' گوش به نوای شبح اپرا با طعم ایرانی | پرنیان
هنر و سرگرمی — 04 اکتبر 2011

گوش به نوای شبح اپرا با طعم ایرانی

آیا به اپرا علاقه‌مندید؟ تاکنون برای تماشای آن اقدام کرده‌اید؟ خوب! برای خیلی‌ها هزینه و دردسر تماشای اپرا روی صحنه واقعی آن قدر زیاد است که قیدش را می‌زنند اما خوشبختانه مجموعه سالن‌های سینمایی کمپانی سینه‌پلکس کانادا این امکان را فراهم آورده‌اند که علاقه‌مندان بتوانند حداقل ماهی یک بار به تماشای یکی از مطرح‌ترین اجراهای اپراهای حال حاضر جهان بنشینند. البته برای این کار باید به سالن سینما بروید نه تئاتر اما مجموعه عظیمی از تکنولوژی‌های نیم دهه اخیر اعم از انتقال ماهواره‌ای در سالن‌های نمایشی، اینترنت پرسرعت و دوربین‌ها و ویدیوپروژکتورهای با امکان ضبط و نمایش با کیفیت بالا این امکان را برای اپرادوستان فراهم آورده که با هزینه بسیار کم در نزدیک‌ترین سالن سینمایی که این امکان را فراهم می‌آورد به تماشای اثر دلخواه خود بنشینند. مهم‌ترین برنامه از این دست، اجراهای «متروپولیتن اپرا» است که می‌توانید اطلاعاتش را در این آدرس ببینید: http://www.cineplex.com/Events/MetOpera/Home.aspx.

اما در اکتبر یک برنامه ویژه دیگر در زمینه اپرا در سالن‌های سینمایی به نمایش درخواهد آمد که خصوصا برای ما ایرانیان می‌تواند جذابیت دیگری داشته باشد. کمپانی West End لندن که برای اجراهای پرطرفدار موزیکال شهرت دارد به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد به روی صحنه بردن نمایش شبح اپرا از رامین کریملو، خواننده ایرانی-کانادایی که برای مدت‌ها یکی از محبوب‌ترین خوانندگان نقش اصلی این نمایش بوده دعوت کرده تا یک بار دیگر روی صحنه البرت‌هال برود. این اجرای جذاب قرار است هم‌زمان و بطور زنده در سالن‌های سینمایی کشورهای مختلفی از جمله کانادا پخش شود. برای اینکه بدانید کدام سالن‌ها این اجرا را نمایش می‌دهند می‌توانید در سایت سینه‌پلکس در قسمت Events اطلاعات این نمایش را بیابید. به خاطر داشته باشید که اجرای زنده روز دوشنبه سوم اکتبر ساعت ۷ به وقت تورنتو و تکرار آن روز ۲۲ اکتبر خواهد بود.

با این نمایش و خواننده ایرانی آن بیشتر آشنا شویم.

شبح اپرا

داستان شبح اپرا، داستانی بلند اثر گستون لیرا، روزنامه‌نگار، نویسنده و کارآگاه فرانسوی متولد سال ۱۸۶۸ است. لیرا در سال ۱۹۱۰ این اثر را به رشته تحریر درآورد و هفده سال بعد یعنی در سال ۱۹۲۷ از دنیا رفت. گفته می‌شده که این داستان شرح ماجرای شخصیتی واقعی است.

بعد از انتشار این اثر – و حتی در زمانی که هنوز نویسنده در قید حیات بود- از این اثر اجراهای صحنه‌ای متعدد از جمله نمایش، نمایش‌های موزیکال و اپرا به روی صحنه رفته وفیلم‌هایی نیز بر مبنای این داستان ساخته شده است.

داستان شبح اپرا از آنجا آغاز می‌شود که فردی به نام اریک، نابغه‌ای با صورتی تغییر شکل یافته که پیش‌تر در ساخت یک سالن اپرا دست داشته و اکنون در اتاقی مخفی که به هنگام ساخت سالن در آن تعبیه نموده زندگی می‌کند، شیفته خواننده زیبا و جوانی به نام کریستین می‌شود. پدر کریستین از کودکی درباره فرشته‌ موسیقی با او سخن می‌گفته، فرشته‌ای که به انسان‌ها صدایی آسمانی ارزانی می‌کند. اریک در هیئت یک صدا به کریستین نزدیک می‌شود و به او قول صدای آسمانی می‌دهد.

رائول نیز جوانی است که از دوران کودکی با کریستین و پدرش آشنا بوده و دلباخته دختر است. اریک یا همان شبح، کریستین را به سردابه خود می‌برد تا بلکه بتواند او را نیز عاشق خود سازد. همه چیز خوب پیش می‌رود تا زمانی که کریستین ماسک اریک را از صورتش برمی‌دارد. اریک از این اتفاق درهم می‌شکند. دو هفته بعد و با شرط این که کریستین به او وفادار بماند او را رها می‌کند. اما رائول وقتی از ماجرا آگاه می‌گردد در مخالفت با آن وارد عمل می‌شود.

اریک با آگاهی از این موضوع، رائول را در شکنجه‌گاه مخفی خود به بند می‌کشد. کریستین را نیز به سرداب خود می‌برد و به او می‌گوید که اگر با وی ازدواج نکند سالن اپرا و همه کسانی را که در آن هستند با انفجاری مهیب نابود خواهد ساخت. کریستین برای نجات جان رائول شرط اریک را می‌پذیرد. اریک او را می‌بوسد و کریستین بوسه او را پاسخ می‌دهد. اریک منقلب می‌شود و کریستین را آزاد می‌کند تا با آن‌کس که حقیقتا دوستش دارد ازدواج کند. فقط از او می‌خواهد تا بعد از مرگ و برای به خاک سپردنش حضور داشته باشد.

سه هفته بعد از مرگ اریک، یکی از آشنایان او که از این ماجرا با خبر بوده در روزنامه خبر مرگ او را منتشر و علت مرگ را «قلب شکسته» اعلام می‌کند.

اقتباس‌ها

اقتباس‌هایی که تا به حال از این اثر در اشکال مختلف صورت گرفته بسیار است و مهم‌ترین و احتمالا بهترین آنها اینهاست: فیلمی صامت با بازی لان چنی (۱۹۲۵)، فیلمی موزیکال اثر ترنس فیشر و با بازی هربرت لام (۱۹۶۲) و بالاخره نمایشنامه موزیکال اثر اندرو لوید وبر (۱۹۸۶) از کمپانی West End در لندن. در سال ۱۹۷۴ نیز برایان دی پالما فیلمی به نام شبح بهشت ساخت که برداشتی آزاد از شبح اپرا بود. اقتباس سینمایی اثر موزیکال وبر نیز در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی جوئل شوماخر با استقبال تماشاگران روبرو شد. اما برای علاقه‌مندان به سینما شاید یکی از جذاب‌ترین اجراها مربوط به زمانی باشد که آنتونیو باندریاس در نقش شبح روی سن نمایش رفت.

گوش به نوای شبح اپرا با طعم ایرانی

رامین کریملو

رامین کریملو متولد ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۷۸ در شهر تهران و یک خواننده و بازیگر کانادایی است. او در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند و شهرتی جهانی یافته است. او یکی از بازیگران توانایی است که توانسته در نمایش شبح اپرا هم در نقش رائول ظاهر شود و هم به ایفای نقش شبح بپردازد. وی علاوه بر این در نمایش عشق هرگز نمی‌میرد اثر اندرو لوید وبر که در واقع ادامه همان داستان نمایش شبح اپرا است، نیز نقش شبح را اجرا نموده است.

کریملو در جوانی در شهرهای پیتربرو و ریچموندهیل کانادا زندگی و بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان در یکی از گروه‌های موسیقی راک کار هنری خود را آغاز نمود. پس از آن به بازیگری روی آورد و به شرکت‌های Airtours و P&O Cruises پیوست و جوان‌ترین عضوی بود که تا آن زمان به عنوان بازیگر به شرکت P&O پیوسته بود.

وی بعد از رفتن به انگلستان نخستین نقش خود را به عنوان  نقش اصلی نمایشنامه پانتومیم Alladdin ایفا نمود. پس از آن در سال ۲۰۰۱ به تور ملی The Pirates of Penzance پیوست و ابتدا به عنوان عضو علی‌البدل و سپس هم به عنوان بازیگر نقش  Pirate King به کار خود ادامه داد. در سال ۲۰۰۲ به تور ملی نمایشنامه Sunset Boulevard پیوست. او کار خود در کمپانی West End  را با نمایشنامه بینوایان و با بازی در نقش فویلی آغاز کرد.

بعد از این مرحله بود که کریملو در سال ۲۰۰۳ نقش اصلی رائول را در نمایشنامه شبح اپرا بر عهده گرفت. در همین زمان کریملو در نمایشنامه‌های دیگری نیز ایفای نقش نمود که بازی در نقش ماریو در بینوایان ویکتور هوگو، ایفای نقش سیمون در Jesus Christ Superstar و کار در چندین کارگاه نمایشی دیگر نیز بخشی از آنهاست.

در سال ۲۰۰۴ وی بار دیگر به نمایشنامه بینوایان پیوست و این بار در نقش Enjolras ظاهر شد. در دسامبر همان سال نیز در همین نمایشنامه که به افتخار رئیس‌جمهور فرانسه، آقای ژاک شیراک، در  Windsor Castel اجرا می‌شد به ایفای نقش پرداخت.    در ماه جون سال ۲۰۰۵ کریملو به تور ملی انگلیس در نمایشنامه Miss Saigon پیوست و در نقش کریستوفر اسکات ظاهر شد. در این سال او بار دیگر در شبح اپرای کمپانی West End شرکت کرد و این بار در نقش شبح ظاهر شد. این نمایش کار خود را در سپتامبر سال ۲۰۰۷ و همزمان با بیست و یکمین سالگرد اجرای این نمایشنامه مشهور آغاز کرد. کریملو با کار خود  چنان جان دوباره‌ای به کالبد این نقش بخشید که در همان سال از سوی تماشاگران نمایش در انگلیس کاندیدای دریافت بهترین بازیگر در زمینه Take Over Role شد. در همان سال کریملو آلبوم موسیقی کوتاهی را نیز با نام Within the Six Square Inch  تولید و منتشر ساخت.

در سال‌های بعد او کار انتشار آلبوم‌های موسیقی خود را ادامه داد. آلبوم Act One کاری است که وی در سال ۲۰۰۸ منتشر نمود. در سال ۲۰۰۹ نیز آلبوم موزیکال Bluebird با همکاری وی منتشر شد.

آخرین ایفای نقش کریملو در نمایش شبح اپرا به نوامبر سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد و پس از آن وی بازی در نقش شبح را در اثر لوید دنبال کرد که این کار تا ۲۷ اوگست سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. به گفته وی با اتمام این نمایش این آخرین نقشی بود که او در پس نقاب بازی خواهد کرد. البته در سالگرد این نمایش او بار دیگر در نقش شبح ظاهر خواهد شد.

کریملو در حال حاضر گروه موسیقی sheytoons را با  همکاری هدلی فریزر، از همکاران قدیمی خود، به راه انداخته و مشغول تولید و ضبط موسیقی در این گروه است.

به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

اعظم حضرتی

(0) دیدگاه خوانندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

مهاجرت به کانادا | مهاجرت به آمریکا | گرین کارت آمریکا | مهاجرت از طریق سرمایه گذاری | مهاجرت نیروی کار | اقامت کانادا | اقامت آمریکا | دانمارک | مهاجرت به دانمارک | تحصیل در کانادا | تحصیل در آمریکا | نرخ ارز | مهاجرت به کانادا | ماهنامه پرنیان