' کار داوطلبانه چیست؟ | پرنیان

انسیه غفوریان/بهزاد نبوی

انجام «کار یا فعالیت داوطلبانه» از مواردی است که از لحظه ورود هر مهاجر تازه‌واردی به کانادا بر آن تاکید می‌شود اما برای بسیاری از افراد این مفهوم و ارزش های آن چندان روشن نیست و بسیاری آن را با بیگاری یا کار صرفا رایگان و بی مزد و مواجب که تنها فایده‌اش به جیب کارفرما می‌روند اشتباه می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به موضوع «کار داوطلبانه، اهمیت و نقش آن در کاریابی و ارتقای شغلی» بپردازیم.

واژه «کار داوطلبانه» به کاری اطلاق می‌شود که در ازای انجام آن، دستمزدی از کارفرما دریافت نمی‌شود. کار داوطلبانه را می‌توان یکی از بهترین و ارزشمندترین تجربه‌های زندگی هر فرد در نظر گرفت. کار داوطلبانه در کانادا نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.  بیش از ۱۷۵ هزار مرکز کار داوطلبانه در سراسر کانادا وجود دارند که در زمینه‌های متفاوتی از قبیل درمان و سلامت، هنر، فرهنگ و سرگرمی، خدمات اجتماعی، ورزش، آموزش، محیط زیست و … فعالیت دارند. در این جامعه ورود به شبکه­ پیوندهای اجتماعی یکی از مهم­ترین کلیدهای موفقیت است و کار داوطلبانه معمولا به ایجاد ارتباط­های تازه و قرار گرفتن در شبکه­های اجتماعی مختلف کمک می­کند.

جالب است که بدانیم در کانادا در ماه ایپریل یک هفته برای قدردانی از افراد داوطلب انتخاب شده است و مراسم و برنامه‌هایی‌ در جهت آشنا کردن مردم با این کار مهم اجرا می‌شود.

هفته‌های قدردانی از کارهای داوطلبانه در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به قرار زیر است:

از ۱۵ تا ۲۱ ایپریل ۲۰۱۲

از ۲۱ تا ۲۷ ایپریل ۲۰۱۳

از ۶ تا ۱۲ ایپریل ۲۰۱۴

از ۱۲ تا ۱۸ ایپریل ۲۰۱۵

 لازم به ذکر است که  کانادا ۳۴ میلیون نفر جمعیت دارد و از این تعداد، بیش از دوازده و نیم میلیون نفر به کار داوطلبانه مشغول هستند و هرساله زمانی معادل با  دو و یک دهم میلیارد ساعت را به این کار اختصاص می‌دهند. این رقم مساوی با حدود یک میلیون  و نیم نفر/روز کار تمام وقت است که اگر داوطلبانه نبود، دولت باید در ازای آن حقوق پرداخت می‌کرد.

چرا کار داوطلبانه انجام دهیم؟

از آن‌جایی که در کانادا، کار داوطلبانه  جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده بی‌شک داشتن تجربه‌ای این چنین در پیداکردن کار واقعی بسیار موثر است. اغلب کارفرمایان در کانادا از نیروی کار خود درخواست سابقه کار کانادایی هرچند به مدت کوتاه  می‌کنند. لذا داشتن سابقه‌ای اندک به عنوان کار داوطلبانه  نظر کارفرما را به خود جلب خواهد کرد.

– کار داوطلبانه امکان  کسب تجربه کار کانادایی را به شما می‌دهد و با انجام وظایف مربوط به آن کار، مهارت‌های جدیدی کسب خواهید کرد.

– با انجام کار داوطلبانه می‌توانید به طور مستقیم متوجه شوید که آیا علاقه‌ای برای انجام آن کار به عنوان کار دائمی خود دارید یا خیر. همان‌طور که می‌دانید دورنمای بسیاری از کارها برای برخی جذاب است و این افراد، به محض این‌که وارد آن کار می‌شوند  متوجه می‌شوند که برای آن کار ساخته نشده‌اند و متاسفانه زمان و انرژی خود را به هدر می‌دهند.

– می‌توانید با افرادی آشنا شوید که شما را در پیدا کردن کار اصلی خود راهنمایی و کمک کنند.

– در برخی از کارهای داوطلبانه، داوطلب ملزم به انجام سفرهایی در سراسر کانادا و یا حتی به کشورهای دیگر می‌شود.

– کارفرما با دیدن انگیزه و علاقه شما در انجام آن کار نظر مثبتی به شما پیدا خواهد کرد و در صورت نیاز به نیروی کار، قطعا از شما استفاده خواهد کرد.

آیا انجام کار داوطلبانه تاثیری در یافتن کار واقعی شما خواهد داشت؟

اگر به‌تازگی وارد کانادا شده‌اید باید بدانید که کار داوطلبانه امکان کسب تجربه کانادایی در کار را به شما خواهد داد، تجربه‌ای که برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است. کارفرما می‌تواند با استعلام از محل کار داوطلبانه شما، بررسی توانایی‌ها و دانش زبانی شما، تصمیم بهتری جهت استخدام شما به عنوان نیروی کار خویش اتخاذ کند. با این حال باید گفت که  انجام کار داوطلبانه در یک ارگان، لزوما به معنای یافتن کار واقعی خود در آن‌جا نیست. ولی چنانچه آن ارگان به نیروی کار نیاز داشته باشد، حسن نیت شما در انجام آن کار داوطلبانه را نادیده نخواهد گرفت و  به طور قطع به شما پیشنهاد کار خواهد داد.

چه مدت زمانی را باید برای کار داوطلبانه اختصاص داد؟

برای اغلب کارهای داوطلبانه صرف دو تا سه ساعت در هفته در طول مدت حداقل سه ماه کافی است. برخی از کارهای داوطلبانه نیز مستلزم ساعت‌های کمتری هستند و در روزهای خاص مانند جشن، انتخابات و… با داوطلب تماس گرفته خواهد شد.

آیا می‌توان در حوزه تخصصی خود، کار داوطلبانه انجام داد؟

این امر بستگی به رشته تحصیلی و تخصصی شما دارد. کارهای داوطلبانه زیر نظر سازمان‌های نیکوکارانه غیرانتفاعی انجام    می‌شود و ارتباطی با شرکت‌های خصوصی ندارند. بسیاری از مشاغل در کانادا دارای نظا‌م‌های خاصی هستند از قبیل نظام پرستاری، نظام مهندسی، دفتر کانون وکلا …. بنابر این برای انجام کار در این زمینه‌ها باید دوره‌های مربوطه در نظام مرتبط را گذراند. پس اگر در زمینه تخصصی خود به طور مستقیم نتوانستید کار داوطلبانه انجام دهید، بهتر است متناسب با علاقه خود در حوزه‌ای که ارتباط نزدیکی با رشته شما دارد، مشغول به انجام کار داوطلبانه شوید.


آیا باید تسلط کافی به زبان فرانسه یا انگلیسی داشت؟

متناسب با کار داوطلبانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید توانایی برقراری ارتباط به فرانسه یا انگلیسی را داشته باشید. برای برخی از کارها مثلا کارهایی که با جامعه و مردم در ارتباط هستند، باید از سطح بالای زبان انگلیسی یا فرانسه برخوردار باشید. با این حال تعداد محدودی کار داوطلبانه نیز وجود دارد که در آن نیازی به دانستن زبان در حد عالی نیست و امکان کار با زبان مادری خود را خواهید داشت. برخی از ارگان‌ها نیز افرادی با سطح مقدماتی زبان را به‌راحتی قبول می‌کنند.

چه ارگان‌هایی برای کارهای داوطلبانه نیاز به داوطلب دارند؟

کارهای داوطلبانه می‌تواند در محل‌های متفاوتی انجام شود. به عنوان مثال این کار می‌تواند در کتابخانه‌ها، کلیساها و حتی دانشگاه صورت بگیرد. از افرادی که کار داوطلبانه در کتابخانه انجام می‌دهند به عنوان «دوستان کتابخانه» یاد می‌کنند. لازم به ذکر است  که داوطلب  کارهای داوطلبانه نباید هزینه‌ای به آن ارگان پرداخت کند.

–  بیمارستان‌ها

– مناسبت‌های متفاوت مانند جشن، فستیوال موسیقی و هنر، انتخابات،

–  کمپ‌های تابستانی بچه‌ها،

–  ارگان‌های محیط زیست

–  ارگان‌های دولتی ( شهری، استانی، فدرال)

–  مشاوران تلفنی

– خانه سالمندان و….

 

چطور می‌توان یک کار داوطلبانه پیدا کرد؟ 

– مراجعه به دفاتر کار داوطلبانه، مراکز دولتی اطلاع‌رسانی، هتل‌های شهر

– مراجعه به بیمارستان

– درخواست از دوستان و افرادی که در فامیل کار داوطلبانه‌ای انجام داده‌اند

– مراجعه به سایت‌های متفاوت از قبیل http://benevoles.ca و http://volunteer.ca/

برای کار داوطلبانه به مراکز زیادی می‌شود مراجعه کرد. کافی است با در نظر گرفتن علاقه و توانایی خود، به یکی از مراکز کار مراجعه کنید. گاه درخواست از دوستان و سایر افراد شبکه اجتماعی شما و یا مکاتبه با اعضا انجمنی که کارفرماهای رشته مورد نظر شما اعضا آن هستند می‌تواند شما را در یافتن کار داوطلبانه یاری برساند. از آنجایی که کار داوطلبانه تاثیر به‌سزایی در دیدگاه کارفرمای آینده‌تان خواهد داشت، لذا در صورت یافتن چنین کاری، فرصت را از دست ندهید و بلافاصله برای انجام آن اعلام آمادگی کنید.

کار داوطلبانه پلی است به سوی کار آینده شما.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(1) دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان