' برخورد تی‌دی، ملغمه تبعیض و تحریم | پرنیان
گزارش — 31 دسامبر 2012

بسته شدن حساب‌های تعدادی از ایرانیان در بانک TD، حواشی و عکس‌العمل‌ها

مریم جواهریان

چرا حساب‌های برخی از ایرانیان مقیم کانادا بسته شده است؟ این سوالی است که از اواخر ماه جون در محافل مختلف کانادایی و ایرانی پرسیده می‌شود و نگرانی و خشم ایرانی‌ها از این اقدام بانک‌ کانادایی تی‌دی که از سوی دیگر بانک‌ها پیروی نشد نقل رسانه‌های گوناگون کانادا بوده است. عموم رسانه‌ها به این موضوع با نگاهی انتقادی پرداخته و پیگیرانه صدای افرادی را که حسابشان بسته شده است به گوش مردم و مسئولین کانادا می‌رسانند.

شرح ماجرا

بانک کانادایی تی‌دی از اواسط ماه می از ارائه خدمات بانکی به مشتریان ایرانی‌تبار خود سر باز می‌زند. بدین ترتیب که در نامه‌هایی جداگانه به امضای دیو مک آدامز(معاون بانک) به تعدادی از مشتریان ایرانی این بانک اعلام شده است که با توجه به بندی از تحریم‌های دولت کانادا بر علیه ایران، حساب‌های این افراد بسته و یا طی روزهای آینده مسدود خواهد شد. اکثر این حساب‌ها مربوط به شعباتی از این بانک در شهرهای تورنتو، مونترال و ونکوور بوده‌اند.

مطابق این بند از تحریم‌ها، هرگونه خدمت‌رسانی موسسات مالی کانادا به نفع ایران و یا ساکنان ایران ممنوع است.

این اقدام بانک تی‌دی اعتراض این ایرانیان، که عموم آنها شهروندان کانادا هستند، را برانگیخته و در صدر اخبار رسانه‌های کانادا پوشش داده شده است.

پویا صادقی یکی از این شهروندان کانادایی است که حساب بانکی همسر و پدر و مادر همسرش در ماه می بسته شد. پدر همسر صادقی که برای خرید، قصد استفاده از کارت خود را داشت، به طور اتفاقی متوجه مسدود بودن حساب خود شد و پس از چند روز نامه بانک تی‌دی مبنی بر بسته شدن حسابش نیز به دستش رسید. در نتیجه این اتفاق و اطلاع صادقی از بسته شدن حساب‌های دیگر شهروندان ایرانی – کانادایی، اعتراضات وی با ایجاد صفحه‌ای در فیس‌بوک به نام «رفتار تبعیض آمیز بانک تی‌دی با کانادایی‌های ایرانی‌تبار را محکوم کنید» دور تازه‌ای گرفت. صادقی به رسانه‌ای شدن این جریان کمک شایانی کرد و در سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف مصاحبه‌هایی از وی چاپ شد. او که ۱۴ سال پیش به تورنتو مهاجرت کرده، در مصاحبه خود با کنیدین‌پرس می‌گوید: «پس از ده سال که شهروند کانادا هستم، این اولین بار است که احساس می‌کنم به گونه‌ای متفاوت از دیگر شهروندان کانادا با من رفتار شده است.» صادقی در بخشی از مصاحبه خود با اتاوا سیتیزن هم تاکید می‌کند: «به امید دموکراسی به کانادا آمده‌ام و برای آن می‌جنگم.»

کنگره ایرانیان کانادا (ICC)، که یک نهاد غیر دولتی است، هم با توجه به افزایش تعداد ایرانیانی که حساب‌هایشان در تی‌دی بسته شده است، به عنوان حامی حقوق ایرانیان در کانادا، در روز ۸ جولای با حضور تعدادی از این افراد در تورنتو تشکیل جلسه داد.

کاوه شهروز، حقوقدان و عضو هیئت مدیره این کنگره، پس از این جلسه در مصاحبه‌ای با بی بی سی فارسی تعداد حاضرین در جلسه را نزدیک به ۷۰ نفر برشمرد و گفت: «از صحبت‌های افراد مشخص بود که بدون ارایه توضیح به مشتری‌ها گفته‌اند بیایید پولتان را بردارید و به بانک دیگری ببرید. بسیاری از این افراد دانشجو هستند و خانواده‌هایشان از ایران برای آنها پول می‌فرستند و یا سالخوردگانی هستند که مقدار مختصری حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. بسیاری از آنها هم اصلاً هیچ ارتباط مالی با ایران نداشته‌اند. مشخص نیست که آیا بانک تی‌دی به خاطر نگاه تبعیض‌آمیز به ایرانی‌ها چنین رفتاری کرده یا نه. ولی این رفتار و به‌ویژه توضیح ندادن علت دقیق بسته‌ شدن حساب‌ها بسیار نگران‌کننده است. ما از طریق گفتگو با مدیران این بانک و رساندن صدای اعتراضمان به گوش نمایندگان مجلس و رسانه‌های کانادا به این برخورد واکنش نشان خواهیم داد.»

از طرفی سخنگوی بانک تی‌دی اتهام تبعیض و هدف قرار دادن غیر منصفانه یک گروه نژادی توسط این بانک را در مصاحبه با همین رسانه کاملاً بی‌اساس دانسته و گفته است: «بانک ما قویاً به خدمات‌رسانی به همه کانادایی‌ها از نژادها و قومیت‌های متنوع متعهد است. در عین حال همه می‌دانیم که بانک‌ها باید تمامی قوانین تحریم‌ها را رعایت کنند. ما متوجه حساسیت این موضوع هستیم و به همین دلیل هم قبل از بسته شدن حساب‌های این افراد سعی کردیم با آنها تماس بگیریم و در مورد بعضی فعالیت‌های حساب‌ها از آنها اطلاعات بگیریم.»

اما بسیاری از حاضرین در جلسه کنگره ایرانیان کانادا نه تنها نامه‌ای دریافت نکرده بودند بلکه در حین خرید، دریافت پول نقد و … متوجه بسته شدن حسابشان شده بودند.

دولت کانادا در پی تشدید تحریم‌ها از ژانویه سال ۲۰۱۲ تنها انتقال حداکثر ۴۰ هزار دلار از ایران به کانادا را با اخذ مجوز از وزارت خارجه این کشور مجاز دانسته است. ولی سوده قاسمی و دیگر حاضرین در جلسه کنگره حتی از این حدود تعیین شده هم تجاوز نکرده‌اند. قاسمی به بی بی سی فارسی می‌گوید: «به یکباره نامه‌ای از بانک آمد که گفته بود حساب جاری من بسته شده است. تاریخ آن هم مربوط به همان روزی بود که آن را دریافت کردم. اما در این حساب هیچ پولی هم از ایران نیامده بود. از طرفی نامه دیگری هم از طرف بانک به دستم رسید که در آن تاکید شده بود که وام منزلی که پدرم گرفته بود هم تمدید نمی‌کنند. هرچه تماس گرفتم که چرا این کار را می‌کنند، گفتند به علت تحریم‌هاست. اما نگفتند که تحریم چه ربطی به من دارد.»

راشل سویدنیکی، سخنگوی انجمن بانک‌های کانادا، هم طی ایمیلی به کنیدین‌پرس تاکید می‌کند که از ژانویه امسال برخی از تحریم‌های بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های مالی و تجاری ایرانیان به صورت فردی، بانک‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی تشدید شده است و در این رابطه «هربانک سیاست‌ها و برنامه‌های مورد نیاز خود را در برخورد با این قوانین دارند.»

خانم ب از ساکنین مونترال نیز، که به یکباره در ۱۳ جولای نامه انسداد ‌کارت‌ اعتباری‌اش را از بانک تی‌دی دریافت کرد، در مصاحبه با پرنیان گفت: «در این نامه علاوه بر اعلام قطع شدن کردیت بانکی‌ام تا فردای آن روز، یک ماه برای تخلیه حساب فرصت داده بودند. البته من خوشبختانه هیچ وام و قرضی برای بازپرداخت نداشتم که قطع شود، اما برخوردشان واقعاً زشت و آزار‌دهنده بود.»

خانم ب، که هشت سال از این حساب بانکی استفاده می‌کرده، گفت: «ما هیچ تخلفی از حدود تعیین‌شده دولتی برای انتقال وجه نکرده‌ایم و تنها حقوق بازنشستگی من و همسرم به این حساب واریز می‌شده است.» وی در مورد نحوه برخورد مسئولین بانک نیز گفت: «کارمندان شعبه که ما را می‌شناختند، بسیار متاسف بودند و عذرخواهی می‌کردند. ولی توضیح دلایل و اصل این جریان در حیطه وظایف کاری آنها نبود و از دفتر مرکزی به آنها ابلاغ شده بود.» خانم ب با ابراز تاسف از روشن نبودن دلایل تی‌دی می‌گوید: «آنها در این نامه می‌گویند، ما از بندی از تحریم‌ها در قبال شما استفاده می‌کنیم که می‌توانیم هر وقت دیگر هم که بخواهیم از آنها استفاده کنیم.» وی با تاکید مجدد بر نوع برخورد بد و عجیب بانک تی‌دی گفت: «آنها باید توضیح واضح‌تری به ما می‌دادند. اگر حتی از ما عذرخواهی کنند و این جریان به روال قبل بازگردد، ما هرگز به تی‌دی بر نخواهیم گشت و به آنها اعتماد نمی‌کنیم.»

واکنش رسانه‌ها

خبرگزاری‌های کانادایی از جمله شبکه سی بی سی کانادا هم طی مصاحبه‌های گوناگون با اعضای کنگره ایرانیان کانادا، منتقدین، مسئولین و یک نفر از ایرانیانی که حسابش مسدود شده بود، به پوشش این خبر پرداخت و در صفحه‌ای جداگانه اخبار آن را تکمیل و منعکس کرد. در آن صفحه مخاطبین اخبار پس از مشاهده ویدئوها و اخبار مربوطه، به بیان نظرات خود در نزدیک به ۹۰۰ کامنت مختلف پرداخته‌اند. عموم این افراد در این بخش تاکید کرده‌اند که به نشانه اعتراض به عملکرد بانک تی‌دی، حساب‌های خود را در این بانک بسته و هرچه سریع‌تر پول‌های خود را به بانکی دیگر منتقل می‌کنند. این افراد که عموماً ایرانی نیستند، این سوال‌ها را مطرح کرده‌اند که: چرا بقیه بانک‌ها این رویه را پیش نگرفته‌اند؟ و این‌که بعد از ایرانی- کانادایی‌ها نوبت تبعیض علیه کدام ملیت دیگر است؟ چرا هر کاری که آمریکا می‌کند، کانادا هم باید همان کار را تکرار کند؟ و نهایتاً بسیاری از این افراد تاکید کرده‌اند که به حمایت از ایرانی‌ها، در اسرع وقت حساب‌های خود را در تی‌دی خواهند بست.

احمدرضا تبریزی، مدیر بنیاد پریا که از مهم‌ترین مراکز فرهنگی ایرانیان در کانادا است، نیز به نشانه اعتراض، طی ایمیلی که برای تعداد زیادی از ایرانیان ساکن کانادا ارسال شد، اعلام کرد که پس از ۲۰ سال حساب بانکی خود در بانک تی‌دی را می‌بندد. در این نامه تبریزی تاکید می‌کند که از سه سال پیش تا کنون با مسایل و مشکلاتی مشابه در حوزه مالی و برخورد بانک‌ها با ایرانیان مواجه بوده است و در نتیجه «ٰباید با صدای بلندتر اعتراض کرد تا بهتر شنیده شود». این خبر در نشریات معتبری چون Globe and Mail هم منعکس

ایمان صادق، مدیر انجمن حقوقدانان ایرانی کبک، هم در مصاحبه با ژورنال مونترال با اشاره بر این‌که تحریم‌ها علیه شهروندان ایران و ایرانی- کانادایی جدی است، گفت: «به نظر می‌رسد که تحریم‌ها هدف‌های ضعیف‌تری را نشانه گرفته‌اند. موسسات هم به اشتباه محتوای آنها را تفسیر می‌کنند که این نیازمند شفاف‌سازی هرچه سریع‌تر وزیر امور خارجه است. این یک سوء تعبیر است.»

نازنین افشین جم، همسر وزیر دفاع کانادا و از فعالین حقوق بشر، نیز متعجب از برخورد بانک تی‌دی در مصاحبه‌اش با سی تی وی بر این سوءتعبیر تاکید کرده و می‌گوید: «بانک تی‌دی ناخواسته تفسیر غلطی از تحریم‌ها کرده و احتمالاً شتاب‌زده در جهت تحریم‌های وضع شده دولت کانادا در مقابل محدود کردن مبادلات مالی افراد گام برداشته است.» از نظر همسر پیتر مک‌کی، که متولد ایران است، «دولت باید نظارت بیشتری بر روی تک تک حساب‌های افراد داشته باشد، اما تنها در صورتی‌که افراد به طور مستقیم به رژیم ایران متصل باشند.»

در این بین ژیان قمیشی، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های رسانه‌ای ایرانی- کانادایی و مجری برنامه محبوب و پرطرفدار Q در رادیو سی بی سی که در روز ۱۳ جولای پخش شد، اقدام تی‌دی را محکوم کرد. ژیان قمیشی در این برنامه توصیف می‌کند: «تصور کنید یک روز به صورت رندوم و اتفاقی از بین عده‌ای انتخاب شوید و حساب شما بسته شود، در جایی که فکر می‌کنید خانه شماست! این تنها برای ایرانیان اتفاق افتاده و بانک تی‌دی نیز تنها بانکی است که این رویه را پیش گرفته است.» سپس با کنایه می‌گوید: «تی‌دی در برخورد با مشتری‌های خود شکست خورده است، هم در برقراری ارتباط با آنها و هم در مواجهه با تحریم‌ها و چه بسا در هردو!»

از طرفی رضا مریدی، نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس انتاریو نیز در ادامه سیل اعتراضات در ۱۴ جولای نامه‌ای با این مضمون به رییس بانک تی‌دی فرستاد: «به هیچ وجه نیازی نیست که برای افرادی که در کانادا زندگی می‌کنند و هیچ ارتباطی با رژیم ایران ندارند، مشکلات غیرضروری ایجاد کنید. ایرانیان ساکن کانادا برای فرار از فشارها و مشکلاتی که رژیم ایران به آنها تحمیل کرده، به این‌جا آمده‌اند.» رضا مریدی که رونوشتی از این نامه را برای وزرای خارجه، مهاجرت و دارایی، دولت فدرال، وزیر دارایی انتاریو و نماینده ریچموندهیل در مجلس فرستاد، با تاکید بر برخورد بد تی‌دی با ایرانیان، خواستار روشن شدن دلایل عملکرد بانک و توضیح اتخاذ چنین تصمیمی شد.

در این بین انجمن آزادی‌های مدنی در کانادا هشدار داده است که بانک تی‌دی ممکن است با بستن ناگهانی حساب‌های ایرانیان، منشور حقوق بشر را نقض کرده باشد. سوکانیا پیلای، مدیر امنیت ملی این انجمن، با «زنگ خطر» دانستن این جریان در سایت The stars گفت: «ما نگران این هستیم که با اجرای چنین اقدامات جمعی علیه افراد در کانادا، بر اساس محل تولد آنها، حقوق بشر زیر پا گذارده شود.»

مطابق منشور حقوق بشر، تبعیض بر اساس کشور محل تولد، ممنوع است. اگر تی‌دی حساب‌های افرادی را می‌بندد که انتقال پول به و یا از ایران نداشته‌اند، پس احتمالاً تحریم‌های گسترده‌تری را در پیش گرفته است. این را پیلای مطرح می‌کند و می‌گوید: «این سوال پیش می‌آید که آیا به این افراد فرصت ارایه توضیح در مورد انتقال پول و یا اعلام عدم انتقال وجه داده شده است؟»

واکنش بانک تی‌دی

در این بین محمد نخودا، سخنگوی بانک تی‌دی، هم در مصاحبه کوتاهی در ۱۸ جولای با بی بی سی فارسی موضع جدید بانک را مطرح می‌کند و این‌که «طی سی روز آینده با افرادی که حسابشان بسته شده است تماس گرفته خواهد شد تا با کسب اطلاعات لازم، امکان حل موضوع بررسی شود.» در حالی که نخودا در مصاحبه پیشین خود با همین رسانه اعلام کرده بود که «با توجه به حساسیت موضوع، ما پیش از بسته شدن حساب‌های افراد، سعی کردیم با آنها تماس بگیریم و در مورد بعضی فعالیت‌های حسابشان از آنها اطلاعات کسب کنیم.»

این اظهارات متناقض سخنگوی تی‌دی نیز همچون مابقی جریان منجر به خشم جامعه ایرانیان و ازجمله منصور باقری‌زاده – یکی از کسانی که حسابشان مسدود شده- گشت. وی ۱۹ جولای با ارسال و انتشار نامه‌ای کوتاه به مدیران بانک تی‌دی از جمله محمد نخودا گفت: «محمد، اظهارات شما با بی بی سی فارسی غلط و غیر قابل قبول است. تی‌دی نه تنها هیچ تماسی با ما نگرفته است، هیچ اطلاعاتی هم برای روشن شدن حسابمان پیش ازمسدود کردن خواسته نشده است.» در این نامه که در سایت سلام تورنتو قرار داده شده، باقری‌زاده تاکید می‌کند: «در هر صورت چیزی برای روشن شدن وجود ندارد. من حدود ۲۰ سال است که در کانادا کار و زندگی می‌کنم و هیچ گونه ارتباط بانکی، حتی یک‌بار، با ایران نداشته‌ام. این چیزی به غیر از تبعیض نیست. روز بعد از دریافت نامه شما حسابی در بانک دیگری باز کردم. با این حال امیدوارم کانادایی- ایرانی‌ها این رفتار بانک تی‌دی را فراموش نکنند.»

همان‌طور که پس از عقب‌نشینی‌های نسبی بانک تی‌دی، پویا صادقی هم همچنان معتقد است: «صدمه‌ای که بانک با این اقدام به اعتماد بسیاری از ایرانیان کانادا و وجهه خودش وارد کرده، با این قدم‌های کوچک قابل جبران نیست.» و اگر حتی حساب‌هایشان را هم باز کند، دیگر هیچ وقت با آنها کار نخواهند کرد. «امیدوارم در آینده دچار چنین اشتباهی نشوند.» این را در مصاحبه‌اش با بی بی سی فارسی می‌گوید.

تی‌دی نهایتاً در روز ۱۹جولای به نامه رضا مریدی در مجلس انتاریو پاسخ داد. در این نامه که به امضای هوی میلارد، یکی از معاونین تی‌دی رسیده بود، توضیحاتی در مورد روند چند سال اخیر تحریم‌ها در قبال ایران ارایه و مجدداً بر منع هرگونه فعالیت مالی با «ایران یا هر شخصی در ایران» تاکید شد. در این نامه آمده: «این مسئولیت هر بانکی است که گام‌های ضروری برای اجرای این قانون را بردارد و ما نیز مطمئن هستیم که این مقررات را به درستی اعمال می‌کنیم.»

معاون تی‌دی بر این نکته تاکید کرده است که تی‌دی از «قومیت»، شهروندی و هیچ اسم خاص دیگری برای بستن حساب‌ها استفاده نکرده و تنها به بررسی فایل‌هایی پرداخته که محل اشتغال یا اقامت فعال در ایران داشته‌اند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به سود یک نفر در ایران بوده است. در برخی موارد با توضیح مشتری‌ها، حساب آنها همچنان فعال باقی مانده، اما درباقی موارد ما با تماس‌های مداوم و پیگیری زیاد (در دفتر بانک ثبت شده است) نتوانستیم اطلاعات بیشتری از این حساب‌ها به‌دست آوریم. در نتیجه تصمیم به مسدود کردن آنها بر اساس اطلاعات حسابشان گرفتیم.

میلارد در مورد افرادی که به تماس‌ها و مکاتبات بانک پاسخی نداده بودند، مهلت ۳۰ روزه جدید برای به‌روز کردن اطلاعاتشان را در این نامه یادآور شد و درخصوص نحوه برخورد تی‌دی نوشت: «از آن‌جایی که ما همچنان مطمئن هستیم که مقررات را اعمال می‌کنیم، می‌توانیم نحوه برخورد با مشتری‌هایمان را بهبود بخشیده و گام‌های جدیدی در این راستا برداریم.»

البته این نامه نیزهمچون بقیه اخبار و واکنش‌های تی‌دی در صفحه فیس‌بوک «رفتار تبعیض‌آمیز بانک تی‌دی با کانادایی‌های ایرانی‌تبار را محکوم کنید» موجب خشم آسیب‌دیدگان از این ماجرا شد و همچنان در کامنت‌ها تاکید کردند که هیچ تماسی با آنها برای گرفتن اطلاعات بیشتر، پیش از مسدود شدن حسابشان گرفته نشده و علاقه‌ای نیز به بازگشتن به حساب‌های تی‌دی خود ندارند.

جلسه کنگره با تی‌دی پشت درهای بسته

در همین روز یعنی ۱۹ جولای، تام هاکی، مدیرعامل تی‌دی، نیز بالاخره جلسه‌ای را با اعضای کنگره ایرانیان کانادا برگزار کرد. خبر برگزاری این جلسه از چند روز قبل از آن توسط رسانه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعلام شد، اما نهایتاً درپشت درهای بسته برگزار شد. به گزارش سایت رسمی کنگره که برگزاری این جلسه را مصرانه پیگیری می‌کرد، اعضای این انجمن نگرانی‌های پیش آمده برای ایرانیان را به مدیرعامل تی‌دی منتقل کردند و نهایتاً پاسخی که  شنیدند این بود که: «تی‌دی در حال حاضر مشکلات پیش آمده برای جامعه ایرانی کانادایی را بهتر درک می‌کند و در آینده به این موضوع به صورت جدی رسیدگی خواهد کرد.» اما به نظر می‌رسد منظور هاکی از رسیدگی مانند دیگر همکارانش در تی‌دی این بود که در این جلسه از افرادی که حساب‌هایشان مسدود شده بود خواست تا اطلاعات بیشتری برای بازگشایی احتمالی حساب‌ها در اختیار بانک بگذارند.

کاوه شهروز، معاون کنگره، البته این تصمیم تی‌دی برای تماس با دارندگان حساب‌های پیشین را مثبت ارزیابی کرد و در خصوص برگزاری این جلسه گفت: «ما می‌دانیم که تی‌دی در یک فضای قانونی پیچیده‌ای عمل کرده، اما معتقدیم کسانی که قوانین کانادا را نقض نکرده‌اند، نباید آسیبی ببینند.»

به گزارش سایت کنگره، جلسات کنگره ایرانیان کانادا با تی‌دی ادامه خواهد یافت تا از حقوق ایرانیان هرچه بهتر حفاظت شود.

گمانه‌زنی‌های نهایی

از سویی سعید سلطانپور، وبلاگ نویس، در وبلاگ خود با عنوان «کانون بیان»، کمی عقب‌تر رفته و این گمانه را مطرح کرده است که: «بانک تی‌دی و بانک پارسیان با هم قرارداد مالی داشته‌اند که تا چند ماه گذشته پابرجا بوده و ایرانی‌ها از طریق این بانک و شعبه دوبی آن اقدام به ارسال ارز به کانادا می‌کردند. بنابراین تی‌دی از آن‌جایی که خود عامل بانکی آن بوده، به اطلاعات این پول‌ها دسترسی داشته است. اگر این اطلاعات ما درست باشد، می‌توان گفت که تی‌دی مدتی قوانین تحریم‌های دولت کانادا را دور می‌زده است و برای پاک کردن اتهام، تصمیم به بستن حساب‌هایی که (بنا به شنیده‌های تایید نشده) پول‌های واریزشده در آن  راکد بوده، گرفته است. عدم شفاف‌سازی تی‌دی به صاحبان حساب‌ها نیز این ظن را افزایش می‌دهد که تبعیض‌آمیز و بر اساس تصمیم بانک گرفته شده است.»

سلطانپور از طرفی دیگر به برخورد رسانه‌ها در این میان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «با توجه به تجربه دو دهه در سیاست و اجتماع کانادا، شکی ندارم که قضیه تی‌دی در هفته پایانی جولای به فراموشی سپرده می‌شود. زیرا تی‌دی یکی از تبلیغ‌دهندگان اصلی رسانه‌هاست و بیش از این نیز پوشش خبری این موضوع را برنخواهد تافت. رسانه‌ها نیز علاقه‌ای به ادامه آن نخواهند داشت.»

تی‌دی بهانه‌ای برای انسجام یا عاملی برای آشفتگی

به هر حال به نظر می‌رسد که رفتار بانک تی‌دی در مجموع به انسجام نسبی جامعه ایرانیان که قابلیت شگفتی در تشتت، آشفتگی و از دست دادن فرصت‌ها برای دست‌یابی به منافع مشترک دارد، منجر شده است. باید دید آیا این جامعه و گروه‌ها یا جریان‌هایی که امروز به نوعی صدای این جامعه در مخالفت با رفتار تبعیض‌آمیز تی‌دی شده‌اند می‌توانند در جهت افزایش این انسجام بکوشند یا با کندی، بی‌عملی و سیاست‌بازی‌های مضر به منافع این جامعه این فرصت را به آسیبی عمیق‌تر تبدیل می‌کنند. بیایید با سعید سلطان پور هم‌صدا باشیم که «امیدوارم که حقوق جامعه ایرانی فدای مصلحت‌گرایی و دسته‌بندی‌های سیاسی و مقاصد گروهی نشود که جامعه ایرانی وحدت حداقلی‌اش بیش از این آسیب ببیند.»

سوتیترها :

خانمی از مونترال: کردیتم در عرض یک روز قطع شد و برخوردشان واقعاً زشت و آزار‌دهنده بود. ما هیچ تخلفی از حدود تعیین‌شده دولتی برای انتقال وجه نکرده‌ایم و تنها حقوق بازنشستگی من و همسرم به این حساب واریز می‌شده است.

پویا صادقی، یکی از معترضین فعال: پس از ده سال که شهروند کانادا هستم، این اولین بار است که احساس می‌کنم به گونه‌ای متفاوت از دیگر شهروندان کانادا با من رفتار شده است.

معاون بانک تی‌دی: تی‌دی از «قومیت»، شهروندی و هیچ اسم خاص دیگری برای بستن حساب‌ها استفاده نکرده

عبارات شخصیت‌ها زیر عکس آنها

کاوه شهروز معاون کنگره ایرانیان کانادا: مشخص نیست که آیا بانک تی‌دی به خاطر نگاه تبعیض‌آمیز به ایرانی‌ها چنین رفتاری کرده یا نه. ولی این رفتار و توضیح ندادن علت دقیق بستن حساب‌ها بسیار نگران‌کننده است.

tabrizi.final

احمدرضا تبریزی: حساب تی‌دی خود را بعد از ۲۰ سال می‌بندم، باید با صدای بلندتر اعتراض کرد تا بهتر شنیده شود.

رضا مریدی: نیازی نیست که برای افرادی که در کانادا زندگی می‌کنند و هیچ ارتباطی با رژیم ایران ندارند، مشکلات غیرضروری ایجاد کنید.

ژیان قمیشی: تصور کنید یک روز به صورت رندوم و اتفاقی از بین عده‌ای انتخاب شوید و حساب شما بسته شود، در جایی که فکر می‌کنید خانه شماست! این تنها برای ایرانیان کانادا اتفاق افتاده و بانک تی‌دی نیز تنها بانکی است که این رویه را پیش گرفته است.

nazanin_afshin-jam2

نازنین افشین جم: بانک تی‌دی ناخواسته تفسیر غلطی از تحریم‌ها کرده و احتمالاً شتاب‌زده در جهت تحریم‌های وضع شده دولت کانادا در مقابل محدود کردن مبادلات مالی افراد گام برداشته است.

Sukanya Pillay

سوکانیا پیلای: مطابق منشور حقوق بشر، تبعیض بر اساس کشور محل تولد، ممنوع است. از طرفی این سوال پیش می‌آید که آیا به این افراد فرصت ارایه توضیح در مورد انتقال پول و یا اعلام عدم انتقال وجه داده شده است؟

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(1) دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان