' پلی به سوی موفقیت آشنایی با دوره‌های Bridge Training در انتاریو | پرنیان
موضوع ماه — 01 ژانویه 2013

برگردان ساقی مطهری

مراحل اخذ مدرک یا گواهینامه تحصیلی جدید در کانادا، می‌تواند خیلی طولانی و خسته‌کننده باشد اما دوره‌های خاصی تحت عنوان «دوره‌های آموزشی رابط یا معادل‌سازی» (Bridge Training Program) در استان انتاریو از طریق برخی کالج‌ها و دانشگاه‌ها، نهادهای قانون‌گذاری کار و بعضی سازمان‌های اجتماعی و با حمایت دولت‌های استانی و فدرال برگزار می‌گردند که به تازه‌واردان (نیروهای کار متخصص) که از سطح مهارت‌های بالایی برخوردارند در جهت کامل نمودن شکاف‌ها و پیش‌نیازهای تحصیلی و حرفه‌ای، ایجاد آشنایی با فرهنگ حاکم بر محیط‌های کار کانادایی و مهم‌تر از همه در جهت یافتن یک شغل متناسب با مهارت‌ها و تجاربشان، یاری می‌رسانند.

دولت انتاریو نیز از سال ۲۰۰۳ تاکنون درهمین راستا با صرف سرمایه‌ای بیش از ۱۸۳ میلیون دلار در ۲۴۰ دوره مختلف رابط، به بیش از ۵۰ هزار نیروی کار ماهر خارجی مهاجر از این طریق یاری رسانده است. اخیرا نیز وزیر مهاجرت و شهروندی استان انتاریو، اعلام نموده که ۷۰ پروژه جدید از این دوره‌ها در حال آموزش به ۱۱ هزار نیروی کار متخصص تازه‌وارد و ارائه حمایت‌های لازم جهت یافتن شغل به آنهاست.

انواع مختلف دوره‌های آموزشی رابط در سراسر استان اونتاریو به شرح زیر و به سه دسته تقسیم می‌شوند که به مهاجران کمک می‌کنند تا جواز کار کانادایی خود را در استان انتاریو دریافت نمایند:

دسته اول – دوره‌های مربوط به رشته‌های رگولیتد(Regulated Professions)  مانند معماری، حقوق، دندان‌پزشکی، داروسازی، مامایی

 دسته دوم – دور‌ه‌های مربوط به حرفه‌های رگولیتد(Regulated Trade)  -معادل دوره‌های فنی-حرفه‌ای در ایران- مانند آرایشگری، لوله‌کشی، آشپزی و نانوایی، مکانیکی

و دسته سوم – نیز دوره‌های مربوط به مشاغل غیر رگولیتد مانند منابع انسانی، فروش و بازاریابی، خدمات مالی.

در این دوره‌ها مهارت‌ها و تخصص افراد ارزیابی شده و آنها را با انتظارات کارفرمایان کانادایی مقایسه می‌کنند. همچنین این دوره‌ها امکان آموزش و کسب تجربه کار کانادایی را بدون این‌که شخص مجبور باشد آنچه قبلا آموخته، دوباره فرا گیرد و یا به مدرسه برگشته و مدرک جدیدی اخذ نماید، برای وی فراهم می‌نمایند. طول مدت این برنامه‌ها بسته به نوع شغل، نیازهای فردی و رگولیتد یا غیر رگولیتد بودن شغل مورد نظر از ۶ هفته تا ۱۸ ماه متغیر است.

برنامه‌های آموزشی رابط با یگدیگر متفاوت برگزار شده و هر یک دربرگیرنده بخشی از موارد زیر هستند:

۱-      ارزیابی قابلیت‌ها، مهارت‌ها و میزان تحصیلات فرد

۲-      ارائه واحدهای تخصصی و تکنیکی مورد نیاز

۳-      آموزش زبان انگلیسی مورد نیاز مشاغل مختلف

۴-      افزایش مهارت‌های تخصصی لازم برای هر شغل

۵-      آماده‌سازی جهت شرکت در آزمون‌های کسب گواهی کار

۶-      ارائه کمک‌های مشاوره‌ای و منتورینگ mentoring

۷-      امکان استفاده از کو-آپ در برخی دوره‌ها (جهت دستیابی به تجربه کار کانادایی)

از طرفی کالج‌ها و دانشگاه‌های برگزار‌کننده این دوره‌ها به منظور توسعه برنامه‌های آموزشی رابط، اقدام به تحلیل اطلاعات مربوط به افراد شرکت‌کننده در دوره‌ها و مهارت‌هایشان و مقایسه آن با اطلاعات موجود در بازار نیروی کار می‌کنند. این به این معناست که با بررسی میزان تقاضای موجود در بازار کار توسط کارفرمایان کانادایی از یک طرف و سطح مهارت‌های متقاضیان کار از طرف دیگر به دو سوی این بازار جهت رسیدن به تعادل، که همانا استخدام تازه‌واردین توسط شرکت‌های کانادایی است، کمک شود.

به عبارت دیگر گذراندن این دوره‌ها به نوعی «گواهی آماده به کار کانادایی» محسوب شده و معمولا بیش از ۸۰ درصد افراد پس از اتمام این دوره‌ها در یافتن شغل مورد نظرشان موفق خواهند بود. به‌طور مثال، در یکی از دوره‌های مهندسی عمران که توسط کالج آلگون‌کویین برگزار گردید، تمامی افراد فارغ‌التحصیل از دوره مزبور موفق به یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی و مهارت‌هایشان شدند. البته در مورد شغل‌های غیررگولیتد نوسانات بیشتری به‌چشم می‌خورد که این امر متاثر از بازار نیروی کار، نوع شغل و وضعیت موجود اقتصادی است.

پذیرش در دوره‌های ذکر شده بسته به نوع دوره می‌تواند بسیار رقابتی و بر اساس ارزیابی به‌عمل آمده از افراد می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن زمان آن گردد. این دوره‌ها معمولا به‌صورت تمام‌وقت برگزار می‌شوند که برقراری هماهنگی و توازن بین کار، خانواده و شرکت در کلاس‌ها می‌تواند برای فرد متقاضی کمی چالش برانگیز باشد. همچنین خیلی از دوره‌ها در تمامی نقاط یک استان در دسترس نیستند و گاهی فقط یک موسسه به ارائه خدمت در سراسر استان انتاریو می‌پردازد.

باید توجه داشت که، برخی دوره‌های آموزشی رابط رایگان نبوده و مجموع شهریه دوره و هزینه‌های مربوط به کتاب و جزوات، بودجه خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته برای حل این مشکل می‌توان از کمک‌های مالی موجود جهت تامین هزینه‌های مذکور بهره برد.

به‌طور مثال، برای شرکت در برخی از دوره‌ها متقاضیان می‌توانند با دریافت وام از امکانات «کمک هزینه تحصیلی» OSAP (Ontario Student Assistance Program) استفاده و برخی دیگر با دریافت بورسیه‌‌های تحصیلی (Bursaries/Scholarships) و یا جوایز تحصیلی (Awards) هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایند. همچنین کمک هزینه ۵ هزار دلاری به نام OBPAP (Ontario Bridging Participant Assistance Program) با تامین مالی توسط وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا (MCI) به آن‌دسته از دوره‌های رابط که از طریق کالج‌ها و دانشگاه‌های انتاریو ارائه می‌شوند و به افرادی که واجد شرایط اخذ OSAP نبوده‌اند، برای تامین هزینه‌هایی از قبیل شهریه، کتاب و تجهیزات تعلق می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به آدرس وبسایت زیر مراجعه نمایید.

 http://www.tcu.gov.on.ca/eng/adultlearning/faqs.html

توجه به این مسئله بسیار مهم است که شرکت در این دوره‌ها به منظور کسب مدرک تحصیلی و یا به عنوان تحصیلات ثانویه و تکمیلی در حد لیسانس و فوق لیسانس و یا بالاتر محسوب نمی‌شود و صرفا به جهت کسب گواهی‌ها و یا مجوز‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار کانادایی است. بنابراین مثلا یک روزنامه‌نگار نمی‌تواند با گذراندن دوره‌های مربوط به حقوق، فرصت وکیل شدن در کانادا را به‌دست آورد ولی در مقابل شخصی که قبلا در کشور خود به کار وکالت مشغول بوده، پس از طی دوره‌های رابط در استان انتاریو می‌تواند به عنوان وکیل شروع به کار نماید.

دریافتن این نکته که آیا این دوره‌ها مناسب حال ما هستند یا نه هم به نوع شغل افراد برمی‌گردد. برای شغل‌هایی که بازار کار خوبی ندارند شاید ادامه تحصیل بهترین گزینه باشد که در هر حال افراد با شرکت در جلسات معارفه تک‌نفره امکان مشاوره با افراد خبره و آگاه در این زمینه جهت سنجش تمام جوانب کار را خواهند داشت.

همچنین برنامه‌های Pre-Bridge نیز برای آن‌دسته از افرادی‌که در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی مشکل دارند طراحی شده که با شرکت در این برنامه‌ها سطح مهارت‌های زبان انگلیسی آنها ارتقا یافته و واژه‌ها و لغات کاربردی موجود در محل‌های کار را فرا می‌گیرند.

جهت یافتن لیست دوره‌های رابط، شرایط استفاده از کمک‌هزینه‌های تحصیلی و همچنین لیست دوره‌های مربوطه برای شغل‌های رگولیتد و غیر رگولیتد می‌توان به وبسایت‌های دولتی زیر مراجعه نمود.

http://www.citizenship.gov.on.ca

http://www.ontarioimmigration.ca

 در خاتمه، تازه‌واردین به کانادا یا کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند نیز می‌توانند جهت به‌دست آوردن منابع منتورینگ برای شغل‌ها و رشته‌های مختلف از سایت زیر دیدن نمایند.

www.settlement.org

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان