' جنون عشق در جامعه‌ای بیمار | پرنیان
هنر و سرگرمی — 08 نوامبر 2011

نگاهی به رمان لب بر تیغ نوشته حسین سناپور

الهه عطاردی

«لب بر تیغ» آخرین رمان حسین سناپور است که در سال جاری از سوی نشر چشمه منتشر شده است. «لب بر تیغ‌» رمانی است که بر مبنای حادثه، شخصیت‌های معلق بین حال و آینده شکل گرفته و با ریتمی تند و نفسگیر روایت می­شود. داستان رمان از دل شبکه­ای از رویدادها آفریده می­شود که در محور آن دختری جوان به نام سمانه قرار گرفته است. سمانه دختری است که با پدر و نامادری جوانش در یکی از محله­های متمول تهران زندگی می­کند. رمان از همان صفحات نخست تصویری معصوم و فرمانبردار از سمانه به نمایش می­گذارد که زندگی روزمره­اش با ورود داوود، پسری جوان که در تعقیب اوست و رفتاری جسورانه دارد دچار تغییر می­شود. داوود که دلباخته سمانه است از محله­های جنوب شهر تهران سر راه سمانه سبزشده و تصادفا در شبی که قرار است عده­ای سمانه را (به دلایلی) بدزدند از راه می­رسد و او را نجات می­دهد اما ماجرا با درگیری شدید بین داوود و گروه خلافکار که منجر به قتل آنها به دست داوود می­شود پیچیدگی بیشتری پیدا می­کند و آرام آرام سمانه را در دل تجربیاتی قرار می­دهد که سرانجام او را در مقابل پدر و خانواده و حتی سنت­های اجتماعی به طغیان وامی­دارد.

«لب بر تیغ» شبکه­ای از توطئه­ها و رازهای کثیف را در خود پنهان کرده است. فرنگیس همسر دوم پدر سمانه در مرکز توطئه­های داستان قرار دارد. او با نقشه قبلی وارد زندگی سمانه و پدرش می­شود تا ردپای کلاهبرداری­ها و فساد مالی که در شرکت پدر سمانه در جریان است محو سازد. این در حالی است که خود او قربانی فقر و خانواده­ای از هم پاشیده است. با این وجود سلسله حوادث داستان زنجیره قربانی­ها را ادامه می­دهد تا جایی که فرنگیس خود مقدمات قربانی شدن سمانه را فراهم می­سازد تا با گروگانگیری او پدر سمانه را تسلیم خواسته‌های خود کند.

داستان بلند «لب بر تیغ» بیش از هر چیز وامدار نگاه اجتماعی حسین سناپور نسبت به  جامعه­ی شهری امروز است. پایه­های داستان بر سه محور آشکار فاصله طبقاتی، اختلاف نسل­ها و روابط آدم‌های قصه شکل گرفته است. آن چه که این سه محور را در این داستان به هم پیوند می­دهد عشقی جنون‌آمیز است که به شدت یادآور الگوهای عاشقانه در داستان­ها و فیلم­های دهه­های گذشته است. روزگاری که  ریختن خون برای اثبات عشق رویه­ای از آن مردان خوش‌غیرت به شمار می­رفت و با رفاقت و ایستادن به پای دوستی­ها معنای خود را کامل می­کرد. شاید به همین دلیل است که در نگاه نخست مابین موضوع داستان و روزگار معاصر کمتر وجه مشترکی می‌بینیم اما اگر ادبیات را آیینه تمام‌نمایی از رویدادها، آیین­ها، رفتارها، تلاش­ها و اندیشه‌های جامعه بدانیم که زبان حال و شناسنامه یک ملت است، در این صورت ارزش­های رمان، متواضعانه خودنمایی خواهند کرد. امروز بحث خشونت‌های بی­رویه در جامعه به یکی از دغدغه­های اصلی جامعه­شناسان تبدیل شده است. صفحات حوادث روزنامه­ها جولانگاه اخباری است که به جنایت­های نامتعارف اختصاص داده شده­اند و گاه تصویری غیرقابل باور از اجتماع را به نمایش می­گذارند. در سال­های اخیر بخشی از حوادثی که در همین صفحات آمدند دستمایه خلق داستان­های بسیار نزد نویسندگان ایرانی شده­اند که مستقیم و یا غیرمستقیم اساس و بنیان داستان­های خود را بر پایه واقعیت‌های جاری گذاشته­اند که در زیر پوست اجتماعی رو به اضمحلال ­به آرامی در جریان هستند. به همین ترتیب، شخصیت­های «لب بر تیغ» را می­توان برگرفته از مابه‌ازاهای واقعی دانست اگرچه عشق پسری جوان و فقیر به دختری پولدار و متعلق به طبقه­ای دیگر، به علت داشتن وجوهی احساساتی ابعاد رمانتیک به داستان بخشیده است اما آنچه که در پس‌زمینه روایت به تصویر کشیده می­شود یکسره در جهت مخالف مایه­های احساسی است و سرانجام این عشق اشتباهی را به تباهی می­کشد. آنچنان که در پایان، این عشق دختر جوان داستان را ساکن آسایشگاه بیماران روانی می­سازد و تنها سهم او را از عشق جنون می­داند. 

رمان «لب بر تیغ» شاید بهترین رمان نویسنده آن نباشد اما موفقیت نویسنده در به کار گرفتن  درونمایه­هایی مانند عشق، خیانت، رفاقت و انتخاب زبانی متناسب با شخصیت­ها و ریتمی مناسب با حوادث داستان از «لب بر تیغ» رمانی خواندنی و قابل تأمل ساخته است. این رمان که به گفته نویسنده نطفه آن سال­ها پیش شکل گرفته پس از بازنویسی­های متعدد منتشر شده و توجه منتقدان ادبی را به خود جلب کرده است و هم این که از سوی مخاطبان خود با استقبال مواجه شده است.

لب بر تیغ

حسین سناپور

تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۰

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان