' شهرام شکوهی و «مدارا»یش با عالم | پرنیان
هنر و سرگرمی — 25 دسامبر 2012

سامان امانی

کمتر کسی انتظار دارد تا یک خواننده بتواند با اولین آلبومش مورد توجه و استقبال عمومی قرار بگیرد. البته این قاعده در مورد شهرام شکوهی صادق نیست؛ خواننده و آهنگساز جوان ایرانی که با نخستین آلبومی که وارد بازار کرد و حتی قبل از آن! توانست طرفداران زیادی بدست آورد. دوستدارانش معتقدند که نوع صدای خاص شهرام و اشعاری که برای آهنگهایش انتخاب می‌کند، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت او و آلبومش داشته‌اند.

شهرام شکوهی در سال ۱۳۷۰ برای نخستین بار به طور جدی تصمیم به آواز خواندن گرفت و چون بسیاری دیگر از علاقه‌مندان، این تصمیم را با شرکت کلاس‌های آواز عملی کرد. خودش می‌گوید «در آن سال‌ها رفتن به سراغ ساز کار خیلی سختی بود و [حتی] حمل و نقل خود ساز هم مشکل بود؛ آموزشگاهی نبود و در کل، آواز خواندن را راحت‌تر می‌شد دنبال کرد.»

اما پشتکار شکوهی به همراه استعداد ذاتی‌اش به زودی ثمر داد و او نشان داد که حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. خصوصا که جنس صدای او با دیگران خوانندگان دیروز و امروز متفاوت بوده است. نه از کسی تقلید می‌کند و نه سعی در تکرار کارهای خودش دارد.

او دلیل مشابه نبودن صدایش با صدای دیگر خواننده‌ها را بی‌علاقگی به موسیقی از زمان بچگی می‌داند و می‌گوید هیچوقت موسیقی را جدی نگرفته است و همیشه دوست داشته بیشتر بشنود تا اینکه بخواهد بخواند. مقدمه کار خوانندگی او از سن ۱۷ سالگی شکل گرفت و پس از اینکه ساز به دست گرفت به مرور علاقمند به موسیقی شد و برای دل  خودش شعر می‌گفت.

شکوهی معتقد است به دلیل خاص بودن جنس صدا و نوع موسیقی‌ای که از آن استفاده کرده است راحت‌تر می‌تواند با مردم همراه شود و هیچ‌وقت ازاشعاری با وزن سنگین استفاده نکرده است. او ترانه‌سرا نیست اما در زمینه شعر استانداردهایی دارد که سعی می‌کند آنها را رعایت کند. مثلا دوست دارد ترانه‌هایش داستان‌وار باشند و همیشه داستانی را که بتواند به‌خوبی با عامه مردم ارتباط برقرار کند تعریف نمایند. یکی از بهترین نمونه‌های این نوع داستان‌گویی در ترانه‌هایش را می‌توان در ترانه «اسیری» که روایت به‌روزشده‌ای از عشق لیلی و مجنون معاصر است مشاهده کرد. البته خودش معتقد است آلبومش یک آلبوم موسیقی‌محور است و ترانه‌هایش در آن نقش مهم اما نه نقش اصلی را بازی می‌کند.

شهرام شکوهیپیشینه حرفه‌ای

همچنان‌که صفحه معرفی او در ویکی‌پدیا توصیف می‌کند، شکوهی در دوران دانشجویی در حدود سال ۱۳۸۰ عضو گروهی بود که کنسرت‌های دانشجویی را برگزار می‌کرد؛ ولی متاسفانه  بنا به دلایلی از موسیقی کناره گرفته و تا مدت‌ها تقریباً موسیقی را فراموش کرد. شاید این اعتقاد او به اینکه نباید به موسیقی به چشم یک شغل نگاه کرد نیز در این وقفه طولانی بی‌تاثیر نبوده باشد.

ورود وی به موسیقی حرفه‌ای در سال ۱۳۸۵ و با آهنگ «مدارا» اتفاق افتاد. ورودی کاملاً ناخواسته ‌که حتی در خانواده هم پشتیبانی نداشت و همه مخالف حضور وی در عرصهٔ موسیقی حرفه‌ای بودند.

 در نوروز سال ۱۳۸۸ وارد مسابقهٔ خوانندگی «نکست پرشین استار» (ستاره آینده ایرانی) شبکهٔ «تیوی پرشیا» و در آن برنامه به شدت مورد توجه بینندگان قرار گرفت ولی وی که اساسا حضوری اعتراضی در این برنامه داشت با ناداوری مواجه گردید و از طرف داوران مسابقه اجازه ورود به فینال را کسب نکرد. حضور در مسابقهٔ نکست پرشین استار باعث شد نام و چهره شهرام شکوهی در بین مخاطبان موسیقی فارسی‌زبان شناخته شود.

با اینکه آلبوم «مدارا» در بدو ورود خود با مشکلات و حاشیه‌هایی همراه شد اما نهایتا و به مرور توانست به یکی از آلبوم‌های پرمخاطب تبدیل شود. سبک خوانندگی شهرام شکوهی مبتنی بر موسیقی سنتی ایرانی است اما از آنجا که وی معتقد است این نوع موسیقی به اندازهٔ کافی شنیده شده، سعی کرد نوع استفاده از آن را تغییر دهد و آن را با موسیقی بر پایهٔ گیتار اسپنیش (اسپانیایی) تلفیق کند. این ایده از آنجا به ذهنش آمد که استاد متبحرش، حاتم عسکری، به او خاطرنشان کرده بود غیر از موسیقی ایرانی، تنها موسیقی‌ای در دنیا که حالتی از تحریر دارد موسیقی اسپنیش است که خوانندگانش با بیان «لالا» تحریر ایجاد می‌کنند؛ و از آنجا که شکوهی به گیتار علاقه داشت سعی کرد تلفیقی از آواز ایرانی و موسیقی اسپنیش پدید آورد.

از اینجا بود که اولین آلبوم وی با نام «مدارا» در ۱۶ آبان سال ۱۳۹۰ همهٔ مجوزها را کسب کرده و منتشر شد. این آلبوم ۱۰ قطعه داشت که شامل ۵ قطعه با سبک خاص وی و ۵ کار پاپ بود. میلاد ترابی و امیرحسین کاشانیان در این آلبوم با وی همکاری داشته‌اند. امتیاز آلبوم مدارا در اختیار شرکت «هنر اول» است و ناشر با توجه به شناخت نسبی مخاطبان موسیقی از شکوهی، پیش‌بینی می‌کرد «مدارا» با استقبال قابل توجه مخاطبان موسیقی مواجه شود و به همین خاطر آلبوم را در تیراژ بالا وارد بازار موسیقی کشور کرد و البته اشتباه برآورد نکرده بود.

آثار منتشر شده از شهرام شکوهی
۱۳۹۰ – آلبوم «مدارا»؛ ناشر: شرکت «هنر اول»

تک آهنگ‌ها :

۱۳۹۰- «سفره بی‌ریا»؛ موسیقی عنوان‌بندی مجموعهٔ «بفرمایید شام ایرانی»

۱۳۹۰ – فریب

۱۳۹۱ – خیال کن

۱۳۹۱ – به رنگ شکیبایی «به مناسبت چهارمین سالگرد فوت خسرو شکیبایی»

۱۳۹۱ – آی دنیا – تیتراژ پخش نشده سریال «مهمانان ویژه»

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان