' اشتغال به رشته برقکاری در کبک | پرنیان
بازار کار — 01 جولای 2014

نشاط تهرانی

 

به‌طور کلی در استان کبک تمام افرادی که به نوعی با کار ساخت و ساز و بازسازی سر و کار دارند باید مجوز و مدارک لازم را برای آن رشته خاص داشته باشند (در بعضی از استان‌های کانادا این مدارک و مجوزها اجباری نیست). یکی از رشته‌های فنی حرفه‌ای پرطرفدار در استان کبک رشته برقکاری خانگی است.

برقکاری خانگی از جمله مشاغلی است که به خاطر حساسیت آن افراد حتما باید دوره‌های لازم را دیده باشند و پروانه‌های لازم را دریافت کرده ‌باشند تا بتوانند فعالیت قانونی داشته باشند. حساسیت این رشته از آن رو است که اغلب خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی در استان کبک از چوب ساخته شده و در صورت عدم رعایت اصول ایمنی در برقکاری، احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها بزرگ و فراگیر بسیار زیاد است که خطرات جانی و خسارت‌های مالی بسیار بزرگی می‌تواند به دنبال داشته باشد. اما از طرفی کسانی که در رشته‌های برقکاری خانگی و صنعتی کار می‌کنند از امنیت شغلی نسبتا بالایی برخوردارند و نیاز برای این رشته قابل توجه است. از طرفی کسانی که برقکار ارشد یا Master electrician هستند این امکان را دارند که به طور مستقل کار کنند و تحت استخدام نباشند که این نکته بخصوص از نظر اکثر مهاجران ایرانی که علاقه دارند حرفه و کسب و کار شخصی داشته باشند یک نکته مثبت به‌شمار می‌رود. هرچند برای رسیدن به مرحله برقکار ارشد افراد باید دوره‌ها و آزمون‌هایی را پشت سر بگذارند و سابقه کار مشخصی به عنوان دستیار داشته باشند.

از نظر تعداد افراد مشغول به کار، رشته‌ برقکاری خانگی و صنعتی از بزرگترین بازارهای کار در استان کبک به شمار می‌رود و در مقام دوم قراردارد. طبق آمار سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۶ هزار نفر در این رشته فعال هستند. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۰۰۰ تکنسین برق جدید وارد بازار کار شده‌اند. البته بخش صنعتی درصد بزرگتری از این تعداد را به خود اختصاص می‌دهد اما نیاز به برقکاری ساختمان نیز در سال‌های اخیر رو به افزاش نهاده و تعداد شاغلین در این حرفه بیشتر شده است.

مانند هر رشته دیگری درآمد سالیانه یک برق کار ساختمان به عوامل مختلفی از جمله سابقه کار، محل کار و ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی بستگی دارد اما آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۳ درآمد متوسط سالیانه یک تکسین برق ساختمان بین ۳۱ هزار تا ۶۵ هزار دلار متغیر بوده است و متوسطی معادل ۴۲ هزار دلار داشته است. این برای افرادی است که دست کم ۵۰۰ ساعت در سال به کار مشغول بوده‌اند.

 

برقکاری در کبک برای مهاجران متخصص

برای کسانی که خارج از کانادا در زمینه برقکاری ساختمان درس خوانده و کار کرده‌اند ممکن نیست که به طور مستقیم وارد بازار کار شوند و قبل از آن لازم است مجوزهای لازم را کسب کنند و دوره‌های مقتضی را سپری کنند. در ابتدا باید سابقه کار و مدارک تحصیلی فرد متقاضی توسط Quebec Construction Commission مورد ارزیابی قرار بگیرد و پس از آن فرد باید در آزمون استانی مربوط به رشته برقکاری ساختمان شرکت کرده و آن را با موفقیت پشت سر بگذارد. درصورتی که فرد سابقه کار مورد نظر را در کشور مبدا نداشته باشد یا نتواند مدارکی دال بر داشتن این سابقه کار نشان دهد امکان کسب این سابقه به صورت برنامه‌های آموزش در حین کار یا apprenticeship program وجود دارد. این دوره شامل ۸۰۰۰ ساعت کار در کنار یک برقکار دارای مجوز است و سپس مراحلی که در بالا گفته شد باید پشت سر گذاشته شود.

برای کسانی که سابقه کار یا تحصیلاتی در رشته برق ندارند و علاقه دارند پس از ورود به کبک در رشته برقکاری ساختمان وارد شوند اولین گام شرکت در یکی از دوره‌های آموزش حرفه‌ای برقکشی ساختمان در یکی از کالج‌های دولتی است. در طول دوره اصول ابتدایی برقکشی ساختمان از جمله نصب، تعمیر، تنظیم و نگهداری مدارها و سیستم‌های الکترنیکی و شبکه‌ها و نیز آشنایی با ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به برقکشی ساختمان به صورت تئوری و عملی آموزش داده می‌شود. گذراندن این دوره‌ها بین دو تا سه سال طول می‌کشد و پس از آن افراد باید وارد دوره‌های آموزش در حین کار بشوند.

 

آموزش در حین کار (کارآموزی) یا  Apprenticeship

برای رشته برقکاری ساختمان ۴ دوره آموزش در حین کار وجود دارد که هر یک شامل ۲۰۰۰ ساعت کار است و در مجموع فرد باید ۸۰۰۰ ساعت سابقه کار به دست بیاورد تا بتواند در امتحانات دریافت مجوز پیمانکاری شرکت کند. بعد از گذراندن دوره‌های آموزش حرفه‌ای فرد باید در آزمون مربوط به آموزش در حین کار شرکت کند و در صورت قبولی، اتحادیه یا سازمان برق کبک افراد را به شرکت‌های مختلف برای طی دوره معرفی می‌کند. در این دوره حقوق مناسبی به کارآموز پرداخت می‌شود و همچنین امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی تکمیلی برای فرد فراهم می‌شود که ساعات شرکت در این کلاس‌ها نیز به عنوان سابقه کاری یا ساعات لازم برای طی دوره آموزش در حین کار محاسبه می‌شود. معمولا ۸۰ تا ۸۵ درصد ساعات، دوره در حین کار است و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد ساعات دوره به آموزش‌های تئوری در کالج یا آموزشگاه اختصاص می‌یابد.

 

دریافت مجوز پیمانکاری

چنان که گفته شد در استان کبک هر فردی که به نوعی با برقکاری خانگی و صنعتی سر و کار دارد حتما باید مجوزهای لازم را کسب کرده باشد و برای این کار دست کم باید دیپلم دبیرستان داشته باشد ودوره‌های ۴ یا ۵ ساله آموزش در حین کار را دیده باشد. برای این که فردی بتواند مجوز رسمی پیمانکاری در رشته برق را دریافت کرده و بتواند حرفه شخصی خود را داشته باشد باید بعد از گذراندن دوره‌ها و به دست آوردن سابقه کاری لازم (۸۰۰۰ ساعت کار در کنار یک پیمانکار برق) در سازمانی به نام la Corporation des maîtres électriciens du Québec امتحانات مربوط به رشته برقکاری ساختمان را پشت سر بگذراد که در صورت موفقیت می‌تواند به عضویت این سازمان یا اتحادیه دربیاید و برای دریافت مدرک پیمانکاری برق در زیر گروه مرتبط کهLa sous-catégorie de travaux 16 : Entrepreneur en électricité   در   Régie du bâtiment du Québec یا سازمان مهندسی ساختمان اقدام کند.

لازم به ذکر است برای دریافت مجوز پیمانکاری برقکشی ساختمان امتحان زبان فرانسه الزامی نیست اما طبیعی است برای کسانی که به فرانسه مسلط هستند امکان تحصیل در دوره‌های آموزش در حین تحصیل بسیار بیشتر است و در ادامه برای یافتن کار نیز آشنایی کافی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه ضروری است.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان