' گزارش بانک CIBC از وضعیت بازار کار در شش ماه اول سال ۲۰۱۲ | پرنیان
بازار کار — 27 دسامبر 2012

افزایش تعداد مشاغل با کیفیت بالاتر و دستمزد بیشتر

جولین برتلامه کندین‌پرس/ برگردان نادیا غیوری

با نگاهی دوباره به بازار کار در کانادا می‌توان دید که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۲ این بازار از نظر کیفیت اشتغال رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. این امر مایه خوشحالی است هرچند که پیش‌بینی می‌شود روند آن تداوم نداشته باشد.

بانکCIBC در آخرین گزارشی که در زمینه کیفیت اشتغال منتشر کرده، آورده است که بر اساس آمار موجود در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۵۵ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است که بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که اقتصاددان‌ها انتظار آن را داشته‌اند. اما تعجب متخصصان زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینند اغلب این مشاغل جدید در گروه مشاغل تمام‌وقت و با دستمزدهای بالاتر هستند.

برخلاف این گزارش در گزارش قبلی بانک CIBC آمده بود که بیشتر مشاغلی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۸ یعنی سال‌های رکود و بحران اقتصادی ایجاد شده بودند، را مشاغل کم‌درآمد در بخش خدماتی و یا مشاغل نیمه‌وقت و خوداشتغالی تشکیل می‌دادند.

در ‌گزارش اخیر این تذکر هم آمده است که احتمالا کیفیت مشاغل در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ دچار رکود خواهد شد اما به اعتقاد آقای بنجامین تال، اقتصاددان معاون ارشد بانک CIBC، در هر حال وضعیت موجود به‌گونه‌ای است که باید از وجود آن کاملا خوشحال بود. وی می‌گوید: «همین که می‌بینیم در این مدت ۱۵۵ هزار شغل ایجاد شده خوشحالیم اما بهتر از آن این است که شاهد افزایش کیفیت مشاغل هم بوده‌ایم هرچند که قرار باشد این روند جریان معکوس داشته باشد.»

 در نیمه نخست امسال میزان مشاغل تمام‌وقت ۱٫۱ درصد افزایش داشته که این مقدار ۱۰ برابر رشد مشاغل نیمه‌وقت در همین مدت بوده است. تعداد شاغلان نیز در این مدت ۱ درصد افزایش داشته در حالی‌که در بخش خوداشتغالی این افزایش فقط ۰٫۱ درصد بوده است. درآمد خوداشتغالان معمولا کمتر از هشتاد درصد حقوق‌بگیران است.

از همه مهم‌تر این‌که در این مدت تعداد شاغلان در بخش‌های با درآمد بالا با سرعت بیشتری رشد کرد و به ۱٫۶ درصد که این مقدار تقریبا بیش از دو برابر افزایش تعداد کارکنان در بخش‌های با درآمد پایین بود.

ترکیب سه مورد گفته شده در بالا سبب شد تا شاخص کیفیت مشاغل در کانادا در گزارش بانک CIBC با ۱٫۲ درصد افزایش روبه رو شود که این رقم بالاترین رقم افزایش از دوران بحران اقتصادی به این سو است.

آقای تال دلیل اصلی این رشد را افزایش تعداد شاغلان در بخش تولید با ۸۸ هزار مورد طی این مدت دانست که چیزی بیش از نیمی از مجموع افزایش کل شاغلان در همه حوزه‌هاست. وی می‌افزاید: «البته فقط موضوع این نیست که این مشاغل در بخش تولید بوده‌اند. بلکه موضوع این است که همه آنها مشاغل با درآمد بالا بوده‌اند. مثلا در بخش منسوجات که اغلب کارها با ماشین‌آلات سنگین و تکنولوژی‌های پیشرفته انجام می‌شوند و درآمدهای بالایی هم دارند شاهد افزایش زیادی در تعداد مشاغل نبوده‌ایم.»

از دیگر بخش‌هایی که در این گزارش از آنها نام برده شده بخش نفت و ذغال سنگ، استخراج نفت و گاز، ساخت و سازهای عمرانی و سنگین شهری و ساخت تجهیزات حمل و نقل است.

آقای تال نسبت به ادامه این روند چندان خوش‌بین نیست به ویژه این‌که در حال حاضر در بخش مسکن و معاملات املاک که می‌تواند باعث رونق بخش ساخت و ساز شود و نیز بخش صادرات که یکی از منابع ایجاد مشاغل با درآمد بالاست، رکود آغاز شده است. در عین حال دولت‌ها و به‌ویژه دولت مرکزی نیز در حال کاستن از میزان استخدام و نیز کاهش شاغلان و هزینه‌ها در برخی موارد است.

در گزارش اخیر اداره آمار کانادا اعلام شد که در ماه می برای دومین ماه متوالی شاهد روند کاهشی در تعداد مشاغل بوده‌ایم و علت آن نیز آغاز روند تضعیف اقتصاد جهانی و تاثیر منفی آن بر صادرات کانادایی برشمرده شد.

در این گزارش از نظر منطقه‌ای رتبه بیشترین رشد کیفیت مشاغل به استان بریتیش‌کلمبیا تعلق گرفته است. در این استان حدود ۹۰ درصد مشاغل ایجاد شده در استان تمام‌وقت و در صنایع با درآمد بالا بوده‌اند.

استان انتاریو هم در این مدت به‌رغم حرکت کندتری که در زمینه ایجاد اشتغال داشته اما از نظر رشد کیفیت اشتغال روند خوبی را طی کرده که بیشترین دلیل آن هم به رشد چهار درصدی در زمینه اشتغال در حوزه تولید بازمی‌گردد.

بر اساس اعلام این گزارش در همین زمان استان کبک در کل از نظر ایجاد اشتغال از دیگر استان‌ها پیشی گرفته اما بیشتر این مشاغل در بخش خدمات بوده‌اند که همین امر به کاهش کیفیت اشتغال انجامیده است.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان