' تغییرات تکنولوژیک در جهان ارتباطات و کامپیوتر در سال 2014 | پرنیان
بازار کار — 21 ژانویه 2014

برگردان نادیا غیوری

عقب رانده‌شدن تلفن توسط سیستم‌های ارتباطی متحرک و پیشی گرفتن تبلت بر کامپیوتر شخصی

بر اساس تحلیل‌های محققان موسسه IDC Canada، در سال ۲۰۱۴ تعداد دارندگان تلفن همراه و تبلت از تعداد کسانی که کامپیوتر شخصی PC دارند بیشتر خواهد شد.

این شرکت در فهرستی که از پیش‌بینی‌های خود در مورد سال ۲۰۱۴ ارائه نموده، گفته است که در این سال تعداد ابزارهای ارتباطی متحرک در کانادا و نیز خارج از آن بیش از تعداد کامپیوترهای ثابت و لپ‌تاپ‌ها خواهد شد.

آقای تونی آلوت، نایب‌رئیس این شرکت می‌گوید: «شکی نیست که ابزارهای ارتباطی متحرک برای همیشه تصویری که از نحوه کار با کامپیوتر وجود داشته را دگرگون کرده‌اند… این روزها شاهد هستیم که به جای فقط یک ابزار، چندین ابزار مختلف مورد توجه و استفاده افراد در بیزینس‌ها و خانه‌ها هستند. در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که میزان استفاده از تبلت‌ها و تلفن‌‌های هوشمند به شدت از کامپیوترهای ثابت شخصی پیشی گرفته‌ است.»

البته به تصور تحلیل‌گران IDC این امر سبب نمی‌شود که تولیدکنندگان PCها دست از تولید آنها بردارند اما قطعا آنها را به سمتی خواهد برد که هرچه بیشتر تولیداتشان را به وسایل متحرک شبیه‌تر کنند.

آقای آلوت می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که به دلیل توجه به خواست کاربران، سهم عرضه کامپیوترهای با صفحه لمسی به بازار، که در حال حاضر فقط ۳٫۷ درصد را به خود اختصاص داده‌، در پایان سال ۲۰۱۴ به ۲۴ درصد برسد که یک رشد بزرگ است.»

این‌طور به نظر می‌رسد که میل مشتریان به استفاده از ابزارهای متحرک به محل‌های کاری هم گسترش پیدا کند. در یکی از نظرسنجی‌های IDC از مدیران بخش IT این نتیجه به دست آمده که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰ درصد از کارکنان از تبلت‌های خود در محل کارشان هم استفاده کنند.

علاوه بر این آقای آلوت معتقد است که بالا رفتن میزان محبوبیت تلفن‌های گوگل اندروید در میان کاربران سبب خواهد شد تا کارفرمایان بیشتری این ابزار را در اختیار کارکنان خود بگذارند. در حدود ۳۱ درصد از شرکت‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند گفته‌اند که در سال ۲۰۱۳ استفاده از تلفن‌های اندروید را آغاز کرده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲ افزایشی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و احتمال این هم هست که در سال ۲۰۱۴ شاهد ۳۰ درصد افزایش بیشتر در کاربرد این تلفن‌ها هم باشیم.

یکی دیگر از مواردی که در گزارش IDC به آن اشاره شده رشد میزان حضور اینترنت و امکان تماس با وب در ابزارهای مختلف است که سبب می‌شود تا میزان cloud computing  (دسترسی سریع به اطلاعات و خدمات ذخیره‌شده در فضای وب) و نیز پرداخت پول از طریق ابزارهای ارتباطی یا mobile payment بیشتر شود. البته اعتقاد IDC بر این است که هنوز مشتریان چندان متقاضی این نوع تکنولوژی نیستند و فقط ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در مورد mobile payment ابراز علاقه کرده‌اند.

اخیرا مجموعه رستوران یا کافی‌شاپ‌های تیم‌هورتونز اعلام کرده که در برخی از فروشگاه‌های آن، مشتریان می‌توانند برای پرداخت پول از بلک‌بری ۱۰، آی‌فون و یا ابزارهای گوگل اندروید استفاده کنند.

لارس گارنسان، مدیر کل IDC هم اعلام کرده که بانک‌ها و دیگر موسسات مالی هم در آینده نسبت به اجرای روش mobile payment اصرار و تاکید بیشتری خواهند داشت. وی می‌گوید: «پیشنهادهای متنوع و چندگانه سبب سردرگمی مشتریان خواهد بود و در آغاز راه موجب خواهد شد تا کاربران چندان از منافع آنها بهره‌مند نشوند و به همین دلیل هم ما برای سال ۲۰۱۴ در این زمینه انتظار رشد بالایی نداریم.»

یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۱۴ در مورد آن تبلیغ زیادی از سوی تولیدکنندگان صورت بگیرد، تکنولوژی‌های قابل پوشیدن است. اما به اعتقاد IDC  مشتریان خیلی زیادی خریدار آنها نخواهند بود.

حتی با وجود این ‌که در این نظرسنجی ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان کانادایی گفته‌اند که به ساعت‌های هوشمند «خیلی زیاد» علاقه‌ دارد و حدود ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان مذکر ۱۳ تا ۱۷ ساله هم گفته‌اند که دوست دارند یکی از آنها را داشته باشند، اما باز هم آقای گارنسان معتقد است که ساعت‌های هوشمند اپل به این زودی‌ها به فروش بالایی در بازار دست پیدا نخواهند کرد. وی می‌گوید: «با فرض این که اپل در سال ۲۰۱۴ این ساعت‌های هوشمند را به بازار عرضه کند، پیش‌بینی ما این است که فقط ۲ درصد از کانادایی‌ها از آن استفاده کنند. اما در عین حال پیش‌بینی دیگر ما هم این است که این ابزار تا سال ۲۰۱۷ رشدی سریع و معادل ۱۵ درصد داشته باشد.»

فلبت‌ها محبوب‌تر از تبلت‌ها

آقای دانکن استوارت از محققان موسسه تحقیقی دیگری به نام Delloitte هم در گزارش تازه خود در مورد روندهای تکنولوژی در سال ۲۰۱۴، پیش‌بینی کرده است که در این سال فبلت‌ها (فبلت‌ اصلاح جدیدی است که به ابزارهای ارتباطی با صفحه نمایشی ۵ تا ۷ اینچی با قابلیت ارائه خدمات تلفن، ارسال پیام و دسترسی به اینترنت اطلاق می‌شود. تلفن‌های دستی معمولی کوچک‌تر از این اندازه و تبلت‌ها هم بزرگ‌تر از این هستند.) بالاترین فروش را داشته باشند و فروششان در بازار جهانی از تبلت‌‌ها و کنسول‌های بازی بیشتر شود. این روزها استفاده افراد از تلفن‌های بزرگ‌تر بیشتر شده است. البته به اعتقاد آقای استوارت به دلیل کوچک بودن سایز صفحه تلفن‌ها، معمولا صاحبان این تلفن‌ها برای تماشای ویدئوهای با کیفیت بالا یا بازی‌های پیشرفته از آنها استفاده نمی‌کنند اما داشتن فبلت می‌تواند به سرعت این روند را تغییر دهد.

وی پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۱۴ در جهان حدود ۳۰۰ میلیون فبلت با قیمت متوسط ۴۱۵ دلار فروخته شود. به این ترتیب مجموع فروش این وسیله بالغ بر ۱۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. به تصور او کانادایی‌ها خریدار ۱۰ تا ۱۵ درصد از این فبلت‌ها خواهند بود و بیشترین آنها هم عبارت خواهد بود از گلکسی نوت ۳ سامسونگ و سونی Xperia Z Ultra.  این موسسه میزان فروش تبلت‌ها و کنسول‌های بازی در سال آینده را نیز به ترتیب  ۱۰۰ میلیارد و ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است.

یکی دیگر از دلایل استقبال خوب از فبلت‌ها در بازار هم افراد مسن‌تر هستند. به دلیل بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش فبلت‌ها نسبت به تلفن‌های هوشمند، این افراد راحت‌تر می‌توانند با آنها پیام متنی بفرستند یا از صفحات اینترنت استفاده کنند در حالی‌که در حال حاضر به دلیل کوچک‌ بودن صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند فقط ۴۰ درصد از مسن‌ترها از آنها استفاده می‌کنند.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان