' ایجاد مشاغل جدید برای متخصصان IT در صنعت موبایل و تبلت | پرنیان
بازار کار — 10 اکتبر 2011

مهدی دبیرزاده

مشاهده عناوین رشته‌های مرتبط با IT در مراکز آموزشی نشان می‌داد که چه تنوع فراوانی در این حوزه پدید آمده و چگونه هر روز بر این تنوع افزوده می‌شود. تغییرات جدید در حوزه IT خصوصا در سال‌های اخیر سبب شده تا به مهارت‌های جدیدی در بازار کار نیاز شود.

در صنعت IT، تکنولوژی هر روز در حال تغییر است. همراه با این تغییرات همواره موقعیت‌های جدید برای تولید برنامه‌های جدید با قابلیت‌های بیشتر بوجود می‌‌آید. به طور مثال، با بوجود آمدن کامپیوتر‌های شخصی‌ PC و گسترش استفاده از آنها بین مردم، موقعیت‌های زیادی در زمینه ساخت نرم‌افزار در تمام زمینه‌ها بر روی این کامپیوتر‌ها ایجاد شد. همچنین با بوجود آمدن اینترنت و گسترش استفاده از آن در بین مردم صنعت IT بار دیگر متحول شد و موقعیت‌های بسیار جدیدی ایجاد گردید. در این دوره بسیاری از نرم‌افزار‌های web base بوجود آمدند بنابرین مهارت‌های برنامه‌نویسی برای وب گسترش یافت و افراد دارای این‌گونه مهارت‌ها، بیشتر مورد توجه بازار  کار قرار گرفتند.

در چند سال اخیر موضوع  موبایل-کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند در IT موضوع داغی‌ بوده است. بنابر گزارش کمپانی تحقیقاتی IDC فروش تلفن موبایل در جهان از سال  ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، ۱۸.۵% افزایش داشته است و این افزایش بیشتر بر اساس افزایش نیاز به تلفن‌های هوشمند بوده است. بنابر این تحقیق، استفاده کننده‌های تلفن مشتاقند تا بیشتر از تلفن‌های هوشمند استفاده کنند. همین استقبال به افزایش رقابت منجر شده است.

از یک طرف کمپانی apple در چند سال اخیر با تولید آیفون و فروش فوق‌العاده آن بخش عظیمی‌ از بازار را به خود اختصاص داده است. لازم به توجه است که موجودی نقدی کمپانی apple در آگوست سال ۲۰۱۱ به ۷۶.۲ میلیارد دلار رسید.

از طرف دیگر کمپانی Google با تولید سیستم عامل اندروید و عرضه آن به کمپانی‌های تولید کننده تلفن‌های هوشمند و تبلت (tablet)‌ها به طور رایگان به جنگ apple رفته است. در حل حاضر تعداد زیادی از کمپانی‌های تولید کننده تلفن‌های هوشمند از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند و تعداد این نوع موبایل‌ها در بازار روز به روز افزایش پیدا می‌کند؛ برخی‌ از این کمپانی‌ها عبارتند از: SAMSUNG ، HTC، LG ، MOTOROLLA.

در ۱۵ آگوست ۲۰۱۱ کمپانی گوگل با خرید کمپانی motorolla mobility به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار به این جنگ دامن زد. حال کمپانی گوگل مانند apple، هم دارنده سیستم عامل و هم کمپانی سازنده سخت‌افزار موبایل است. از طرفی‌ کمپانی‌های دیگر مثل نوکیا که با این تغییرات در بازار هم‌گام نشدند جزو بازنده‌ها شدند و درصد فروششان در بازار هر روز پایین‌تر رفته است.

با افزایش تقاضا در این ابزارها، تقاضا برای برنامه‌نویسان این وسائل هم بالا رفته است. برنامه‌نویسان برای موبایل معمولاً افرادی دارای مهارت و تجربه در زمینه سخت‌برنامه‌ها برای بی‌‌سیم wireless موبایل، تبلت، GPS، GPRS و تکنولوژی Wi-Fi هستند.

در حل حاضر اشتیاق زیادی برای برنامه‌های موبایل در زمینه‌های زیر در بازار وجود دارد: اداری و مالی، ورزش، بازی‌ها، سرگرمی‌ها، مسافرتی، اخبار، تحصیل، آب و هوا و ارتباطات اجتماعی؛ این‌ها تنها برخی‌ از مهم‌ترین زمینه‌های گسترش نرم‌افزار‌های موبایل است.

مطلب کامل را اینجا ببینید: http://www.parscanada.com/_1674

درباره ورود به حرفه‌های سینمایی در کانادا

درباره ورود به حرفه‌های سینمایی در کانادا

مجید بسطامی

دوستی پرسیده‌اند: «آیا مهاجران می‌توانند مانند رشته‌های دیگر وارد بازار کار رشته‌های سینمایی شوند؟»

ورود به رشته‌هایی نظیر سینما یا حوزه‌های شغلی مشابه آن، برای مهاجران خصوصا آنها که زبان اصلی آنها انگلیسی یا فرانسه نیست چندان آسان نیست و از حوزه‌های دشوار شغلی برای مهاجران محسوب می‌شود… البته فعالیت‌های سینمایی در کانادا به دلیل حضور مداوم گروه‌های فیلم‌سازی هالیوودی بسیار وسیع است اما ده‌ها برابر آن هم متقاضی و علاقه‌مند وجود دارد که بسیاری از آنها بزرگ شده همان فرهنگ و آشنا به ظرایف موضوع هستند.

اگر بنابر تحصیل باشد از دو حوزه وسیع «مطالعات سینمایی» film studies و «تولید» production، اولی اصلا توصیه نمی‌شود. این رشته از نظر شغلی بسیار محدود است، به اطلاعات و دانش سینمایی زیادی از سینمای آمریکای شمالی نیازمند است و سطح زبان بالاتری را طلب می‌کند…

اما اگر قرار است که تحصیلی باشد بهتر است که در زمینه تولید و فعالیت‌های تکنیکی اعم از تدوین، صدا، فیلم‌برداری و نظایر اینها باشد. هر چقدر که زمینه شغلی کمتر به زبان و پیشینه فرهنگی نیازمند باشد، برای مهاجران ساده‌تر است پس حوزه‌هایی چون بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی یا اصلا غیرقابل دسترس هستند و یا خیلی به ندرت و بعد از دوره‌های زمانی امکان حصول خواهند داشت.

برای کسانی که پیشتر سابقه کار در سینما را داشته‌اند بهتر این است که برای ورود سریع‌تر به بازار کار از دوره‌های فنی کالج‌های مشهور استفاده کنند و حتما آن دوره‌هایی را انتخاب کنند که دارای کو-آپ باشد تا هم سابقه شغلی در رزومه‌اشان وارد شود و هم بتوانند محیط‌های کاری کانادایی را از نزدیک تجربه کنند.

همچنین در بازار کار به جای فعالیت سینمایی به دنبال فعالیت در شبکه‌های تلویزیونی باشند چون نظیر همه کشورهای دیگر، فعالیت‌های سینمایی عمدتا به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود و کمتر کسی در آنها حقوق‌بگیر ثابت است و بنابراین ممکن است برای ماه‌ها و حتی سال‌ها کاری سراغ آدم نیاید. در واقع، «شهرت حرفه‌ای» و برقراری «ارتباط موثر»، دو فاکتور مهم برای جذب شدن در یک کار سینمایی است که هر دو برای مهاجران دشوار است …

نوشتار کامل در این آدرس موجود است: http://www.parscanada.com/_1662

 

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان