' تمرکز شغلی (Career Focus): تجربه دستیابی به سابقه کار واقعی | پرنیان
بازار کار — 07 سپتامبر 2013

محمدعلی شاکرمی

از برنامه‌های حمایتی دولت کانادا برا اشتغال جوانان

تمرکز شغلی یا کریر فوکوس همانطور که از نامش پیداست یکی دیگر از آن‌دسته از برنامه‌های دولتی در کاناداست که برای کمک به جوانان تازه فارغ‌التحصیل شده از دبیرستان و به جهت فراهم نمودن موقعیت کسب تجربه کار حرفه‌ای، طراحی و البته با نتایج مثبتی نیز همراه بوده است.

لازم به ذکر است که این برنامه بخشی از استراتژی اصلی اشتغال جوانان مصوب دولت فدرال کانادا است که در انجام آن بیش از ۱۱ سازمان و وزارتخانه دولتی با یکدیگر همکاری دارند.

در این برنامه دولت با ارائه کمک‌های مالی به آن‌دسته از شرکت‌ها و سازمان‌های کانادایی که حاضر به استخدام کوتاه‌مدت جوانان تازه فارغ‌التحصیل شده از دبیرستان باشند، زمینه را برای اشتغال جوانان در جهت کسب تجربه کار در محیطی حرفه‌ای در سطوح محلی، منطقه‌ای و حتی ملی فراهم می‌آورد.

طبق این برنامه جوانان می‌بایست با کار در یکی از این شرکت‌ها در دوره‌ای مشخص، به کسب مهارت‌های مورد نیاز برای جذب به بازار کار حرفه‌ای و مورد پسند کارفرمایان پرداخته تا مقدمات گذار آنان از محیط مدرسه به بازار نیروی انسانی فراهم گردد.

مهمترین اهداف برنامه CF عبارتند از:

  1. افزایش عرضه نیروی انسانی ماهر
  2. تسهیل ورود جوانان دارای مهارت‌ها و قابلیت‌های بالا به بازار کار که دائما متغیر نیز هست
  3. انتقال و گسترش مزایای ارائه آموزش‌های پیشرفته
  4. افزایش سطح مهارت‌های مدیریتی بین جوانان کانادایی در سطح ملی با سرمایه‌گذاری بر روی مهارت‌های مورد نیاز اقتصاد دانش‌محور و البته با رشد پایدار

در این برنامه، یک طرف شرکت‌ها و سازمانهای متقاضی دریافت کمک‌های مالی دولت و ارائه‌دهندگان خدمات مذکور بوده و در طرف دیگر شرکت‌کنندگان و برخورداران از این خدمات قرار دارند.

متقاضیان و شرکت‌های واجد شرایط برنامه CF عبارتند از:

  1. شرکتهای تجاری
  2. سازمان‌های مختلف اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی
  3. سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات و آموزش درمانی
  4. سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات به ساکنان بومی کانادا
  5. ادارات دولتی وابسته به شهرداری‌ها

از طرف دیگر شرکت‌کنندگان و متقاضیان استفاده از این خدمات هستند که در صورت احراز شرایط لازم، توسط شرکت‌های ذکر شده در بالا به استخدام در خواهند آمد. شرکت‌کنندگان می‌بایست واجد شرایط زیر باشند:

  1. در زمان شرکت در این برنامه بین ۱۵ تا ۳۰ سال سن داشته باشند؛
  2. حتما دارای دیپلم متوسطه و فارغ‌التحصیل از دبیرستان باشند؛
  3. شهروند کانادا و یا دارای کارت اقامت دائم باشند؛
  4. بر اساس قانون، مجوز کار در استان مربوطه را دارا باشند؛
  5. در حال دریافت بیمه بیکاری EI نباشند (جوانانی‌که در حال دریافت بیمه بیکاری بوده و در عین حال علاقمند به شرکت در برنامه CF می‌باشند، می‌بایست بصورت داوطلبانه از دریافت حقوق بیکاری انصرف دهند.)

باید توجه داشت، در حالیکه ارائه خدمات مربوطه تحت برنامه CF به تعداد جوانان واجد شرایط و برای مشاغل و حرفه‌های مختلف وجود دارد، اما در عین حال هر فرد فقط یکبار مجاز به استفاده از این فرصت جهت کسب تجربه کار حرفه‌ای در یک شرکت می‌باشد.

 

تجربه کار مرتبط با تخصص هر فرد:

در برنامه موسوم به کریر فوکوس، تنها به شرکت‌ها و سازمان‌هایی بودجه اعطا می‌شود که شغلی متناسب با تخصص و مهارت جوان و به هدف پر کردن خلاهای مهارتی فرد ارائه نمایند. بنابراین به جهت کارآمدی بیشتر، هر جوان متقاضی می‌بایست در ابتدا مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته تا با توجه به نوع، کیفیت و سطح مهارت‌هایش به شرکت مرتبط و مناسب شرایط وی معرفی گردد.

از طرفی شرکت‌ها موظفند برای هر شرکت‌کننده و در تمامی مدت حضورش در شغل مورد نظر، یک نفر مربی و منتور برای ارائه آموزش‌های لازم در نظر گرفته تا جوان شرکت‌کننده از حداکثر بهره‌مندی برای ورود به بازار کار برخوردار گردد.

 

کارگاه‌های آموزشی تکمیلی:

باید در نظر داشت که در کنار ارائه شغل مناسب و متناسب با تخصص و مهارت‌های جوانان، شرکت‌ها و سازمان‌ها همچنین ملزم به برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی مرتبط می‌باشند که میزان آنها نباید از ۵۰ درصد زمان کل دوره بیشتر باشد. این کارگاه‌ها در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف برگزار می‌گردند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: نحوه مدیریت پروژه، مهارت‌های مدیریتی و کارآفرینی، ارتباطات، کار جمعی و دیگر مهارت‌های لازم در هر شغل.

 

نحوه و نوع کمک‌های مالی:

طبق این برنامه، دولت به هر دوطرف یعنی شرکت‌ها و جوانان جویای تجربه کار، طبق شرایطی خاص کمک‌های مالی مشخص برای جبران هزینه‌های ناشی از اجرا و شرکت در این برنامه ارائه می‌نماید. این کمک‌ها عبارتند از:

  1. پرداخت حقوق به شرکت‌کنندگان در این برنامه البته طبق عرف و میانگین پرداختی در بازار کار برای شغل مشابه؛
  2. کمک هزینه جهت پرداخت مواردی از قبیل هزینه رفت و آمد به فرد شرکت‌کننده؛
  3. کمک مالی تکمیلی در صورتی‌که فرد شرکت‌کننده دارای معلولیت جسمی باشد؛
  4. پرداخت کمک هزینه‌های سربار به شرکت و سازمان ارائه‌دهنده شغل که شامل حقوق کارمندانی که به نحوی در پروسه استخدام فرد شرکت‌کننده نقش داشته‌اند می‌شود.

 

نتیجه مورد نظر:

در پایان و به مانند هر پروژه دیگری، پروسه استخدام جوانان تازه فارغ‌التحصیل شده در برنامه کریر فوکوس از مرحله ارزیابی و استخدام تا تحویل وی به بازار نیروی انسانی و با توجه به میزان مهارت‌های کسب شده افراد شرکت‌کننده بررسی می‌شود که البته نتایج و خروجی آن می‌بایست از استانداردهای کانادایی و در سطوح بالا برخوردار باشد.

تعداد افراد شرکت‌کننده در هر سال به انضمام آن بخشی که بعد از گذراندن این برنامه موفق به استخدام در یک شرکت و یا راه‌اندازی کسب و کار خود شده‌اند و حتی تعداد افرادی‌که مجددا به مدرسه بازگشته‌اند، همگی توسط دولت و در پایان هر سال مورد ارزیابی قرار گرفته و سعی بر از بین بردن نقاط ضعف برنامه و تکیه بر نقاط قوت‌اش خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به وبسایت www.youth.gc.ca مراجعه نمود.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان