' مراحل خرید خانه در کانادا- قسمت سوم | پرنیان
توصیه‌های کاربردی — 28 نوامبر 2014

نشاط تهرانی

 

با تاکید بر روال جاری در کبک

هرچند اصول کلی رایج در خرید و فروش خانه در شهرها یا استانهای مختلف کانادا یکسان است اما جزئیات و مشخصات کار در هر شهر و استان کمی متفاوت است. در این مطلب تمرکز بیشتر بر روال جاری در کبک است. قسمت اول این مطلب در شماره ۲۴ و قسمت دوم در شماره ۲۶ پرنیان منتشر شده است. این آخرین قسمت از این مجموعه است. برای آگاهی بیشتر از روند «خرید خانه در کانادا» می‌توانید مقالات دنباله‌دار در همین ارتباط در وبسایت پارس‌کانادا را مطالعه کنید.

 

بازرسی تخصصی Inspection

بعد از این که خریدار و فروشنده بر سر قیمت به توافق رسیدند و هر دو برگه‌های مربوط به قول‌نامه را امضا کردند به خریدار مدتی وقت داده می‌شود تا کارهای مربوط به خرید را انجام دهد. این مدت در قول‌نامه، مورد توافق طرفین قرارگرفته و معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز کاری است. در این فاصله خریدار باید اول خانه را توسط یک متخصص، بازرسی کند تا از تمام مشکلات ریز و درشتی که ممکن است در خانه وجود داشته باشد اطمینان حاصل کند و نیز درصورتی که قصد دارد از وام بانکی استفاده کند باید تاییدیه وام یا mortgage approval خود را به فروشنده ارائه دهد. درمورد تهیه وام بانکی نکات فراوانی وجود دارد که باید در جای دیگری بدان پرداخت اما در این نوشتار به بحث بازرسی تخصصی خانه می‌پردازیم.

بازرسی تخصصی خانه یا Home Inspection اجباری نیست و در صورت تمایل خریدار و به هزینه وی انجام می‌شود اما به چند دلیل تقریبا تمام خریداران حتما این بازرسی را توسط یک کارشناس مطمئن انجام می‌دهند.

– اول این که بعضی مشکلات بخصوص در خانه‌های مستقل توسط افراد عادی قابل مشاهده نیست. مثلا ترک‌های احتمالی در فونداسیون و میزان اهمیت و یا امکان تعمیر آنها، سن و کیفیت در و پنجره‌ها و سقف (که در شهر سردی مانند مونترال بسیار مهم است)، سیستم گرمایش و ایزولاسیون خانه، مطابق استاندارد بودن برق‌کشی و لوله‌کشی خانه و سایر جزئیاتی که شاید به چشم یک فرد معمولی نیاید اما بسیار مهم است.

– بعد از انجام بازرسی اگر تشخیص داده شود که خانه ایرادهای اساسی دارد که توسط صاحب خانه بیان نشده است مانند ترک‌های فونداسیون که تاثیر اساسی بر استحکام و فرم خانه گذاشته‌اند و قابل تعمیر نیستند یا تعمیر آنها با هزینه بسیار زیادی انجام می‌شود یا کهنه بودن سقف در این صورت شما می‌توانید بدون پرداخت جریمه از خرید خانه انصراف دهید و از اجرای ادامه قرارداد امتناع بورزید.

– اعلام ایرادهای خانه توسط بازرس به شما این امکان را می‌دهد که بر سر قیمت خانه چانه بزنید یا از صاحبخانه بخواهید که با هزینه خود ایرادهایی که توسط بازرس اشاره شده است را برطرف نماید.

– در استان کبک خانه‌ها با Legal Warranty فروخته می‌شود و اگر در گزارش بازرسی که به شما ارائه شده است ایرادی از ایرادهای خانه نادیده باقی مانده باشد یعنی یا صاحبخانه آن را به‌عمد پنهان کرده باشد و یا بازرس دقت کافی در بازرسی خانه به کار نبرده باشد شما می‌توانید در آینده با استناد به گزارس بازرسی از بازرس و صاحبخانه شکایت کنید.

هزینه بازرسی تخصصی بسته به بزرگی و کوچکی خانه و بازرسی که انتخاب می‌کنید متفاوت است و بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار می‌باشد. برای واحدهای آپارتمانی و کاندوها شما می‌توانید از بازرس‌های شخصی استفاده کنید که فرم‌های آماده بازرسی را برای شما پرکرده و امضا می‌کنند. اما برای خانه‌های مستقل توصیه این است که از شرکت‌های بازرسی معتبر استفاده کنید تا هم کار بازرسی با دقت بیشتری صورت گیرد و هم بتوانید یک گزارش تفصیلی دقیق از وضعیت خانه داشته‌باشید و در صورت لزوم به آن استناد کنید؛ البته طبیعی است در چنین شرایطی هزینه بازرسی خانه بیشتر خواهد بود.

در استان کبک سازمانی فعال است که بازرسان دارای مدرک رسمی تحت نظارت آن عمل می‌کنند و با مراجعه به وبسایت این سازمان http://www.aibq.qc.ca/eng/association.php شما می‌توانید یکی از بازرسان خانه که دارای مدرک هستند را انتخاب کنید. این سازمان مدارک و تجربه کاری بازرسان را بررسی می‌کند و اگر این مدارک معتبر نباشد از عضویت آنها جلوگیری می‌کند همچنین دوره‌های بازآموزی سالانه برای بازرسان برگزار می‌کند و نیز آنها را در برابر خسارت‌ها یا شکایت‌های احتمالی بیمه می‌کند.

شاید بتوان بازرسی خانه را یکی از مهم‌ترین گام‌های خرید خانه به شمار آورد زیرا پیامدهای آن ممکن است سال‌ها بر زندگی ما تاثیر بگذارد. به همین دلیل حتی اگر مشاور املاک فردی را به شما معرفی می‌کند در انتخاب بازرس دقت کافی به عمل آورید و بررسی کنید که آیا بازرس تحت نظارت سازمان بازرسی یا AIBQ عمل می‌کند یا نه؟ چند سال است در این زمینه فعالیت می‌کند؟ آیا خود شخصا خانه را بازرسی می‌کند یا خیر؟ و چگونه گزارشی به شما تحویل می‌دهد؟ آیا فرم‌های از قبل آماده شده را پر می‌کند یا یک گزارش اختصاصی برای شما تهیه می‌کند؟ آیا اجازه می‌دهد شما نیز در بازرسی حضور داشته باشید یا نه؟ و تخصص اصلی وی چیست؟

 

اعلام ایرادهای خانه توسط بازرس به شما این امکان را میدهد که بر سر قیمت خانه چانه بزنید یا از صاحبخانه بخواهید که ایرادها را برطرف نماید.

 

بعد از انجام بازرسی اگر تشخیص داده شود که خانه ایرادهای اساسی دارد که توسط صاحب خانه بیان نشده است شما می‌توانید بدون پرداخت جریمه از خرید خانه انصراف دهید

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان