' اهمیت و لزوم آموزش نیروی انسانی | پرنیان
توصیه‌های کاربردی — 28 ژانویه 2015

محمدعلی شاکرمی

 

برای مطالعه این متن در نسخه دیجیتالی شماره ۲۹ پرنیان اینجا را ببینید.

توصیه‌هایی به صاحبان کسب و کار در کانادا

امروزه همگان به این نتیجه رسیده‌اند که رشد و توسعه پایدار هر بنگاه اقتصادی‌ در گرو ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری در آن سازمان است و در واقع شرکت‌ها با ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل‌شان آنها را در بالا بردن سطح مهارت‌ها و تخصص‌های‌شان کمک می‌کنند.

بعنوان مثال آموزش کارمندان واحد فروش هر شرکت از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده و با فرض اینکه فروشنده استخدام‌شده مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم برای فروش را دارا می‌باشد، می‌بایست به‌ویژه در مورد نوع محصولات و خدمات و همچنین مشخصات اقلامی‌که فروش آنها در دستور کار است، آموزش ببیند. آموزش فروشندگان همچنین می‌بایست در زمینه صنعت و بخشی که شرکت‌شان در آن عرصه مشغول فعالیت است نیز متمرکز گردد.

بنابراین ایجاد فرهنگ یادگیری به‌صورت مستمر، به بالا رفتن سطح فروش و حفظ جایگاه بنگاه اقتصادی در بازار منجر گشته و باید به این باور رسید که سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی، رشد سازمان در بلندمدت را تضمین می‌نماید.

ارئه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی در هر سازمان بطور کلی به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آنها بشرح زیر می‌باشند:

 

  1. آموزش تحت وب و یا کامپیوتر (Web/Computer-Based Training)

این نوع از آموزش روشی بسیار مناسب برای انتقال اطلاعات اولیه در مورد محصولات و خدمات به کارمندان بوده و بصورتی تک به تک قابل اجرا است. نقاط قوت این روش عبارتند از پایین بودن هزینه اجرای آن برای سازمان، امکان دسترسی نیروی انسانی به آموزش مربوطه حتی خارج از محل کار و ساعات کاری‌شان، و همچنین امکان کنترل و چک کردن پاسخ سئوالات توسط مدیران سازمان از راه دور و تنها از طریق کامپیوتر و سیستم‌های مدیریت آموزشی موجد در شرکت تحت عنوان LMS (Learning Management System). این امر به مدیران و تصمیم‌گیران سازمان این امکان را می‌دهد تا با دریافت گزارشات متعدد از سیستم LMS به نقاط قوت پرسنل‌شان پی برده و آنها را در در رفع نقاط ضعف‌شان یاری رسانند. لازم به ذکر است‌ که این نوع از آموزش پیش‌نیاز حضور نیروی انسانی در دوره‌های آموزشی کلاس‌های دسته‌جمعی است.

شکلی دیگر از این روش که مزایا و معایب خاص خود را دارد تشویق کارکنان قدیمی‌تر –که دلبستگی خود به سازمان را به اثبات رسانده‌اند- به گذراندن دوره‌های آنلاین استاندارد و دریافت مجوزها و گواهی‌نامه‌های شغلی مرتبط با نیازهای سازمان مطبوعه است. معمولا کارفرمایان پرداخت تمامی یا بخشی از هزینه‌های دریافت گواهی‌نامه را (که گاهی تا چند هزار دلار هم می‌شود) برعهده می‌گیرند و علاوه بر آن، از طریق ابزارهای تشویقی (مثلا افزایش حقوق برمبنای گواهی‌نامه کسب شده) کارکنان را به تلاش بیشتر در جهت افزایش آگاهی‌ها و آموزش‌های مورد نیاز ترغیب می‌کنند.

 

  1. آموزش از طریق حضور در کلاس بصورت دسته‌جمعی (Classroom Instruction)

این مرحله از آموزش نسبت به روش قبل به سرمایه‌گذاری بیشتری از طرف کارفرما نیازمند است. از طرف دیگر، افراد تحت آموزش نیز در این مرحله می‌بایست وقت بیشتری را صرف کرده تا در کلاس‌ها حضور بهم رسانده و متعاقبا هزینه‌هایی را برای رفت و آمد به محل برگزاری کلاس‌ها متحمل خواهند شد. از مزایای برگزاری دوره‌های آموزشی از طریق حضور کارکنان در کلاس‌های گروهی، تعامل افراد تحت آموزش با یکدیگر، بهره‌برداری از فضای پرسش و پاسخ در کلاس، درگیر شدن در بحث‌ها و فعالیت‌های گروهی و همچنین تمرکز بیشتر بر روی مواد درسی به واسطه حضور در کلاس می‌باشند.

بدیهی است که این روش در فضاهایی بهتر پاسخ می‌دهد که تعداد کارآموزان برگزاری یک کلاس جمعی را منطقی و اقتصادی کند. راه دیگر آن است که افراد واجد شرایط به کلاس‌هایی که برای افرادی از شرکت‌های مختلف در مکان و زمانی واحد برگزار می‌شود معرفی شده و در آنها ثبت نام کنند. برخی کارفرمایان علاوه بر اهداف آموزشی، از این روش برای ایجاد انگیزه در میان کارکنان، تقویت حس رقابت و ابزاری تشویقی بهره می‌گیرند.

 

  1. آموزش حین کار (On-The-Job)

باید اذعان داشت که بهترین و موثرترین نوع آموزش از بین سه روش مذکور، روش یادگیری و کسب تجربه در حین انجام کار است. در این روش که پرهزینه‌ترین نوع آموزش به نیروی انسانی از طرف کارفرما است، فرد تازه استخدام شده بصورت مستقیم با یکی از افراد متخصص و باتجربه در محل شرکت کار کرده و تحت آموزش وی قرار می‌گیرد. او می‌بایست از امکانات موجودی که در حالت عادی در جهت تولید محصول و خدمات و کسب درآمد برای سازمان بکار گرفته می‌شوند استفاده کند تا برای مواجهه تنها و شروع پذیرش وظایف کاری خود آماده گردد. آشنا شدن فرد تازه‌وارد با فرهنگ کار و محیط سازمان و آگاه شدن وی از سطح توقعات کارفرما و دیگر همکاران به واسطه حضور در محل شرکت و کار با دیگر پرسنل از مزایای این روش آموزش است.

البته لازم به ذکر است که برای دریافت نتیجه بهتر، سازمان‌ها معمولا آمیخته‌ای از هر سه روش فوق‌الذکر را به‌ترتیب بکار می‌برند که این امر بهترین نتیجه را برای انتقال اطلاعات و تجربیات به نیروی انسانی در اختیار کارفرما می‌گذارد.

 

این امر به مدیران سازمان این امکان را می‌دهد تا با دریافت گزارشات متعدد از سیستم LMS به نقاط قوت پرسنل‌شان پی برده و آنها را در در رفع نقاط ضعف‌شان یاری رسانند

 

برای دریافت نتیجه بهتر، سازمان‌ها معمولا آمیخته‌ای از هر سه روش فوق‌الذکر را به‌ترتیب بکار می‌برند

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان