' سقوط قیمت مسکن در 8 بازار از 11 بازار اصلی کانادا | پرنیان
مالی و اقتصادی — 17 مارس 2015

برگردان نادیا غیوری

 

بر اساس آمار ارائه شده در ماه فوریه با ورود تدریجی حالت رکود به بازار معاملات املاک، در ۸ بازار از ۱۱ بازار مهم مسکن در کانادا از قیمت‌ها کاسته شد.

البته شاخص قیمت مسکن، که بر اساس بررسی‌های کمپانی تحقیقاتی Teranet و بانک مرکزی کانادا ارائه می‌شود، در ماه فوریه ۰٫۱ درصد رشد داشت. اما بیشترین دلیل این رشد به سبب رشد قیمت مسکن در شهر ونکوور بوده که در ماه ژانویه قیمت مسکن در آن تا ۱٫۵درصد افزایش یافت.

در دو شهر ویکتوریا و همیلتون نیز در ماه فوریه قیمت‌ها نسبت به یک ماه پیش از آن به ترتیب ۰٫۵ و ۰٫۳ درصد افزایش یافت.

اما در هشت بازار مهم دیگر کشور قیمت‌ها نسبت به یک ماه قبل سقوط کردند و این روند معکوس به مرور در بازارهای دیگر هم در حال رخ نمودن است.

برای چهارمین ماه متوالی و با توجه به چالشی که شهر کلگری به دلیل افت قیمت نفت با آن مواجه شده، قیمت‌ها در بازار مسکن این شهر به روند کاهشی خود ادامه داد. از ماه نوامبر به این سو از قیمت مسکن در این شهر ۲٫۳ درصد کاسته شده است.

 

شکاف‌ها نمایان می‌شوند

آقای ادمیر کولاج، اقتصاددان بانک TD، طی یادداشتی عنوان کرده است: «تاثییرات قیمت پایین نفت هیمن حالا هم در امر خرید و فروش خانه خود را نشان داده است به شکلی که در فاصله ماه‌های اکتبر تا ژانویه از حجم خرید و فروش در شهرهای کلگری و ادمونتون به ترتیب ۴۰ و ۳۰ درصد کاسته شده. این روند کاهشی منفی از ماه نوامبر در شهر کلگری آغاز شد و امروز در شهر ادمونتون هم شاهد همین اتفاق هستیم.»

آقای کولاج پیش‌بینی می کند که در مناطقی از کانادا که اقتصاد آن بر پایه انرژی استوار شده از جمله در سنت‌جان، با کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ مسکن در سال آینده مواجه باشیم.

در برخی شهرها میزان کاهش حتی از این هم بیشتر بوده است. برای مثال در منطقه اتاوا-گتینو، قیمت مسکن برای پنجمین بار متوالی در شش ماهه اخیر کاهش یافت و در حال حاضر ۵٫۲ درصد از رقم اولیه کم‌تر شده‌ است. در شهر مونترال هم قیمت‌ها برای ششمین بار در هفت ماه گذشته کاهش پیدا کرده و در حال حاضر ۵ درصد از رقم اولیه کم‌تر شده‌اند. در شهر هلیفکس هم طی پنج ماه گذشته قیمت‌ها ۵٫۵ درصد کمتر از قبل شده‌اند.

البته در سطح کشور و نسبت به یک سال گذشته، قیمت‌ها ۴٫۴ درصد افزایش داشته‌اند. اما آمار نشان می‌دهد که برای چهارمین ماه متوالی این رشد افزایشی حالت معکوس به خود گرفته است.

در شهر همیلتون متوسط قیمت سالانه افزایش یافته (با ۸ درصد رشد)، در شهر تورنتو هم با افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم (۷٫۳ درصد رشد)، در شهرهای ونکوور (۵٫۷ درصد رشد) و کلگری (۵٫۶ درصد رشد) هم همین روند اتفاق افتاده است که همه این ارقام بالاتر از میزان متوسط کشوری بوده‌اند. اما قیمت متوسط سالانه در شهرهای وینی‌پگ (۱ درصد کاهش)، اتاوا- گتینو (۱٫۲ درصد کاهش) و مونترال (۲٫۴ درصد کاهش) سیر نزولی داشته‌اند.

شاخص قیمت مسکن، که بر اساس بررسی‌های کمپانی تحقیقاتی Teranet و بانک مرکزی کانادا ارائه می‌شود، مبتنی است بر تغییر قیمت یک خانه در طول زمان. به همین دلیل فقط اطلاعات مربوط به خانه‌هایی که حداقل دو بار فروخته شده باشند برای تهیه این شاخص به کار برده می‌شوند.

Teranet-National Bank House Price Index – February 2015

City                          % change month-over-month            % change y/y

Calgary                              -۰٫۳%                                            +۵٫۶%

Edmonton                          -۰٫۸%                                            +۴٫۷%

Halifax                               -۰٫۶%                                            +۰٫۸%

Hamilton                            +۰٫۳%                                           +۸٫۰%

Montreal                            -۰٫۳%                                            -۲٫۴%

Ottawa                               -۲٫۱%                                           -۱٫۲%

Quebec City                       -۰٫۱%                                            ۰٫۰%

Toronto                              -۰٫۱%                                            +۷٫۳%

Vancouver                          +۱٫۵%                                          +۵٫۷%

Victoria                              +۰٫۵%                                          +۴٫۰%

Winnipeg                            -۱٫۰%                                           -۱٫۰%

۱۱-city composite               +۰٫۱%                                         +۴٫۴%

این متن در پرنیان، شماره نوروز ۹۴ منتشر شده است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان