وی وضعیت اقامتی خود را از دست داده است (البته این افراد در مواردی می‌توانند با گرفتن وکیل و صرف هزینه بالایی سفارت را مجبور به صدور ویزا کنند). حتی اگر اجازه ورود به کانادا را نیز بیابند باید به محض ورود درخواست تمدید کنند که این نیز برای افرادی که دلیل موجهی برای غیبت ندارند می‌تواند منجر به از دست دادن اقامت دایم شود.

چند پرسش و پاسخ مرتبط

پرسش: من بعد از گرفتن کارتم از ۵ سال ۵ ماه کانادا بودم البته ۱سال دیگر به تمدید کارت اقامتم فرصت باقیمانده است. می‌خواهم بدانم اگر در آخرین لحظه به کانادا بروم و ۲ سال بمانم این ۵ ماه از بین می‌رود یا محاسبه می‌شود.

پاسخ: شما هر زمان که تصمیم به تمدید کارت بگیرید باید در ۵ سال قبل از آن تاریخ، حداقل دو سال در کانادا بوده باشید بنابراین در داستان شما آن ۵ ماه دیگر به درد شما نخواهد خورد.

اینکه در کانادا باشید و کارت اقامت شما منقضی باشد هم اشکالی ندارد و این کارت جز برای ورود به کانادا استفاده دیگری ندارد اما نکته هم این است که هنگام ورود از شما سوال می‌شود که چقدر خارج از کانادا بوده‌اید و اگر افسر احساس کند که شما تا پایان زمان انقضای کارت موفق به پر کردن دو سال از ۵ سال نمی‌شوید برای شما گزارش مربوطه را رد می‌کند و شما به دردسر خواهید افتاد و چه بسا اقامت دایم خود را از دست بدهید بنابراین، اینکه تا آخرین لحظه صبر کنید با این ریسک بزرگ مواجهید و هر چه دیرتر بیایید این ریسک بیشتر است. توصیه می‌کنم هر چه زودتر به کانادا بیایید و در اولین فرصت برای تمدید اقدام کنید.

 

پرسش: آقای مختاری عزیز، وکیلی به من گفته که اگر یکی از زن و شوهر در کانادا اقامت ۲ از ۵ را بگیرد و دیگری ۳ از ۴ سال را تکمیل کند، کسی که اقامت گرفته به خاطر اینکه همسر پاسپورت دارد، از آن به بعد نیازی به تمدید اقامت ندارد و دایمی می‌شود. این موضوع صحت دارد؟

پاسخ: قطعا این که شما می‌فرمایید را نگفته‌اند.
اگر کسی که پی آر دارد در خارج از کانادا با همسر کانادایی خود زندگی کند این زمان مانند حضور وی در خاک کاناداست و می‌تواند برای تمدید کارت، دوره‌ای را که با وی همراه بوده است را مانند حضور در خاک کانادا محاسبه کند و درخواست تمدید کارت کند. پس اینکه نیاز به تمدید کارت ندارد درست نیست و در ضمن همسر باید در همان محل زندگی شوهر زندگی کند؛ نمی‌شود همسر کانادایی، کانادا باشد و شوهر در ایران زندگی کند که در این صورت مانند کسی است که همسر کانادایی ندارد.

پرسش‌های خود در مورد امور مهاجرتی را در وبلاگ من به آدرس mokhtari.canparsblog.com مطرح کنید و یا به آدرس پست الکترونیک نشریه پرنیان info@parnianmagazine.com ارسال نمایید تا در این صفحه به آنها پاسخ داده شود.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(15) دیدگاه خوانندگان

  1. سلام.آقای مختاری ؛ اینجانب با دختر خانمی قرار ازدواج داریم در آینده؛ ایشان ویزای اقامت دائم کانادا را کسب کردن؛در صورتی که من با ایشان در خاک کانادا ازدواج کنم آبا به من هم اقامت دائمی داده می شود. در صورت لزوم راهنمایی کنید بنده را.دوم اینکه من مدرک فوق لیساس روابط بین الملل دارم آیا شغل مناسبی برای من در کاناد وجود دارد.

  2. با سلام من خودم پاسپورت کانادایی دارم ولی همسرم کارت PR دارد و سال دیگر تاریخ انقضا ش است ایا میتواند خارج کانادا مثلا سفارت کانادا در ترکیه یا دبی تمدید کند و سوال دوم ایا چون مدت ۴ سال با من بوده میتواند تقاضای پاسپورت کند با انکه ما خارچ کانادا هستیم

  3. با سلام
    چند ماه گذشته برای تمدید کارت pr درخواست دادم و سپس به ایران آمدم.بعد از ۶ ماه نامه ای صورتی رنگ برایم آمده است که باید شخصا به مکانی در کانادا برای دریافت کارت مراجعه کنم و تمامی مدارک لازم را با خود همراه داشته باشم.
    سوال این است که در حال حاضر که pr بنده باطل شده است چطور باید اقدام کنم؟و آیا این نامه صورتی رنگ نشانگر مورد به خصوصی از بررسی می باشد؟
    با تشکر

  4. سلام آقای مختاری
    من تا چند ماه دیگر به همراه خانواده به مونترال میام و نمی خواهم مزاحم فامیل شوم . آیا دفتر شما می تواند در خصوص اسکان موقت اینجانب در مونترال همکاری کند ؟ از لطف شما ممنونم

  5. قرار است تغییراتی در جهت متقاضیانی که قصد تمدید کارت اقامت دائم خود دارند نیز اعمال گردد و بجای حضور ۲ سال از ۵ سال ، ۳ سال از ۵ سال در کانادا حضور داشته باشند تا واجد شرایط جهت تمدید کارت اقامت خود باشند. نظرتان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان