' بهترین ماشین‌های دست دوم برای اولین خریداران | پرنیان
مالی و اقتصادی — 30 دسامبر 2012

مارک تولیاگیک-تورنتواستار/برگردان نادیا غیوری

 شما اگر راننده کاربلد هم باشید، به عنوان یک تازه‌وارد ممکن است لازم باشد تا مدتی خود را یک راننده تازه‌کار فرض کنید خصوصا در جاهایی مثل استان انتاریو که نرخ بیمه ماشین برای رانندگان تازه‌کار بسیار بالاست و اکثر تازه‌واردان هم فاقد پیشینه مورد قبول شرکت‌های بیمه‌کننده هستند. معمولا در چنین شرایطی تهیه یک ماشین دست دوم اقتصادی‌تر است به شرطی که ماشین دردسرسازی نباشد. این مقاله به شما ۵ مدل ماشین دست دوم خوش‌نام را معرفی می‌کند.

معمولا اولین ماشین یک راننده تازه‌کار چیز چندان قشنگی نیست. حتی می‌توان در این مورد به بدنه‌ای فکر کرد که همه‌ جای آن زنگ زده، تایرهایش با هم یک‌شکل نیست و موتوری که آن‌قدر بد کار می‌کند و دود می‌کند که احتمالا اداره محیط زیست کانادا سروقت ماشین می‌آید.

حالا چطور می‌شود که بعضی از این وب‌سایت‌ها که مثلا کارشان معرفی بهترین ماشین‌ها به عنوان اولین ماشین برای پسر نوجوان و تازه‌راننده شماست، از ماشین‌هایی مثل نیسان پیک‌آپ Frontier CrewCab، آئودی ۶۰ هزار دلاری و یا وولووی S80 اسم می‌برند؟

واقعا؟ یعنی شما حاضرید به پسرتان که تازه راننده شده اجازه بدهید که در ترافیک سنگین تورنتو با یک وولووی نو و مدل بالا رانندگی کند؟

به احتمال زیاد اولین ماشین یک راننده تازه‌کار یک ماشین متوسط با در نظر گرفتن برخی ویژگی‌های خاص است که البته اولین آن ویژگی‌ها را هم موضوع قیمت و اقتصادی بودن، چه از نظر هزینه تهیه و چه از نظر هزینه‌های جاری، تشکیل می‌دهد.

در ادامه پنج تا از ماشین‌های دست دومی را که برای رانندگان تازه‌کار جزو بهترین‌ها هستند به شما معرفی می‌کنیم:

 

بیوک سنتری مدل‌های ۲۰۰۰تا ۲۰۰۵

بیوک سنتری مدل‌های ۲۰۰۰تا ۲۰۰۵

بیوک سنتری مدل‌های ۲۰۰۰تا ۲۰۰۵

این ماشین را خیلی‌ از کانادایی‌ها خوب می‌شناسند. و شاید بتوان آن را یک ماشین کانادایی دانست چون برای سال‌های متمادی این مدل در کارخانه GM در شهر اشاوای استان انتاریو تولید می‌شد.

مهندسان کمپانی GM موتور ۳٫۱ لیتری V6 را به عنوان موتور اصلی این ماشین تعیین کردند. این ماشین از نظر هماهنگی بین موتور و انتقال قدرت در شرایط خوبی قرار دارد. این ماشین با سیستم ترنزمیشن اتوماتیک استاندارد چهارسرعته و با ۱۷۵ اسب بخار قدرت، از توانایی و سرعت قابل توجهی برخوردار است.

در این مدل از بیوک هم مثل خیلی از بیوک‌های قدیمی راحتی اهمیت زیادی داشت و راننده در صندلی جلویی نیمکت مانند خود کاملا احساس راحتی می‌کرد. البته بعدا مدل‌های دیگری هم برای صندلی‌های جلو طراحی شد.

تقریبا همه قطعات این ماشین به سادگی در دسترس هستند. البته یکی از مشکلات معمول در این ماشین کوتاه بودن عمر دینام آن است که معمولا به دنبال آن هم باید تعویض باطری انجام شود. یکی از گلایه‌های دارندگان این خودرو هم این است که دیسک ترمزهای آن احتیاج به مراقبت و توجه زیادی دارند. از ضعف‌های دیگر آن هم مشکلات الکتریکی و نشت ترنزمیشن در آن است.

اگر صندلی‌های نیمکتی، صندوق عقب بزرگ، طراحی ایمن و دیگر مزایای این اتومبیل نتواند آن را به یک ماشین خوب دست دوم برای یک راننده تازه‌کار تبدیل کند، ما که دیگر نمی‌دانیم چه چیزی می‌تواند.

تویوتا اکو مدل‌های ۲۰۰۰تا ۲۰۰۵ 

 این مدل از ماشین تویوتا حتی وقتی هم که نو و سرپا است چیز چندان دلچسب و جالبی نیست و از نظر زیبایی هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد. علاوه بر مشکل ظاهر، مصرف بنزین آن هم طوری است که این‌روزها در پمپ ‌بنزین‌ها چندان صاحبش را خوشحال نمی‌کند. حتی شاید بشود گفت که ظاهر این ماشین تا حدی هم مسخره است. این ماشین کوچک و کشیده با تایرهای باریکش طوری است که به نظر می‌رسد با یک نسیم تند از جا کنده می‌شود.

به هر حال ما که همین طراحی بیرونی ساده و کابین راحت آن را خیلی هم دوست داریم. صندلی‌های عمودی آن دید خوبی را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم می‌کند. گرچه قرار دادن پنل ابزار ماشین در وسط اصلا ایده خوبی نبوده اما همه دارندگان این ماشین قسم می‌خورند که راننده خیلی زود به آن عادت می‌کند.

نیروی محرکه ماشین اکو از یک موتور ۴ سیلندر DOHC  ۱٫۵ لیتری با ۱۰۸ اسب بخار تامین می‌شود. این ماشین با داشتن ۱۶ سوپاپ و زمان‌بندی متغیر آنها، به دو صورت اتوماتیک چهارسرعته و دنده‌ای پنج‌سرعته به بازار عرضه شده است.

وقتی در این خودروی سواری کوچک که هم دو در و هم چهار در آن به بازار آمده (در سال ۲۰۰۵ نوع هاچبک آن هم به بازار عرضه شد)، می‌نشینید ممکن است خیلی احساس تنگی کنید. تزئینات داخلی آن مثل یک متل ارزان‌قیمت است با این تفاوت که اینجا از قهوه و روزنامه مجانی هم خبری نیست.

اما به غیر از این مشکل، کمپانی تویوتا در موتور این ماشین از هیچ چیز مضایقه نکرده است. این ماشین که در واقع در ژاپن ساخته شده، از نظر مکانیکی در بهترین جایگاه ممکن قرار می‌گیرد. دارندگان این خودرو هم از هر نظر از داشتن این ماشین کم‌هزینه و مطمئن ابراز رضایت می‌کنند.

 

نیسان سنترا مدل‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶

گرچه این مدل از نیسان به اندازه ماشین‌های هوندا سیویک یا تویوتا کرولا پرطرفدار نیست، اما به دلیل این‌که تعداد زیادی از این نیسان‌های دست‌ دوم الان با قیمت خیلی پایینی برای فروش در بازار موجود است، می‌تواند خیلی خوب نیاز شما را به یک ماشین دست دوم برآورده کند. در ضمن به نظر می‌رسد این ماشین به نوعی هم نامرئی باشد چون خیلی به چشم دزدان ماشین‌ نمی‌آید و در فهرست ماشین‌های دزدیده‌شده خیلی زیاد با اسم آن روبه‌رو نمی‌شوید.

طراحی و تزئینات داخلی زیبای نیسان سنترا هیچ تناسبی با این ماشین ارزان‌قیمت و اقتصادی ندارد. داشبورد دو رنگ این ماشین خیلی منحصر به فرد است و صندلی‌های آن هم خیلی راحت و نرم هستند. از نظر کم سر و صدا بودن این ماشین هم خیلی از آن تعریف شده است. با این اوصاف تعجبی نیست که اسم آن را «بیوک ماشین‌های کوچک» گذاشته‌اند.

نیروی محرکه این ماشین از یک موتور ۴ سیلندر DOHC  ۱٫۸ لیتری با ۱۲۶ اسب بخار تامین می‌شود. قدرت موتور در مدل SE این ماشین هم ۱۴۵ اسب بخار و ۲ لیتری است که کمی بعد از مدل قبلی به بازار آمد. البته بهتر است که سراغ مدل سنترای SE-R با موتور ۲٫۵ لیتری نروید که دردسرهای فنی آن زیاد بوده است.

البته کمپانی یک‌بار این مدل را به دلیل مشکل پیش‌آمده در عایق فوم ECM و وضعیت سنسور میل‌لنگ‌ها از بازار جمع کرد. در مورد سنسور جریان هوای این ماشین و تنظیم پنجره‌های آن هم گزارش‌های نه چندان خوبی به گوش می‌خورد. اما این ماشین وقتی راه می‌افتد دیگر چیزی جلودارش نیست.

هیوندای النترا مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶

هیوندای النترا مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶

هیوندای النترا مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶

شاید بشود گفت که ماشین هیوندا محبوبیت خود رامدیون نقش‌آفرینی هنرمندانه الک بالدوین در فیلم «گلن‌گری گلن‌ راس» است اما خبر خوب این‌که ماشین‌سازان کره جنوبی هم از حسن شهرت این ماشین به خوبی بهره برده و قدرتمندتر شدند. این ماشین هم مثل تویوتا اکو صندلی‌های جاداری دارد و قدرت دید خوبی برای سرنشینان خود نسبت به جاده فراهم می‌کند. در سال ۲۰۰۱ هیوندای کورولا با سبکی جدید و موتوری پرقدرت به بازار آمد.

وقتی این ماشین با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر «بتا»ی خود به بازار آمد، با تغییراتی که در این موتور داده شده بود، کاملا به‌روز شده و قدرت آن به ۱۴۰ اسب بخار رسیده بود. خیلی از دارندگان این ماشین رانندگی نرم و راحت با آن را دوست دارند.

داخل این ماشین هم کاملا راحت و طراحی داخلی آن هم خیلی به‌روز و ارگونومیک است و خطوط زیبا و چشم‌نوازی دارد. در ماشین النترا صندلی راننده قابل تنظیم به شش وضعیت مختلف است. در سال ۲۰۰۲ هم ماشین هیوندای برای این‌که بتواند از نظر شرایط داخلی کابین هم با دیگران رقابت کند، مدل هاچبک پنج در را به بازار عرضه کرد.

در اوایل سال ۲۰۰۱ در این مدل از ماشین مشکلاتی برقی ایجاد شد که از آن‌جمله می‌توان به مشکل برق چراغ‌های جلو، سیستم برق پنجره‌ها، CD پلیر و بعضی از قسمت‌های دیگر آن اشاره کرد. علاوه بر این مشکلات، گزارش‌هایی هم در زمینه عمر کوتاه کلاچ‌ها، پمپ سوخت و چندین مورد ریز و درشت دیگر درباره این ماشین منتشر شد. و اما نکته‌ای که ما به آن رسید‌ه‌ایم: هرچه مدل‌های بالاتر این ماشین را انتخاب کنید، مشکلات آن کمتر خواهد بود.

 

سوزوکی اریو AWD مدل‌های۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷

برای خیلی از انتاریویی‌ها ماشین سوزوکی اریو با ظاهر جمع وجور اما کشیده‌اش یک ماشین محبوب است. این ماشین که هم مدل چهار در و هم واگنی آن به بازار آمده بود، از نظر زیبایی ظاهری در شرایطی بود که انگار یک توستر برقی را مهندسی معکوس کرده باشند. اما این ماشین هم مثل تویوتا اکو، با اتاق بزرگ و صندلی‌های جادارش که می‌توانست مسافران زیادی را به راحتی در خود جای دهد و دید خوبی هم نسبت به جاده داشت، خیلی زود توانست طرفداران زیادی برای خود پیدا کند.

کمپانی سوزوکی یک موتور امتحان پس‌داده قدیمی را برای این ماشین در نظر گرفت: موتور تمام آلومینیوم با DOHC 2 لیتری و ۱۴۵ اسب بخار که در صورت تمایل می‌شد قدرت آن را با سیستم all-wheel-drive و ترنزمیشن اتوماتیک چهارسرعته ترکیب کرد. در سال ۲۰۰۴ هم کمپانی موتور این ماشین را با یک موتور ۲٫۳ لیتری با ۱۵۵ اسب بخار تعویض کرد.

این سوزی ژاپنی تحسین خیلی از مشتریانی که آن را خریداری کرده بودند به دنبال داشت چون آنها هیچ دلیلی برای شکایت از ماشین و سر زدن به فروشنده آن به دست نیاورده بودند. البته بد نیست برای تکمیل مطلب گفته شود که گزارش‌هایی در مورد عمر کوتاه تایرها و نیاز به تعویض سریع آنها داده شده، در برخی موارد هم مشکل تهویه و سر و صدای داخلی کابین وجود داشته است. به هر حال این خودرو هم توانست همان شهرتی را برای کمپانی سوزوکی به ارمغان بیاورد که سال‌ها موتورسیکلت‌های ساخت این کمپانی برای آن کسب کرده بودند.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان