' خدمات دولت کبک به کهنسالان | پرنیان
توصیه‌های کاربردی — 28 فوریه 2014

نشاط تهرانی

جمعیت کبک نیز مانند بسیاری از نقاط دیگر جهان به‌سرعت در حال پیر شدن است. این امر تاثیر زیادی به‌ویژه بر خدمات اجتماعی خواهد داشت و جوامع محلی و ارگان‌هایی مانند شهرداری که مسئول اداره امور شهروندان هستند در این راستا باید تمهیدات بسیاری را در نظر بگیرند. دولت استان کبک به‌واسطه طبع سوسیالیست‌تر احزاب حاکم در آن در مقایسه با سایر دولت‌های استانی در کانادا از برنامه‌های حمایتی مفصل‌تری برخوردار است. البته بسیاری از حقوق و مزایای بازنشستگی در استان کبک که وابسته به برنامه‌های حمایتی دولت فدرال است پیشتر در مقاله‌های دیگر پرنیان به آنها معرفی شده‌اند. به همین دلیل سعی شده است در این نوشتار به مواردی پرداخته شده که مختص استان کبک است.

بیمه بازنشستگی

بیمه بازنشستگی برای تمام افراد مقیم کبک اجباری است و برای فراهم کردن امکانات و حمایت‌های لازم در دوران کهنسالی یا ازکارافتادگی و حتی پس از فوت برای بازماندگان است. تمام افراد شاغل بالای ۱۸ سال که بیش از سالی ۳۵۰۰ دلار درآمد دارند باید در این برنامه شرکت کنند و بخشی از درآمد آنها برای این بیمه کسر می‌شود.

از ژانویه ۲۰۱۳ سن رسمی بازنشستگی از ۶۰ سال به ۶۵ سال افزایش یافت اما هنوز تحت شرایطی به افراد بالای ۶۰ سال هم این بیمه تخصیص می‌یابد (به عنوان مثال اگر شخص به خاطر مشکل یا بیماری قادر به ادامه کار نباشد). داشتن کار تمام‌وقت یا نیمه‌وقت بعد از ۶۵ سال مانع دریافت حق بازنشستگی نمی‌شود. اما بعد از رسیدن به ۶۵ سالگی هر یک ماه که فرد دیرتر برای دریافت حق بازنشستگی اقدام کند ۰٫۷ درصد به میزان بیمه دریافتی اضافه می‌شود البته تا سقف ۴۲ درصد. همسران می‌توانند از بیمه بازنشستگی یکدیگر استفاده کنند. به شرط اینکه هر دو بالای ۶۰ سال باشند و هر دو از سال ۱۹۹۹ در برنامه بیمه بازنشستگی شرکت کرده باشند و فرم‌های لازم را پر کرده باشند (حتی اگر یکی از آنها بیمه‌ای پرداخت نکرده باشد.)

میزان حق بازنشستگی بر طبق سابقه کاری و درآمد اعلام شده در سال‌های اشتغال محاسبه می‌شود.

معافیت‌های مالیاتی

افراد بالای ۷۰ سال از معافیت مالیاتی تا ۴۶۸۰ دلار در سال برخوردار می‌شوند. اگر این افراد نتوانند مستقل زندگی کنند و نیاز به مراقبت داشته باشند این مقدار به ۶۴۸۰ دلار خواهد رسید. اگر زوج بازنشسته هر دو بالای ۷۰ سال باشند تنها به یکی از آنها این معافیت تعلق می‌گیرد.

بسیاری از بازنشستگان در استان کبک تصمیم می‌گیرند به طور موقت یا دائم خارج از کبک زندگی کنند. در این شرایط هم‌چنان از حقوق خود برخوردار خواهند بود اما توصیه می‌شود مراتب را به اطلاع اداره بازنشستگی Régie des rentes du Québec دهند تا اقدامات لازم برای واریز وجوه به طور مستقیم به حساب آنها انجام گیرد.

در سال ۲۰۳۱ تعداد افراد بالای ۶۵ سال در استان کبک ۲۶% جمعیت را تشکیل خواهد داد. طبق آمار موجود، کبک استانی است که در این سال‌ها بیشترین تعداد و سریع‌ترین میزان افزایش سالمندان را بین استان‌های کانادا خواهد داشت. با توجه به این اطلاعات دولت کبک بر آن است تا شرایطی را ایجاد کند که به سالمندان این امکان داده شود تا در حد امکان مستقل زندگی کنند و بتوانند روی پای خود بایستند. این امر کیفیت زندگی سالمندان را افزایش می‌دهد و همچنین هزینه کمتری بر دوش جامعه می‌گذارد و از انتقال زودهنگام سالمندان به بیمارستان‌ها یا خانه‌های عمومی سالمندان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود جامعه سال‌های بیشتری از دانش و تجربه افراد کهنسال استفاده کند و دیرتر آنها را به کنج عزلت و تنهایی بکشاند. در این راستا دولت کبک خدمات گوناگون و متنوعی را در نظر گرفته که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

بیمه دارو برای افراد بالای ۶۵ سال

سالمندان در کبک به محض ورود به ۶۵ سالگی به طور اتوماتیک از بیمه دارو برخوردار می‌شوند. البته طبیعی است این بیمه شامل داروهای تجویزی توسط پزشک می‌شود و داروهای بدون نسخه را در بر نمی‌گیرد. این بیمه در شرایطی به بازنشستگان زیر ۶۵ سال هم اختصاص می‌یابد؛ از جمله این شرایط تحت پوشش قرار گرفتن توسط بیمه همسر است.

بیمه چشم‌پزشکی و آزمون بینایی

افراد بالای ۶۵ سال در استان کبک از سالی یک بار آزمون رایگان بینایی به طور کامل برخوردارند. این افراد در صورتی که با محدودیت‌های بینایی مواجه باشند به طوری که آنها را در انجام فعالیت‌های روزانه خود دچار مشکل کند به طور رایگان از خدمات و تجهزات مربوط به افراد نابینا یا کم‌بینا مانند عصا، دستگاه‌های تایپ بریل و از این قبیل برخوردار می‌شوند. اگر فرد سالمند برای استفاده از این تجهیزات نیاز به آموزش داشته باشد کلاس‌های رایگان نیز در اختیار وی قرارداده می‌شود.

در ضمن افرادی که با مشکل آب مروارید مواجه هستند هر ۵ سال یک بار می‌توانند از تعویض رایگان عدسی چشم برخوردار شوند.

بیمه وسایل کمک‌شنوایی

افراد بالای ۶۵ سال در استان کبک به طور رایگان از وسایل کمک‌شنوایی مانند سمعک برخوردار می‌شوند. دیگر تجهیزات مانند تلفن‌های مخصوص کم‌شنوایان یا تقویت‌کننده‌های صدای تلویزیون نیز بسته به شرایط فرد سالمند و میزان کم‌شنوایی او ممکن است در اختیار وی قرار گیرد.

بیمه وسایل توان‌بخشی حرکتی

افراد بالای ۶۵ سال درصورتی که با محدودیت‌ها و مشکلات حرکتی مواجه باشند به طوری که کیفیت زندگی آنها را پایین بیاورد و آنها را در زندگی روزمره دچار مشکل کند با تجویز و توصیه پزشک معالج از تجهیزات توان‌بخشی حرکتی به طور رایگان بهره می‌برند. تجهیزاتی مانند عصا، صندلی‌های چرخ‌دار بدون موتور و موتوردار.

واکسن آنفولانزا

از آنجایی که ابتلا به آنفولانزا برای افراد سالمند خطرناک است و گاهی عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد واکسن آنفولانزا اول هر فصل سرما به طور رایگان در اختیار افراد بالای ۶۰ سال قرار می‌گیرد.

تسهیلات انتقال به بیمارستان توسط آمبولانس

انتقال افراد بالای ۶۵ سال به بیمارستان توسط آمبولانس رایگان است. البته به این شرط که اولا مرکز پذیرنده بیمار دولتی باشد و نه خصوصی و لزوم انتقال به بیمارستان با آمبولانس و شرایط اضطراری را تایید کند. دولت کبک مسئولیت هزینه انتقال بیمار توسط آمبولانس را در خارج از استان کبک به عهده نمی‌گیرد.

همچنین سرویس‌های رفت و آمد رایگان برای سایر موارد نیز در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد اما به دو شرط زیر:

فرد به طور کامل از انجام فعالیت‌های روزانه خود به تنهایی ناتوان باشد و پزشک معالج این امر را تایید کند. و این‌که محدودیت‌های حرکتی فرد اجازه استفاده از وسایل نقلیه خصوصی و عمومی را به او ندهد و نیاز به نوع خاصی از وسیله نقلیه برای رفت و آمد داشته باشد.

دولت کبک برای این که کمک کند تا سالمندان بتوانند در خانه خود بمانند و مستقل زندگی کنند کمک‌هزینه‌هایی را برای خدمات داخل خانه برای سالمندان بالای ۶۵ سال در نظر گرفته است. میزان این کمک‌ها تا ساعتی ۱۲٫۵ دلار متفاوت است و بستگی به شرایط سالمند دارد و خدماتی از قبیل تمیز کردن خانه، درست کردن غذا، شستشوی لباس‌ها و خرید روزانه را در بر‌می‌گیرد. همچنین اگر فرد سالمند نیاز داشته باشد تا در شرایط خانه خود تغییرات و تسهیلاتی ایجاد کند که با شرایط جسمی او سازگاری داشته باشد دولت کبک این نوع خدمات را بر اساس نیاز فرد و تایید پزشک معالج در اختیار فرد سالمند قرار می‌دهد. میزان کمک‌هزینه مناسب‌سازی فضای خانه تا ۱۶۰۰۰ دلار و در مواردی ۲۳۰۰۰ دلار خواهد بود.

 

مسکن برای سالمندان کم درآمد

در استان کبک افراد بالای ۵۳ یا همسران آنها درصورتی که بتوانند ثابت کنند قسمت مهمی از درآمد خود را برای مسکن صرف می‌کنند می‌توانند شامل مسکن رایگان شوند. همچنین امکانات دیگری از قبیل کمک‌هزینه اجاره خانه در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد که به سن، میزان درآمد، تعداد افراد تحت تکفل و شرایط جسمی افراد بستگی دارد. از دیگر امکاناتی که دولت کبک در اختیار سالمندان کم‌درآمد قرار می‌دهد خانه‌های با اجاره بهای پایین است که آن هم با شرایط خاصی در اختیار واجدین قرار می‌گیرد. همچنین در صورتی که فرزندان خانواده از پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ خود در خانه نگهداری کنند ممکن است واجد دریافت کمک‌هزینه‌های مسکن باشند.

این نوشتار در این صفحات از پرنیان شماره ۱۸منعکس شده است

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان