' اعتبار مالیاتی به دلیل کارآفرینی | پرنیان

محمد علی شاکرمی

اعتبار مالیاتی کارفرمایان به دلیل بکارگیری کارآموزان بخش فنی و حرفه‌ای

ابزارهای مالیاتی یکی از موثرترین ابزارها برای جهت‌دهی به سیاست‌های مالی، پولی، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در کشورهاست. در کانادا هم دولت این کشور از طریق اداره مالیات کانادا (Canada Revenue Agency) با وضع برخی قوانین مالیاتی از طریق چنین ابزارهایی نظیر کسر مالیات Tax Deduction و یا اعتبار مالیاتی Tax Credit و نظایر اینها به سیاست‌گذاری مشغول است. مورد اول معمولا برای کاهش بخشی از مالیات یک فرد یا شرکت به دلیل شرایط خاص مالی یا نظایر آنها انجام می‌شود و دومی ابزاری عموما تشویقی و پاداشی برای انجام کار خاصی است. به هر حال هر دوی آنها نهایتا به کاهش مالیات پرداختی یا افزایش درآمد سالانه یا هر دو منجر می‌شوند. از مشهورترین اعتبارهای مالیاتی برای افراد می‌توان به First-time homebuyers’ tax credit برای کسانی‌که اولین خانه خود را در کانادا خریداری می‌کنند، Children’s fitness (or art) tax credit برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی (یا هنری) فرزندان و Medical expense tax credit برای هزینه‌های درمانی (تحت شرایطی خاص) اشاره کرد. بدیهی است برای اینکه شما بتوانید از چنین کردیت‌هایی برخوردار شوید باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و در زمان قانونی خود تسلیم کرده باشید و شرایطی که در مورد هر یک از این کردیت‌ها وجود دارد را هم دارا باشید.

همان‌طور که بیان شد چنین ابزارهای مالیاتی از جمله tax credit هم در مورد مالیات شخصی (و خانواده) وجود دارند و هم در مورد مالیات شرکت‌ها. یکی از این برنامه‌‌های مالیاتی طراحی‌شده برای کارفرمایان که به جهت تشویق آنها و با اعطای میزان مشخصی اعتبار مالیاتی صورت می‌گیرد عبارت است از برنامه کاهش مالیات از طریق ایجاد شغل برای کارآموزان مشاغل فنی و حرفه‌ای موسوم به AJCTC (Apprenticeship Job Creation Tax Credit).

طبق این برنامه در صورتی که کارفرمایان اقدام به استخدام افراد کارآموز در یکی از رشته‌‌های ۵۵گانه فنی و حرفه‌ای مورد تأیید دولت کانادا نمایند، به میزان مشخصی اعتبار مالیاتی دریافت نموده و بدهی مالیاتی قابل پرداخت‌شان نیز به همان میزان کاهش می‌یابد.

این اعتبار مالیاتی طبق قانون و بر اساس برنامه AJCTC به اندازه ۱۰ درصد از حقوق پرداختی به کارآموز و حداکثر تا سقف ۲۰۰۰ دلار برای هر کارآموز در هر سال خواهد بود. بنابراین کارفرما می‌تواند تا سقف ۲۰۰۰ دلار در سال و برای هر کارآموز به کار گرفته شده، در پایان آن سال مالی از دولت مطالبه نماید. قابل ذکر است که کارفرما محدودیتی در استخدام تعداد کارآموزان ندارد.

البته استخدام افراد به عنوان کارآموز خود شرایط و قواعدی دارد که طبق آن شرایط، فرد استخدام شده از نظر دولت و اداره مالیات به عنوان کارآموز شناخته می‌شود و کارفرما را مجاز به بهره‌برداری از برنامه ذکر شده در بالا می‌نماید:

۱-      برخی از مهم‌ترین مشاغل مورد قبول اداره مالیات کانادا (که مجموعا ۵۵ شغل و حرفه می‌باشند) جهت گذراندن دوره کارآموزی و بهره‌برداری کارفرما از معافیت مالیاتی مربوطه عبارتند از: مکانیک اتومبیل، کابینت‌ساز، نجار، نانوا، نقاش اتومبیل، تعمیرکار دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، آرایشگر، آشپز، جوشکار، تکنسین ساختمان و تعمیرکار لوازم خانگی. [لازم به ذکر است که این مشاغل در واقع مشاغلی هستند که در برنامه بین استانی Red Seal معرفی شده‌اند. این برنامه که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد با کمک دولت کانادا برای استانداردسازی در زمینه مشاغل فنی و حرفه‌ای طراحی شده و شاغلین این رشته‌ها پس از گذراندن آزمون یا آزمون‌های مربوطه و دریافت گواهی‌نامه Red Seal (مهر قرمز) از نظر تمامی استان‌های کانادا واجد شرایط لازم برای کار در آن رشته شناخته می‌شوند و نیازی به گذراندن مجدد آزمون در استان جدید –منهای کبک- را ندارند. برای کسب اطلاعات به وبسایت این برنامه به آدرس (www.redseal.ca) مراجعه نمایید.]

۲-      فرد کارآموز می‌بایست در زمان استخدام توسط کارفرما بیشتر از حداکثر دو سال از شروع به فعالیتش در شغل و حرفه خود نگذشته و قرارداد همکاری‌شان نیز باید در یکی از دفاتر دولتی فدرال، استانی و یا منطقه‌ای به ثبت رسیده باشد.

۳-      حقوق و مزایای فرد کارآموز نمی‌تواند بالاتر از عرف بازار کار بوده و حتماً باید در چهارچوب قانون و متناسب با شغل باشد.

بنابراین در صورتی که کارآموز متقاضی کار، واجد شرایط تعریف شده باشد، کارفرما می‌تواند در صورت استخدام و پرداخت حقوق تعیین شده به وی، میزان ۱۰ درصد از آن را در پایان سال مالی و در اظهارنامه مالیاتی‌اش به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ و از این معافیت برخوردار گردد. باید توجه داشت که کارفرما باید فرم مالیاتی T2038 و بند ۴۱۲ مربوط به اعتبار مالیاتی را که زیرمجموعه معافیت‌‌های مالیاتی ناشی از سرمایه‌گذاری است، تکمیل و به همراه اظهارنامه مالیاتی خود ارسال نماید.

چنانچه کارفرما به هر دلیل از اعتبار مالیاتی ناشی از استخدام کارآموز در یکی از رشته‌‌های فنی و حرفه‌ای ۵۵ گانه مورد تأیید دولت و برنامه Red Seal در همان سال استفاده ننماید مجاز به اظهار آن مبالغ در سال‌‌های بعد نیز می‌باشد. (www.cra-arc.gc.ca).

در خاتمه باید متذکر شد که فرد کارآموز نیز مشمول دریافت کمک‌‌های بلاعوض مالی دولتی و تا سقف ۴۰۰۰ دلار می‌شود که مجاز است آن را در جهت پرداخت شهریه تحصیل حرفه مورد نظر، خرید تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز آن حرفه، هزینه‌‌های رفت و آمد و به طور کلی برای هموار نمودن راه ورود به بازار کار و خوداشتغالی هزینه نماید. این کمک‌‌ها به عنوان بخشی از درآمد سالیانه فرد محسوب و مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان