' چالش‌های پاییزی البرتا با بحران نیروی کار | پرنیان
بازار کار — 27 دسامبر 2012

ماریو تونه‌گوتزی-کلگری هرالد/ برگردان نادیا غیوری

این روزها بازار کار در استان البرتا آن‌چنان داغ بوده که یک شرکت کاریابی امریکایی تصمیم گرفته تا اولین شعبه کانادایی خود را در شهر کلگری افتتاح کند.

شرکت Peak Technical Consulting Canada که در زمینه استخدام و به‌کارگماشتن مهندسان و متخصصان و کارشناسان فنی تبحر دارد، در ماه جون و با تمرکز بر حوزه صنایع نفت و گاز در استان البرتا آغاز به کار نموده است.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر پیتزبرگ واقع شده و دفاتر آن در سراسر بخش‌های شمال‌شرقی امریکا و ایالت کالیفرنیا پراکنده‌اند.

آقای کری رایان، مدیر توسعه بیزینس‌ها در دفتر کلگری می‌گوید: «در واقع ما به دلیل تقاضای بالای مشتریان خود به اینجا آمدیم. متوجه شدیم که در این منطقه فرصت‌های زیادی برای توسعه وجود دارد و بیزینس ما می‌تواند برای کمپانی‌های این منطقه که به دنبال نیروی کار هستند تا چه اندازه مفید باشد. در کلگری تمرکز ما بر صنایع نفت و گاز است زیرا در حال حاضر پتانسیل اصلی در این بخش و در زمینه پروژه‌های نفت‌ شنی است که برنامه‌ریزی برای برخی از آنها از ۱۰ سال پیش آغاز شده و اکنون به مرحله اجرا رسیده‌اند.»

آقای رایان می‌گوید که اکثریت کارکنان بالقوه از امریکا و نیز دیگر مناطق دنیا می‌آیند و می‌افزاید: «بسیاری از کاندیداهای ما از قبل تجربه کانادایی دارند. خیلی از آنها در دوره شکوفایی اقتصادی قبلی در دهه اول سال‌های ۲۰۰۰‌ در کانادا بوده‌اند. وقتی اوضاع کار در کانادا کمی راکد شد همه آنها برای کار به امریکا برگشتند و خیلی از آنها حالا در فکر برگشتن به کانادا هستند. ما اطلاعات خوبی از این افراد داریم و مدام در حال استخدام آنها هستیم. کارفرمایان فکر می‌کنند پیدا کردن نیروهای مورد نیازشان زمان زیادی می‌برد اما در صورت آماده بودن کارفرمایان ما می‌توانیم خیلی سریع این کار را برای آنها انجام دهیم.»

به تازگی اداره آمار کانادا اعلام نموده که نرخ رشد فرصت‌های شغلی در سه‌ماهه منتهی به ماه ایپریل در استان البرتا بالاترین رشد در این زمینه و دو برابر نرخ رشد کشوری بوده است.

بر اساس این گزارش نرخ فرصت‌های شغلی ایجاد شده در استان البرتا که سال گذشته ۲٫۳ درصد بوده امسال به ۳٫۵ رسیده است. این در حالی است که نرخ فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سطح کشور در سه‌ماهه منتهی به ماه ایپریل ۱٫۸ بوده که از نرخ ۱٫۷ در سال گذشته فقط کمی بالاتر است.

بر اساس تعریف اداره آمار کانادا به چیزی فرصت شغلی آماده اشغال شدن vacant گفته می‌شود که دارای سه شرط زیر باشد: ۱- یک موقعیت شغلی موجود باشد که ۲- بتواند ظرف سی روز توسط یک نیروی کار فعال پر شود و ۳- کارفرما با جدیت در جستجوی نیروی کار جدیدی از خارج از مجموعه برای پر کردن این فرصت شغلی خالی باشد.

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا در سه ماهه منتهی به ایپریل سال ۲۰۱۲، ۶۴ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در استان البرتا وجود داشته که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته با ۳۹ هزار و ۷۰۰ مورد رشد خوبی را نشان می‌دهد. در ماه ایپریل امسال در ازای هر فرصت شغلی ۱٫۸ نیروی کار در این استان وجود داشت که این رقم در ایپریل سال ۲۰۱۱ معادل ۳٫۲ نفر بود.

بر اساس داده‌های اداره آمار کانادا، در سه‌ماهه منتهی به ایپریل امسال در کل کشور ۲۵۲ هزار و ۱۰۰ موقعیت شغلی وجود داشته که نسبت به مدت مشابه با فقط ۱۷ هزار موقعیت شغلی جهشی قابل توجه را نشان می‌دهد. در ماه ایپریل امسال تعداد نیروهای موجود در ازای هر فرصت شغلی هم در کل کشور ۵٫۶ نفر بوده و این در حالی است که این رقم در ایپریل گذشته ۶٫۳ نفر بوده است. در واقع علت اصلی این اتفاق بیشتر شدن موقعیت‌های شغلی و نیز کم شدن تعداد نیروهای بیکار است.

نرخ بیکاری در استان البرتا از ۴٫۵ درصد در ماه می به ۴٫۶ درصد در ماه جون رسید که همچنان کم‌ترین نرخ بیکاری در کل کشور بود. نرخ بیکاری در این استان در سال گذشته ۵٫۵ درصد بوده است.

رشد نرخ اشتغال یکسال گذشته در البرتا ۲٫۷ درصد یا معادل ۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است. بر اساس اعلام دولت البرتا، سهم البرتا در رشد اشتغال در کل کشور ۳۰٫۶ درصد بوده.

آقای رایان معتقد است که به زودی این استان با کمبود نیرو مواجه خواهد شد. وی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این اتفاق خیلی زود خواهد افتاد. به اعتقاد من امسال پاییز کارفرمایان به دنبال منابع تازه‌ای برای نیروی مورد نیاز خود خواهند بود زیرا نیروهای موجود در استان دیگر نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای موجود باشند. فقط کافی است به حجم مشاغل مهندسی که برای آنها اعلام نیاز شده نگاهی بیندازید. تقریبا هر روز هزارها مورد بر لیست قبلی اضافه می‌شود. در نتیجه مشخصا این بخشی است که نیاز در آن بسیار بالاست.»

اداره آمار کانادا: نرخ رشد فرصت‌های شغلی در سه‌ماهه منتهی به ماه ایپریل در استان البرتا بالاترین رشد در این زمینه و دو برابر نرخ رشد کشوری بوده است.   

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان