' کدام حوزه های شغل درکبک داغ تر است؟ | پرنیان
بازار کار — 10 اکتبر 2011

در مجموع در همه نقاط استان کبک بازار کار وضعیت مساعدی دارد اما به طور ویژه در منطقه مونترال و حومه به دلیل بیشتر بودن تعداد و تنوع صنایع، موقعیت‌های شغلی نیز بیشتر است. به همین دلیل هم اغلب مهاجرانی که استان کبک را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند محل استقرارشان را شهر مونترال و نواحی اطراف آن قرار می‌دهند.

بر اساس پیش‌بینی بازار و نیروی کار دولت کانادا، در شهر مونترال چند بخش عمده وجود دارند که به احتمال قوی در آینده نزدیک شاهد رشد خوبی خواهند بود. این بخش‌ها عبارتند از بخش اطلاعات و فن‌آوری، حوزه‌های بهداشت و علوم و بالاخره صنعت توریسم و گردشگری. آنچه در پی مشاهده می‌کنید، نام و معرفی حوزه‌هایی است که انتظار می‌رود در چند سال‌ آینده رشد اشتغال در آنها بسیار خوب باشد.

اطلاعات و فن‌آوری

شهر مونترال مرکز استقرار چندین شرکت بزرگ بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی از جمله Electronic Arts، UbiSoft و Softimage است و مشاغل زیر از جمله مشاغلی هستند که این صنایع نیاز بالایی به آنها دارند:

  • مشاور و تحلیل‌گر اطلاعات سیستم
  • طراحان و توسعه‌دهندگان وب
  • تکنسین‌های شبکه کامپیوتر
  • برنامه‌نویسان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان بین رسانه‌ای

بیزینس و امور مالی

  • حسابداران و حسابرسان مالی
  • ارائه‌دهندگان مشاوره مشاغل حرفه‌ای به مدیران
  • دفترداران

بهداشت و پزشکی

جمعیت کانادا که با سرعت به سمت هرچه پیرتر شدن حرکت می‌کند یکی از دلایل بالا رفتن نیاز این کشور به خدمات بهداشتی بیشتر است. به همین دلیل هم نیاز به نیروهای متخصص در زمینه ارائه این خدمات بهداشتی نیز بالا رفته است و این تخصص‌ها عبارتند از:

  • ·         پزشکان متخصص
  • ·         بیولوژیست‌ها و دانشمندان مرتبط با این حوزه
  • ·         پزشکان عمومی و خانواده
  • ·         دندانپزشکان
  • ·         داروسازان
  • ·         فیزیوتراپیست‌ها
  • ·         بهیاران و کمک‌پرستاران

صنعت توریسم و گردشگری

با توجه به برگزاری صدها جشنواره در این استان، شهرهای مونترال و کبک‌‌سیتی سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر از سراسر جهان هستند که در نتیجه این امر تقاضا برای نیروهای متخصص در رشته‌های زیر بسیار بالا می‌رود:

  • مدیران خدمات هتلداری
  • سوپروایزرهای خدمات غذایی
  • آشپزها
  • سرور یا گارسون‌های غذا و نوشیدنی

مشاغل در بخش آموزش

شهر مونترال محل استقرار چندین دانشگاه و کالج مهم و معروف از جمله دانشگاه مک‌گیل، مدرسه بیزینسی جان مولسون و دانشگاه مونترال است. به همین دلیل موقعیت‌های شغلی در حوزه‌های آموزشی نیز به وضوح در حال رشد هستند که از آن جمله‌اند:

  • ·         استادان دانشگاه
  • ·         مربیان کالج یا دیگر مدارس حرفه‌ای
  • ·         مدیران تحصیلات تکمیلی و مربیان حرفه‌ای

مقاله کامل در این آدرس آمده است: http://www.parscanada.com/_1705

مشکل کمبود پزشک در مناطق غیرشهری و شهرهای کوچک کانادا

آزادی در جابجایی و معضل کمبود پزشک در مناطق غیرشهری

مدیر یکی از موسسات ملی که بر تحصیلات پزشکی عمومی و تخصصی در کانادا نظارت دارد معتقد است که مهاجرت پزشکان از مناطق روستایی و غیرشهری به مراکز شهری تا زمانی که کانادا نتواند برای مشکل کمبود نیروی پزشک خود فکری بکند، همچنان ادامه خواهد داشت.

آقای دکتر کن هریس، مدیر بخش آموزش Royal College of Physicians and Surgeons of Canada از یک موافقت‌نامه تازه‌ بین‌‌استانی سخن گفت که بر اساس آن پزشکان می‌توانند با آزادی بیشتری در سرتاسر کشور جابجا شوند و هر جا که خواستند حضور داشته باشند و همین امر سبب شده تا بر سرعت روند خروج این عده از برخی از مناطق کشور افزوده شود.

انستیتو کانادایی اطلاعات بهداشت در تحقیقات خود دریافته است که هرساله بیش از یک درصد از ۶۸ هزار و ۱۰۰ پزشک عمومی مشغول به کار در کشور، از یک استان به استانی دیگر می‌روند. انتظار می‌رود که حداقل در سال‌های ابتدایی برقراری این توافق‌نامه، این رقم افزایش هم داشته باشد.

تعداد پزشکانی که در این مدت وارد استان‌های انتاریو، البرتا و بریتیش کلمبیا شده‌اند بیش از تعداد پزشکانی بوده که این استان‌ها در سه دهه گذشته از دست داده‌اند. در همین حال و بر اساس گزارش‌های موجود استان‌های نیوفاوندلند، نووااسکوشیا، مانیتوبا و ساسکاچوان تعداد زیادی از پزشکان خود را به دلیل همین توافق‌نامه از دست داده‌اند.

فقط طی دهه گذشته در استان ساسکاچوان بیش از ۵۰۰ پزشک به دیگر نقاط کانادا رفتند که در واقع به طور میانگین هر ساله ۳۴ پزشک از این استان خارج شده‌اند.

استان نیوبرانزویک هم که توانسته بود در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ تعداد زیادی پزشک را به خود جذب نماید، طی یک دهه از گذشت این توافق‌نامه بخش کوچکی از پزشکان خود را از دست داد. البته این استان توانسته است به دلیل جذب موفق پزشکان خارجی، تعداد پزشکان خود را با سرعتی بیشتر از متوسط سرعت رشد این افراد در کشور افزایش دهد.

مطلب کامل را در این آدرس ببینید: http://www.parscanada.com/_1660

 نرخ اشتغال کانادا در ماه اگست سال ۲۰۱۱

وضعیت اشتغال در ماه اگست

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره آمار کانادا، در ماه اگست میزان اشتغال برای دومین ماه متوالی با رشد بسیار کمی مواجه بود و متاسفانه در این ماه نرخ بیکاری نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۷.۳ درصد رسید.

طی دوازده ماه گذشته اشتغال به میزان ۱.۳ درصد رشد داشت (معادل با افزایش ۲۲۳ هزار نفر)، که این افزایش غالبا در استان‌های انتاریو و البرتا و بیشتر در بخش خصوصی بوده است. در این مدت مشاغل تمام‌وقت به میزان ۲.۲ درصد رشد (معادل با افزایش ۳۰۰ هزار نفر)، مشاغل نیمه‌وقت به میزان ۲.۳ درصد کاهش (معادل با کاهش ۷۷ هزار نفر) و ساعات کار انجام شده در مجموع به میزان ۲.۶ درصد افزایش داشته‌اند.

در ماه اگست، در بخش ساخت و ساز، حمل و نقل و انبارداری و نیز منابع طبیعی از تعداد مشاغل کاسته شد. کاهش مذکور با افزایش تعداد مشاغل در بخش بهداشت و سلامت و خدمات اجتماعی جبران شد.

همچنین در این ماه بر میزان اشتغال افراد در گروه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال افزوده شده اما این امر با کاهشی که در میزان اشتغال افراد در گروه سنی ۵۵ سال به بالا اتفاق افتاد، جبران شد.

در استان کبک میزان اشتغال تغییر چندانی نداشت اما نرخ بیکاری ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۷.۶ درصد رسید زیرا تعداد افراد بیشتری در جستجوی کار بودند. طی ۱۲ ماه گذشته میزان اشتغال در این استان ۱ درصد افزایش داشته که از نرخ ملی افزایش یعنی ۱.۳ درصد کمی کمتر بوده است.

استان‌های البرتا و انتاریو نیز از نظر میزان اشتغال تغییر چندانی نداشتند و نرخ بیکاری نیز در آنها به ترتیب در ۵.۶ درصد و ۷.۵ درصد ثابت ماند. البته هر دوی این استان‌ها در مقایسه یک ساله از نظر میزان رشد اشتغال، بالاتر از متوسط کشور بودند که از این لحاظ استان البرتا با ۴.۲ درصد رشد (معادل ۸۶ هزار نیرو) و استان انتاریو با ۱.۵ درصد رشد (معادل ۱۰۲ هزار نیرو) در جایگاه برتر قرار گرفته‌اند.

گزارش کامل اشتغال در اگست را در این آدرس مطالعه کنید: http://www.parscanada.com/_1696

 موفق‌ترین بازار کار در امریکای شمالی

البرتا: موفق‌ترین بازار کار در امریکای شمالی

در پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۰، استان البرتای کانادا دارای قوی‌ترین بازار کار در سراسر امریکای شمالی بوده است. البته همه استان‌های سه‌گانه مانیتوبا، ساسکاچوان و البرتا، معروف به استان‌های پریری Prairies در این مدت از نظر بازار کار وضعیت خوبی داشته‌اند. موسسه تحقیقاتی Fraser در گزارشی که به تازگی منتشر نموده نیز اعلام کرده است که وجود اتحادیه‌های قوی و بخش دولتی پرتعداد می‌تواند مانع از رشد اقتصادی در کانادا شود.

در این بررسی استان البرتا از نظر رشد اشتغال کلی و نیز رشد اشتغال بخش خصوصی در صدر فهرست و از نظر سرعت و کوتاهی زمانی که بیکاران در آن توانسته‌اند کار تازه‌ای پیدا کنند در جایگاه دوم قرا گرفته است.

استان ساسکاچوان برای دومین سال در کانادا از نظر قدرت بازار کار رتبه دوم را یافت و در میان همه استان‌ها و ایالت‌های امریکای شمالی نیز با سبقت از ایالت آلاسکا در جایگاه دوم قرار گرفت. در این رده‌بندی استان مانیتوبا سوم شد و استان بریتیش کلمبیا که سال گذشته جایگاه سوم را داشت، به رتبه چهارم تنزل پیدا کرد.

معضل استان انتاریو ایجاد اشتغال ناکافی در بخش خصوصی است که از این نظر در رتبه دوم بعد از استان پرینس ادوارد آیلند قرار می‌گیرد و از نظر طولانی بودن مدت بیکاری افراد نیز فقط استان کبک است که از این استان پیش‌تر بوده است.

این گزارش عملکرد بازار کار را بر مبنای پنج شاخص درجه‌بندی می‌کند: رشد کل اشتغال، رشد اشتغال در بخش خصوصی، نرخ بیکاری، طول مدت بیکاری و سودمندی بازار کار در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰.

به‌رغم نتایج بسیار خوب بازار کار در کانادا، این گزارش اخطار می‌دهد که در آینده نزدیک میزان اشتغال در بخش دولتی و پوشش اتحادیه‌ها در اغلب استان‌های کشور بسیار بالا خواهد بود. به گفته این گزارش نظارت زیاد اتحادیه‌ها می‌تواند تاثیری منفی بر سود و سرمایه‌ بگذارد و از میزان رشد اشتغال بکاهد.

استان کبک با بیش از ۳۹.۷ درصد از نیروی کاری که تحت پوشش اتحادیه‌ها هستند، دارای بیشترین قدرت اتحادیه‌ای در سراسر کشور است.

بر اساس گفته این گزارش، اشتغال بالا در بخش دولتی می‌تواند به بالاتر رفتن هزینه‌ها، پایین‌تر آمدن متوسط کیفیت، پاسخ‌گویی کمتر به مشتریان و بهره‌وری کمتر منجر شود.

نوشتار کامل را در اینجا ببینید: http://www.parscanada.com/_1685

 استخدام نیرو در تارگت آغاز شد

آغاز استخدام در Target

کمپانی تارگت کانادا که قصد دارد تا در ماه مارچ سال ۲۰۱۳ اولین گروه از فروشگاه‌های خود را، که شامل ۱۳۵ فروشگاه خواهد بود، در کانادا افتتاح کند از هم‌اینک کار استخدام نیرو را آغاز نموده است.

این فروشگاه زنجیره‌ای که دومین مجموعه بزرگ فروشگاهی در کشور امریکاست، به تازگی بخشی را با عنوان Taerget.ca/careers در وب‌سایت خود اضافه نموده است. برنامه این کمپانی این است که به قول خودشان «ده‌ها هزار نفر» کانادایی را به کار بگیرند زیرا کمپانی در نظر دارد تا برای هر یک از فروشگاه‌های خود حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را به استخدام درآورد.

معاون ارشد فروشگاه‌های تارگت کانادا معتقد است که این تعداد حدودا ۵۰ درصد بیشتر از مجموع نفراتی است که در حال حاضر در فروشگاه‌های زلرز Zellers ، که قرار است جای خود را به فروشگاه‌های تارگت بدهند، مشغول به کار هستند.

کمپانی تارگت با خرید حق اجاره ۲۲۰ فروشگاه زلرز به مبلغ ۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار وارد بازار خرید و فروش در کانادا شده است و به همین دلیل هم این امکان وجود دارد که در همه آنها آغاز به کار نکند و به عبارت دیگر همه فروشگاه‌های زلرز تبدیل به تارگت نشوند. این شرکت تا همین حالا حق استفاده از بخشی از این اجاره را به شرکت والمارت کانادا واگذار نموده است.

با توجه به آگاهی خوبی که مشتریان کانادایی از حضور این شرکت در آینده نزدیک در کانادا داشته‌اند و از میان آنها تا کنون ۳۰ هزار نفر نیز کارت اعتباری امریکایی تارگت را هم تهیه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این مجموعه زنجیره‌ای در کانادا حضور موفقی داشته و تاثیر زیادی نیز بر فضای کلی بازار خرید و فروش در کانادا بگذارد.

کمپانی تارگت کانادا پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد که طی یک دهه بتواند میزان فروش خود را در کانادا به ۶ میلیارد دلار در سال برساند.

نوشتار کامل در اینجا آمده است: http://www.parscanada.com/_1687

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان