' ماه شدن یا سیاه شدن کانادا؛ پیامد انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر کانادا | پرنیان
مهاجرت — 01 جولای 2016

برگردان از الناز مالمیر-بدون شک دو کشور کانادا و امریکا به لطف نزدیکی جغرافیایی دارای ارتباطات تنگاتنگی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … هستند. امروزه با بالا گرفتن بحث انتخابات در امریکا و جدال گاه مضحک میان نامزدها، حتی کانادایی‌هایی که گوششان با کلمه‌هایی از قبیل «سیاست» و یا «انتخابات» نامأنوس است، به این موضوع علاقه نشان می‌دهند. تصمیم‌هایی که رهبران امریکا در دهه‌ی گذشته اتخاذ کرده‌اند، شیوه‌ی برخورد جهانیان را با امریکایی‌ها یا کانادایی‌هایی شکل داده است که اغلب امریکایی فرض می‌شوند. پس منطقی است که به عنوان یک کانادایی، بخواهیم رئیس جمهور آینده‌ی امریکا از بهره‌ی هوشی مناسبی برخوردار باشد.
طبق نظرسنجی سایت سی بی سی از کاربرانش مبنی بر انتخاب مناسب‌ترین نامزد ریاست جمهوری امریکا برای کانادا، ۵۰% آنها به «برنی ساندرز» رأی داده‌اند. با وجود محبوبیت «ساندرز» میان کانادایی‌ها و این ادعا که «ساندرز» کانادایی‌ترین فرد میان نامزدها است (البته از نظر رویکردهای سیاسی نه محل تولد)، شاید جالب باشد نگاهی به پیامدهای انتخاب این نامزد به عنوان رئیس جمهور بر اقتصاد کانادا داشته باشیم. آیا ساندرز به عنوان رئیس جمهور امریکا باعث پیشرفت و یا پس‌رفت اقتصاد کانادا می‌شود؟
پاسخ به پرسش بالا نیاز به در نظر گرفتن فرضیه‌های زیادی دارد. از یک طرف معلوم نیست که چه مقدار از طرح‌های این سناتور تصویب می‌شود و از طرف دیگر حتی با فرض دانستن خط مشی سیاسی ساندرز، پیش‌بینی‌های اقتصادی اغلب مبهم هستند؛ مخصوصاً اگر این پیش‌بینی در مورد پیامدهای کشوری بر کشور دیگر باشد. با این حال می‌توان پیامدهای انتخاب ساندرز بر کانادا را به دو دسته‌ی پیامدهای مستقیم و پیامدهای غیرمستقیم تقسیم کرد.

سیاست‌هایی که مستقیماً بر کانادا تأثیر می‌گذارد:
• سناتور ساندرز محافظه‌کاری قسم خورده است که با تجارت‌های بین‌المللی آتی تحت پیمان‌نامه‌ی تجارت آزاد بین امریکا و کانادا (که از سال ۱۹۸۹ میلادی به اجرا در آمده) و پیمان‌نامه‌ی تجارت آزاد بین مکزیک، امریکا و کانادا (که از سال ۱۹۹۴ میلادی به اجرا در آمده) مخالف است. به عقیده‌ی وی این پیمان‌نامه‌ها باید بازبینی شوند و این بازبینی به طور حتم بر اقتصاد کانادا تأثیری زیان‌بار خواهد گذاشت، چرا که طبق آن ممکن است دسترسی کانادا به بازاری محدود شود که نفع هنگفتی برایش دارد. از طرف دیگر با محدودیت دسترسی کانادا به بازار امریکا، تولیدکنندگان کانادایی به صرفه‌جویی ناشی از تنوع کالا (وسعت کار) و صرفه به مقیاس دست نخواهند یافت. بنابراین خط مشی تجاری ساندرز می‌تواند پیامدهای منفی زیادی بر اقتصاد کانادا داشته باشد.

• یکی از راه‌هایی که ممکن است به رونق اقتصاد کانادا کمک فراوانی کند، احداث خط لوله‌ی کیستون (خط لوله‌ی انتقال نفت خام کانادا به امریکا) است. پروژه‌ای که از آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی، به دستور وزارت خارجه‌ی آمریکا، مسئول نظارت بر روند پروژه‌های اقتصادی فرا ملی در آمریکا، متوقف شده است. سناتور ساندرز یکی از مخالفین این پروژه از همان ابتدای احداث دو فاز آن در کانادا بوده است و قطعاً با انتخاب این فرد به عنوان رئیس جمهور احداث هرگونه پروژه‌ی انتقال نفت از کانادا به امریکا به مدت ۴ سال به تعویق خواهد افتاد و این امر مزیتی برای کانادا به ارمغان نخواهد داشت.

سیاست‌هایی که به صورت غیرمستقیم بر کانادا تأثیر می‌گذارد:
• یکی از طرح‌های سناتور سندرز، افزایش قابل توجه مالیات افراد با درآمد بالا و همچنین افزایش مالیات بر درآمد شرکت‌ها است. این طرح، خلاف تأثیر زیان‌بارش از دیدگاه امریکا، می‌تواند پیامدهای مثبتی بر کانادا داشته باشد. به این معنا که از طرفی با افزایش مالیات افراد پر درآمد در امریکا، بسیاری از این افراد به فکر مهاجرت به کانادا می‌افتند و از طرف دیگر، با افزایش مالیات بر درآمد شرکت‌ها در این کشور، کانادا مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تأسیس شرکت می‌شود. با این حال، میزان تأثیر این طرح سندرز بر کانادا وابسته به میزان افزایش مالیات در امریکاست.

• با ریاست جمهوری ساندرز، بی‌ثباتی سیاسی در امریکا افزایش می‌یابد. این بی‌ثباتی ناشی از بن‌بست سیاسی احتمالی بین دولت ساندرز و مجلسی است که اغلب کرسی‌هایش در اختیار جمهوری‌خواهان است و قطعاً منجر به کساد بازار سرمایه‌گذاری در امریکا و متعاقباً انتقال برخی شرکت‌ها و سرمایه‌ها به کانادا می‌شود: کشوری که به نسبت از ثبات سیاستمداری بهره می‌برد. البته رشد منفی اقتصاد امریکا که می‌تواند ناشی از این سیاست ساندرز باشد، رشد منفی اقتصاد کانادا را در بر خواهد داشت.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت پیامدهای مثبت انتخاب ساندرز به عنوان رئیس جمهور امریکا ناشی از طرح‌هایی مانند افزایش مالیات بر درآمد شرکت‌ها و افراد پر درآمد و یا افزایش حداقل دستمزد کارکنان به نسبت پیامدهای منفی آن حاصل از لغو توافقنامه نفتا، جلوگیری از احداث خط لوله انتقال نفت و یا بی‌ثباتی سیاسی امریکا به صورت غیر مستقیم و قابل چشم¬پوشی است. هم‌چنین به نظر می‌رسد این طرح‌های انتخاباتی ساندرز به رغم سود ناچیزی که به کانادا می‌رساند، پیامدهای زیان‌باری برای امریکا به همراه خواهد داشت. یقیناً کانادا از همسایگی با کشوری توانا بیشتر بهره می‌برد تا از همسایگی با کشوری که با بی‌خردی به خود آسیب می‌زند، همان گونه که ضرب‌المثل «با ماه نشینی ماه شوی، با سنگ نشینی سیاه شوی» شاهدی بر این مدعاست.

سرچشمه‌ها:
http://www.cbc.ca/news/world/forum-iowa-caucus-voting-day-1.3428569
http://www.queensjournal.ca/story/2016-01-21/opinions/young-canadians-american-politics-affect-you-too/http://www.fraserinstitute.org/blogs/how-would-a-bernie-sanders-presidency-affect-canada

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

a.fatemi

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان