' نرخ اشتغال کانادا در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ | پرنیان
بازار کار — 12 نوامبر 2011

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱، اقتصاد کانادا موفق شد بیشترین تعداد شغل را طی هشت ماه گذشته ایجاد کند که مهم‌ترین عامل آن را باید آغاز فصل مدرسه و استخدام نیروهای جدید در این حوزه دانست. این امر سبب شد تا نرخ بیکاری در کشور به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ به این سو برسد و شاهدی بر این نکته باشد که کانادا توانسته است مانع از بروز یک بحران اقتصادی دیگر در کشور شود.

 بر اساس اعلام اداره آمار کانادا، در این ماه و بعد از این که در ماه اوگست از تعداد مشاغل در کشور ۵ هزار و ۵۰۰ مورد کاسته شده بود، یک بار دیگر سیر صعودی در پیش گرفته شد و تعداد ۶۰ هزار و ۹۰۰ شغل جدید در کشور ایجاد گشت. به این ترتیب نرخ بیکاری به ۷.۱ درصد کاهش پیدا کرد که این نرخ از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ به این سو پایین‌ترین رقم موجود بوده است. این در حالی است که در نظرسنجی انجام شده توسط شرکت بلومبرگ درباره نرخ اشتغال و بیکاری در این ماه، پاسخ‌دهندگان ایجاد ۱۵ هزار شغل تازه و ثبات نرخ بیکاری در میزان ۷.۳ درصد را پیش‌بینی کرده بودند.

این عدد بالای ایجاد اشتغال نشان می‌دهد که اقتصاد کشور، که طی دو ماه قبل از این در آن عدد خالص ۱ هزار و ۶۰۰ شغل جدید ایجاد شده بود، در حال رشد و شکوفایی است و نیز این رقم توانست متوسط ماهانه ایجاد اشتغال در سه ماهه سوم را به ۲۰ هزار و ۸۰۰ مورد برساند. اقتصاد کانادا که دهمین اقتصاد بزرگ دنیاست، در سه ماهه دوم امسال یعنی دو سال بعد از آخرین رکود مالی خود، یک بار دیگر طعم کاهش و رکود را تجربه کرده بود.

آقای دیوید تالک، ریاست بخش استراتژی‌های کلان در بانک TD، در این‌باره می‌گوید: «این ارقام کمک می‌کند تا ترس از فرو رفتن دوباره کانادا در یک دوره بحران برطرف شود و شاید هم به بازار کمک کند تا بازنگری مجددی در قیمت‌های کاهش یافته بانک‌ مرکزی بنماید.»

در حال حاضر اوراق قرضه دولتی با سه درجه افزایش بها به ۰.۹۷ درصد رسیده است. در این ماه میزان ارزش برابری دلار کانادا و امریکا نیز با ۰.۲ درصد کاهش از ۱.۰۳۷۱ به ۱.۰۳۹۲ دلار کانادا در مقابل هر دلار امریکا رسید.

چشم‌انداز رشد

آقای جیم فلاهرتی، وزیر دارایی کانادا، امروز طی ایمیلی ابراز نمود که نرخ اشتغال ماه سپتامبر نشانگر چشم‌انداز رشد در کشور است. او گفت: «رشد مشاغل در ماه سپتامبر نشانگر این است که کانادا در مسیر درستی حرکت می‌کند که نتیجه آن رشد اقتصادی و روند باثبات ایجاد شغل است.» وی افزود که هنوز هم نرخ بیکاری خیلی بالاست و باید برای کاهش آن تلاش کرد.

این گزارش آخرین گزارش بعد از ۲۵ ماه اکتبر است یعنی زمانی که بانک مرکزی کانادا در مورد تعیین نرخ بهره تصمیم‌گیری نمود. بنا بر این تصمیم بانک مرکزی نرخ بهره خود را که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ به این سو ۱ درصد بود، همچنان ثابت نگه داشت و مسئولان ارشد مالی کشور نیز به این بانک توصیه کرده بودند که با توجه به ضعف رشد اقتصادی در امریکا و بحران بدهی در اروپا که باعث روند کند بهبود اقتصادی در کانادا شده، این بانک باید در زمینه تغییر و بالا بردن نرخ بهره با احتیاط بیشتری عمل نماید. بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که بانک مرکزی در حرکت بعدی خود تغییراتی را در این زمینه اعمال خواهد نمود.

بادهای مخالف

آقای تالک گفت که در گزارش اخیر علاوه  بر موارد مثبت، از برخی از بادهای مخالفی که اقتصاد کشور با آنها مواجه بوده است نیز خبرهایی می‌شنویم. در این گزارش دیده می‌شود که بیش از نیمی از صنایعی که آمار آنها توسط اداره آمار کانادا مورد بررسی قرار گرفته، با کاهش مشاغل مواجه بوده‌اند که البته این کاهش با رشد قابل توجه و تغییر آماری جهشی در مشاغل بخش خدمات آموزشی جبران شده است.

در بخش آموزش تعداد مشاغل افزایش یافته ۳۸ هزار و ۴۰۰ شغل بوده و در بخش خدمات تخصصی و علمی نیز تعداد ۳۵ هزار و ۶۰۰ شغل جدید ایجاد شده است. بر تعداد مشاغل در بخش دولتی ۳۶ هزار و ۹۰۰ مورد افزوده شده در حالی که از تعداد مشاغل بخش خصوصی ۱۴ هزار و ۹۰۰ مورد کاسته شده است.

کاهش مشاغل در بخش‌های مالی

در ماه گذشته در بخش صنایع بیمه، مالی، معاملات املاک و لیزینگ، تعداد ۳۵ هزار و ۳۰۰ شغل از تعداد مشاغل کاسته شد. شرکت‌های ساخت و ساز در این ماه ۱۱ هزار و ۶۰۰ نیروی جدید به نیروهای  خود اضافه کردند و شرکت‌های منابع طبیعی نیز ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر بر تعداد کارگران خود افزودند.

در ماه سپتامبر تعداد ۶۳ هزار و ۸۰۰ شغل تمام‌وقت در کانادا ایجاد و از تعداد مشاغل نیمه‌وقت ۲ هزار و ۹۰۰مورد کاسته شد.

بر طبق این گزارش، متوسط درآمد ساعتی در کانادا نیز در این ماه ۱.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. در ماه‌های جولای و اوگست میزان دستمزدها ۱.۴ درصد رشد داشتند که کندترین میزان رشد از ماه جون سال ۲۰۰۳ به این سو محسوب می‌شدند.

در این ماه بر تعداد خویش‌فرمایان ۳۸ هزار و ۹۰۰ مورد افزوده شد و تعداد نیروهایی که برای یک کارفرما نیز کار می‌کردند ۲۲ هزار نفر افزایش یافت.

www.parscanada.com/_1762

 

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان